Elin Angelo
Om
Elin Angelo (Ph.D) er professor i musikkpedagogikk ved NTNU, Institutt for musikk. Hun underviser på BA, MA og PhD-nivå i musikkpedagogiske emner, vitenskapsfilosofi og kvalitativ forskning, og er opptatt av ledelse knyttet til FOU-arbeid. I 2022-2024 ledet hun Universitetskulturskoleprosjektet (UniKuP), et partnerskapssamarbeid mellom Trondheim kulturskole, Institutt for musikk og Institutt for lærerutdanning (NTNU), i hovedsak finansiert av HK-dir. Hun er en av grunnleggerne for Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning, og ledet i 2015-2017 kulturskoleforskningsprosjektet IRISforsk, med deltakende forskere fra musikkutdanning, lærerutdanning, skoleledelse og skoleutvikling. Fra 2018–2023 ledet hun forskningsnettverket Musikkpedagogikk i utvikling (MiU), og er hovedredaktør for den vitenskapelige skriftserien MusPed:Research. I 2021–2024 deltok hun som arbeidspakkeleder og forsker i NFR-prosjektet OutMus og i 2014–2017 som forsker i RJF-prosjektet Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education. Hun er del av flere FOU-grupper på NTNU og hennes arbeid er blant annet publisert i Action, Criticism and Theory for Music Education, International Journal for Community Music, Nordic Research in Music Education Yearbook, The Nordic Journal of Cultural Policy, Acta Didactica Norge og i Journal for Research in Arts and Sports Education. Før vitenskapelige ansettelser ved NTNU og ved Dronning Mauds Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) underviste Angelo i kulturskole, det frivillige musikkliv, barnehage, grunnskole og videregående skole, og hadde ansettelsesforhold som saksofonist i forsvarets musikk, symfoniorkester og i freelance-prosjekter. Hun har gradsgivende utdanning fra musikkonservatoriet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet, Norges Musikkhøgskole og NTNU.
Forskning
Publikasjoner
2024
-
Heide, Anne Lise;
Batt-Rawden, Kari Bjerke;
Stranden, Marit;
Angelo, Elin.
(2024)
Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Wenche, Waagen;
Hamnes, David Scott;
Angelo, Elin.
(2024)
Instrumentalopplæring mellom nybegynner og profesjon.
Norsk Musikkforlag
Norsk Musikkforlag
Fagbok
-
Angelo, Elin.
(2024)
Musikerpedagogens profesjonsforståelse.
Faglig kapittel
-
Heide, Anne Lise;
Batt-Rawden, Kari Bjerke;
Stranden, Marit;
Angelo, Elin.
(2024)
Introduction: Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education
Anne-Lise Heide, Kari Bjerke Batt-Rawden, Marit Stranden, Elin Angelo.
Innledning
-
Aubert, Jean Sebastian;
Angelo, Elin.
(2024)
Instrumental Music Teachers in Primary School In Project OutMus.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Nguyen, Thomas;
Angelo, Elin;
Sæther, Morten;
Gåsbakk, Berit.
(2023)
MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning. Konferanse.
Annen presentasjon
-
Øien, Ola Buan;
Kolaas, Solveig Salthammer;
Duch, Michael Francis;
Angelo, Elin.
(2023)
Explorative Perspectives in Music and Education.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Øien, Ola Buan;
Kolaas, Solveig Salthammer;
Duch, Michael Francis;
Angelo, Elin.
(2023)
Introduction Explorative Perspectives in Music and Education.
Faglig kapittel
-
Angelo, Elin;
Hovde, Sunniva Skjøstad;
Martin, Rosemary Kate;
Reistadbakk, Egil Furu;
Bekken, Tor Einar Bjørnhullet;
Dolmen, Bjørn David.
(2023)
Creating a collaborative ‘we’ in the MDD-group at ILU/NTNU. Exploring and considering issues, challenges, visions, and joys among employees in music, dance and drama at the department of teacher education at NTNU.
www.universitetsavisa.no
Fagartikkel
-
Angelo, Elin;
Berge, Ola Kveseth;
Heian, Mari Torvik.
(2023)
Struggles of Governance and Autonomy in the Field of Kulturskole.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Martin, Rosemary Kate;
Angelo, Elin;
Strøm, Regine Vesterlid;
Jenssen, Runa Hestad.
(2023)
Voicing dialogues: Exploring kaleidoscopic notions of voice through performative autoethnography.
Hovedveileder: Rose Martin, Professor NTNU, ILU. Medveiledere: Elin Angelo og Regine Vesterlid Strøm, førstelektor Nord U.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Doktorgradsavhandling
-
Øien, Ola Buan;
Angelo, Elin.
(2023)
Filosofiske perspektiver som igangsettende impulser for å
utvikle forståelser om norsk musikklærerutdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Kolaas, Solveig Salthammer;
Angelo, Elin.
(2022)
Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin.
(2022)
I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en
filosofisk drøfting.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rolfhamre, Robin;
Angelo, Elin.
(2022)
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Rolfhamre, Robin;
Angelo, Elin.
(2022)
Introduction: Making History Through Music Performance and Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Innledning
-
Eidsvaag, Fritz Flåmo;
Angelo, Elin.
(2021)
The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2021)
Kulturskolens mange
samarbeidskonstellasjoner som
verdidrevne sammenvevde
avhengighetsrelasjoner.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Faglig kapittel
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2020
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin;
Rolle, Christian.
(2020)
Artist or Crafts(wo)man?.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Innledning
-
Rolfhamre, Robin;
Angelo, Elin;
Øvrebø, Daniel Henry.
(2020)
Performative arts-based audience research: investigating experiences with high modernist works for solo flute.
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder
Doktorgradsavhandling
-
Sjaastad, Hanne;
Angelo, Elin;
Eiksund, Øyvind Johan.
(2020)
LITT MER CHAMPAGNE I MELLOMGULVET! Sangmetaforer i spennet mellom kropp og språk.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Aspfors, Jessica;
Øien, Ola Buan.
(2020)
Understanding musical leadership in light of performative and pedagogical practices from a hermeneutic practice ecological perspective
Hovedveileder Elin Angelo. Medveileder: Jessica Aspfors, professor Nord U.
Nord universitet
Nord universitet
Doktorgradsavhandling
-
Øyen, Jenny Elise;
Angelo, Elin;
Bandlien, Bjørn-Terje;
Ulrichsen, Gry Olsen.
(2020)
Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag. En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
2019
-
Berge, Ola Kveseth;
Angelo, Elin;
Heian, Mari Torvik;
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge.
Telemarksforsking
Telemarksforsking
Rapport
-
Aune, Solveig;
Angelo, Elin.
(2019)
Tusenkunstneren? - En læreplananalyse av krav til fagkunnskap for Kunst- og designlæreren i den videregående skole.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Viken, Andreas;
Angelo, Elin.
(2019)
Kulturskole: bredde//dybde.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Hellandsvik, Anna;
Angelo, Elin.
(2019)
Ledelses-og styringsutfordringer i kulturskolen : En kvalitativ studie om læreres og rektors refleksjoner.
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder
Mastergradsoppgave
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind;
Georgii-Hemming, Eva.
(2019)
Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sæther, Morten;
Angelo, Elin.
(2019)
Barnet og musikken
Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
2018
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2018)
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools.
The Journal of Arts Management, Law, and Society
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Angelo, Elin;
Sæther, Morten.
(2017)
Eleven og musikken.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Rolle, Christian;
Angelo, Elin;
Georgii-Hemming, Eva.
(2017)
Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1.
Musikpädagogische Forschung
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2017)
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Rønningen, Anders;
Angelo, Elin;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt.
Faglig kapittel
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Rønningen, Anders;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Uhre, Kristin;
Angelo, Elin.
(2017)
Musikkundervisning i barnehagelærerutdanninga.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
2016
-
Angelo, Elin.
(2016)
A French horn pedagogue’s professional understanding
French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Angelo, Elin.
(2016)
Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Music educators' expertise and mandate: Who
decides, based on what?.
Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT)
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Skolen som mulighetenes
univers i bygda.
Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2015)
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin.
(2015)
Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin.
(2015)
The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton.
British Journal of Music Education
Anmeldelse
-
Angelo, Elin.
(2015)
The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding.
International Journal of Community Music
Vitenskapelig artikkel
-
Greta, Aarthun;
Angelo, Elin.
(2015)
Estetiske fags verdier og betydning – for individet, i relasjoner og for samfunnet. En kritisk diskursanalyse av estetiske fags læreplaner og av et utvalg politiske dokumenter.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Moxness, Lea;
Angelo, Elin.
(2015)
Sirkunstneren - Sirkusundervisning i det kulturskolerelaterte feltet.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Thorjussen, Frode;
Angelo, Elin.
(2015)
Den musikalske rollemodell. En mikroetnografisk kasus-studie av voksenrollen i en steinerbarnehage.
Steinerhøgskolen
Steinerhøgskolen
Mastergradsoppgave
-
Juberg, Erlend Østbø;
Angelo, Elin.
(2015)
Korpsdirigenten og samspill.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Fiskum, Vegar Husby;
Angelo, Elin.
(2015)
Samspill og ensembleledelse: fagets kunnskapsbidrag til ferdigutdannede musikklærere.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
2014
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Kalsnes, Signe.
(2014)
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Albertsen, Gøran Aas;
Angelo, Elin.
(2014)
Musikkteori møter den digitale læringsarena - Utvikling av en app i samarbeid med elever fra ungdomsskolen.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Angelo, Elin.
(2014)
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Angelo, Elin;
Sæther, Morten.
(2014)
Barnet och musiken. En introduktion i musikpedagogik för förskollärare.
Gleerups Utbildning AB
Gleerups Utbildning AB
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2013
-
Angelo, Elin.
(2013)
The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Landrø, Karsten;
Hinsverk, Håvard;
Hestnes, Bård;
Angelo, Elin.
(2013)
Korps og kulturskole i SFO og grunnskole.
Norges musikkorps forbund
Norges musikkorps forbund
Rapport
-
Sørngård, Monica Rønning;
Angelo, Elin.
(2013)
"Estetisk egenverdi i en spesialpedagogisk praksis. - En studie om tre læreres begrunnelser for fagene fys.mus og log.mus".
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Angelo, Elin;
Dyndahl, Petter;
Fossum, Hanne;
Varkøy, Øivind.
(2013)
Kunstfaglig kunnskapsløft.
Kronikk
-
Angelo, Elin.
(2013)
Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Østern, Anna-Lena;
Karlsen, Geir.
(2013)
Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
Bedre Skole
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind.
(2012)
Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2012)
Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap.
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift (NKT)
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2012)
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181 (2012:323)
Doktorgradsavhandling
Tidsskriftspublikasjoner
-
Angelo, Elin;
Hovde, Sunniva Skjøstad;
Martin, Rosemary Kate;
Reistadbakk, Egil Furu;
Bekken, Tor Einar Bjørnhullet;
Dolmen, Bjørn David.
(2023)
Creating a collaborative ‘we’ in the MDD-group at ILU/NTNU. Exploring and considering issues, challenges, visions, and joys among employees in music, dance and drama at the department of teacher education at NTNU.
www.universitetsavisa.no
Fagartikkel
-
Angelo, Elin;
Berge, Ola Kveseth;
Heian, Mari Torvik.
(2023)
Struggles of Governance and Autonomy in the Field of Kulturskole.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Kolaas, Solveig Salthammer;
Angelo, Elin.
(2022)
Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin;
Rolle, Christian.
(2020)
Artist or Crafts(wo)man?.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind;
Georgii-Hemming, Eva.
(2019)
Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2018)
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools.
The Journal of Arts Management, Law, and Society
Vitenskapelig artikkel
-
Rolle, Christian;
Angelo, Elin;
Georgii-Hemming, Eva.
(2017)
Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1.
Musikpädagogische Forschung
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2017)
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
A French horn pedagogue’s professional understanding
French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point.
The European Journal of Philosophy in Arts Education
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Angelo, Elin.
(2016)
Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Music educators' expertise and mandate: Who
decides, based on what?.
Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT)
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2015)
The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton.
British Journal of Music Education
Anmeldelse
-
Angelo, Elin.
(2015)
The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding.
International Journal of Community Music
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2013)
The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Dyndahl, Petter;
Fossum, Hanne;
Varkøy, Øivind.
(2013)
Kunstfaglig kunnskapsløft.
Kronikk
-
Angelo, Elin;
Østern, Anna-Lena;
Karlsen, Geir.
(2013)
Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
Bedre Skole
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind.
(2012)
Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2012)
Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap.
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift (NKT)
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Heide, Anne Lise;
Batt-Rawden, Kari Bjerke;
Stranden, Marit;
Angelo, Elin.
(2024)
Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Wenche, Waagen;
Hamnes, David Scott;
Angelo, Elin.
(2024)
Instrumentalopplæring mellom nybegynner og profesjon.
Norsk Musikkforlag
Norsk Musikkforlag
Fagbok
-
Øien, Ola Buan;
Kolaas, Solveig Salthammer;
Duch, Michael Francis;
Angelo, Elin.
(2023)
Explorative Perspectives in Music and Education.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Rolfhamre, Robin;
Angelo, Elin.
(2022)
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sæther, Morten;
Angelo, Elin.
(2019)
Barnet og musikken
Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
-
Angelo, Elin;
Sæther, Morten.
(2017)
Eleven og musikken.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Rønningen, Anders;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2015)
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Kalsnes, Signe.
(2014)
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin.
(2014)
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Angelo, Elin;
Sæther, Morten.
(2014)
Barnet och musiken. En introduktion i musikpedagogik för förskollärare.
Gleerups Utbildning AB
Gleerups Utbildning AB
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Angelo, Elin.
(2024)
Musikerpedagogens profesjonsforståelse.
Faglig kapittel
-
Heide, Anne Lise;
Batt-Rawden, Kari Bjerke;
Stranden, Marit;
Angelo, Elin.
(2024)
Introduction: Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education
Anne-Lise Heide, Kari Bjerke Batt-Rawden, Marit Stranden, Elin Angelo.
Innledning
-
Aubert, Jean Sebastian;
Angelo, Elin.
(2024)
Instrumental Music Teachers in Primary School In Project OutMus.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øien, Ola Buan;
Kolaas, Solveig Salthammer;
Duch, Michael Francis;
Angelo, Elin.
(2023)
Introduction Explorative Perspectives in Music and Education.
Faglig kapittel
-
Øien, Ola Buan;
Angelo, Elin.
(2023)
Filosofiske perspektiver som igangsettende impulser for å
utvikle forståelser om norsk musikklærerutdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin.
(2022)
I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en
filosofisk drøfting.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rolfhamre, Robin;
Angelo, Elin.
(2022)
Introduction: Making History Through Music Performance and Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Innledning
-
Eidsvaag, Fritz Flåmo;
Angelo, Elin.
(2021)
The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2021)
Kulturskolens mange
samarbeidskonstellasjoner som
verdidrevne sammenvevde
avhengighetsrelasjoner.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Faglig kapittel
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Innledning
-
Rønningen, Anders;
Angelo, Elin;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt.
Faglig kapittel
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Skolen som mulighetenes
univers i bygda.
Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin.
(2015)
Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin.
(2013)
Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Martin, Rosemary Kate;
Angelo, Elin;
Strøm, Regine Vesterlid;
Jenssen, Runa Hestad.
(2023)
Voicing dialogues: Exploring kaleidoscopic notions of voice through performative autoethnography.
Hovedveileder: Rose Martin, Professor NTNU, ILU. Medveiledere: Elin Angelo og Regine Vesterlid Strøm, førstelektor Nord U.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Doktorgradsavhandling
-
Rolfhamre, Robin;
Angelo, Elin;
Øvrebø, Daniel Henry.
(2020)
Performative arts-based audience research: investigating experiences with high modernist works for solo flute.
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder
Doktorgradsavhandling
-
Sjaastad, Hanne;
Angelo, Elin;
Eiksund, Øyvind Johan.
(2020)
LITT MER CHAMPAGNE I MELLOMGULVET! Sangmetaforer i spennet mellom kropp og språk.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Angelo, Elin;
Aspfors, Jessica;
Øien, Ola Buan.
(2020)
Understanding musical leadership in light of performative and pedagogical practices from a hermeneutic practice ecological perspective
Hovedveileder Elin Angelo. Medveileder: Jessica Aspfors, professor Nord U.
Nord universitet
Nord universitet
Doktorgradsavhandling
-
Øyen, Jenny Elise;
Angelo, Elin;
Bandlien, Bjørn-Terje;
Ulrichsen, Gry Olsen.
(2020)
Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag. En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Berge, Ola Kveseth;
Angelo, Elin;
Heian, Mari Torvik;
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge.
Telemarksforsking
Telemarksforsking
Rapport
-
Aune, Solveig;
Angelo, Elin.
(2019)
Tusenkunstneren? - En læreplananalyse av krav til fagkunnskap for Kunst- og designlæreren i den videregående skole.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Viken, Andreas;
Angelo, Elin.
(2019)
Kulturskole: bredde//dybde.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Hellandsvik, Anna;
Angelo, Elin.
(2019)
Ledelses-og styringsutfordringer i kulturskolen : En kvalitativ studie om læreres og rektors refleksjoner.
Universitetet i Agder
Universitetet i Agder
Mastergradsoppgave
-
Uhre, Kristin;
Angelo, Elin.
(2017)
Musikkundervisning i barnehagelærerutdanninga.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Greta, Aarthun;
Angelo, Elin.
(2015)
Estetiske fags verdier og betydning – for individet, i relasjoner og for samfunnet. En kritisk diskursanalyse av estetiske fags læreplaner og av et utvalg politiske dokumenter.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Moxness, Lea;
Angelo, Elin.
(2015)
Sirkunstneren - Sirkusundervisning i det kulturskolerelaterte feltet.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Thorjussen, Frode;
Angelo, Elin.
(2015)
Den musikalske rollemodell. En mikroetnografisk kasus-studie av voksenrollen i en steinerbarnehage.
Steinerhøgskolen
Steinerhøgskolen
Mastergradsoppgave
-
Juberg, Erlend Østbø;
Angelo, Elin.
(2015)
Korpsdirigenten og samspill.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Fiskum, Vegar Husby;
Angelo, Elin.
(2015)
Samspill og ensembleledelse: fagets kunnskapsbidrag til ferdigutdannede musikklærere.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Mastergradsoppgave
-
Albertsen, Gøran Aas;
Angelo, Elin.
(2014)
Musikkteori møter den digitale læringsarena - Utvikling av en app i samarbeid med elever fra ungdomsskolen.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Landrø, Karsten;
Hinsverk, Håvard;
Hestnes, Bård;
Angelo, Elin.
(2013)
Korps og kulturskole i SFO og grunnskole.
Norges musikkorps forbund
Norges musikkorps forbund
Rapport
-
Sørngård, Monica Rønning;
Angelo, Elin.
(2013)
"Estetisk egenverdi i en spesialpedagogisk praksis. - En studie om tre læreres begrunnelser for fagene fys.mus og log.mus".
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Angelo, Elin.
(2012)
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181 (2012:323)
Doktorgradsavhandling
UTSTILLING
-
Nguyen, Thomas;
Angelo, Elin;
Sæther, Morten;
Gåsbakk, Berit.
(2023)
MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning. Konferanse.
Annen presentasjon
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin; Lie, Marianne Kjersti Michelle Baud; Zhang, Xiangming; Lone, Solveig Rivenes. (2024) The University Music- and Art School Project. PhD og post doc network, Europe , University of Music and Performing Arts Vienna, Austria 2024-04-27 - 2024-04-27
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2024) Universitetskulturskoleprosjektet. Norsk forum for musikpedagogisk forskning , Bergen 2024-06-18 - 2024-06-18
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2024) Universitetskulturskoleprosjektet. Musikkutvalget - arbeidet med ny NOU , Bodø 2024-10-15 - 2024-10-15
-
Faglig foredragAngelo, Elin; Aubert, Jean; Hauen, Mali; Nørstebø, Kirsti; Øien, Ola Buan. (2024) OutMus resultater «teachers’ & leaders’ experiences». OutMus Forskningsformidlingsseminar , Trondheim 2024-02-29 - 2024-02-29
-
Vitenskapelig foredragRønningen, Anders; Angelo, Elin. (2024) Leading Collaboration Between Primary School and Kulturskole. NNRME Conference , Bodø 2024-03-19 - 2024-03-21
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin; Bandlien, Bjørn-Terje; Heide, Anne-Lise; Waagen, Wenche; Stranden, Marit; Knutsen, Trine. (2024) Universitetskulturskoleprosjektet. Cutting Edge Kulturskole 2024 , Trondheim 2024-10-21 - 2024-10-22
2023
-
Faglig foredragAngelo, Elin; Dragset, Iver; Nygård-Pearson, Elisabeth. (2023) Universitetskulturskoleprosjektet Kulturskolekonferansen Trøndelag 2023: Hvor er kulturskolene i Trøndelag om ti år?. Kulturskolekonferansen Trøndelag 2023: Hvor er kulturskolene i Trøndelag om ti år? , Røros 2023-08-28 - 2023-08-29
-
Vitenskapelig foredragAubert, Jean; Angelo, Elin. (2023) Kulturskolelærere i grunnskolen. MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning , Dronning Mauds Minne Høgskole 2023-10-26 - 2023-10-27
-
Faglig foredragAngelo, Elin; Øien, Ola Buan. (2023) Forskning i musikkmuseum-kontekst. Presentasjon og workshop, Rockheim og Ringve. Forskningsdag, Rockheim , Rockheim, Trondheim 2023-06-08 - 2023-06-08
2022
-
Vitenskapelig foredragKnigge, Jens; Angelo, Elin; Hauen, Mali; Nørstebø, Kirsti; Rypestøl, Trygve. (2022) Effekter av instrumentalundervisning og ensemble-spilling i klasserommet — Musikkundervisning i samarbeid mellom kulturskole og grunnskole. MiU22: Utforskende perspektiver i musikk og utdanning , Levanger 2022-10-26 - 2022-10-27
2021
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2021) Forskningsnettverket MiU og utvikling av forskningsfellesskap ved UiA. Fagdag, UiA , Kristiansand/ digitalt 2021-12-07 - 2021-12-07
-
Vitenskapelig foredragChristophersen, Catharina Renate; Onsrud, Silje Valde; Viig, Tine Grieg; Knudsen, Jan Sverre; Holdhus, Kari Mette; Ellefsen, Live Weider. (2021) Musikkfaget i lærerutdanningen - pågående forskning og visjoner for framtiden. Webinar om forskning på musikkfaget i lærerutdanningen , Online 2021-09-16 - 2021-09-16
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2021) Science Conversations, NTNU. Build a good research environment in your group. Science Conversations, NTNU , Online 2021-12-02 - 2021-12-02
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2021) MiU - Musikkpedagogikk i utvikling. Webinar about the future for music teacher education in Norway , Online 2021-09-16 - 2021-09-16
2019
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2019) Artist or Crafts(wo)man?. Paperpresentasjon , Stockholm 2019-02-26 - 2019-02-28
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin; Ulrichsen, Gry Olsen. (2019) Can the subsubjects speak? The lack of arts diversity in the discourse of kulturskole. Cutting Edge Kulturskole konferanse 2019-10-03 - 2019-10-04
-
Vitenskapelig foredragUlrichsen, Gry Olsen; Angelo, Elin. (2019) Can the subsubjects speak? The lack of arts diversity in the discourse of kulturskole. DENOR (Decolonial critique, knowledge production and social change in the Nordic countries), Decolonial Perspectives on Education, , Trondheim 2019-05-04 - 2019-05-05
2018
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2018) Notions of Mandate, Knowledge and Research in Higher Music Education in Norway. Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning , Hurdal 2018-02-13 - 2018-02-15
-
Faglig foredragBergsland, Andreas; Angelo, Elin; Kulset, Nora Bilalovic; Langdalen, Jørgen; Gilbertson, Simon; Holdhus, Kari. (2018) Challenges and possibilities for musical knowledge transmission, learning and education between music disciplines. Knowing Music, Musical Knowing , Trondheim 2018-10-23 - 2018-10-26
2017
-
Faglig foredragLundh, Lise; Rønning, Rut Jorunn; Aglen, Gry Sagmo; Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne. (2017) IRISforsk - a pilot for Nordic Research School for School Development In and Around the School of Music and Arts. NNMPF 2017 2017-03-14 - 2017-03-14
2016
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Georgii-Hemming, Eva; Angelo, Elin; Rolle, Christian; Johansson, Karin; Gies, Stefan. (2016) The DAPHME project. Panel: Ø. Varkøy: Professionalisation and the autonomy of the arts. Nettverk for Nordisk Musikkpedagogisk Forskning, konferanse 2016 , Høgskolen i Hedmark 2016-03-08 - 2016-03-10
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2016) Norsk nettverk for kulturskolerelatert forskning. Kompetensdialog–kulturskola, Sverige. Kompetensdialog – kulturskola, kompetensförsörjning og forskning , Stockholm, Zinkendamn 2016-05-12 - 2016-05-12
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) School as the universe of opportunities in the district community. NERA , Helsinki 2016-03-09 - 2016-03-11
-
Faglig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) Samarbeid om mestring og læring i Tolga kommune.Konturer av en eksistensieltbasert ledelse. Kvlitet i skolen , Hell 2016-02-04 - 2016-02-05
2015
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2015) Musicians expertise and mandate in society - who decides?. International Society for Philosophy in Music Education , Frankfurt Am Main 2015-06-03 - 2015-06-06
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin; Østern, Anna-Lena. (2015) Narrativ tilnærming til musikk- og kunstpedagogisk forskningspraksis. Hvorfra, hvorfor og hvordan?. NNMPF konferanse , Helsinki 2015-03-03 - 2015-03-05
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2015) Part of the symposium: Philosophy of Music Education Challenged: Heideggerian Inspirations. Paper: Music Education as a Dialogue between the Outer and the Inner A Jazz Pedagogue’s Philosophy of Music Education. Reserach In Music Education Conference , Exeter 2015-04-14 - 2015-05-18
-
Faglig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2015) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstdidaktisk forum , Trondheim 2015-01-29 -
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skolelederes samarbeid om et helhetlig opplæringsmiljø der mestring, tilhørighet og inkludering er omdreiningspunkt. Confex Skolelederkonferanse , Oslo 2015-03-17 -
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin; Jorunn, Rønning Rut; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne; Brøske, Danielsen Brit Ågot; Ystanes, Fjeldstad Mari. (2015) IRISforsk symposium. Cutting Edge kulturskole , DMMH 2015-10-27 - 2015-10-28
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2015) Kunstner eller lærer? Et typisk profesjonsdilemma i det musikk- og kunstpedagogiske landskapet. Kunstdidaktisk forum, NTNU , Norge 2015-01-29 - 2015-01-29
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Damkjaer, Camilla; Letnes, Mari-Ann; Westby, Inger Anne; Rønningen, Anders; Angelo, Elin. (2015) Forskning om kunst og kultur i kommunene – hva trengs?. Cutting Edge Kulturskole 2015 , Trondheim 2015-10-27 - 2015-10-28
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. CONFEX, skolelederforum , Oslo, Radison Hotel Blu Alna 2015-03-19 - 2015-03-20
-
Faglig foredragAngelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Eksistensbasert ledelse. Invitert presentasjon, master i skoleledelse , Trondheim 2015-05-13 - 2015-05-13
2014
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Angelo, Elin; Østern, Anna-Lena. (2014) Kunstdidaktisk forum med boklansering og 5-årsmarkering av masterstudiet i kunstfagdidaktikk. Kunstdidaktisk forum med boklansering og 5-årsmarkering av masterstudium , Camous Moholt, NTNU, Trondheim 2014-09-25 - 2014-09-25
-
Faglig foredragAngelo, Elin. (2014) Kunstpedagogikk og estetisk tilnærming til læring. Presentasjon og workshop, heldag. Fagdag for ansatte i skole/kulturskole og kommune i Røros, Os, Tolga og Tynset , Tolga 2014-11-14 - 2014-11-14
-
Faglig foredragAngelo, Elin. (2014) Kunstpedagogikk. Heldag med presentasjon + ledelse av workshop. Fagdag Norsk kulturskoleråd , NTNU, Moholt, PLU 2014-08-19 - 2014-08-19
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2014) Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Nasjonalt Nettverk for kulturskolerelatert forskning , Oslo 2014-02-13 - 2014-02-14
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin; Kalsnes, Signe. (2014) Artist or teacher? Professional dilemmas in music and art teacher education. NERA konferanse 2014-03-05 - 2014-03-07
2013
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2013) Om profesjonsforståelser. Norsk kulturskoleråd Nord Norge, Konferanse , Bodø 2013-03-15 - 2013-03-15
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2013) Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser. NNMPF konferanse , Bergen 2013-02-27 - 2013-03-01
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2013) Musikeryrket som profesjon og kvalifiseringsområde. Kulturskolenes lederkonferanse , Oslo 2013-04-04 - 2013-04-05
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Christensen, Solveig; Angelo, Elin. (2013) Perspektiver på musikkutdanning og profesjonstenking. Kulturskolenes lederkonferanse , Oslo 2013-04-04 - 2013-04-05
2012
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2012) Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser. Gamle autoriteter og ny legitimitet - Konference i Nordisk nettværk for professionsforskning , Århus 2012-10-25 - 2012-10-26
2011
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2011) Music education as dialogue between the outer and the inner. A jazz pedagogues philosophy of work. Leading Music Education , London, Canada 2011-05-29 - 2011-06-01
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2011) Instrumentalpedagog og brobygger mellom utøving, kulturdeltakelse og pedagogisk virksomhet/ En musikklærers profesjonsforståelse. NAFOL nasjonal konferanse , Bergen 2011-10-09 - 2011-10-09
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2011) Allmenn musikkdidaktikk finnes ikke. Eller?. Konferanse, nettverk for kulturskolerelatert forskning , Oslo, NMH 2011-03-23 - 2011-03-23
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2011) Published paper: Music Education as Dialogue Between the Outer and the Inner / A Jazz Pedagogues Philosophy of Work http://ir.lib.uwo.ca/lme/May30/Program/26/. Published paper from the conference: Leading Music Education , The University of Western Ontario, 2011-06-10 - 2012-06-10
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2011) Music Education as Dialogue Between the Outer and the Inner / A Jazz Pedagogues Philosophy of Work http://ir.lib.uwo.ca/lme/May30/Program/26/. Leading Music Education Conference , The University of Western Ontario, 2011-05-28 - 2011-05-31
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2011) General Music Didactis Does Not Exist. Or?. NNMPF- konferanse , DPU København 2011-04-21 - 2011-04-24
2010
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2010) Bridging Performance, Society and Education. A study of one music educators work in a small music- and art school in the Norwegian countryside. Narrative Soundings. Narrative Inquiry in Music Education , Brisbane, Queensland 2010-11-24 - 2010-11-27
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2010) Essence or Structure? which insights can a heideggerian perspective provide, compared to a foucaultian perspective, in research of music education?. NNMPF konferanse 2010 , Malmö 2010-04-21 - 2010-04-23
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2010) Samarbeid på ledernivå mellom kulturskole og grunnskole. Cutting Edge Kulturskole 2017 , Tønsberg 2010-10-17 - 2010-10-18
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2010) Musikkpedagog og brobygger mellom utøving, kulturdeltakelse og pedagogisk virksomhet. En studie av én instrumentalpedagogs arbeid i en liten kulturskole i distrikts Norge. Nasjonal forskerskole for lærerutdanning, nasjonal konferanse , Bergen 2010-11-09 -
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2010) Essens eller struktur. To teoretiske tilganger til forskning om instrumentalpedagogisk praksis. Kunstdidaktisk forum , Låven, Dragvoll 2010-05-31 - 2010-05-31
2009
-
Faglig foredragWaagen, Wenche; Aalberg, Elin Angelo. (2009) Kulturskole for alle? KRONIKK i Adresseavisen 1. juli 2009. Kronikk , Trondheim 2009-07-01 - 2009-07-01
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2009) The Music Teachers Dilemma, competence and tasks in harmony?. paper , Ørebro 2009-01-20 - 2009-01-23
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2009) Musikkpedagogisk diskurs. FOU i praksis 2009 , Levanger 2009-04-23 - 2009-04-24
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2009) Kulturskolelæreres hverdag. foredrag , Steinkjer 2009-02-20 - 2009-02-20
-
Vitenskapelig foredrag
-
Vitenskapelig foredragAalberg, Elin Angelo. (2009) Om kulturskolenes kompetansebehov. Ledersamling, Norsk kulturskoleråd , Inderøya 2009-11-27 - 2009-11-27
2003
-
Faglig foredragAngelo, Elin; Semundseth, Marit. (2003) Sprusikk, språkstimulering gjennom fagene norsk og musikk. Fagdag for assistenter i barnehage og SFO , Trondheim 2003-10-02 - 2003-10-03
-
PosterAalberg, Elin Angelo. (2003) Mini I-kurs for skolekorpsmusikanter. Instruktørkurs for lærere til aspiranter / aspirantkorps , Steindal skole 2003-09-12 - 2003-09-13