Elin Angelo
Om
Elin Angelo (Ph.D) er professor i musikkpedagogikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, Institutt for lærerutdanning/ Institutt for musikk, og professor 2 ved Nord Universitet. Hun underviser på BA, MA og PhD-nivå i musikkpedagogikk, vitenskapsfilosofi og kvalitativ forskning, og er opptatt av forskningsledelse. I 2022-2024 leder hun Universitetskulturskoleprosjektet (UniKuP), som er et samarbeid mellom Trondheim kulturskole, Institutt for musikk og Institutt for lærerutdanning (NTNU). Hun er en av grunnleggerne for (og ledet i 2015–2019) Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning, og ledet i 2015-2017 det nasjonale forskningsprosjektet IRISforsk (kulturskole), med forskere fra musikkutdanning, lærerutdanning, skoleledelse og skoleutvikling. Fra 2018 har hun ledet forskningsnettverket Musikkpedagogikk i utvikling (MiU), er hovedredaktør for den vitenskapelige skriftserien MusPed:Research, leder arbeidspakke 4 i NFR-prosjektet OutMus (2021-2024) er del av den internasjonale forskningsgruppen i RJF-prosjektet Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education, samt del av forskningsgruppene Musikk, teknologi og didaktikk (MusTed) og Kunstløft i samarbeid (KiS). Hennes arbeid er publisert i Action, Criticism and Theory for Music Education, International Journal for Community Music, Nordic Research in Music Education Yearbook, The Nordic Journal of Cultural Policy, Acta Didactica Norge og i Journal for Research in Arts and Sports Education. Hun er del av redaksjonsteamet i European Journal of Philosophy in Arts Education og i Studia Musicologica Norvegica. Før vitenskapelige ansettelser ved NTNU og ved Dronning Mauds Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) har Angelo undervist i kulturskole, det frivillige musikkliv, barnehage, grunnskole og videregående skole, og hatt ansettelsesforhold som saksofonist i forsvarets musikk, symfoniorkester og i freelance-prosjekter. Hun har gradsgivende utdanning fra musikkonservatoriet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet, Norges Musikkhøgskole og NTNU.
Forskning
Publikasjoner
2022
-
Kolaas, Solveig Salthammer;
Angelo, Elin.
(2022)
Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 106 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Rolfhamre, Robin;
Angelo, Elin.
(2022)
Introduction: Making History Through Music Performance and Education.
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rolfhamre, Robin;
Angelo, Elin.
(2022)
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
Cappelen Damm Akademisk. 2022. ISBN 978-82-02-75619-2. MusPed:Research (4).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin.
(2022)
I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en filosofisk drøfting.
Musikerne, bransjen og samfunnet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 9788202696979. MusPed:Research (2).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions.
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 978-82-02-71634-9. MusPed:Research (3).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Eidsvaag, Fritz Flåmo;
Angelo, Elin.
(2021)
The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs.
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2021)
Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Angelo, Elin.
(2020)
Musikkpedagogikk i utvikling. Blogginnlegg: https://www.ntnu.no/blogger/humsam/2020/11/18/musikkpedagogikk-i-utvikling/.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Angelo, Elin.
(2020)
Musikkpedagogisk forskning - en møteplass.
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
volum 1.
Faglig artikkel
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk. 2020. ISBN 9788202652258. MusPed:Research (1).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Innledning
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin;
Rolle, Christian.
(2020)
Artist or Crafts(wo)man?.
The European Journal of Philosophy in Arts Education.
volum 5 (1).
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind;
Georgii-Hemming, Eva.
(2019)
Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 3 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Berge, Ola Kveseth;
Angelo, Elin;
Heian, Mari Torvik;
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge.
2019. ISBN 978-82-336-0239-0.
Rapport
-
Eines, Trude Fløystad;
Angelo, Elin;
Vatne, Solfrid.
(2019)
Discourse analysis of health providers’ experiences using service design.
Nursing Open.
volum 6 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Sæther, Morten;
Angelo, Elin.
(2019)
Barnet og musikken Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave.
Universitetsforlaget. 2019. ISBN 9788215032009.
Lærebok
2018
-
Angelo, Elin.
(2018)
Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 4.
Anmeldelse
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2018)
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools.
The Journal of Arts Management, Law, and Society.
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Rønningen, Anders;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN 9788202550028.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Sæther, Morten.
(2017)
Eleven og musikken.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215026022.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2017)
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 1 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Rolle, Christian;
Angelo, Elin;
Georgii-Hemming, Eva.
(2017)
Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1.
Musikpädagogische Forschung.
volum 38 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Rønningen, Anders;
Angelo, Elin;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt.
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Faglig kapittel
2016
-
Angelo, Elin.
(2016)
A French horn pedagogue’s professional understanding French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point.
The European Journal of Philosophy in Arts Education.
volum 1 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet.
Acta Didactica Norge.
volum 10 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Music educators' expertise and mandate: Who decides, based on what?.
Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT).
volum 15 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Nettverk for kulturskolerelatert forskning.
Skolelederen.
volum 3.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Angelo, Elin.
(2016)
Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok.
volum 17.
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Angelo, Elin.
(2015)
Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education.
Philosophy of Music Education Challenged: Heideggerian Inspirations.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin.
(2015)
The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton.
British Journal of Music Education.
volum 32 (01).
Anmeldelse
-
Angelo, Elin.
(2015)
The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding.
International Journal of Community Music.
volum 8 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Skolen som mulighetenes univers i bygda. Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Korsvold, Tora;
Sæther, Morten.
(2015)
Ledere i næringslivet må testes for musikalitet.
Musikkultur.
Kronikk
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2015)
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.
Cappelen Damm Akademisk. 2015. ISBN 9788202482459.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2014
-
Angelo, Elin.
(2014)
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet.
Fagbokforlaget. 2014. ISBN 978-82-321-0216-7.
Vitenskapelig monografi
-
Angelo, Elin;
Kalsnes, Signe.
(2014)
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Cappelen Damm Akademisk. 2014. ISBN 978-82-02-41507-5.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Angelo, Elin.
(2013)
Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse.
Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin.
(2013)
The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok.
volum 14.
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Dyndahl, Petter;
Fossum, Hanne;
Varkøy, Øivind.
(2013)
Kunstfaglig kunnskapsløft.
Morgenbladet.
Kronikk
-
Angelo, Elin;
Østern, Anna-Lena;
Karlsen, Geir.
(2013)
Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
Bedre Skole.
volum 3.
Short communication
2012
-
Angelo, Elin.
(2012)
Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap.
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift.
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2012)
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. 2012. ISBN 978-82-471-3967-7.
Doktorgradsavhandling
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind.
(2012)
Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok.
volum 13.
Vitenskapelig artikkel
2000
-
Aalberg, Elin Angelo.
(2000)
Om nyutdannede musikkskolelæreres didaktiske beredskap. Hovedoppgave i Musikkpedagogikk hovedfag, NMH/ HiTø.
2000.
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Kolaas, Solveig Salthammer;
Angelo, Elin.
(2022)
Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 106 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2020)
Musikkpedagogisk forskning - en møteplass.
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
volum 1.
Faglig artikkel
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin;
Rolle, Christian.
(2020)
Artist or Crafts(wo)man?.
The European Journal of Philosophy in Arts Education.
volum 5 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind;
Georgii-Hemming, Eva.
(2019)
Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 3 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Eines, Trude Fløystad;
Angelo, Elin;
Vatne, Solfrid.
(2019)
Discourse analysis of health providers’ experiences using service design.
Nursing Open.
volum 6 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2018)
Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 4.
Anmeldelse
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2018)
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools.
The Journal of Arts Management, Law, and Society.
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2017)
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 1 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Rolle, Christian;
Angelo, Elin;
Georgii-Hemming, Eva.
(2017)
Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1.
Musikpädagogische Forschung.
volum 38 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
A French horn pedagogue’s professional understanding French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point.
The European Journal of Philosophy in Arts Education.
volum 1 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet.
Acta Didactica Norge.
volum 10 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Music educators' expertise and mandate: Who decides, based on what?.
Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT).
volum 15 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2016)
Nettverk for kulturskolerelatert forskning.
Skolelederen.
volum 3.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Angelo, Elin.
(2016)
Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok.
volum 17.
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin.
(2015)
The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton.
British Journal of Music Education.
volum 32 (01).
Anmeldelse
-
Angelo, Elin.
(2015)
The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding.
International Journal of Community Music.
volum 8 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Korsvold, Tora;
Sæther, Morten.
(2015)
Ledere i næringslivet må testes for musikalitet.
Musikkultur.
Kronikk
-
Angelo, Elin.
(2013)
The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok.
volum 14.
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Dyndahl, Petter;
Fossum, Hanne;
Varkøy, Øivind.
(2013)
Kunstfaglig kunnskapsløft.
Morgenbladet.
Kronikk
-
Angelo, Elin;
Østern, Anna-Lena;
Karlsen, Geir.
(2013)
Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
Bedre Skole.
volum 3.
Short communication
-
Angelo, Elin.
(2012)
Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap.
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift.
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Varkøy, Øivind.
(2012)
Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser.
Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok.
volum 13.
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Rolfhamre, Robin;
Angelo, Elin.
(2022)
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
Cappelen Damm Akademisk. 2022. ISBN 978-82-02-75619-2. MusPed:Research (4).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 9788202696979. MusPed:Research (2).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 978-82-02-71634-9. MusPed:Research (3).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Cappelen Damm Akademisk. 2020. ISBN 9788202652258. MusPed:Research (1).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sæther, Morten;
Angelo, Elin.
(2019)
Barnet og musikken Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave.
Universitetsforlaget. 2019. ISBN 9788215032009.
Lærebok
-
Angelo, Elin;
Rønningen, Anders;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN 9788202550028.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Sæther, Morten.
(2017)
Eleven og musikken.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215026022.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2015)
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.
Cappelen Damm Akademisk. 2015. ISBN 9788202482459.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin.
(2014)
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet.
Fagbokforlaget. 2014. ISBN 978-82-321-0216-7.
Vitenskapelig monografi
-
Angelo, Elin;
Kalsnes, Signe.
(2014)
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Cappelen Damm Akademisk. 2014. ISBN 978-82-02-41507-5.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Rolfhamre, Robin;
Angelo, Elin.
(2022)
Introduction: Making History Through Music Performance and Education.
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Varkøy, Øivind;
Angelo, Elin.
(2022)
I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en filosofisk drøfting.
Musikerne, bransjen og samfunnet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Knigge, Jens;
Sæther, Morten;
Waagen, Wenche.
(2021)
The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions.
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eidsvaag, Fritz Flåmo;
Angelo, Elin.
(2021)
The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs.
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2021)
Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner.
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Eiksund, Øyvind Johan;
Angelo, Elin;
Knigge, Jens.
(2020)
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
Innledning
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Rønningen, Anders;
Angelo, Elin;
Rønning, Rut Jorunn.
(2017)
IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt.
Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
Faglig kapittel
-
Angelo, Elin.
(2015)
Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education.
Philosophy of Music Education Challenged: Heideggerian Inspirations.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Skolen som mulighetenes univers i bygda. Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin.
(2013)
Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse.
Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Berge, Ola Kveseth;
Angelo, Elin;
Heian, Mari Torvik;
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge.
2019. ISBN 978-82-336-0239-0.
Rapport
-
Angelo, Elin.
(2012)
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. 2012. ISBN 978-82-471-3967-7.
Doktorgradsavhandling
-
Aalberg, Elin Angelo.
(2000)
Om nyutdannede musikkskolelæreres didaktiske beredskap. Hovedoppgave i Musikkpedagogikk hovedfag, NMH/ HiTø.
2000.
Mastergradsoppgave
INFORMASJONSMATR
-
Angelo, Elin.
(2020)
Musikkpedagogikk i utvikling. Blogginnlegg: https://www.ntnu.no/blogger/humsam/2020/11/18/musikkpedagogikk-i-utvikling/.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Formidling
2021
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2021) MiU - Musikkpedagogikk i utvikling. Webinar about the future for music teacher education in Norway . FUTURED, Høgskulen på Vestlandet; Online. 2021-09-16 - 2021-09-16.
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2021) Science Conversations, NTNU. Build a good research environment in your group. Science Conversations, NTNU . NTNU; Online. 2021-12-02 - 2021-12-02.
-
Vitenskapelig foredragChristophersen, Catharina Renate; Onsrud, Silje Valde; Viig, Tine Grieg; Knudsen, Jan Sverre; Holdhus, Kari Mette; Ellefsen, Live Weider; Angelo, Elin; Balsnes, Anne Haugland; Knigge, Jens; Hals Kummernes, Kristin. (2021) Musikkfaget i lærerutdanningen - pågående forskning og visjoner for framtiden. Webinar om forskning på musikkfaget i lærerutdanningen . FUTURED-prosjektet, Høgskulen på Vestlandet - Institutt for kunstfag, OsloMet, Senter for kunst og kultur i opplæringen; Online. 2021-09-16 - 2021-09-16.
2019
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2019) Artist or Crafts(wo)man?. Paperpresentasjon . Nordic Network for Research in Music Education; Stockholm. 2019-02-26 - 2019-02-28.
2018
-
Faglig foredragBergsland, Andreas; Angelo, Elin; Kulset, Nora Bilalovic; Langdalen, Jørgen; Gilbertson, Simon; Holdhus, Kari. (2018) Challenges and possibilities for musical knowledge transmission, learning and education between music disciplines. Knowing Music, Musical Knowing . NTNU, Institutt for musikk, Grieg Research School (UiB); Trondheim. 2018-10-23 - 2018-10-26.
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2018) Notions of Mandate, Knowledge and Research in Higher Music Education in Norway. Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning . NNMPF, Norges musikkhøgskole; Hurdal. 2018-02-13 - 2018-02-15.
2017
-
Faglig foredragLundh, Lise; Rønning, Rut Jorunn; Aglen, Gry Sagmo; Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne; Jordhus-Lier, Anne; Emstad, Anne Berit. (2017) IRISforsk - a pilot for Nordic Research School for School Development In and Around the School of Music and Arts. NNMPF 2017 ; 2017-03-14 - 2017-03-14.
2016
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) School as the universe of opportunities in the district community. NERA ; Helsinki. 2016-03-09 - 2016-03-11.
-
Vitenskapelig foredragVarkøy, Øivind; Georgii-Hemming, Eva; Angelo, Elin; Rolle, Christian; Johansson, Karin; Gies, Stefan. (2016) The DAPHME project. Panel: Ø. Varkøy: Professionalisation and the autonomy of the arts. Nettverk for Nordisk Musikkpedagogisk Forskning, konferanse 2016 . Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning; Høgskolen i Hedmark. 2016-03-08 - 2016-03-10.
2015
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin. (2015) Musicians expertise and mandate in society - who decides?. International Society for Philosophy in Music Education . ISPME, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst; Frankfurt Am Main. 2015-06-03 - 2015-06-06.
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skolelederes samarbeid om et helhetlig opplæringsmiljø der mestring, tilhørighet og inkludering er omdreiningspunkt. Confex Skolelederkonferanse . Confex; Oslo. 2015-03-17.