Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Elin Angelo

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Elin Angelo

Nestleder FOU & LIM
Institutt for musikk

elin.angelo@ntnu.no
73590458 97720898 Olavskvartalet, 613, Trondheim, Olavshallen
Academia Researchgate
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Elin Angelo (Ph.D) er professor i musikkpedagogikk ved NTNU, Institutt for musikk. Hun underviser på BA, MA og PhD-nivå i musikkpedagogiske emner, vitenskapsfilosofi og kvalitativ forskning, og er opptatt av ledelse knyttet til FOU-arbeid. I 2022-2024 ledet hun Universitetskulturskoleprosjektet (UniKuP), et partnerskapssamarbeid mellom Trondheim kulturskole, Institutt for musikk og Institutt for lærerutdanning (NTNU), i hovedsak finansiert av HK-dir. Hun er en av grunnleggerne for Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning, og ledet i 2015-2017 kulturskoleforskningsprosjektet IRISforsk, med deltakende forskere fra musikkutdanning, lærerutdanning, skoleledelse og skoleutvikling. Fra 2018–2023 ledet hun forskningsnettverket Musikkpedagogikk i utvikling (MiU), og er hovedredaktør for den vitenskapelige skriftserien MusPed:Research. I 2021–2024 deltok hun som arbeidspakkeleder og forsker i NFR-prosjektet OutMus og i 2014–2017 som forsker i  RJF-prosjektet Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education. Hun er del av flere FOU-grupper på NTNU og hennes arbeid er blant annet publisert i Action, Criticism and Theory for Music Education, International Journal for Community Music, Nordic Research in Music Education Yearbook, The Nordic Journal of Cultural Policy, Acta Didactica Norge og i Journal for Research in Arts and Sports Education. Før vitenskapelige ansettelser ved NTNU og ved Dronning Mauds Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) underviste Angelo i kulturskole, det frivillige musikkliv, barnehage, grunnskole og videregående skole, og hadde ansettelsesforhold som saksofonist i forsvarets musikk, symfoniorkester og i freelance-prosjekter. Hun har gradsgivende utdanning fra musikkonservatoriet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet, Norges Musikkhøgskole og NTNU.

Forskning

  • Universitetskulturskoleprosjektet
  • OutMus
  • Kulturskole-grunnskole-samarbeid
  • Kunst- og kulturfaglig livsmestring i utdanningen
  • Forskningsgruppe for hovedinstrument og ensembler i opplæringsløpet

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2024

  • Heide, Anne Lise; Batt-Rawden, Kari Bjerke; Stranden, Marit; Angelo, Elin. (2024) Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Wenche, Waagen; Hamnes, David Scott; Angelo, Elin. (2024) Instrumentalopplæring mellom nybegynner og profesjon. Norsk Musikkforlag Norsk Musikkforlag
    Fagbok
  • Angelo, Elin. (2024) Musikerpedagogens profesjonsforståelse.
    Faglig kapittel
  • Heide, Anne Lise; Batt-Rawden, Kari Bjerke; Stranden, Marit; Angelo, Elin. (2024) Introduction: Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education Anne-Lise Heide, Kari Bjerke Batt-Rawden, Marit Stranden, Elin Angelo.
    Innledning
  • Aubert, Jean Sebastian; Angelo, Elin. (2024) Instrumental Music Teachers in Primary School In Project OutMus.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2023

  • Nguyen, Thomas; Angelo, Elin; Sæther, Morten; Gåsbakk, Berit. (2023) MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning. Konferanse.
    Annen presentasjon
  • Øien, Ola Buan; Kolaas, Solveig Salthammer; Duch, Michael Francis; Angelo, Elin. (2023) Explorative Perspectives in Music and Education. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Øien, Ola Buan; Kolaas, Solveig Salthammer; Duch, Michael Francis; Angelo, Elin. (2023) Introduction Explorative Perspectives in Music and Education.
    Faglig kapittel
  • Angelo, Elin; Hovde, Sunniva Skjøstad; Martin, Rosemary Kate; Reistadbakk, Egil Furu; Bekken, Tor Einar Bjørnhullet; Dolmen, Bjørn David. (2023) Creating a collaborative ‘we’ in the MDD-group at ILU/NTNU. Exploring and considering issues, challenges, visions, and joys among employees in music, dance and drama at the department of teacher education at NTNU. www.universitetsavisa.no
    Fagartikkel
  • Angelo, Elin; Berge, Ola Kveseth; Heian, Mari Torvik. (2023) Struggles of Governance and Autonomy in the Field of Kulturskole. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Martin, Rosemary Kate; Angelo, Elin; Strøm, Regine Vesterlid; Jenssen, Runa Hestad. (2023) Voicing dialogues: Exploring kaleidoscopic notions of voice through performative autoethnography.  Hovedveileder: Rose Martin, Professor NTNU, ILU. Medveiledere: Elin Angelo og Regine Vesterlid Strøm, førstelektor Nord U. NTNU, Institutt for lærerutdanning NTNU, Institutt for lærerutdanning
    Doktorgradsavhandling
  • Øien, Ola Buan; Angelo, Elin. (2023) Filosofiske perspektiver som igangsettende impulser for å utvikle forståelser om norsk musikklærerutdanning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2022

  • Kolaas, Solveig Salthammer; Angelo, Elin. (2022) Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Varkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2022) I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en filosofisk drøfting.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rolfhamre, Robin; Angelo, Elin. (2022) Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Rolfhamre, Robin; Angelo, Elin. (2022) Introduction: Making History Through Music Performance and Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
    Innledning
  • Eidsvaag, Fritz Flåmo; Angelo, Elin. (2021) The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2021) Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
    Faglig kapittel
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2020

  • Varkøy, Øivind; Angelo, Elin; Rolle, Christian. (2020) Artist or Crafts(wo)man?. The European Journal of Philosophy in Arts Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
    Innledning
  • Rolfhamre, Robin; Angelo, Elin; Øvrebø, Daniel Henry. (2020) Performative arts-based audience research: investigating experiences with high modernist works for solo flute. Universitetet i Agder Universitetet i Agder
    Doktorgradsavhandling
  • Sjaastad, Hanne; Angelo, Elin; Eiksund, Øyvind Johan. (2020) LITT MER CHAMPAGNE I MELLOMGULVET! Sangmetaforer i spennet mellom kropp og språk. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Angelo, Elin; Aspfors, Jessica; Øien, Ola Buan. (2020) Understanding musical leadership in light of performative and pedagogical practices from a hermeneutic practice ecological perspective  Hovedveileder Elin Angelo. Medveileder: Jessica Aspfors, professor Nord U. Nord universitet Nord universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Øyen, Jenny Elise; Angelo, Elin; Bandlien, Bjørn-Terje; Ulrichsen, Gry Olsen. (2020) Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag. En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag. NTNU, Institutt for lærerutdanning NTNU, Institutt for lærerutdanning
    Mastergradsoppgave

2019

  • Berge, Ola Kveseth; Angelo, Elin; Heian, Mari Torvik; Emstad, Anne Berit. (2019) Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge. Telemarksforsking Telemarksforsking
    Rapport
  • Aune, Solveig; Angelo, Elin. (2019) Tusenkunstneren? - En læreplananalyse av krav til fagkunnskap for Kunst- og designlæreren i den videregående skole. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Viken, Andreas; Angelo, Elin. (2019) Kulturskole: bredde//dybde. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Hellandsvik, Anna; Angelo, Elin. (2019) Ledelses-og styringsutfordringer i kulturskolen : En kvalitativ studie om læreres og rektors refleksjoner. Universitetet i Agder Universitetet i Agder
    Mastergradsoppgave
  • Angelo, Elin; Varkøy, Øivind; Georgii-Hemming, Eva. (2019) Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Sæther, Morten; Angelo, Elin. (2019) Barnet og musikken Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Lærebok

2018

  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2018) Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools. The Journal of Arts Management, Law, and Society
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Angelo, Elin; Sæther, Morten. (2017) Eleven og musikken. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Rolle, Christian; Angelo, Elin; Georgii-Hemming, Eva. (2017) Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1. Musikpädagogische Forschung
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2017) Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Rønningen, Anders; Angelo, Elin; Rønning, Rut Jorunn. (2017) IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt.
    Faglig kapittel
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2017) Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Rønning, Rut Jorunn. (2017) Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Uhre, Kristin; Angelo, Elin. (2017) Musikkundervisning i barnehagelærerutdanninga. NTNU, Institutt for lærerutdanning NTNU, Institutt for lærerutdanning
    Mastergradsoppgave

2016

  • Angelo, Elin. (2016) A French horn pedagogue’s professional understanding French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point. The European Journal of Philosophy in Arts Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Østern, Anna-Lena; Angelo, Elin. (2016) Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2016) Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet. Acta Didactica Norge
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2016) Music educators' expertise and mandate: Who decides, based on what?. Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT)
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Skolen som mulighetenes univers i bygda. Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Angelo, Elin. (2015) Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin. (2015) The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton. British Journal of Music Education
    Anmeldelse
  • Angelo, Elin. (2015) The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding. International Journal of Community Music
    Vitenskapelig artikkel
  • Greta, Aarthun; Angelo, Elin. (2015) Estetiske fags verdier og betydning – for individet, i relasjoner og for samfunnet. En kritisk diskursanalyse av estetiske fags læreplaner og av et utvalg politiske dokumenter. NTNU, Institutt for lærerutdanning NTNU, Institutt for lærerutdanning
    Mastergradsoppgave
  • Moxness, Lea; Angelo, Elin. (2015) Sirkunstneren - Sirkusundervisning i det kulturskolerelaterte feltet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Thorjussen, Frode; Angelo, Elin. (2015) Den musikalske rollemodell. En mikroetnografisk kasus-studie av voksenrollen i en steinerbarnehage. Steinerhøgskolen Steinerhøgskolen
    Mastergradsoppgave
  • Juberg, Erlend Østbø; Angelo, Elin. (2015) Korpsdirigenten og samspill. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Fiskum, Vegar Husby; Angelo, Elin. (2015) Samspill og ensembleledelse: fagets kunnskapsbidrag til ferdigutdannede musikklærere. NTNU, Institutt for lærerutdanning NTNU, Institutt for lærerutdanning
    Mastergradsoppgave

2014

  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin; Kalsnes, Signe. (2014) Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Albertsen, Gøran Aas; Angelo, Elin. (2014) Musikkteori møter den digitale læringsarena - Utvikling av en app i samarbeid med elever fra ungdomsskolen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Angelo, Elin. (2014) Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig monografi
  • Angelo, Elin; Sæther, Morten. (2014) Barnet och musiken. En introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Gleerups Utbildning AB Gleerups Utbildning AB
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2013

  • Angelo, Elin. (2013) The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
    Vitenskapelig artikkel
  • Landrø, Karsten; Hinsverk, Håvard; Hestnes, Bård; Angelo, Elin. (2013) Korps og kulturskole i SFO og grunnskole. Norges musikkorps forbund Norges musikkorps forbund
    Rapport
  • Sørngård, Monica Rønning; Angelo, Elin. (2013) "Estetisk egenverdi i en spesialpedagogisk praksis. - En studie om tre læreres begrunnelser for fagene fys.mus og log.mus". Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Angelo, Elin; Dyndahl, Petter; Fossum, Hanne; Varkøy, Øivind. (2013) Kunstfaglig kunnskapsløft.
    Kronikk
  • Angelo, Elin. (2013) Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin; Østern, Anna-Lena; Karlsen, Geir. (2013) Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling. Bedre Skole
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Angelo, Elin; Varkøy, Øivind. (2012) Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2012) Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift (NKT)
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2012) Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181 (2012:323)
    Doktorgradsavhandling

Tidsskriftspublikasjoner

  • Angelo, Elin; Hovde, Sunniva Skjøstad; Martin, Rosemary Kate; Reistadbakk, Egil Furu; Bekken, Tor Einar Bjørnhullet; Dolmen, Bjørn David. (2023) Creating a collaborative ‘we’ in the MDD-group at ILU/NTNU. Exploring and considering issues, challenges, visions, and joys among employees in music, dance and drama at the department of teacher education at NTNU. www.universitetsavisa.no
    Fagartikkel
  • Angelo, Elin; Berge, Ola Kveseth; Heian, Mari Torvik. (2023) Struggles of Governance and Autonomy in the Field of Kulturskole. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Kolaas, Solveig Salthammer; Angelo, Elin. (2022) Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Varkøy, Øivind; Angelo, Elin; Rolle, Christian. (2020) Artist or Crafts(wo)man?. The European Journal of Philosophy in Arts Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin; Varkøy, Øivind; Georgii-Hemming, Eva. (2019) Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2018) Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools. The Journal of Arts Management, Law, and Society
    Vitenskapelig artikkel
  • Rolle, Christian; Angelo, Elin; Georgii-Hemming, Eva. (2017) Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1. Musikpädagogische Forschung
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2017) Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2016) A French horn pedagogue’s professional understanding French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point. The European Journal of Philosophy in Arts Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Østern, Anna-Lena; Angelo, Elin. (2016) Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2016) Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet. Acta Didactica Norge
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2016) Music educators' expertise and mandate: Who decides, based on what?. Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT)
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2015) The Thrill of Making a Racket. Nietzsche, Heidegger and Community Samba in Schools by Christopher Naughton. British Journal of Music Education
    Anmeldelse
  • Angelo, Elin. (2015) The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding. International Journal of Community Music
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2013) The duty of Gamelan. A Gamelan pedagogue's philosophy of work. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin; Dyndahl, Petter; Fossum, Hanne; Varkøy, Øivind. (2013) Kunstfaglig kunnskapsløft.
    Kronikk
  • Angelo, Elin; Østern, Anna-Lena; Karlsen, Geir. (2013) Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling. Bedre Skole
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin; Varkøy, Øivind. (2012) Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok
    Vitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin. (2012) Profesjonsforståelse hos en instrumentalpedagog i en samordnet musikklærerstilling : musikkundervisning som felles skaping av fellesskap. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift (NKT)
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Heide, Anne Lise; Batt-Rawden, Kari Bjerke; Stranden, Marit; Angelo, Elin. (2024) Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Wenche, Waagen; Hamnes, David Scott; Angelo, Elin. (2024) Instrumentalopplæring mellom nybegynner og profesjon. Norsk Musikkforlag Norsk Musikkforlag
    Fagbok
  • Øien, Ola Buan; Kolaas, Solveig Salthammer; Duch, Michael Francis; Angelo, Elin. (2023) Explorative Perspectives in Music and Education. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Rolfhamre, Robin; Angelo, Elin. (2022) Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Sæther, Morten; Angelo, Elin. (2019) Barnet og musikken Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Lærebok
  • Angelo, Elin; Sæther, Morten. (2017) Eleven og musikken. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Rønning, Rut Jorunn. (2017) Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Angelo, Elin; Kalsnes, Signe. (2014) Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning. Cappelen Damm Akademisk Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Angelo, Elin. (2014) Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig monografi
  • Angelo, Elin; Sæther, Morten. (2014) Barnet och musiken. En introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Gleerups Utbildning AB Gleerups Utbildning AB
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Angelo, Elin. (2024) Musikerpedagogens profesjonsforståelse.
    Faglig kapittel
  • Heide, Anne Lise; Batt-Rawden, Kari Bjerke; Stranden, Marit; Angelo, Elin. (2024) Introduction: Health and Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education Anne-Lise Heide, Kari Bjerke Batt-Rawden, Marit Stranden, Elin Angelo.
    Innledning
  • Aubert, Jean Sebastian; Angelo, Elin. (2024) Instrumental Music Teachers in Primary School In Project OutMus.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Øien, Ola Buan; Kolaas, Solveig Salthammer; Duch, Michael Francis; Angelo, Elin. (2023) Introduction Explorative Perspectives in Music and Education.
    Faglig kapittel
  • Øien, Ola Buan; Angelo, Elin. (2023) Filosofiske perspektiver som igangsettende impulser for å utvikle forståelser om norsk musikklærerutdanning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Varkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2022) I spennet mellom samfunnsmandat og kunstnerisk frihet – en filosofisk drøfting.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rolfhamre, Robin; Angelo, Elin. (2022) Introduction: Making History Through Music Performance and Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin. (2021) Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
    Innledning
  • Eidsvaag, Fritz Flåmo; Angelo, Elin. (2021) The Craftsmanship that Disappeared? Investigating the Role of the Principal Instrument in Music Teacher Education Programs.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2021) Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
    Faglig kapittel
  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
    Innledning
  • Rønningen, Anders; Angelo, Elin; Rønning, Rut Jorunn. (2017) IRISforsk: Erfaringer med en modell for forskning og utvikling i et profesjonsfelt.
    Faglig kapittel
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2017) Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Skolen som mulighetenes univers i bygda. Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin. (2015) Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin. (2013) Musikkundervisning som en dialog mellom det ytre og det indre. En jazzpedagogs profesjonsforståelse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Martin, Rosemary Kate; Angelo, Elin; Strøm, Regine Vesterlid; Jenssen, Runa Hestad. (2023) Voicing dialogues: Exploring kaleidoscopic notions of voice through performative autoethnography.  Hovedveileder: Rose Martin, Professor NTNU, ILU. Medveiledere: Elin Angelo og Regine Vesterlid Strøm, førstelektor Nord U. NTNU, Institutt for lærerutdanning NTNU, Institutt for lærerutdanning
    Doktorgradsavhandling
  • Rolfhamre, Robin; Angelo, Elin; Øvrebø, Daniel Henry. (2020) Performative arts-based audience research: investigating experiences with high modernist works for solo flute. Universitetet i Agder Universitetet i Agder
    Doktorgradsavhandling
  • Sjaastad, Hanne; Angelo, Elin; Eiksund, Øyvind Johan. (2020) LITT MER CHAMPAGNE I MELLOMGULVET! Sangmetaforer i spennet mellom kropp og språk. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Angelo, Elin; Aspfors, Jessica; Øien, Ola Buan. (2020) Understanding musical leadership in light of performative and pedagogical practices from a hermeneutic practice ecological perspective  Hovedveileder Elin Angelo. Medveileder: Jessica Aspfors, professor Nord U. Nord universitet Nord universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Øyen, Jenny Elise; Angelo, Elin; Bandlien, Bjørn-Terje; Ulrichsen, Gry Olsen. (2020) Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag. En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag. NTNU, Institutt for lærerutdanning NTNU, Institutt for lærerutdanning
    Mastergradsoppgave
  • Berge, Ola Kveseth; Angelo, Elin; Heian, Mari Torvik; Emstad, Anne Berit. (2019) Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge. Telemarksforsking Telemarksforsking
    Rapport
  • Aune, Solveig; Angelo, Elin. (2019) Tusenkunstneren? - En læreplananalyse av krav til fagkunnskap for Kunst- og designlæreren i den videregående skole. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Viken, Andreas; Angelo, Elin. (2019) Kulturskole: bredde//dybde. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Hellandsvik, Anna; Angelo, Elin. (2019) Ledelses-og styringsutfordringer i kulturskolen : En kvalitativ studie om læreres og rektors refleksjoner. Universitetet i Agder Universitetet i Agder
    Mastergradsoppgave
  • Uhre, Kristin; Angelo, Elin. (2017) Musikkundervisning i barnehagelærerutdanninga. NTNU, Institutt for lærerutdanning NTNU, Institutt for lærerutdanning
    Mastergradsoppgave
  • Greta, Aarthun; Angelo, Elin. (2015) Estetiske fags verdier og betydning – for individet, i relasjoner og for samfunnet. En kritisk diskursanalyse av estetiske fags læreplaner og av et utvalg politiske dokumenter. NTNU, Institutt for lærerutdanning NTNU, Institutt for lærerutdanning
    Mastergradsoppgave
  • Moxness, Lea; Angelo, Elin. (2015) Sirkunstneren - Sirkusundervisning i det kulturskolerelaterte feltet. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Thorjussen, Frode; Angelo, Elin. (2015) Den musikalske rollemodell. En mikroetnografisk kasus-studie av voksenrollen i en steinerbarnehage. Steinerhøgskolen Steinerhøgskolen
    Mastergradsoppgave
  • Juberg, Erlend Østbø; Angelo, Elin. (2015) Korpsdirigenten og samspill. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Fiskum, Vegar Husby; Angelo, Elin. (2015) Samspill og ensembleledelse: fagets kunnskapsbidrag til ferdigutdannede musikklærere. NTNU, Institutt for lærerutdanning NTNU, Institutt for lærerutdanning
    Mastergradsoppgave
  • Albertsen, Gøran Aas; Angelo, Elin. (2014) Musikkteori møter den digitale læringsarena - Utvikling av en app i samarbeid med elever fra ungdomsskolen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Landrø, Karsten; Hinsverk, Håvard; Hestnes, Bård; Angelo, Elin. (2013) Korps og kulturskole i SFO og grunnskole. Norges musikkorps forbund Norges musikkorps forbund
    Rapport
  • Sørngård, Monica Rønning; Angelo, Elin. (2013) "Estetisk egenverdi i en spesialpedagogisk praksis. - En studie om tre læreres begrunnelser for fagene fys.mus og log.mus". Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Mastergradsoppgave
  • Angelo, Elin. (2012) Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181 (2012:323)
    Doktorgradsavhandling

UTSTILLING

  • Nguyen, Thomas; Angelo, Elin; Sæther, Morten; Gåsbakk, Berit. (2023) MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning. Konferanse.
    Annen presentasjon

Undervisning

Emner

  • MGLU5241 - Kunnskapsutvikling i praktisk-estetiske fag
  • MGLU5236 - Praktisk/kunstnerisk fordypning
  • DID3911 - Masteroppgave i kunstfagdidaktikk med kreativ praksis
  • MUSP4254 - Instrumental/vokal- og ensembledidaktikk
  • MGLU5239 - Kunstfagdidaktisk forskning: vitenskapsteori, metode og analyse

Formidling

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin; Lie, Marianne Kjersti Michelle Baud; Zhang, Xiangming; Lone, Solveig Rivenes. (2024) The University Music- and Art School Project. PhD og post doc network, Europe , University of Music and Performing Arts Vienna, Austria 2024-04-27 - 2024-04-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2024) Universitetskulturskoleprosjektet. Norsk forum for musikpedagogisk forskning , Bergen 2024-06-18 - 2024-06-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2024) Universitetskulturskoleprosjektet. Musikkutvalget - arbeidet med ny NOU , Bodø 2024-10-15 - 2024-10-15
  • Faglig foredrag
    Angelo, Elin; Aubert, Jean; Hauen, Mali; Nørstebø, Kirsti; Øien, Ola Buan. (2024) OutMus resultater «teachers’ & leaders’ experiences». OutMus Forskningsformidlingsseminar , Trondheim 2024-02-29 - 2024-02-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønningen, Anders; Angelo, Elin. (2024) Leading Collaboration Between Primary School and Kulturskole. NNRME Conference , Bodø 2024-03-19 - 2024-03-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin; Bandlien, Bjørn-Terje; Heide, Anne-Lise; Waagen, Wenche; Stranden, Marit; Knutsen, Trine. (2024) Universitetskulturskoleprosjektet. Cutting Edge Kulturskole 2024 , Trondheim 2024-10-21 - 2024-10-22

2023

  • Faglig foredrag
    Angelo, Elin; Dragset, Iver; Nygård-Pearson, Elisabeth. (2023) Universitetskulturskoleprosjektet Kulturskolekonferansen Trøndelag 2023: Hvor er kulturskolene i Trøndelag om ti år?. Kulturskolekonferansen Trøndelag 2023: Hvor er kulturskolene i Trøndelag om ti år? , Røros 2023-08-28 - 2023-08-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Aubert, Jean; Angelo, Elin. (2023) Kulturskolelærere i grunnskolen. MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning , Dronning Mauds Minne Høgskole 2023-10-26 - 2023-10-27
  • Faglig foredrag
    Angelo, Elin; Øien, Ola Buan. (2023) Forskning i musikkmuseum-kontekst. Presentasjon og workshop, Rockheim og Ringve. Forskningsdag, Rockheim , Rockheim, Trondheim 2023-06-08 - 2023-06-08

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Knigge, Jens; Angelo, Elin; Hauen, Mali; Nørstebø, Kirsti; Rypestøl, Trygve. (2022) Effekter av instrumentalundervisning og ensemble-spilling i klasserommet — Musikkundervisning i samarbeid mellom kulturskole og grunnskole. MiU22: Utforskende perspektiver i musikk og utdanning , Levanger 2022-10-26 - 2022-10-27

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2021) Forskningsnettverket MiU og utvikling av forskningsfellesskap ved UiA. Fagdag, UiA , Kristiansand/ digitalt 2021-12-07 - 2021-12-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Christophersen, Catharina Renate; Onsrud, Silje Valde; Viig, Tine Grieg; Knudsen, Jan Sverre; Holdhus, Kari Mette; Ellefsen, Live Weider. (2021) Musikkfaget i lærerutdanningen - pågående forskning og visjoner for framtiden. Webinar om forskning på musikkfaget i lærerutdanningen , Online 2021-09-16 - 2021-09-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2021) Science Conversations, NTNU. Build a good research environment in your group. Science Conversations, NTNU , Online 2021-12-02 - 2021-12-02
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2021) MiU - Musikkpedagogikk i utvikling. Webinar about the future for music teacher education in Norway , Online 2021-09-16 - 2021-09-16

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Varkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2019) Artist or Crafts(wo)man?. Paperpresentasjon , Stockholm 2019-02-26 - 2019-02-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin; Ulrichsen, Gry Olsen. (2019) Can the subsubjects speak? The lack of arts diversity in the discourse of kulturskole. Cutting Edge Kulturskole konferanse 2019-10-03 - 2019-10-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Ulrichsen, Gry Olsen; Angelo, Elin. (2019) Can the subsubjects speak? The lack of arts diversity in the discourse of kulturskole. DENOR (Decolonial critique, knowledge production and social change in the Nordic countries), Decolonial Perspectives on Education, , Trondheim 2019-05-04 - 2019-05-05

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Varkøy, Øivind; Angelo, Elin. (2018) Notions of Mandate, Knowledge and Research in Higher Music Education in Norway. Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning , Hurdal 2018-02-13 - 2018-02-15
  • Faglig foredrag
    Bergsland, Andreas; Angelo, Elin; Kulset, Nora Bilalovic; Langdalen, Jørgen; Gilbertson, Simon; Holdhus, Kari. (2018) Challenges and possibilities for musical knowledge transmission, learning and education between music disciplines. Knowing Music, Musical Knowing , Trondheim 2018-10-23 - 2018-10-26

2017

  • Faglig foredrag
    Lundh, Lise; Rønning, Rut Jorunn; Aglen, Gry Sagmo; Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne. (2017) IRISforsk - a pilot for Nordic Research School for School Development In and Around the School of Music and Arts. NNMPF 2017 2017-03-14 - 2017-03-14

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Varkøy, Øivind; Georgii-Hemming, Eva; Angelo, Elin; Rolle, Christian; Johansson, Karin; Gies, Stefan. (2016) The DAPHME project. Panel: Ø. Varkøy: Professionalisation and the autonomy of the arts. Nettverk for Nordisk Musikkpedagogisk Forskning, konferanse 2016 , Høgskolen i Hedmark 2016-03-08 - 2016-03-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2016) Norsk nettverk for kulturskolerelatert forskning. Kompetensdialog–kulturskola, Sverige. Kompetensdialog – kulturskola, kompetensförsörjning og forskning , Stockholm, Zinkendamn 2016-05-12 - 2016-05-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) School as the universe of opportunities in the district community. NERA , Helsinki 2016-03-09 - 2016-03-11
  • Faglig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) Samarbeid om mestring og læring i Tolga kommune.Konturer av en eksistensieltbasert ledelse. Kvlitet i skolen , Hell 2016-02-04 - 2016-02-05

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2015) Musicians expertise and mandate in society - who decides?. International Society for Philosophy in Music Education , Frankfurt Am Main 2015-06-03 - 2015-06-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin; Østern, Anna-Lena. (2015) Narrativ tilnærming til musikk- og kunstpedagogisk forskningspraksis. Hvorfra, hvorfor og hvordan?. NNMPF konferanse , Helsinki 2015-03-03 - 2015-03-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2015) Part of the symposium: Philosophy of Music Education Challenged: Heideggerian Inspirations. Paper: Music Education as a Dialogue between the Outer and the Inner A Jazz Pedagogue’s Philosophy of Music Education. Reserach In Music Education Conference , Exeter 2015-04-14 - 2015-05-18
  • Faglig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2015) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstdidaktisk forum , Trondheim 2015-01-29 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skolelederes samarbeid om et helhetlig opplæringsmiljø der mestring, tilhørighet og inkludering er omdreiningspunkt. Confex Skolelederkonferanse , Oslo 2015-03-17 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin; Jorunn, Rønning Rut; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne; Brøske, Danielsen Brit Ågot; Ystanes, Fjeldstad Mari. (2015) IRISforsk symposium. Cutting Edge kulturskole , DMMH 2015-10-27 - 2015-10-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2015) Kunstner eller lærer? Et typisk profesjonsdilemma i det musikk- og kunstpedagogiske landskapet. Kunstdidaktisk forum, NTNU , Norge 2015-01-29 - 2015-01-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Varkøy, Øivind; Damkjaer, Camilla; Letnes, Mari-Ann; Westby, Inger Anne; Rønningen, Anders; Angelo, Elin. (2015) Forskning om kunst og kultur i kommunene – hva trengs?. Cutting Edge Kulturskole 2015 , Trondheim 2015-10-27 - 2015-10-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. CONFEX, skolelederforum , Oslo, Radison Hotel Blu Alna 2015-03-19 - 2015-03-20
  • Faglig foredrag
    Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Eksistensbasert ledelse. Invitert presentasjon, master i skoleledelse , Trondheim 2015-05-13 - 2015-05-13

2014

  • Faglig foredrag
    Østern, Tone Pernille; Angelo, Elin; Østern, Anna-Lena. (2014) Kunstdidaktisk forum med boklansering og 5-årsmarkering av masterstudiet i kunstfagdidaktikk. Kunstdidaktisk forum med boklansering og 5-årsmarkering av masterstudium , Camous Moholt, NTNU, Trondheim 2014-09-25 - 2014-09-25
  • Faglig foredrag
    Angelo, Elin. (2014) Kunstpedagogikk og estetisk tilnærming til læring. Presentasjon og workshop, heldag. Fagdag for ansatte i skole/kulturskole og kommune i Røros, Os, Tolga og Tynset , Tolga 2014-11-14 - 2014-11-14
  • Faglig foredrag
    Angelo, Elin. (2014) Kunstpedagogikk. Heldag med presentasjon + ledelse av workshop. Fagdag Norsk kulturskoleråd , NTNU, Moholt, PLU 2014-08-19 - 2014-08-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2014) Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Nasjonalt Nettverk for kulturskolerelatert forskning , Oslo 2014-02-13 - 2014-02-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin; Kalsnes, Signe. (2014) Artist or teacher? Professional dilemmas in music and art teacher education. NERA konferanse 2014-03-05 - 2014-03-07

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2013) Om profesjonsforståelser. Norsk kulturskoleråd Nord Norge, Konferanse , Bodø 2013-03-15 - 2013-03-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2013) Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser. NNMPF konferanse , Bergen 2013-02-27 - 2013-03-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2013) Musikeryrket som profesjon og kvalifiseringsområde. Kulturskolenes lederkonferanse , Oslo 2013-04-04 - 2013-04-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Varkøy, Øivind; Christensen, Solveig; Angelo, Elin. (2013) Perspektiver på musikkutdanning og profesjonstenking. Kulturskolenes lederkonferanse , Oslo 2013-04-04 - 2013-04-05

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2012) Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser. Gamle autoriteter og ny legitimitet - Konference i Nordisk nettværk for professionsforskning , Århus 2012-10-25 - 2012-10-26

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Aalberg, Elin Angelo. (2011) Music education as dialogue between the outer and the inner. A jazz pedagogues philosophy of work. Leading Music Education , London, Canada 2011-05-29 - 2011-06-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2011) Instrumentalpedagog og brobygger mellom utøving, kulturdeltakelse og pedagogisk virksomhet/ En musikklærers profesjonsforståelse. NAFOL nasjonal konferanse , Bergen 2011-10-09 - 2011-10-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2011) Allmenn musikkdidaktikk finnes ikke. Eller?. Konferanse, nettverk for kulturskolerelatert forskning , Oslo, NMH 2011-03-23 - 2011-03-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2011) Published paper: Music Education as Dialogue Between the Outer and the Inner / A Jazz Pedagogues Philosophy of Work http://ir.lib.uwo.ca/lme/May30/Program/26/. Published paper from the conference: Leading Music Education , The University of Western Ontario, 2011-06-10 - 2012-06-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2011) Music Education as Dialogue Between the Outer and the Inner / A Jazz Pedagogues Philosophy of Work http://ir.lib.uwo.ca/lme/May30/Program/26/. Leading Music Education Conference , The University of Western Ontario, 2011-05-28 - 2011-05-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin. (2011) General Music Didactis Does Not Exist. Or?. NNMPF- konferanse , DPU København 2011-04-21 - 2011-04-24

2010

  • Vitenskapelig foredrag
    Aalberg, Elin Angelo. (2010) Bridging Performance, Society and Education. A study of one music educators work in a small music- and art school in the Norwegian countryside. Narrative Soundings. Narrative Inquiry in Music Education , Brisbane, Queensland 2010-11-24 - 2010-11-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Aalberg, Elin Angelo. (2010) Essence or Structure? which insights can a heideggerian perspective provide, compared to a foucaultian perspective, in research of music education?. NNMPF konferanse 2010 , Malmö 2010-04-21 - 2010-04-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2010) Samarbeid på ledernivå mellom kulturskole og grunnskole. Cutting Edge Kulturskole 2017 , Tønsberg 2010-10-17 - 2010-10-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Aalberg, Elin Angelo. (2010) Musikkpedagog og brobygger mellom utøving, kulturdeltakelse og pedagogisk virksomhet. En studie av én instrumentalpedagogs arbeid i en liten kulturskole i distrikts Norge. Nasjonal forskerskole for lærerutdanning, nasjonal konferanse , Bergen 2010-11-09 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Aalberg, Elin Angelo. (2010) Essens eller struktur. To teoretiske tilganger til forskning om instrumentalpedagogisk praksis. Kunstdidaktisk forum , Låven, Dragvoll 2010-05-31 - 2010-05-31

2009

  • Faglig foredrag
    Waagen, Wenche; Aalberg, Elin Angelo. (2009) Kulturskole for alle? KRONIKK i Adresseavisen 1. juli 2009. Kronikk , Trondheim 2009-07-01 - 2009-07-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Aalberg, Elin Angelo. (2009) The Music Teachers Dilemma, competence and tasks in harmony?. paper , Ørebro 2009-01-20 - 2009-01-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Aalberg, Elin Angelo. (2009) Musikkpedagogisk diskurs. FOU i praksis 2009 , Levanger 2009-04-23 - 2009-04-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Aalberg, Elin Angelo. (2009) Kulturskolelæreres hverdag. foredrag , Steinkjer 2009-02-20 - 2009-02-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Aalberg, Elin Angelo. (2009) The Art Teachers´ Dilemma. NERA , Trondheim 2009-03-05 - 2009-03-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Aalberg, Elin Angelo. (2009) Om kulturskolenes kompetansebehov. Ledersamling, Norsk kulturskoleråd , Inderøya 2009-11-27 - 2009-11-27

2003

  • Faglig foredrag
    Angelo, Elin; Semundseth, Marit. (2003) Sprusikk, språkstimulering gjennom fagene norsk og musikk. Fagdag for assistenter i barnehage og SFO , Trondheim 2003-10-02 - 2003-10-03
  • Poster
    Aalberg, Elin Angelo. (2003) Mini I-kurs for skolekorpsmusikanter. Instruktørkurs for lærere til aspiranter / aspirantkorps , Steindal skole 2003-09-12 - 2003-09-13

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo