Elin Angelo
Bakgrunn og aktiviteter
Elin Angelo (Ph.D) er professor i musikkpedagogikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, program for lærerutdanning. Hun underviser på grunn- og masternivå i musikk- og kunstpedagogikk, og på PhD-nivå i vitenskapsfilosofi og kvalitativ forskning. Hun er en av grunnleggerne og valgt leder for Nettverk for kulturskolerelatert forskning, og ledet i 2015-2017 et nasjonalt forskningsprosjekt knyttet til kulturskoleutvikling: IRISforsk, med forskere fra musikkutdanning, lærerutdanning, skoleledelse og skoleutvikling. Hun leder fra 2018 forskningsnettverket Musikklærerutdanning i utvikling (MiU), er del av forskningsgruppen i det internasjonale prosjektet Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education, i forskningsgruppen Musikk, teknologi og didaktikk (MusTed) og Kunstløft i samarbeid (KiS). Hennes arbeid er publisert i Action, Criticism and Theory for Music Education, International Journal for Community Music, Nordic Research in Music Education Yearbook, The Nordic Journal of Cultural Policy, Acta Didactica Norge og i Journal for Research in Arts and Sports Education. Hun er del av redaksjonsteamet i European Journal of Philosophy in Arts Education og i Journal for Research in Arts and Sports Education. Før vitenskapelige ansettelser ved NTNU og ved Dronning Mauds Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) har Angelo undervist i kulturskole, det frivillige musikkliv, barnehage, grunnskole og videregående skole, og hatt ansettelsesforhold som saksofonist i forsvarets musikk, symfoniorkester og i freelance-prosjekter. Hun har gradsgivende utdanning fra musikkonservatoriet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet, fra Norges Musikkhøgskole og fra NTNU.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen
2021
- (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
- (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. Cappelen Damm Akademisk. 2021. ISBN 9788202696979. MusPed:Research (2).
- (2021) The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions. Higher Education as Context for Music Pedagogy Research.
2020
- (2020) Musikkpedagogisk forskning - en møteplass. Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. vol. 1.
- (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Cappelen Damm Akademisk. 2020. ISBN 9788202652258. MusPed:Research (1).
- (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives.
- (2020) Artist or Crafts(wo)man?. The European Journal of Philosophy in Arts Education. vol. 5 (1).
2019
- (2019) Notions of Mandate, Knowledge and Research in Norwegian Classical Music Performance Studies. Journal for Research in Arts and Sports Education. vol. 3 (1).
- (2019) Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge. 2019. ISBN 978-82-336-0239-0.
- (2019) Discourse analysis of health providers’ experiences using service design. Nursing Open. vol. 6 (1).
- (2019) Barnet og musikken Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, 3. utgave. Universitetsforlaget. 2019. ISBN 9788215032009.
2018
- (2018) Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv. Norsk pedagogisk tidsskrift. vol. 4.
- (2018) Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools. The Journal of Arts Management, Law, and Society.
2017
- (2017) Hvorfor musikk?. Eleven og musikken.
- (2017) Musikalitet. Eleven og musikken.
- (2017) Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
- (2017) Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen. Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN 9788202550028.
- (2017) Eleven og musikken. Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215026022.
- (2017) Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?. Journal for Research in Arts and Sports Education. vol. 1 (2).
- (2017) Mapping the methodological field of discourse analysis in music education review. A review study, part 1. Musikpädagogische Forschung. vol. 38 (1).
2016
- (2016) A French horn pedagogue’s professional understanding French horn didactopographer teaching students from beginner to expert, with teacher education as an ending point. The European Journal of Philosophy in Arts Education. vol. 1 (1).
- (2016) Lærerutdannerens profesjonsforståelse : en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet. Acta Didactica Norge. vol. 10 (2).
- (2016) Music educators' expertise and mandate: Who decides, based on what?. Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT). vol. 15 (2).
- (2016) Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok. vol. 17.
2015
- (2015) Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education. Philosophy of Music Education Challenged: Heideggerian Inspirations.
- (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. Cappelen Damm Akademisk. 2015. ISBN 9788202482459.
2014
- (2014) Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet. Fagbokforlaget. 2014. ISBN 978-82-321-0216-7.
- (2014) Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning. Cappelen Damm Akademisk. 2014. ISBN 978-82-02-41507-5.
2012
- (2012) Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. 2012. ISBN 978-82-471-3967-7.
2000
- (2000) Om nyutdannede musikkskolelæreres didaktiske beredskap. Hovedoppgave i Musikkpedagogikk hovedfag, NMH/ HiTø. 2000.