Carla Ramirez
Om
Carla Ramirez er førsteamanuensis i interkulturell pedagogikk og pedagogisk veiledning ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU. Hun har mastergrad i Rådgivning (2005) fra Pedagogisk institutt, NTNU, og har jobbet som miljøterapeut, skolerådgiver og minoritetsrådgiver i videregående skoler.
Hennes forskningsinteresse er kunnskap om skapelsen av Oss og Den Andre, sosial ulikhet og dekolonial rettferdighet. Ramirez undersøker hvordan eurosentriske og patriarkalske epistemologier har usynligjort og degradert andre former for kunnskaper som finnes i verden. Ramirez undersøker sosiale, diskursive, og materielle fenomener som (re)produserer andregjøring, marginalisering og utenforskap i sosiale- og utdanningskontekster preget av gode intensjoner om inkludering og toleranse.
Ramirez anvender postkvalitative metoder i forskning på andregjøring. Hun er opptatt av tilhørighet og anerkjennelse av mangfold, i alle dens former, farger, fenomener og materialiteter.
Ramirez er opprinnelig fra Chile og etterkommer av urfolk i Latinamerika. Hun har videreutdanning både innenfor mindfulness og yoga lærerutdanning, og hun er opptatt av relasjoner, veiledning, affekt, følelser og kroppslig, situert kunnskap (embodied knowledge). Hun vektlegger anerkjennelse av hele mennesket og hvordan vi søker tilhørighet, sammenheng og meningsfullhet i livet. Ramirez er inspirert av urfolksvisdom, og forsøker å forene kunnskapstradisjoner fra Øst og Vest for å fremme medmenneskelighet, tilstedeværelse, integritet, medfølelse, bærekraft og aksept for mangfold.
Ramirez anvender feministiske, dekoloniale, ny materielle og posthumane perspektiver i undersøkelser av mangfold, tilhørighet, utenforskap og andregjøring i både utdanning og samfunn.
Ramirez er medlem i disse forskergruppene ved IPL, NTNU:
QeD (Qualities in Education) som studerer hvordan kvalitet forstås, utøves/håndteres og måles/beskrives innen oppvekst- og utdanningsfeltet.
Worldviews som utforsker barns, unges og familiers møte med hegemoniske, normative og tatt-for-gitte verdisett, verdenssyn og kunnskapssystem.
Ramirez er studieprogramleder i Erfaringsbasert Master i Rådgivning for barn og ungdom, en videreutdanningsmaster ved IPL, NTNU, for lærere og andre profesjoner med veilednings- og rådgivningsoppgaver tilknyttet barn og ungdom i hele oppvekst- og opplæringsløpet.
Pågående forskningsprosjekter 2023:
1) Rasialisering og nye tilhørigheter (antologi på norsk, Cappelen Damm Akademisk)
2) Ethnography in a 1. elementary school class
3) Ethnic minority women in Norwegian academia
4) Pedagogy of discomfort in Norwegian higher education
Forskning
PhD:
Skolen ser ikke hele meg! - En narrativ og postkolonial studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer med å være annerledes (Chinga-Ramirez, 2015).
Studien har en kritisk tilnærming til etniske minoritetselevers erfaringer med å gå i den norske videregående skolen. Det norske likeverdighetsprinsippet blir problematisert gjennom å avdekke en taus forståelse av objektivitet og normalitet i skole og utdanning. Denne forståelsen skjuler skolens posisjonering i en vestlig, individualistisk og middelklassementalitet, ofte forstått av skoleprofesjoner som pedagogisk nøytralitet.
Research Projects 2023:
Rasialisering og nye tihørigheter, antologiprosjekt, forskergruppe Worldviews. Redaktører Carla C. Ramirez og Ida Lyså.
Hvordan kan vi tenke rundt rasialisering og rasisme i Norge i dag? Hvilke teoretiske perspektiver kan anvendes for å forstå rasisme i en norsk kontekst, og hvordan påvirker disse perspektivene hva vi avdekker? Hvordan manifesteres rasisme på ulike nivåer (individuell, relasjonell, systemisk og diskursiv) i norske sosiale settinger? Hvordan kan rasisme i Norge forstås ved å se på oss selv gjennom andre kunnskapstradisjoner og forståelsesrammer? Med denne antologien kaster vi oss inn i disse diskusjonene med ønske om å bidra til å holde den kritiske debatten levende i dagens Norge, med nye faglige refleksjoner og oppdatert kunnskap.
Ethnography in a 1. elementary school class, led by Carla C. Ramirez, research group Worldviews
Dette prosjektet har blitt utformet gjennom forskergruppen WorldViews. Formålet er å forstå hvordan barn i en mangfoldig 1.klasse bygger relasjoner med medelever, hvordan sosial tilhørighet skapes og gjøres av barna, og hvordan praksiser av inkludering/ekskludering foregår på en interkulturell og mangfoldig barneskole. Vi er interessert i barnas sosiale hverdagsliv, samt gruppedynamikken som foregår i klasserommet og i skolegården. Målet er å avdekke inkludering/ekskluderingsmekanismer skjer, hvordan inkludering- og ekskludering i vennegrupper skapes, endres og gjenskapes blant barn, og hvordan sosial tilhørighet erfares av barna selv. Prosjektet er en etnografisk studie som blir gjennomført i en 1.klasse fra august 2021 til juni 2022. Etnografien blir gjennomført gjennom deltakende observasjoner. Observasjonsperioden strekker seg fra august til juni, to ganger i uken, hele dager, både når elevene har undervisning i klasserommet og i skolegården når elevene har friminutt.
Exploring narratives of ethnic minority women in Norwegian academia, by Carla C. Ramirez.
Based on narrative inquiries of female foreign academics working in a Norwegian university, this study applies posthuman, decolonial, and feminist perspectives to address how assumptions of normality, objectivity, progress, neutrality, gender, and race, creates fixed notions of how to be ‘a proper academic’ in Norwegian Higher Education.
Pedagogy of discomfort in developing higher educational student’s intercultural and diversity skills, led by Carla C. Ramirez.
This study seeks to implement a teaching program for school professionals in adult education. Aiming to develop professional’s critical social engagement, interconnectedness, intercultural competence, and social justice, the study’s research design consists of 30 students in adult education undergoing a teaching program based on the pedagogy of discomfort, coming in touch with and changing assumptions about self, others, and their interconnectedness. Pedagogy of discomfort is facilitated through processes of critically analyzing underlying premises of privileges, social positioning, and interconnections with society. This teaching program will trigger changes in student’s worldviews critically exploring assumptions and beliefs, and creating new ways of articulating, and reformulating their social positioning and experience.
Publikasjoner
Kan jeg kalle meg norsk?
2023
-
Chinga Ramirez, Carla Macarena;
Hoem, Irene Bisasso;
Ursin, Marit;
Jjunju, Charlotte;
Lyså, Ida Marie.
(2023)
Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
2022
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2022)
Kan jeg kalle meg norsk? Kronikk Adressavisen. 17.02.2022.
Adressavisen.
Kronikk
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Den fargeblinde skolen. Kronikk.28.09.2022.
Adressavisen.
Kronikk
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Fargeblindhet i norsk skole.
Rasisme : Fenomenet, forskningen, erfaringene.
Faglig kapittel
2021
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Epistemic Disobedience and Grief in Academia.
Education Sciences.
volum 11 (9).
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Hvordan skapes utenforskap i skolen? ikke-vestlig minoritetsungdom forteller sine historier.
Barndomsstudier i norsk kontekst : Tverrfaglige tilnærminger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Kvalitet for transnasjonale elever.
Et mangfold av kvaliteter i videregående utdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen.
Læring om læring.
volum 5 (1).
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2018)
Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn.
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Oldervik, Heidun;
Saur, Ellen.
(2018)
Hvordan kan kunnskap om postkolonial teori gi PP-rådgivere en bedre forståelse av barn og unge med minoritetsbakgrunn?.
Å falle mellom to stoler. Samarbeid til barnets beste i barnehage og skole..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2017)
Becoming a "Foreigner": The Principle of Equality, Intersected Identities, and Social Exclusion in the Norwegian School.
European Education : Issues and Studies.
volum 49 (2-3).
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2015)
Skolen ser ikke hele meg! En postkolonial og narrativ studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer av å være annerledes.
2015. ISBN 978-82-326-0989-5.
Doktorgradsavhandling
2014
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Solhaug, Trond.
(2014)
Jeg er annerledes. En diskusjon av erfaringer med å være annerledes i den norske skolen.
Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Chinga Ramirez, Carla Macarena;
Hoem, Irene Bisasso;
Ursin, Marit;
Jjunju, Charlotte;
Lyså, Ida Marie.
(2023)
Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2022)
Kan jeg kalle meg norsk? Kronikk Adressavisen. 17.02.2022.
Adressavisen.
Kronikk
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Den fargeblinde skolen. Kronikk.28.09.2022.
Adressavisen.
Kronikk
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Epistemic Disobedience and Grief in Academia.
Education Sciences.
volum 11 (9).
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen.
Læring om læring.
volum 5 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2017)
Becoming a "Foreigner": The Principle of Equality, Intersected Identities, and Social Exclusion in the Norwegian School.
European Education : Issues and Studies.
volum 49 (2-3).
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Fargeblindhet i norsk skole.
Rasisme : Fenomenet, forskningen, erfaringene.
Faglig kapittel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Hvordan skapes utenforskap i skolen? ikke-vestlig minoritetsungdom forteller sine historier.
Barndomsstudier i norsk kontekst : Tverrfaglige tilnærminger.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Kvalitet for transnasjonale elever.
Et mangfold av kvaliteter i videregående utdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2018)
Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn.
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Oldervik, Heidun;
Saur, Ellen.
(2018)
Hvordan kan kunnskap om postkolonial teori gi PP-rådgivere en bedre forståelse av barn og unge med minoritetsbakgrunn?.
Å falle mellom to stoler. Samarbeid til barnets beste i barnehage og skole..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Solhaug, Trond.
(2014)
Jeg er annerledes. En diskusjon av erfaringer med å være annerledes i den norske skolen.
Kompetanse for mangfold: Om utdanningens rolle og skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2015)
Skolen ser ikke hele meg! En postkolonial og narrativ studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer av å være annerledes.
2015. ISBN 978-82-326-0989-5.
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
- PED6014 - Flerkulturell kompetanse
- PED6113 - Prosjektutvikling
- PED6039 - Karriereveiledning
- PED6040 - Interkulturell rådgivning
- PED6041 - Interkulturell rådgivning og inkluderende praksiser
- PED6031 - Rådgivning i et mangfoldig samfunn
Ramirez er studieprogramleder i Erfaringsbasert master i Rådgivning for barn og ungdom. Hun har emneansvar i: Rådgivning i et mangfoldig samfunn (PED6031), Sosialpedagogikk i en flerkulturell skole (PED6036) og Interkulturell rådgivning (PED6040).
Formidling
2023
-
IntervjuChinga Ramirez, Carla Macarena. (2023) Paneldebatt i forbindelse med lansering av verktøykassa for likestilling og mangfold ved NTNU. NTNU [Internett]. 2023-03-23.
2022
-
Faglig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2022) Minority women in Norwegian academia. Nordic Educational Research Association - NERA pre-conference . Post Approaches in Education - NERA; Reykjavik. 2022-05-30 - 2022-05-31.
-
IntervjuChinga-Ramirez, Carla. (2022) Nav Trøndelag Unge i arbeid. Adressavisen [Avis]. 2022-02-01.
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2022) Pedagogy of discomfort in precarious times. Nordic Educational Research Association - NERA . NERA; Reykjavik. 2022-05-30 - 2022-06-03.
2020
-
Faglig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2020) Lower Expectations, Fragmentation and Misinterpretations. Ethnic Minority Women in the Norwegian Academia. ECER 2020: Educational Research (Re)connecting Communities . EERA – European Educational Research Association; Glasgow, Scotland. 2020-08-24 - 2020-08-28.
2019
-
Faglig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2019) Ethnic minority women in the Norwegian academia. Academic seminar, Center for Educational Justice . Pontificia Universidad Catolica de Chile; Santiago. 2019-04-08 - 2019-04-12.
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2019) Transnationalism as social belonging. Another Brick in the Wall: Transforming Education . AIAE - International Assosiation for Intercultural Education; Amsterdam. 2019-11-11 - 2019-11-15.
2018
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2018) Fra fokus på kulturforskjeller til blikk for mangfold og kompleksitet. Fagtorg for PP-rådgivere Midt-Norge, 2018 . Statped Midt norge; Trondhim. 2018-08-28 - 2019-08-29.
-
Populærvitenskapelig foredragUrsin, Marit; Chinga-Ramirez, Carla. (2018) Skoleliv og ungdomsliv: En presentasjon av elevenes tanker og opplevelser, skole 1. Erfaringskonferanse på vgs skole 1 . IPL, NTNU; Trøndelag. 2018-04-21 - 2018-04-21.
-
Populærvitenskapelig foredragUrsin, Marit; Chinga-Ramirez, Carla. (2018) Skoleliv og ungdomsliv: En presentasjon av elevenes tanker og opplevelser, skole 2. Erfaringskonferanse på vgs skole 2 . IPL, NTNU; Trøndelag. 2018-04-21 - 2018-04-21.
2017
-
ProgramledelseChinga-Ramirez, Carla. (2017) SEVU-PPT Nett. Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul/film: Etnisk mangfold i skolen. https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu [Internett]. 2017-10-12.
-
ProgramledelseChinga-Ramirez, Carla. (2017) SEVU-PPT Nett. Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul/film: Interkulturell kommunikasjon. https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu [Internett]. 2017-10-12.
2016
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2016) “Impossible bodies” and the creation of minority students’ subjectivities in Norwegian upper secondary schools. The 18th Nordic Migration Conference, Oslo, August 11-12, 2016 . Nordic Migration research; Oslo. 2016-08-11 - 2016-08-12.
2011
-
Vitenskapelig foredragChinga, Carla Macarena. (2011) Immigrant youth in transition: Collectivistic orientations in an individualistic school culture. Results from a pilot study. NERA's 39th Congress - Rights and Education . NERA; Jyväskylä, Finland. 2011-03-09 - 2011-03-12.
-
Vitenskapelig foredragChinga, Carla Macarena. (2011) Immigrant youth in transition: How do Skandinavian teachers reflect upon immigrant students in upper secondary school?. International conference . 7th International Citizenship conference; Emory University, Atlanta. 2011-05-12 - 2011-05-14.
-
Vitenskapelig foredragChinga, Carla Macarena. (2011) Kulturmøter: Hvordan endres identiteten? Et sosiokonstruktivistisk perspektiv. Forelesning . Master i Samfunssfagsdidaktikk, PLU, NTNU; NTNU, Trondheim. 2011-11-09 - 2011-11-09.