Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Studere på NTNU
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Carla Ramirez

Carla Ramirez

Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

carla.ramirez@ntnu.no
73591995 98823937 Paviljong A, kontor 114, 1.etasje, Dragvoll
Master i Rådgivning for barn og ungdom Worldviews
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Carla Ramirez er førsteamanuensis i interkulturell pedagogikk og pedagogisk veiledning ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU. Hun har mastergrad i Rådgivning (2005) fra Pedagogisk institutt, NTNU, og har jobbet som miljøterapeut, skolerådgiver og minoritetsrådgiver i videregående skoler. 

Hennes forskningsinteresse er kunnskap om skapelsen av Oss og Den Andre og sosial ulikhet. Ramirez undersøker hvordan eurosentriske og patriarkalske epistemologier har usynligjort og degradert andre former for kunnskaper som finnes i verden. Ramirez undersøker sosiale, diskursive, og materielle fenomener som (re)produserer andregjøring, marginalisering og utenforskap i sosiale- og utdanningskontekster preget av gode intensjoner om inkludering og toleranse. 

Ramirez anvender postkvalitative metoder i forskning på andregjøring. Hun er opptatt av tilhørighet og anerkjennelse av mangfold, i alle dens former, farger, fenomener og materialiteter. 

Ramirez er opprinnelig fra Chile og etterkommer av urfolk i Latinamerika. Hun har videreutdanning både innenfor mindfulness og yoga lærerutdanning, og er opptatt av relasjoner, veiledning, affekt, følelser og kroppslig, situert kunnskap (embodied knowledge). Hun vektlegger anerkjennelse av hele mennesket og hvordan vi søker tilhørighet, sammenheng og meningsfullhet i livet. Ramirez er inspirert av urfolksvisdom, og forsøker å forene kunnskapstradisjoner fra Øst og Vest for å fremme medmenneskelighet, tilstedeværelse, integritet, medfølelse, bærekraft og aksept for mangfold. 

Ramirez anvender feministiske, dekoloniale og posthumane perspektiver i undersøkelser av mangfold, tilhørighet, utenforskap og andregjøring i både utdanning og samfunn. 

 

Ramirez deltar i forskergruppen Worldviews. Worldviews utforsker barns, unges og familiers møte med hegemoniske, normative og tatt-for-gitte verdisett, verdenssyn og kunnskapssystem. 

Ramirez er faglærer i Erfaringsbasert Master i Rådgivning for barn og ungdom, en videreutdanningsmaster ved IPL, NTNU, for lærere og andre profesjoner med veilednings- og rådgivningsoppgaver tilknyttet barn og ungdom i hele oppvekst- og opplæringsløpet.

Hun har emneansvar i masteremnene: PED6040 Interkulturell Rådgivning og PED6031 Rådgivning i et mangfoldig samfunn

 

Pågående forskningsprosjekter 2023: 

1)  Rasialisering og nye tilhørigheter (antologi på norsk, Cappelen Damm Akademisk)

2)  Ethnography in a 1. elementary school class

3) Ethnic minority women in Norwegian academia

4) Pedagogy of discomfort in Norwegian higher education

 

 

 

 

Kompetanseord

  • Andregjøring
  • Embodied knowledge
  • Feministisk teori
  • Indigenous knowledge
  • Interkulturell rådgivning
  • Interseksjonalitet
  • Kjønn og etnisk mangfold i utdanning
  • Kritiske og dekoloniale perspektiver
  • Mindfulness
  • Nymaterialitet
  • Posthumanisme
  • Postkvalitative metoder
  • Rasisme
  • Tilstedeværelse

Forskning

PhD:

Skolen ser ikke hele meg! - En narrativ og postkolonial studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer med å være annerledes (Chinga-Ramirez, 2015). 

Studien har en kritisk tilnærming til etniske minoritetselevers erfaringer med å gå i den norske videregående skolen. Det norske likeverdighetsprinsippet blir problematisert gjennom å avdekke en taus forståelse av objektivitet og normalitet i skole og utdanning. Denne forståelsen skjuler skolens posisjonering i en vestlig, individualistisk og middelklassementalitet, ofte forstått av skoleprofesjoner som pedagogisk nøytralitet.

 

Research Projects 2023:

Rasialisering og nye tihørigheter, antologiprosjekt, forskergruppe Worldviews. Redaktører Carla C. Ramirez og Ida Lyså.

Hvordan kan vi tenke rundt rasialisering og rasisme i Norge i dag? Hvilke teoretiske perspektiver kan anvendes for å forstå rasisme i en norsk kontekst, og hvordan påvirker disse perspektivene hva vi avdekker? Hvordan manifesteres rasisme på ulike nivåer (individuell, relasjonell, systemisk og diskursiv) i norske sosiale settinger? Hvordan kan rasisme i Norge forstås ved å se på oss selv gjennom andre kunnskapstradisjoner og forståelsesrammer? Med denne antologien kaster vi oss inn i disse diskusjonene med ønske om å bidra til å holde den kritiske debatten levende i dagens Norge, med nye faglige refleksjoner og oppdatert kunnskap.

Ethnography in a 1. elementary school class, led by Carla C. Ramirez, research group Worldviews

Dette prosjektet har blitt utformet gjennom forskergruppen WorldViews. Formålet er å forstå hvordan barn i en mangfoldig 1.klasse bygger relasjoner med medelever, hvordan sosial tilhørighet skapes og gjøres av barna, og hvordan praksiser av inkludering/ekskludering foregår på en interkulturell og mangfoldig barneskole. Vi er interessert i barnas sosiale hverdagsliv, samt gruppedynamikken som foregår i klasserommet og i skolegården. Målet er å avdekke inkludering/ekskluderingsmekanismer skjer, hvordan inkludering- og ekskludering i vennegrupper skapes, endres og gjenskapes blant barn, og hvordan sosial tilhørighet erfares av barna selv. Prosjektet er en etnografisk studie som blir gjennomført i en 1.klasse fra august 2021 til juni 2022. Etnografien blir gjennomført gjennom deltakende observasjoner. Observasjonsperioden strekker seg fra august til juni, to ganger i uken, hele dager, både når elevene har undervisning i klasserommet og i skolegården når elevene har friminutt.

Exploring narratives of ethnic minority women in Norwegian academia, by Carla C. Ramirez. 

Based on narrative inquiries of female foreign academics working in a Norwegian university, this study applies posthuman, decolonial, and feminist perspectives to address how assumptions of normality, objectivity, progress, neutrality, gender, and race, creates fixed notions of how to be ‘a proper academic’ in Norwegian Higher Education. 

Pedagogy of discomfort in developing higher educational student’s intercultural and diversity skills, led by Carla C. Ramirez.

This study seeks to implement a teaching program for school professionals in adult education. Aiming to develop professional’s critical social engagement, interconnectedness, intercultural competence, and social justice, the study’s research design consists of 30 students in adult education undergoing a teaching program based on the pedagogy of discomfort, coming in touch with and changing assumptions about self, others, and their interconnectedness. Pedagogy of discomfort is facilitated through processes of critically analyzing underlying premises of privileges, social positioning, and interconnections with society. This teaching program will trigger changes in student’s worldviews critically exploring assumptions and beliefs, and creating new ways of articulating, and reformulating their social positioning and experience. 

  • Worldviews

Publikasjoner

Kan jeg kalle meg norsk?

Kronikk Adressavisen 2022

Entangled with the past in Norwegian Academia

This article explores entanglements of matter, space, and temporalities in shaping academic subjectivities in Norwegian higher education.
  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Chinga Ramirez, Carla Macarena; Hoem, Irene Bisasso; Ursin, Marit; Jjunju, Charlotte; Lyså, Ida Marie. (2023) Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Ramirez, Carla. (2023) Entangled with the past in Norwegian academia. Gender and Education
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Ramirez, Carla. (2022) Den fargeblinde skolen. Kronikk.28.09.2022. Adressavisen
    Kronikk
  • Ramirez, Carla. (2022) Fargeblindhet i norsk skole. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Åberg, Ingvill Bjørnstad; Christensen, Erik; Ramirez, Carla. (2022) Othering in the age of “diversity”. Cultural, ethnic and racial categorisations in education policy and social studies. . Nord universitet Nord universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2022) Kan jeg kalle meg norsk? Kronikk Adressavisen. 17.02.2022. . Adressavisen
    Kronikk

2021

  • Chinga-Ramirez, Carla. (2021) Epistemic Disobedience and Grief in Academia. Education Sciences
    Vitenskapelig artikkel
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2021) Hvordan skapes utenforskap i skolen? ikke-vestlig minoritetsungdom forteller sine historier. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Chinga-Ramirez, Carla. (2020) Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen. Læring om læring
    Vitenskapelig artikkel
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2020) Kvalitet for transnasjonale elever. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Chinga-Ramirez, Carla; Oldervik, Heidun; Saur, Ellen. (2018) Hvordan kan kunnskap om postkolonial teori gi PP-rådgivere en bedre forståelse av barn og unge med minoritetsbakgrunn?. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2018) Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Chinga-Ramirez, Carla. (2017) Becoming a "Foreigner": The Principle of Equality, Intersected Identities, and Social Exclusion in the Norwegian School. European Education : Issues and Studies
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Chinga-Ramirez, Carla. (2015) Skolen ser ikke hele meg! En postkolonial og narrativ studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer av å være annerledes. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

2014

  • Chinga-Ramirez, Carla; Solhaug, Trond. (2014) Jeg er annerledes. En diskusjon av erfaringer med å være annerledes i den norske skolen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Chinga Ramirez, Carla Macarena; Hoem, Irene Bisasso; Ursin, Marit; Jjunju, Charlotte; Lyså, Ida Marie. (2023) Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?. www.universitetsavisa.no
    Kronikk
  • Ramirez, Carla. (2023) Entangled with the past in Norwegian academia. Gender and Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Ramirez, Carla. (2022) Den fargeblinde skolen. Kronikk.28.09.2022. Adressavisen
    Kronikk
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2022) Kan jeg kalle meg norsk? Kronikk Adressavisen. 17.02.2022. . Adressavisen
    Kronikk
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2021) Epistemic Disobedience and Grief in Academia. Education Sciences
    Vitenskapelig artikkel
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2020) Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen. Læring om læring
    Vitenskapelig artikkel
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2017) Becoming a "Foreigner": The Principle of Equality, Intersected Identities, and Social Exclusion in the Norwegian School. European Education : Issues and Studies
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Ramirez, Carla. (2022) Fargeblindhet i norsk skole. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2021) Hvordan skapes utenforskap i skolen? ikke-vestlig minoritetsungdom forteller sine historier. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2020) Kvalitet for transnasjonale elever. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chinga-Ramirez, Carla; Oldervik, Heidun; Saur, Ellen. (2018) Hvordan kan kunnskap om postkolonial teori gi PP-rådgivere en bedre forståelse av barn og unge med minoritetsbakgrunn?. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2018) Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chinga-Ramirez, Carla; Solhaug, Trond. (2014) Jeg er annerledes. En diskusjon av erfaringer med å være annerledes i den norske skolen. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Åberg, Ingvill Bjørnstad; Christensen, Erik; Ramirez, Carla. (2022) Othering in the age of “diversity”. Cultural, ethnic and racial categorisations in education policy and social studies. . Nord universitet Nord universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Chinga-Ramirez, Carla. (2015) Skolen ser ikke hele meg! En postkolonial og narrativ studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer av å være annerledes. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • PED6011 - Rådgivning og veiledning for PPT
  • PED6013 - Læringsmiljø og gruppeledelse
  • PED6014 - Flerkulturell kompetanse
  • PED6039 - Karriereveiledning
  • PED6040 - Interkulturell rådgivning
  • PED6041 - Interkulturell rådgivning og inkluderende praksiser
  • PED6031 - Rådgivning i et mangfoldig samfunn

Ramirez har emneansvar i: Rådgivning  i et mangfoldig samfunn (PED6031) og Interkulturell rådgivning (PED6040). 

Formidling

2023

  • Intervju
    Chinga Ramirez, Carla Macarena. (2023) Paneldebatt i forbindelse med lansering av verktøykassa for likestilling og mangfold ved NTNU. NTNU NTNU [Internett] 2023-03-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Ramirez, Carla. (2023) Assemblages of difference in a Norwegian first grade elementary school. Nordic Journal BARN 40th anniversaty conference of the Nordic Journal BARN, At critical crossroads in Nordic Childhood Studies , Trondheim 2023-08-16 - 2023-08-17
  • Faglig foredrag
    Ramirez, Carla; Ursin, Marit. (2023) Methodological considerations, challenges, and reflections around ethical issues in research on children and racism. Nordic Journal BARN 40th anniversaty conference of the Nordic Journal BARN, At critical crossroads in Nordic Childhood Studies , Trondheim 2023-08-16 - 2023-08-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Ramirez, Carla. (2023) Assemblages of differences in a first-grade primary school in Norway. EERA European Educational Research Association European Conference on Educational Research, ECER , Glasgow 2023-08-21 - 2023-08-25
  • Faglig foredrag
    Ramirez, Carla. (2023) Dekolonial feminisme og dens relevans for norsk forskning. Worldviews forskergruppe Åpent seminar for SU-fakultetet, NTNU , Trondheim 2023-09-01 - 2023-09-01

2022

  • Intervju
    Chinga-Ramirez, Carla. (2022) Nav Trøndelag Unge i arbeid. Adressavisen Adressavisen [Avis] 2022-02-01
  • Faglig foredrag
    Chinga-Ramirez, Carla. (2022) Minority women in Norwegian academia. Post Approaches in Education - NERA Nordic Educational Research Association - NERA pre-conference , Reykjavik 2022-05-30 - 2022-05-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Chinga-Ramirez, Carla. (2022) Pedagogy of discomfort in precarious times. NERA Nordic Educational Research Association - NERA , Reykjavik 2022-05-30 - 2022-06-03

2020

  • Faglig foredrag
    Chinga-Ramirez, Carla. (2020) Lower Expectations, Fragmentation and Misinterpretations. Ethnic Minority Women in the Norwegian Academia. EERA – European Educational Research Association ECER 2020: Educational Research (Re)connecting Communities , Glasgow, Scotland 2020-08-24 - 2020-08-28

2019

  • Faglig foredrag
    Chinga-Ramirez, Carla. (2019) Ethnic minority women in the Norwegian academia. Pontificia Universidad Catolica de Chile Academic seminar, Center for Educational Justice , Santiago 2019-04-08 - 2019-04-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Chinga-Ramirez, Carla. (2019) Transnationalism as social belonging. AIAE - International Assosiation for Intercultural Education Another Brick in the Wall: Transforming Education , Amsterdam 2019-11-11 - 2019-11-15

2018

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ursin, Marit; Chinga-Ramirez, Carla. (2018) Skoleliv og ungdomsliv: En presentasjon av elevenes tanker og opplevelser, skole 2. IPL, NTNU Erfaringskonferanse på vgs skole 2 , Trøndelag 2018-04-21 - 2018-04-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Chinga-Ramirez, Carla. (2018) Fra fokus på kulturforskjeller til blikk for mangfold og kompleksitet. Statped Midt norge Fagtorg for PP-rådgivere Midt-Norge, 2018 , Trondhim 2018-08-28 - 2019-08-29
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ursin, Marit; Chinga-Ramirez, Carla. (2018) Skoleliv og ungdomsliv: En presentasjon av elevenes tanker og opplevelser, skole 1. IPL, NTNU Erfaringskonferanse på vgs skole 1 , Trøndelag 2018-04-21 - 2018-04-21

2017

  • Programledelse
    Chinga-Ramirez, Carla. (2017) SEVU-PPT Nett. Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul/film: Interkulturell kommunikasjon. https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu [Internett] 2017-10-12
  • Programledelse
    Chinga-Ramirez, Carla. (2017) SEVU-PPT Nett. Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul/film: Etnisk mangfold i skolen . https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu [Internett] 2017-10-12

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Chinga-Ramirez, Carla. (2016) “Impossible bodies” and the creation of minority students’ subjectivities in Norwegian upper secondary schools. Nordic Migration research The 18th Nordic Migration Conference, Oslo, August 11-12, 2016 , Oslo 2016-08-11 - 2016-08-12

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Chinga, Carla Macarena. (2011) Kulturmøter: Hvordan endres identiteten? Et sosiokonstruktivistisk perspektiv. Master i Samfunssfagsdidaktikk, PLU, NTNU Forelesning , NTNU, Trondheim 2011-11-09 - 2011-11-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Chinga, Carla Macarena. (2011) Hvordan opplever nordiske lærere innvandrer elever på den videregående skolen?. 7th International Citizenship conference International conference , Emory University, Atlanta 2011-05-12 - 2011-05-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Chinga, Carla Macarena. (2011) Immigrant youth in transition: Collectivistic orientations in an individualistic school culture. Results from a pilot study. NERA NERA's 39th Congress - Rights and Education , Jyväskylä, Finland 2011-03-09 - 2011-03-12
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn