Emne - Rådgivning i et mangfoldig samfunn - PED6031
PED6031 - Rådgivning i et mangfoldig samfunn
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet introduserer masterstudiets grunnperspektiv på rådgivning, utviklingstrekk i samfunnet, og konsekvenser for rådgivningsfeltet både i og utenfor skolekonteksten. Dette innebærer fordypning i teori og praksis knyttet til rådgivning på individ, gruppe- og systemnivå. Emnet vil legge spesielt vekt på betydning av selvinnsikt, relasjon, oppmerksomt nærvær, kommunikasjonsferdigheter og profesjonsetiske problemstillinger i rådgivning i et teknologisk og flerkulturelt samfunn. Ulike perspektiver på mangfold blir sett i sammenheng med skapelsen av barn og ungdoms identitet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har avansert kunnskap om:
- teoretiske tilnærminger til rådgivning av barn og ungdom.
- hvordan mangfold og flerkulturalitet påvirker barn og ungdoms inkludering.
- profesjonsetiske perspektiver på rådgivning.
- Betydning av profesjonsutøverens tilstedeværelse for utvikling av selvinnsikt og empati
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- analysere og kombinere ulike metoder og teknikker i sin rådgivning.
- videreutvikle og analysere egen praksis som rådgiver.
- analysere eksisterende teorier om kommunikasjon og samspill i refleksjon over egen praksis i flerkulturelle kontekster.
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- kritisk vurdere hvordan ulike sosiale kontekster og kategorier påvirker elevene.
- integrere ulike teoretiske tilnærminger til sin rådgivningspraksis.
- utvikle selvinnsikt og bevissthet om egen rolle og funksjon i møte med elever fra ulike kontekster.
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbasert undervisning. Læringsformene består av forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og gruppeprosesser. Erfarings basert og refleksiv læring inngår i studiet. Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på bakgrunn av obligatoriske arbeidskrav. To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis som rådgiver/veileder knyttet opp til teori inngår i emnet. Disse vurderes til bestått/ikke bestått og responsarbeid foregår både nettbasert på Blackboard og i samlingene.
Dette emnet undervises i samarbeid med PED611, Rådgivning og veiledning for PPT som er en del av Erfaringsbasert master i pedagogisk psykologisk rådgivning.
Obligatoriske aktiviteter
- Tre samlinger
- 2 arbeidskrav
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
- Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
- 2 refleksjonsoppgaver som mellomarbeid mellom samlingene. Disse oppgavene er obligatoriske aktiviteter som blir vurdert godkjent-ikke godkjent
- Avsluttende eksamen: Prosessuell fagtekst/semesteroppgave
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Rådgivning 1 (KRÅD1)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Årsstudium i rådgivning - videreutdanning for lærere (FJRÅDVUÅ)
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel om studentene har bakgrunn fra samfunnsvitenskapelige fag.
Forkunnskapskrav
Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
10.12.2023
INSPERA
23:59 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"