course-details-portlet

PED6040

Interkulturell rådgivning

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen - prosessuell fagtekst

Om

Om emnet

Faglig innhold

Interkulturell rådgivning tar utgangspunkt i kommunikasjon, relasjoner, samhandling og veiledningsmuligheter i møter mellom mennesker med ulik bakgrunn. Studiet vektlegger etiske og verdiladede problemstillinger knyttet til tilhørighet, utenforskap, flerkulturell oppvekst, anerkjennelse, identitet og sosialisering. Kunnskap om forhold som skaper, forsterker og reproduserer sosiale forskjeller og utenforskap i ulike oppvekstkontekster blir også vektlagt. Hovedmålet er profesjonsutøvere med etisk, sosial og kulturell selvinnsikt og evne til kritisk refleksjon i møte med etiske dilemmaer, verdikonflikter og interkulturelle møter. Modulen bygger på et holistisk og interkulturelt grunnsyn.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten:

  • Har avansert kunnskap om interkulturell rådgivning og veiledningsmuligheter i ulike oppvekstarenaer
  • Har inngående innsikt i kritiske perspektiver på interkulturell kommunikasjon, flerkulturell oppvekst, flerspråklighet, tilhørighet, kommunikasjon og relasjoner i mangfoldige pedagogiske kontekster
  • Kan identifisere og adressere etiske dilemmaer og verdikonflikter i interkulturelle møter

Ferdigheter:

Studenten:

  • Kan skape gode rammer for dialog og samhandling med barn, ungdom og familier med ulik kulturell bakgrunn
  • Har kunnskap om interkulturell- og mangfolds kompetanse, og innsikt i hvordan interkulturelle møter kan fremme åpenhet, empati og kritisk selvinnsikt.

Generell kompetanse:

Studenten:

  • Kan analysere ulike sider ved skolens og andre oppvekstarenaers betydning for tilhørighet, identitet og sosial ulikhet, og hvordan disse påvirker muligheter for inkludering
  • Kan identifisere og reflektere over etiske utfordringer i relasjoner og kommunikasjon med personer av ulik bakgrunn

Læringsformer og aktiviteter

  • Læringsformene består av forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og gruppeprosesser.
  • Kritisk refleksjon av praksiserfaringer og problemorientert læring inngår i studiet. Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på bakgrunn av obligatoriske arbeidskrav.
  • To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis knyttet opp til teori inngår i emnet. Disse vurderes til bestått/ikke bestått og responsarbeid foregår både nettbasert på Blackboard og på seminarene i samlingene.
  • Emnet kan bli avlyst eller endret dersom det er få søkere

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk deltakelse på samling (80 %)
  • Refleksjonsnotat
  • Refleksjonsnotat

Mer om vurdering

Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:

  • Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
  • Godkjente arbeidskrav
  • Avsluttende eksamen: Hjemmeeksamen - prosessuell fagtekst

Karakterskala A-F

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Rådgivning 2 (KRÅD2)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)

Forkunnskapskrav

Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet

2 års relevant arbeidserfaring

Fagområder

  • Pedagogikk
  • Rådgivning

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen - prosessuell fagtekst
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Hjemmeeksamen - prosessuell fagtekst
Vekting 100/100 Varighet 14 dager Eksamenssystem Inspera Assessment