Emne - Interkulturell rådgivning - PED6040
Interkulturell rådgivning
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Interkulturell rådgivning tar utgangspunkt i kommunikasjon, relasjoner, samhandling og veiledningsmuligheter i møter mellom mennesker med ulik bakgrunn. Studiet vektlegger etiske og verdiladede problemstillinger knyttet til tilhørighet, utenforskap, flerkulturell oppvekst, anerkjennelse, identitet og sosialisering. Kunnskap om forhold som skaper, forsterker og reproduserer sosiale forskjeller og utenforskap i ulike oppvekstkontekster blir også vektlagt. Hovedmålet er profesjonsutøvere med etisk, sosial og kulturell selvinnsikt og evne til kritisk refleksjon i møte med etiske dilemmaer, verdikonflikter og interkulturelle møter. Modulen bygger på et holistisk og interkulturelt grunnsyn.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten:
- Har avansert kunnskap om interkulturell rådgivning og veiledningsmuligheter i ulike oppvekstarenaer
- Har inngående innsikt i kritiske perspektiver på interkulturell kommunikasjon, flerkulturell oppvekst, flerspråklighet, tilhørighet, kommunikasjon og relasjoner i mangfoldige pedagogiske kontekster
- Kan identifisere og adressere etiske dilemmaer og verdikonflikter i interkulturelle møter
Ferdigheter:
Studenten:
- Kan skape gode rammer for dialog og samhandling med barn, ungdom og familier med ulik kulturell bakgrunn
- Har kunnskap om interkulturell- og mangfolds kompetanse, og innsikt i hvordan interkulturelle møter kan fremme åpenhet, empati og kritisk selvinnsikt.
Generell kompetanse:
Studenten:
- Kan analysere ulike sider ved skolens og andre oppvekstarenaers betydning for tilhørighet, identitet og sosial ulikhet, og hvordan disse påvirker muligheter for inkludering
- Kan identifisere og reflektere over etiske utfordringer i relasjoner og kommunikasjon med personer av ulik bakgrunn
Læringsformer og aktiviteter
- Læringsformene består av forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og gruppeprosesser.
- Kritisk refleksjon av praksiserfaringer og problemorientert læring inngår i studiet. Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på bakgrunn av obligatoriske arbeidskrav.
- To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis knyttet opp til teori inngår i emnet. Disse vurderes til bestått/ikke bestått og responsarbeid foregår både nettbasert på Blackboard og på seminarene i samlingene.
- Emnet kan bli avlyst eller endret dersom det er få søkere
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk deltakelse på samling (80 %)
- Refleksjonsnotat
- Refleksjonsnotat
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
- Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
- Godkjente arbeidskrav
- Avsluttende eksamen: Hjemmeeksamen - prosessuell fagtekst
Karakterskala A-F
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Rådgivning 2 (KRÅD2)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Forkunnskapskrav
Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet
2 års relevant arbeidserfaring
Fagområder
- Pedagogikk
- Rådgivning
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring