Emne - Sosialpedagogikk - PED6036
PED6036 - Sosialpedagogikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Rapport | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet introduserer en helhetlig forståelse av sosialpedagogikk i en flerkulturell skole. Dette innebærer fordypning i teori og praksis knyttet til skolen som inkluderingsarena. Emnet vektlegger kritisk refleksjon til forholdet mellom samfunnets idealer for skolen, skolens mandat, sosiale relasjoner og pedagogiske praksiser. Emnet vil spesielt vektlegge utvikling av profesjonell kompetanse knyttet til antidiskriminerende og frigjøringspedagogikk i sosialpedagogisk arbeid.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har kunnskap om:
- teori og praksis rundt endrings- og utviklingsprosesser knyttet til sosialpedagogiske prinsipper og praksis.
- kritisk pedagogikk og antidiskriminerende undervisning
- ekskluderings- og inkluderingsmekanismer i skolen og samfunnet.
- hvordan tilstedeværelse kan fremme inkludering, fellesskap, empati og tilhørighet i flerkulturelle skoler og klasserom
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kombinere innsatser knyttet til betydning av sosial tilhørighet og mestring på individ-, gruppe- og system-nivå.
- videreutvikle egen evne til å inngå, vedlikeholde og skape anerkjennende relasjoner med ulike grupper barn og ungdom.
- variere mellom ulike metoder og teknikker knyttet til sosialpedagogisk arbeid i en flerkulturell skole.
- kan analysere synlige og usynlige maktmekanismer i forhold til elevmangfold og ulikheter i oppvekstsvilkår
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- analysere hvordan egne tanker, følelser og atferd påvirker møter med barn og ungdom gjennom perspektiver på tilstedeværelse og sosialpedagogisk teori.
- kritisk vurdere hvordan barn og ungdoms individuelle egenskaper og sosiale kontekst påvirker deres psykososiale læring og utvikling.
- analysere og anvendekunnskap om interkulturell kommunikasjon
Læringsformer og aktiviteter
- Tre samlinger á 2-3-2- dager.
- Forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og prosessarbeid knyttet til gjennomføring av en sosialpedagogisk aksjon.
- Erfaringsbasert læring inngår i studiet.
- Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på Blackboard.
- To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis og gjennomfører en sosialpedagogisk aksjon. Arbeidskravene vurderes som bestått/ikke bestått.
- Emnet kan bli avlyst eller endret dersom det er få søkere
Obligatoriske aktiviteter
- Tre samlinger
- 2 arbeidskrav
Mer om vurdering
Prosessuell eksamensrapport der studentene utvikler, redegjør og drøfter en sosialpedagogisk aksjon ved egen arbeidsplass.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Rådgivning 2 (KRÅD2)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Årsstudium i rådgivning - videreutdanning for lærere (FJRÅDVUÅ)
Anbefalte forkunnskaper
PED6031 og PED6039/PED6035
Forkunnskapskrav
Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6252 | 15.0 | HØST 2022 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Rapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Rapport 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"