Lærer- og lektorutdanning
Lærer- og lektorutdanning
Universitetslektor
Navn: Maren Smedsrud Rasmussen
Utdanning:
Arbeidssted: NTNU
"Jobb med noe som gjør deg glad og som gir deg energi!"
Jeg valgte NTNU fordi Trondheim er kjent for å ha det beste studiemiljøet i Norge
Navn: Jørgen Sunnvoll (5. klasse)
Studieprogram: Lektorutdanning i realfag for trinn 8–13
Som student ved NTNU er det et helt enormt mye man kan engasjere seg i. Det første jeg
møtte var linjeforeningen, Spanskrøret, og jeg ble helt imponert over at en linjeforening på noen få hundre studenter hadde et så bredt tilbud.
Det er fint å være student ved NTNU, og man føler man er del av et større fellesskap.
Navn: Ida Gabrielsen (5. klasse)
Studieprogram: Lektorutdanning i realfag for trinn 8–13
Jeg synes det er veldig givende å jobbe med mennesker, samtidig som jeg synes naturfag og teknologi er gøy. Derfor er lektorutdanning i realfag den perfekte retningen for meg, da jeg kan kombinere det menneskelige med det realfaglige.
Å være student er en helt super tilværelse, og spesielt ved NTNU
Navn: Tonje Hornnæs (4. klasse)
Studieprogram: Lektorutdanning i realfag for trinn 8–13
Jeg har alltid hatt et ønske om å bli lærer, spørsmålet var bare hvordan jeg skulle komme dit. Lektorutdanningen i realfag virket da som et veldig godt valg.
Jeg bruker kompetansen ofte
Navn: Guro Foslie
Studieretning: Master i norskdidaktikk
Arbeider som: Lærer
Skriv ned alle de gode oppleggene du har på studiene – du får bruk for dem i arbeid!
Studiet skal være litt utfordrende
Navn: Thomas Utvær
Studieretning: Master i matematikkdidaktikk 5–10 trinn
Følelsen av mestre noe utfordrende på egenhånd eller sammen med noen er givende.
Det er fleksibelt, interessant og utfordrende
Navn: Martha Vea
Studieretning: Master i matematikkdidaktikk 5-10
Jeg valgte NTNU fordi jeg hadde høye forventninger om flinke lærere og et godt studieprogram.
– Eit strålande masterprogram eg vil anbefale på det varmaste til alle som ønskjer å fordjupe seg i samfunnsfag i skulen.
Navn: Mari Teigen Varanes
Studieprogram: Master i samfunnsfagdidaktikk. Fullførde våren 2014.
Arbeidsstad: Jobbar som lektor ved Kvinnherad vidaregåande skule i Hordaland. Underviser i samfunnsfag, norsk og kroppsøving.
– Høy faglig kompetanse, dyktige medstudenter
Navn: Morten Oddvik
Studieprogram: Master i engelsk- og fremmedspråksdidaktikk. Fullførte i 2011.
Arbeid: Lektor i Vestfold fylkeskommune, nærmere bestemt ved Horten videregående skole. Her underviser jeg i engelsk og norsk på teknologi- og forskerlinja og på elektrofag.
– Høy faglig kompetanse, dyktige medstudenter og fleksibilitet som muliggjorde fulltidsstilling samtidig med masterutdanningen.
For meg var Trondheim et lite eventyr på reisen
Namn: Henning-André Olsbye
Studerer: Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning elektrofag
Bakgrunn: Fagbrev som elektriker, tidligere gruppe L. Er også friluftslivveileder.
Hjemsted da du begynte på studiet: Oslo
Husk at studiet skal forberede deg til å være lærer, det finnes mange flinke klasse kamerater og lærere på studiet med lang erfaring. Disse kan hjelpe deg med ulike behov og problemstillinger som du møter i jobb og praksis.
Lærerne har evne til å motivere og lære bort fagstoff
Namn: Dag-Anders Normann
Utdanning:
- Tar en master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag nå
- Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning restaurant- og matfag
- Konditor
Uteksaminert fra NTNU for bachelorgraden: 2017
Arbeider som: Konditorsjef og faglige leder på Cafe Ni Muser i Trondheim.
Hjemsted da du begynte studiet: Trondheim
Som faglig leder for lærling har den pedagogiske og den didaktiske fordypningen gjort meg mer oppmerksom på hvordan jeg velger å lære bort faget.
Eg har verdas beste jobb!
Namn: Solveig Gunn Økland
Utdanning:
- Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning helse- og oppvekstfag
Uteksaminert fra NTNU: 2015
Arbeider som: Lærar for Vg2 helsearbeiderfag ved Fitjar videregåande skule
Heimstad da du byrja på studiet: Bømlo
Kompetansen eg fekk gjennom studiet er i høgste grad relevant som lærar på yrkesfag.
Det beste ved jobben er alle ungdommene jeg får møte
Navn: Camilla Sambø
Utdanning:
- Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
- Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning restaurant- og matfag
- Fagbrev i kokkefag
Uteksaminert fra NTNU: 2010
Arbeider som: Opplæringskonsulent hos Reises – Opplæringskontoret for hotell og restaurantfag i Hordaland
Hjemsted da du begynte på studiet: Surnadal
Jeg likte særs godt organiseringen og oppbyggingen av studiet. Fagene og emnene var konkrete og tidsriktige, relevante og bygde på hverandre.
Ikke nøl, hopp i det!
Navn: Jarle Øyen
Utdanning:
- Bachelor i yrkesfaglærerutdanning – studieretning bygg- og anleggsteknikk
- Fagbrev i asfaltfaget og byggmester
Uteksaminert fra NTNU: 2015
Arbeider som: Faglærer og klassekontakt for Vg2 anleggsteknikk ved Borgund videregående
Hjemsted da du begynte på studiet: Ålesund
Det beste er å møte nye elever hver høst, se hvordan de utvikler seg gjennom året og at de går ut i arbeidslivet når sommeren kommer.
Unikt studentliv på eksotiske Svalbard
Navn: Ingvild Håvarstein Eldøy
Studieprogram: Lektorutdanning i realfag for trinn 8–13
Jeg valgte å reise til Svalbard fordi det er et helt spesielt sted, og fordi man som student på UNIS får muligheten til å bli med på ting man aldri kunne gjort på egenhånd. Er for tiden i sin siste praksisperiode på Vikhammer ungdomsskole.
Legg inn en ekstra innsats i relasjoner i starten av året, så blir resten av året veldig fint
Navn: Ingrid Klakegg Bruflot
Utdanning/ studieprogram: Lektor i geografi (med årsstudium i kroppsøving og norsk)
Uteksaminert: 2017
Arbeider som: Lektor med tilleggsutdanning ved Ole Vig Videregående skole
Søk på alt som er mulig, og takke ja til det du får (også hvis det bare er en liten stilling). Så fort du har en fot innenfor er det gode muligheter for utvidet stilling.
Vil bli ein god og dyktig yrkesutøvar
Studieprogram: Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
Arbeid: Avdelingsleiar for naturbruk og teknikk og industriell produksjon ved Ålesund vidaregåande skule
Bakgrunn: Utdanna bilteknikar i 1991, byrja som yrkesfaglærar i 2007. Har tatt fleksibel PPU ved NTNU
– På studiet får ein verktøy for å bli ein god lærar. Du får nye briller du ser læraryrket og elevane gjennom.
– Prøver ut i praksis
Navn: Ibtissame Bouaiss
Studieprogram: Fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (FPPU-Y), deltid
Uteksaminert: 2017
Arbeid: Adjunkt ved Orkdal videregående skole, innenfor service og samferdsel og studiespesialisering
Bakgrunn: Lærerutdanning fra Marokko
– Gjennom studiet har jeg fått mye inspirasjon og påfyll, både faglig og pedagogisk. Som lærer er det hele tiden noe nytt man kan lære, for vi kan alltid bli bedre.
– Givende å lære så mye
Navn: Cathrine Almenning
Studieprogram: Fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (FPPU-Y), deltid
Uteksaminert: 2017
Arbeid: Adjunkt ved Bamble videregående i Telemark, avdeling Croftholmen, innenfor helse- og oppvekstfag og helsefagarbeider
Bakgrunn: Sykepleier på sykehuset Telemark, sykepleierutdanning fra Høgskolen i Sørøst-Norge
– På studiet blir vi inspirert av foreleserne våre til å være nytenkende og skapende.
– Nysgjerrig på nytenking i undervisninga
Navn: Kjell Arne Stene
Studieprogram: Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning yrkesfag
Uteksaminert: 2016
Arbeid: Lektor med tilleggsutdanning ved Charlottenlund videregående skole innenfor bygg- og anleggsteknikk
Bakgrunn: Er utdannet glassmester. Har i tillegg tatt PPU og yrkesteoretiske fag
– For meg som yrkesfaglærer har studiet gitt meg en større trygghet som profesjonsutøver.