Hva lærer jeg

Elektronisk systemdesign og innovasjon - masterprogram (sivilingeniør), 5-årig

Hva lærer du?

I dette studiet lærer du å designe og utvikle elektroniske systemer. Elektronikk er overalt. Den brukes i satellitter, roboter, sensorer, kommunikasjonssystemer og velferdsteknologi – og du lærer hvordan slike løsninger faktisk blir til. Det kan være alt fra lyd og bilder til medisinske signaler, forbrukerelektronikk, multimedieteknologi og avansert maskinlæring.

Allerede fra start jobber du i team med praktiske prosjekter. Du tester ideene dine i moderne laboratorier og lærer hvordan matematikk, fysikk, programmering og kretsdesign henger sammen i virkelige teknologiløsninger.

Design av elektroniske systemer

Du lærer å utvikle og designe elektroniske systemer for å løse ekte problemer. Et solid grunnlag i både analog og digital kretsdesign åpner døren til fagområder som smarte sensorer, helseteknologi, akustikk, romteknologi, kvanteteknologi, trådløs kommunikasjon, nanoteknologi, maskinlæring og kunstig intelligens.

Utvikle ideer til kommersielle produkter

Nyskaping og innovasjon er en viktig del av studiet. Du får jobbe med egne ideer og kan få støtte til å utvikle dem videre til kommersielle produkter.

Kvanteteknologi er på vei til å bli et av framtidens viktigste fagfelt

Du kan fordype deg i kvanteteknologi – der fysikk og elektronikk møtes for å skape banebrytende teknologi. En solid elektronikkforståelse sammen med spesialisering i kvanteteknologi gir deg kunnskapen som trengs for å kunne utvikle nye kvantesensorer, kvantedatamaskiner og kvantekommunikasjonssystemer.

Etter to år kan du spesialisere deg i én av seks studieretninger

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Generell kompetanse

Kandidater utdannet innen studieprogrammene Elektronisk systemdesign og innovasjon skal være teknologiske problemløsere med relevans for viktige samfunnsutfordringer. Dette innebærer at de har teknologikompetanse og metodekompetanse, innsikt i utvalgte aktuelle applikasjonsområder og hvordan elektroniske løsninger inngår i disse samt stimulere til innovasjon og entreprenørskap.

I teknologikompetansen inngår fundamentale prinsipper fra elektromagnetisme, optikk og akustikk via elektronisk komponent- og kretsteknologi til høyere abstraksjonsnivå for systemutvikling basert på programvare kombinert med analog og digital elektronikk.

Metodekompetansen involverer analyse og design av analoge og digitale informasjons- og signal- behandlende systemer.

Mål for kunnskaper, ferdigheter og kompetanse etter fullført studium

Kunnskaper:

Kandidaten har




  • Solide spesialkunnskaper som grunnlag for metodeforståelse, faglig fornyelse og omstilling innen elektronikk og tilhørende anvendelsesområder.
  • Dyptgående teoretisk og praktisk kunnskap innen én av følgende spesialiseringer:
  1. Krets- og Radiosystem design: Kandidaten har inngående kunnskap om design, implementering og test av digitale, analoge og blandede integrerte kretser og systemer, herunder antenner og RF/mikrobølgekretser og -systemer, bygging av satellitter, inkludert tilpassede datasystemer og systemteknikk, romfysikk og fjernmåling. Kandidaten har dyptgående kunnskap om å spesifisere og designe digitale system med integrert prosessor. Kandidaten har god kunnskap om å fordele designet på maskinvare og programvare og har inngående kunnskap om høynivåspråk for konstruksjon og programmering av slike system. Typiske anvendelser er innenfor mikrokontrollere/mikroprosessorer, mikrosystemer, innvevde system, radiosystemer, medisinsk teknologi, IKT, miljøovervåkning, romteknologi m.m.
  2. Nanoelektronikk og fotonikk: Kandidaten har dyptgående teoretisk innsikt i elektroniske, dielektriske, magnetiske, optiske og akustiske fenomen og materialegenskaper, herunder kvantefenomen og fysiske egenskaper hos materialer og nanostrukturer. Typiske anvendelser impliserer utnyttelse av slike fenomen og materialegenskaper for innovasjon og utvikling av komponenter, integrerte kretser, mikrosystem, sensorer, optisk teknologi for anvendelser innen IKT, miljøovervåking, medisinsk teknologi, m.m.
  3. Akustikk, signalbehandling og kommunikasjon: Kandidaten har avansert kunnskap om signalbehandlingsteori og -algoritmer, informasjons- og kommunikasjonsteori, radioteknikk og akustikk inkl. persepsjon av lyd. Anvendelser er måling, bearbeiding og overføring av signaler innenfor telekommunikasjon, lyd- og bildebehandling, medisinsk teknologi, miljøovervåkning, fjernmåling, navigasjon, romteknologi, støybekjempelse, undervannsakustikk og industriell bruk av akustikk.
  • Kunnskap om dagens forskningsfront eller aktuelle forsknings- og utviklingsoppgaver innen ledende industri innen sin spesialisering, og har innsikt til å ta i bruk nye forskningsresultater.
  • Evne til å gi innovative bidrag til ny kunnskap innen elektronikk og tilhørende anvendelsesområder.
  • Innsikt i teknologiledelse og ett eller flere av fagområdene økonomi, industriell økologi, miljørisiko, helse, miljø og sikkerhet, som grunnlag for å kunne delta i og lede prosjekter og annen industriell elektronisk virksomhet på en effektiv, økonomisk og samfunnstjenlig måte.
  • Innsikt i vitenskapshistorie, vitenskapsteori, etikk og argumentasjonsteori som et grunnlag for å forholde seg reflektert til sitt fagområde og til vitenskap generelt.

Ferdigheter:

Kandidaten




  • Kan anvende sine kunnskaper på en selvstendig og systematisk måte ved å analysere problemstillinger, formulere deloppgaver, velge relevante metoder og frambringe innovative løsninger, også i nye og ukjente situasjoner.
  • Kan utføre gjennomførbarhetsstudier, kunne identifisere teknologiske begrensninger og kunne arbeide i tverrfaglige grupper.
  • Behersker aktuelle verktøy som simuleringsprogramvare og instrumentering innen sitt spesialiseringsområde.
  • Kan følge kunnskapsutviklingen innen eget fagfelt, være i stand å skrive forskningsartikler innen sin spesialisering, og utvikle sin faglige kompetanse på eget initiativ.
  • Kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer.

Generell kompetanse:

Kandidaten




  • Kan formidle kunnskap innen sitt fagfelt skriftlig og muntlig til ulike tilhørergrupper på en velstrukturert, klar og objektiv måte.
  • Kan reflektere over etiske og samfunnsmessige effekter av eget arbeid.
  • Kan arbeide i tverrfaglige grupper med oppgaver av høy kompleksitet: planlegge prosjekter, delegere og koordinere oppgaver, samt bidra til at gruppen oppnår resultat.
  • Har et internasjonalt perspektiv på sin profesjon og evne til å delta i internasjonale prosjekter og internasjonale faglige nettverk.
  • Har grunnleggende innsikt i verdiskapingsaktiviteter som inngår i innovasjonsprosesser og entreprenørskap.
  • Har et bredt og solid fundament for livslang læring innen elektronisk systemdesign.

IE-banner Jævli flink


​​​​​​​Fremtiden trenger Jævli flinke ingeniører og teknologer​​​​​​​

Kvinner verden over er underrepresentert innen teknologi, ingeniør og realfag. Derfor har vi på NTNU laget serien Jævli flink pike. Her får du et innblikk i studiehverdagen til 12 teknologistudenter ved NTNU.
​​​​​​​
​​​​​​​​​​​​​​
​​​​​​​
​​​​​​Spilleliste Jævli flink sesong 1 og sesong 2 på YouTube