Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Norskdidaktikk 1-7 (LTMAGNO1)

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Studier Finn studieprogram
  2. Norskdidaktikk 1-7 (LTMAGNO1)
  3. Studiets oppbygning

Språkvelger

Studiets oppbygning – norskdidaktikk 1.–7. trinn – masterprogram – 2-årig – Trondheim

×
  • Studiets startside
  • Om norskdidaktikk 1.–7. trinn
  • Jobbmuligheter
  • Videre studier
  • Studiets oppbygning
  • Kontakt
  • Studiemiljø
  • Utenlandsopphold
  • Læringsutbytte
MENY

Norskdidaktikk 1.–7. trinn

Masterprogram 2-årig, Trondheim

Norskdidaktikk 1.–7. trinn

– Studiets oppbygning

Master i norskdidaktikk 1.–7. trinn er samlingsbasert, består av 120 studiepoeng og går over to år med full studiebelastning.

Informasjonens gyldighet

Informasjonens gyldighet

Tabellene under gjelder for studenter som fikk opptak studieåret 2019/2020. Det kan komme endringer i studieplanene i senere studieår.

Master i norskdidaktikk 1.-7. trinn

1. år

Emnekode Emnenavn Studiepoeng
Første semester (vår)
LMN14005 Historiske og teoretiske innfallsvinkler til norskfaget (1-7) 15
LMN14006 Skriving, lesing og literacy (1-7) 15

 

Emnekode Emnenavn Studiepoeng
Andre semester (vår)
LMN14007 Språklige, litterære og kulturelle praksiser (1-7) 15
LMN14009 Kreativitet og estetikk i norskfaget (1-7) 15

2. år

Emnekode Emnenavn Studiepoeng
Tredje semester (høst)
LMN15004 Vitenskapsteori og metode, norskdidaktikk (1-7) 15
LMN15006 Masteroppgave norskdidaktikk (1-7) 15

 

Emnekode Emnenavn Studiepoeng
Fjerde semester (vår)
LMN15006 Masteroppgave i norskdidaktikk (1-7) 30

Overgangsordning til Master i fagdidaktikk MDID

Overgangsordning til Master i fagdidaktikk MDID

Overgangsordningen gjelder studenter tatt opp til masterprogrammene MFAGD, LTMAGMA og LTMAGNO høsten 2019 eller tidligere. Disse studieprogrammene ble vedtatt nedlagt fra studieåret 2020/2021. Siste opptak til studiet var høsten 2019. Studenter som følger normert studieprogresjon, fullfører studiet i henhold til vedtatt studieplan for sitt kull. Nedleggelsen medfører at studenter som har hatt permisjon eller av andre grunner er forsinket i studiet, må gjøre individuelle tilpasninger i utdanningsplanen for å kunne fullføre studiet. Ta kontakt med instituttet dersom dette gjelder deg.

Nytt studieprogram master i fagdidaktikk opprettes fra høsten 2020. Studieretningen lærerprofesjon, utviklingsarbeid og veiledning videreføres ikke i ny master i fagdidaktikk. Studenter med opptak til denne studieretningen og som ikke følger normert studieprogresjon, kan ikke garanteres å få fullført studiet. 

  • Emner som ligger i første studieår i studieplanen fra 2019/2020, undervises siste gang 2019/2020. Siste mulighet for å ta eksamen i disse emnene er studieåret 2020/2021. 
  • Emner som ligger i andre studieår i studieplanen fra 2019/2020, undervises siste gang 2020/2021. Siste mulighet for å ta eksamen i emner som undervises høsten 2020, er høsten 2021.

Vi gir tilbud om veiledning på masteroppgaven til og med våren 2023. 


Overgangsordning til Master i fagdidaktikk MDID

Emner som ligger i første studieår i studieplanen fra 2019/2020, ble undervist siste gang 2019/2020. Siste mulighet for å ta eksamen i disse emnene var studieåret 2020/2021.  

Emner som ligger i andre studieår i studieplanen fra 2019/2020, ble undervist siste gang 2020/2021. Siste mulighet for å ta eksamen i emner som ble undervist høsten 2020, er høsten 2021. 

Vi gir tilbud om veiledning på masteroppgaven for disse studieprogrammene til og med våren 2023.

Oversikt over emner som erstatter nedlagte emner

Oversikt over emner som erstatter nedlagte emner

  • EDU3080 Språklæring og kommunikativ kompetanse (7,5 stp.) – erstattes av DID3301 Språklæring og språkundervisning (7,5 stp.) 
  • EDU3082 Dramaturgisk kompetanse i didaktisk kontekst (7,5 stp.) – emnet erstattes ikke 
  • EDU3083 Tekst og kultur i klasserommet (7,5 stp.) – erstattes av DID3303 Litteratur, tekst og kultur i klasserommet (7,5 stp.) 
  • EDU3084 Profesjonsfaglig digital kompetanse (7,5 stp.) – erstattes av DID3304 Datastøttet språklæring (7,5 stp.) 
  • EDU3085 (7,5 stp.) – erstattes av DID3305 Vurdering i språkundervisningen (7,5 stp.) 
  • EDU3087 Akademisk skriving og skriving og læring (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.) 
  • EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 
  • EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 
  • EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 
  • LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)

Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk: 

  • EDU3080 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3301 (7,5 stp.) 
  • EDU3083 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3303 (7,5 stp.) 
  • EDU3085 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3305 (7,5 stp.)
  • EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
  • EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
  • EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
  • EDU3074 Kunst, språk og profesjonalitet (7,5 stp.) – erstattes av DID3101 Deltakende læring og undervisning i kunstfag (15 stp.)
  • EDU3075 Å forske med kunsten (7,5 stp.) – erstattes av DID3102 Kunstfagdidaktisk forskning (15 stp.)
  • EDU3076 Kunst og sosial endring (7,5 stp.) - erstattes av DID3102 Kunstfagdidaktisk forskning (15 stp.)
  • EDU3078 Improvisasjon og deltakende kunst (7,5 stp.) – erstattes av DID3101 Deltakende læring og undervisning i kunstfag (15 stp.)
  • EDU3082 Dramaturgisk kompetanse i didaktisk kontekst (7,5 stp.) - erstattes av DID3102 Kunstfagdidaktisk forskning (15 stp.)
  • EDU3087 Akademisk skriving og skriving og læring (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
  • EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
  • EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
  • EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
  • LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)

Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk: 

  • EDU3075 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3102 (15 stp.) 
  • EDU3078 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3101 (15 stp.)
  • EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.)
  • EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
  • EDU3020 Læring og undervisning i naturfag (15 stp.) – erstattes av DID3503 Naturfaget i skolen (7,5 stp.) og DID3502 Utforskende undervisning i naturfag (7,5 stp.) 
  • EDU3021 Naturfagenes egenart (7,5 stp.) – erstattes av DID3501 Naturfagenes egenart (7,5 stp.)
  • EDU3024 Faglig fordypning i naturfag: Biologisk mangfold og mennesket (7,5 stp.) – erstattes av DID3505 Biologisk mangfold og mennesket (7,5 stp.)
  • EDU3025 Faglig fordypning i naturfag: Energi og klima (7,5 stp.) – erstattes av DID3504 Fysikk og kjemi i et miljøperspektiv (7,5 stp.)
  • EDU3026 Faglig fordypning i naturfag: Bioteknologi (7,5 stp.) – emnet erstattes ikke 
  • EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
  • EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
  • EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)
  • LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)

Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk: 

  • EDU3020 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3502 (7,5 stp.) og 7,5 stp. reduksjon mot DID3503 (7,5 stp.)
  • EDU3021 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3501 (7,5 stp.) 
  • EDU3024 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3505 (7,5 stp.)
  • EDU3025 – 2,5 stp. reduksjon mot DID3504 (7,5 stp.) 
  • EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)
  • EDU3041 Identitet og fellesskap (7,5 stp.) – erstattes av DID3705 Mangfold, identitet og fellesskap (7,5 stp.) 
  • EDU3042 Nøkkelbegreper for kritisk samfunnsforståelse (7,5 stp.) – emnet erstattes ikke 
  • EDU3044 Demokrati og medborgerskap (7,5 stp.) – erstattes av DID3702 Demokrati, medborgerskap og menneskerettighetslæring (7,5 stp.) 
  • EDU3051 Historiebevissthet og historiekultur (7,5 stp.) – erstattes av DID3704 Historiebevissthet, historiekultur og begrepsutvikling (7,5 stp.) 
  • EDU3063 Internasjonalisering og flerkultur (7,5 stp.) – erstattes av DID3701 Global bevissthet og utdanning for bærekraftig utvikling (7,5 stp.) 
  • EDU3084 Profesjonsfaglig digital kompetanse (7,5 stp.) – erstattes av DID3703 Utforskende undervisning og samfunnskritisk tenkning (7,5 stp.) 
  • EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 
  • EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 
  • EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 
  • LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.)

Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk: 

  • EDU3041 – 4 stp. reduksjon mot DID3705 (7,5 stp.) 
  • EDU3042 – 3,5 stp. reduksjon mot DID3704 (7,5 stp.) 
  • EDU3044 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3702 (7,5 stp.) 
  • EDU3051 – 4 stp. reduksjon mot DID3704 (7,5 stp.) 
  • EDU3063 – 4 stp. reduksjon mot DID3701 (7,5 stp.) og 3,5 stp. reduksjon mot DID3705 (7,5 stp.) 
  • EDU3084 – 4 stp. reduksjon mot DID3703 (7,5 stp.) 
  • EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.) 
  • EDU3216 Dokumentasjon av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk arbeid (15 stp.) – erstattes av DID3202 Yrkesdidaktikk og pedagogikk – praksis og refleksjon (15 stp.) 
  • EDU3218 Yrkesdidaktisk arbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv (15 stp.) – erstattes av DID3201 Yrkesdidaktisk fordypning i et organisasjons- og samfunnsperspektiv (15 stp.) 
  • EDU3219 Yrkesdidaktisk forskning og teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3203 Teori og design (7,5 studiepoeng) 
  • EDU3087 Akademisk skriving og skriving og læring (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.) 
  • EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 
  • EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 
  • EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 
  • LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.) 

Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk: 

  • EDU3216 – 3 stp. reduksjon mot DID3202 (15 stp.) 
  • EDU3218 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3201 (15 stp.) 
  • EDU3219 – 3 stp. reduksjon mot DID3203 (7,5 stp.) 
  • EDU3087 – 5 stp. reduksjon mot DID3002 (15 stp.) 
  • EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.) 
  • LPY3002 Allmenn didaktikk og veiledning (7,5 stp.) – emnet erstattes ikke. 
  • LPY3003 Læring og sosialisering (7,5 stp.) – emnet erstattes ikke. 
  • EDU3087 Akademisk skriving og skriving og læring (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.) 
  • LPY3005 Prosjektdesign (7,5 stp.) – erstattes av DID3203 Teori og design (7,5 stp.) 
  • LPY3006 Selvvalgt teori (7,5 stp.) – erstattes av DID3002 Akademisk skriving og lesing (15 stp.) 
  • EDU3218 Yrkesdidaktisk arbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv (15 stp.) – erstattes av DID3201 Yrkesdidaktisk fordypning i et organisasjons- og samfunnsperspektiv (15 stp.) 
  • EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 
  • EDU3122 Kvantitativ metode (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 
  • EDU3123 Vitenskapsteori, metodologi og analyse (7,5 stp.) – erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.) 

Studiepoengreduksjoner mot emner fra ny master i fagdidaktikk: 

  • EDU3087 – 5 stp. reduksjon mot DID3002 (15 stp.) 
  • EDU3218 – 7,5 stp. reduksjon mot DID3201 (15 stp.) 
  • LPY3006 – 2 stp. reduksjon mot DID3002 (15 stp.) 
  • EDU3121 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • EDU3122 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 
  • EDU3123 – 5 stp. reduksjon mot DID3001 (15 stp.) 

Oversikt over emner som erstatter nedlagte emner:  

  • LMN54005 Historiske og teoretiske innfallsvinkler til norskfaget (5-10) 15 stp.: Kan erstattes gjennom enten: DID3601 Språk og språkdidaktikk (15 stp.) eller DID3602 Litteratur og litteraturdidaktikk (15 stp.) -avhengig av hvilke emner studenten har fra før  
  • LMN54006 Skriving, lesing og literacy (5-10) 15 stp.: Erstattes delvis av DID3603 Norskfaglig skriving og lesing (7,5 stp.)  
  • LMN54007: Språklige, litterære og kulturelle praksiser (5-10) 15 stp.: Kan erstattes gjennom enten: DID3601 Språk og språkdidaktikk (15 stp.) eller DID3602 Litteratur og litteraturdidaktikk (15 stp.) -avhengig av hvilke emner studenten har fra før  
  • LMN54008 Estetikk, medier og modaliteter i norskfaget (5-10) 15 stp. : Erstattes ikke  
  • LMN55004 Vitenskapsteori og metode, norskdidaktikk (5-10) 15 stp.: Erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)  

Oversikt over studiepoengsreduksjoner:

  • LMN54005 (15 stp.) overlapper 2,5 stp. med DID3602 (15 stp.) og 5 stp. med DID3601 (15 stp.)  
  • LMN54006 (15 stp.) overlapper 7,5 stp. med DID3603 (7,5 stp.)  
  • LMN54007 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3601 (15 stp.) og 5 stp. med DID3602 (15 stp.)  
  • LMN54008 (15 stp.) overlapper 7,5 stp. med DID3602 (15 stp.)  
  • LMN55004 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3001 (15 stp.)  

Oversikt over emner som kan erstatte nedlagte emner:  

  • LMN14005 Historiske og teoretiske innfallsvinkler til norskfaget (1-7) 15 stp.: Kan erstattes gjennom enten: DID3601 Språk og språkdidaktikk (15 stp.) eller DID3602 Litteratur og litteraturdidaktikk (15 stp.) – avhengig av hvilke emner studenten har fra før.  
  • LMN14006 Skriving, lesing og literacy (1-7) 15 stp.: Erstattes delvis av DID3603 Norskfaglig skriving og lesing (7,5 stp.)  
  • LMN14007 Språklige, litterære og kulturelle praksiser (1-7) 15 stp.: Kan erstattes gjennom enten: DID3601 Språk og språkdidaktikk (15 stp.) eller DID3602 Litteratur og litteraturdidaktikk (15 stp.)-avhengig av hvilke emner studenten har fra før.  
  • LMN14009 Kreativitet og estetikk i norskfaget (1-7) 15 stp.: Erstattes ikke  
  • LMN15004 Vitenskapsteori og metode, norskdidaktikk (1-7) 15stp.: Erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.)

Oversikt over studiepoengsreduksjoner:

  • LMN14005 (15 stp.) overlapper 5 stp. med DID3601 (15 stp.) og 2,5 stp. med DID3602 (15 stp.)  
  • LMN14006 (15 stp.) overlapper 7,5 stp. med DID3603 (7,5 stp.)  
  • LMN14007 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3601 (15 stp.) og 5 stp. med DID3602 (15 stp.)  
  • LMN14009 (15stp.) overlapper 7,5 stp. med DID3602 (15 stp.)  
  • LMN15005 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3001(15 stp.)

Oversikt over emner som erstatter nedlagte emner Studieår: 2020/2021  

  • LMM14001 Perspektiver på tallbegrepet (1-7) (15 stp.): Erstattes av DID3402 Historiske og filosofiske perspektiv på skolematematikk (15 stp.).  
  • LMM14002 Læring og undervisning av matematikk (1-7) (15 stp.): Erstattes av DID3401 Læring og undervisning av matematikk (15 stp.).  
  • LMM14005 Aktuelle temaer knyttet til matematikkundervisning (1-7) (15 stp.): Erstattes ikke. 
  • LMM14009 Kreativitet, multimodalitet og estetikk i matematikkopplæringa (1-7) (15 stp.): Erstattes ikke.  
  • LMM15005 Vitenskapsteori og metode, matematikkdidaktikk (5-10) (15 stp.): Erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.).  

Oversikt over studiepoengsreduksjoner:

  • LMM14001 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3402 (15 stp.)  
  • LMM14002 (15 stp.) overlapper 15 stp. med DID3401 (15 stp.)  
  • LMM14005 (15 stp.) overlapper 5 stp. med DID3403 (7,5 stp.)  
  • LMM15005 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3001 (15 stp.)  
     

Oversikt over emner som erstatter nedlagte emner:

  • LMM54001 Læring og undervisning av matematikk (5-10) (15 stp.): Erstattes av DID3401 Læring og undervisning av matematikk (15 stp.)  
  • LMM54002 Historiske og filosofiske aspekter ved matematikkfaget (5-10) (15 stp.): erstattes av DID3402 Historiske og filosofiske perspektiv på skolematematikk (15 stp.).  
  • LMM54004 Matematisk modellering og IKT (5-10) (15 stp.): Erstattes ikke.  
  • LMM54005 Aktuelle temaer knyttet til matematikkundervisning (5-10) (15 stp.): Erstattes ikke.  
  • LMM55005 Vitenskapsteori og metode, matematikkdidaktikk (5-10) 15 stp.: Erstattes av DID3001 Vitenskapsteori og metode (15 stp.).

Oversikt over studiepoengsreduksjoner:

  • LMM54001 (15 stp.) overlapper 15 stp. med DID3401 (15 stp.)  
  • LMM54002 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3402 (15 stp.)  
  • LMM54004 (15 stp.) overlapper 2,5 stp. med DID3403 (7,5 stp.)  
  • LMM54005 (15 stp.) overlapper 5 stp. med DID3403 (7,5 stp.)  
  • LMM55005 (15 stp.) overlapper 10 stp. med DID3001 (15 stp.) 

Tidligere masteroppgaver

Tidligere masteroppgaver

I NTNU Open kan du finne noen av masteroppgavene som tidligere studenter har skrevet.

Tidligere masteroppgaver


Skrive masteroppgave ved Institutt for lærerutdanning

Skrive masteroppgave ved Institutt for lærerutdanning

Her finner du viktig informasjon knyttet til arbeidet ditt med masteroppgaven, samt rammer og retningslinjer for veiledning og levering av masteroppgaven. Vi forventer at du setter deg inn i informasjonen snarest mulig og i god tid før du skal levere masteroppgaven din. 


Skrive masteroppgave ved Institutt for lærerutdanning

Som masterstudent ved Institutt for lærerutdanning kan du søke om lesesalsplass på campus Kalvskinnet.

Søknadsfrister:

NB: Du må søke på nytt hvert semester.

  • Høstsemesteret: 25.august
  • Vårsemesteret: 25. januar i vårsemesteret.

Mer informasjon og søknadsskjema

Som masterstudent skal du undertegne en masteravtale så snart du har fått tildelt veileder for masteroppgaven. Masteravtalen skal signeres digitalt i Sharepoint.

Avtalen er en retningsgivende samarbeidsavtale mellom deg som student og instituttet og omhandler både dine rettigheter og dine plikter som masterstudent. Avtalen må fylles ut i sin helhet. Avtalevilkårene står i masteravtalen, og det anbefales at både masterstudent og veileder går gjennom avtalevilkårene sammen.

Masteravtale ved NTNU

For teknisk hjelp med masteravtalen kontakt digitaleksamen@sa.ntnu.no.

Samarbeidsavtale ved samskriving:

Skal du skrive og levere masteroppgave i samarbeid med annen medstudent, må dere begge signere og levere en samarbeidsavtale, i tillegg til masteravtalen. Merk at hver student leverer hver sin masteravtale, men dere skal kun levere en signert samarbeidsavtale. Samarbeidsavtalen skal bidra til å sikre et godt samarbeid mellom dere studentene, samt gjøre partene oppmerksomme på deres plikter og rettigheter ved samskriving. Veileder(ene) skal også signere den samme samarbeidsavtalen.

Samarbeidsavtale (PDF)

Ferdigutfylt avtale sendes til postmottak@ntnu.no.

Veiledning inngår som en del av masterstudiet. Du må møte til veiledning minst én gang. Veiledning utover dette er et tilbud til deg. Det er ditt eget ansvar å avtale veiledningstid.

Tildeling av veileder skjer i fagseksjonen ved inngangen til 2. studieår i masterløpet.

Som masterstudent har du krav på en samlet veiledning i arbeidet med masteroppgaven på ca 50 timeverk for oppgaver på 45 studiepoeng. Disse timene omfatter alt lese- og responsarbeid for veileder, noe som er normert til ca 3 arbeidstimer per 1 times kontakt- eller veiledningstid. Kontakt-eller veiledningstid er den tiden veileder bruker på kontakt med deg som masterstudent, både i form av møter/samtaler og e-postkorrespondanse.

Hvis du skriver en oppgave på 45 studiepoeng, har du krav på ca. 16 timer kontakttid. Kontakttiden gjelder for perioden fra du fikk tildelt veileder til ordinær innleveringsfrist for masteroppgaver for studenter på ditt kull. Du kan ikke forskyve denne til et senere semester uten avtale med veileder og institutt.

Du må i så fall avklare eventuelle behov for videre veiledning ved søknad om utvidet tid med veileder i god tid. Det er ikke gitt at veileder vil ha anledning til å følge deg opp dersom du ikke fullfører innen den ordinære innleveringsfristen.

Dersom du har overskredet normert studietid, og du ikke har fått godkjent avtale om permisjon eller deltidsstudier, har du ikke lenger krav på veiledning.

Bytte veileder

I sjeldne tilfeller fungerer ikke samarbeidet mellom veileder og masterstudent. Dersom du opplever at det er vanskelig å samarbeide med din veileder, kan du be om å få bytte veileder. Ta kontakt med studieveileder på studier@ilu.ntnu.no.

Instituttet vil vurdere hvor mye av kontakttiden din som ble benyttet med opprinnelig veileder og hvor mange veiledningstimer som skal overføres til din nye veileder. Du har krav på å bli informert om hvor mye kontakttid som gjenstår når din nye veileder overtar.

Alle masteroppgaver arkiveres digitalt av Universitetsbiblioteket. Tidligere masteroppgaver i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon er tilgjengelige i NTNU Open.

Skrive og levere masteroppgave

Skrive og levere masteroppgave

Det er ditt ansvar å informere veileder om at du planlegger å levere oppgaven din i god tid før innleveringsfristen. Veilederen din skal godkjenne at du leverer. Dersom veileder anbefaler at du utsetter innlevering, bør du tenke deg godt om før du eventuelt velger å levere likevel.

Vær oppmerksom på at du ikke kan levere en bestått oppgave på nytt for å forbedre karakteren: karakteren du oppnår på masteroppgaven er derfor endelig.

Ved stryk gjelder egne regler for ny levering (se nedenfor).

Mal for masteroppgaven og generell informasjon om å skrive og levere masteroppgave finner du her:

Skrive og levere masteroppgave

Mange er vant med å bruke Times New Roman, 12 punkt, 1,5 i linjeavstand i oppgavene sine, noe som også har vært NTNUs standard i mange år. Som følge av at masteroppgaver nå publiseres elektronisk er det ønskelig å gjøre lesbarheten på skjerm best mulig. Derfor er ny standard ved NTNU:

  • skrifttype Verdana
  • 10 punkt
  • 1,15 linjeavstand blitt ny standard

Om ikke annet er oppgitt i fagseksjonen er det valgfritt å benytte malen.


Omfang for master i fagdidaktikk (MDID)

Forside, forord, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste, tabeller og vedlegg er ikke inkludert i omfanget av antall ord, og kommer i tillegg.

Omfang på oppgaven skal være 25 000–35 000 ord. Ved samskriving, 35 000–45 000 ord.

DID3911 Masteroppgave i kunstfagdidaktikk med kreativ praksis: Omfang på oppgaven skal være 15.000–20.000 ord.


Omfang for utgående toårige masterprogram (LTMAGMA1, LTMAGMA5, MFAGD, LTMAGNO1 og LTMAGNO5)

Om ikke annet er oppgitt i fagseksjonen er det valgfritt å benytte ny mal. Dersom dere benytter dere av den må dere konvertere antall sider deretter. I tabellen under er det oppgitt hva omfanget for den enkelte studieretning utgjør i antall sider etter ny og gammel standard.

Omfang av masteroppgaven fordelt på studieprogram
Studieretning Times N. R. / 12 pkt / 1,5 Verdana / 10 pkt / 1,15

Samfunnsfagdidaktikk

EDU3900

70–90 sider 50–64 sider

Naturfagdidaktikk

EDU3910

70–90 sider 50–64 sider

Yrkesdidaktikk

EDDU3920

70–90 sider 50–64 sider

Kunstfagdidaktikk

EDU3971

80–100 sider 57–71 sider

Engelsk og moderne fremmedspråk

EDU3980

80–100 sider 57–71 sider

Lærerprofesjon, utviklingsarbeid og veiledning

LPY 3910  

80–100 sider 57–71 sider

Norskdidaktikk

LMN15006, LMN55006

70–90 sider 50–64 sider

Matematikkdidaktikk

LMM15004, LMM55004

 

20 000–25 000 ord

30 000–35 000 ord (gruppe)

F.o.m. første kapittel t.o.m. siste kapittel

 

Informasjon om innlevering

Krysspublisert artikkel - ikke rør - Mine studier - SU

Mine studier

  • Informasjon til nye NTNU-studenter
  • Pensumlister
  • Emnebeskrivelser, forelesninger og eksamen

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo