Masterprogram 2-årig, Trondheim

Norskdidaktikk 1.–7. trinn

– Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskap​

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om norskdidaktikkens fagområder og spesialisert innsikt i et avgrenset felt
  • har inngående kunnskap om og kan analysere norskdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i norskfagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og om norskdidaktikkens vitenskapelige teorier og metoder

Ferdigheter​

Kandidaten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor norskdidaktikkens ulike områder og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan bruke relevante metoder for norskdidaktisk forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapskilder, både faglitteratur og datamateriale fra norskfaget i skolen, og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og norskdidaktisk relevant forsknings- prosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse​

Kandidaten

  • kan analysere relevante problemstillinger knyttet til norskundervisning i skolen
  • kan anvende sine norskdidaktiske kunnskaper og ferdigheter på nye utfordringer for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker norskdidaktikkens fagspråk og fagsjangrer
  • kan kommunisere om problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor norskdidaktikkens fagområde, både med fagspesialister og med lærere og andre (f.eks. foreldre til skolebarn)
  • kan bidra til nytenking og sette i gang innovasjonsprosesser i norskfaget i skolen