course-details-portlet

ØS440 - Regnskap i teori og praksis

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 4 timer D

Faglig innhold

Ulike regnskapsteoretiske modeller og tilnærminger:

  • Ulike regnskapsmodeller
  • (Teoretisk) regnskapsutvikling
  • Regnskapsbegreper/prinsipper
  • Praktiske utfordringer

Regnskap som et verktøy for styring og analyse:

  • Lønnsomhetsmåling og regnskapsanalyse
  • Regnskapskvalitet
  • Casegjennomgang (regnskapsanalyse)

Regnskapsmanipulering:

  • Ulike manipuleringsformer
  • Ulike tiltak for å forhindre og avdekke regnskapsmanipulering
  • Perspektiver på regnskapsregulering og regnskapsmanipulering

Fortolkning av regnskapspraksis, regelverk og normer:

  • Fortolkning og etterlevelse av regnskapsregler, herunder skjønnsutøvelse vs. regelovertredelse.
  • Spesielle skjønnsmessige poster
  • Informasjonshåndtering og brukeregenskaper
  • Informasjonsbehov, inkludert vurdering av kvalitative egenskaper ved regnskapet
  • Markedsrespons på finansrapportering

Regnskapsharmonisering og internasjonalisering av regnskap:

  • Globale vs. lokale regnskapsløsninger
  • Privat sektor vs. offentlig sektor

Kritisk perspektiv på regnskap:

  • Regnskapets funksjoner (normative deskriptive tilnærminger) og regnskapets effekter bl.a. på bærekraft
  • Utfordringer og muligheter tilknyttet regnskapets postulater/ forutsetninger

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har...

  • avansert kunnskap om regnskap i et internasjonalt perspektiv, inkludert betydningen av regnskapsharmonisering, samt forskjeller og likheter mellom internasjonale regnskapsmodeller i privat sektor.
  • avansert kunnskap om valgmuligheter i regnskapsutarbeidelse, herunder alternative regnskapsmessige metoder og teknikker, og hva som menes med aggressive vs. konservative regnskapsløsninger.
  • avansert kunnskap om regnskapsanalyse og spesialisert innsikt i regnskapsmessig kvalitet og betydningen av skjønnsmessige vurderinger for regnskapsmessige fortolkninger.
  • avansert kunnskap om regnskapsbruk, både fra et praktisk og teoretisk perspektiv.
  • avansert kunnskap om hvordan regnskapsmessige modeller, begreper og rammeverk legger føringer på regnskapsmessig representasjon og rapportering.
  • avansert kunnskap om ulike former for regnskapsmanipulasjon, de ulike formenes karakteristika og tilhørende metodiske og teoretiske diskusjoner.

Ferdigheter

Kandidaten kan...

  • drøfte regnskapets betydning ut fra et kritisk regnskapsperspektiv, herunder regnskapets muligheter og begrensninger for å fremme en bærekraftig samfunnsutvikling.gjennomføre en regnskapsanalyse av en virksomhet under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer. Dette inkluderer beregning og fortolkning av periodiseringskomponenten, identifisering og diskusjon av sentrale skjønnsmessige regnskapsområder, samt vurdere hvor konservativt vs. aggressivt regnskapsvurderingene er. Andre analyseelementer er nøkkeltall, identifisering og vurdering av regnskapsmodell, engangsposter, samt markedets eller omgivelsenes forventninger til selskapet.
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer. Dette inkluderer betraktninger om risiko for manipulert regnskapsinformasjon.
  • Anvende forskningsresultater til å utarbeide investeringsstrategier basert på selskapers offentliggjøring av regnskapsresultater.
  • Analysere metoder, teorier og fortolkninger innenfor fagområdet, inkludert forskningsartikler og praktiske anvendelser, og bruke dette til å forme faglige resonnementer. Dette inkluderer vurderinger av regnskapsmessig kvalitet og ulike perspektiver på regnskapsmessig manipulering og regulering.
  • arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, herunder i anvendelsen av regnskapsprinsipper og grunnleggende forutsetninger for regnskapet. Dette innbefatter også fortolking av regulatoriske krav og normer innen regnskap vs. praktisk regnskapsrapportering.
  • Identifisere underliggende forutsetninger i regnskap, vurdere hva det vil si å endre slike forutsetninger og anvende denne innsikten i analyser av praktiske regnskapsspørsmål og settinger. Dette inkluderer vurderinger og diskusjon om likheter og forskjeller mellom regnskap i privat vs. offentlig sektor, samt store vs. små organisasjoner.

Generell kompetanse

Kandidaten kan ...

  • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger.
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder.
  • formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet.
  • samarbeide med andre om en gruppeoppgave eller utforme faglige resonnement i en faglig diskusjon.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet er samlingsbasert, bestående av rundt 6 samlinger, à to dager med 3-4 timer pr. dag. Noen undervisningsøkter kan likevel være frittstående dager (ikke to sammenhengende dager).

Arbeidsformer og læringsaktiviteter inkluderer bl.a. tradisjonell undervisning, casegjennomgang, korte videoer, diskusjon av nyhetssaker, gruppearbeid og gjesteforelesning(er).

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk innlevering av case

Mer om vurdering

Tillatte hjelpemidler under eksamen: Godkjent kalkulator i henhold til NTNUs hjelpemiddelkode B-D "bestemt enkel kalkulator". Annen kalkulator som tillates i emnet er: Casio FC-100V og Texas Instruments - BAII Plus.

Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Pensum i emnet består av:

  • Robinson, T. R., Henry, E. and Broihahn, M. A. (2020). International Financial statement analysis (4. edn.). CFA Institute investment series. Wiley & Sons Inc., Hoboken.
  • En artikkelsamling

Med forbehold om endringer. Endelig pensum oppgis ved semesterstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Økonomi og administrasjon
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
NTNU Handelshøyskolen

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 D 07.05.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL311 orange sone Sluppenvegen 14 63
Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 D INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU