Emne - B2B Markedsføring og teknologistrategi - TMF410
B2B Markedsføring og teknologistrategi
Om
Om emnet
Faglig innhold
- B2B markeder og markedsføring
- Verdiskaping i B2B relasjoner
- Ulike teoretiske perspektiver på industrielle relasjoner og nettverk
- Utvikling og vedlikehold av kunde- og leverandørrelasjoner
- Ledelse av kunderelasjoner
- Innsalg og nye kunder
- Fleksible markedstilbud
- Industrielle kjøpsprosesser
- Innovasjon og teknologiutvikling i en B2B kontekst
- Prissetting i B2B markeder
- B2B markedsføringskanaler
- B2B markedsstrategi
- Betydningen av CSR og bærekraft for B2B strategi
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Inngående kunnskap om industriell markedsføring som fagområde.
- Solid kompetanse om de ulike samarbeidsaktørene, samarbeidsformer og utvikling av relasjoner mellom bedrifter i forbindelse med verdibaserte leveranser.
- Bred innsikt i hvordan slike relasjoner henger sammen i industrielle nettverk.
- Forstår betydningen av CSR og bærekraft for strategiske beslutninger i B2B markeder
Ferdigheter
- Være i stand til å forstå og analysere hvordan bedrifter kan skape og levere verdi til leverandører, mellomledd og nye og eksisterende kunder.
- Kunne forklare og analysere kjøps- og salgsprosesser mellom bedrifter.
- Kunne forstå og analysere hvordan bedrifter kan etablere og utvikle samarbeidsrelasjoner med kunder.
Generell kompetanse
- Ha solid grunnlag for å forstå hvordan innsikt i ulike teorier om industriell markedsføring, samarbeid og bedriftsrelasjoner kan bedre bedriftens verdiforståelse, verdiskaping og verdileveranser samt bidra til bærekraftig utvikling.
- Tilegnet seg innsikt i kritisk tenkning for å kunne håndtere typiske lederutfordringer knyttet til industriell markedsføring
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, casediskusjoner, presentasjoner fra studentene
Mer om vurdering
Eksamen er todelt. Skriftlig eksamen teller 60% og oppgaven, som skal skrives i gruppe på 3-5 studenter, teller 40% av den samlede karakteren.
Ved forbedring av karakter gis mulighet til å forbedre den enkelte delvurdering. Ny vurdering ved ikke bestått, se utfyllende regler ved fakultet for økonomi. Skriftlig eksamen: Ingen hjelpemidler
Ved utsatt eksamen og siste eksamen etter at emnet er nedlagt, kan vurderingsformen bli endret til muntlig eksamen.
Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Entreprenørskap (MENTRE)
Finansiell økonomi (MFINØK)
Industriell økonomi og teknologiledelse (MTIØT)
International Business and Marketing (860MIB)
Ledelse av teknologi (ØAMLT)
NTNUs Entreprenørskole (MIENTRE)
Samfunnsøkonomi (MSØK)
Samfunnsøkonomi (MSØK/5)
Økonomi og administrasjon (MSIVØK5)
Økonomi og administrasjon (ØAMSC)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Pensum blir publisert ved semesterstart.
Fagområder
- Økonomi og administrasjon
Kontaktinformasjon
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.
Oppgave
Innlevering 18.11.2025 Tid Utlevering 08:00
Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment