course-details-portlet

TMF410

B2B Markedsføring og teknologistrategi

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

  • B2B markeder og markedsføring
  • Verdiskaping i B2B relasjoner
  • Ulike teoretiske perspektiver på industrielle relasjoner og nettverk
  • Utvikling og vedlikehold av kunde- og leverandørrelasjoner
  • Ledelse av kunderelasjoner
  • Innsalg og nye kunder
  • Fleksible markedstilbud
  • Industrielle kjøpsprosesser
  • Innovasjon og teknologiutvikling i en B2B kontekst
  • Prissetting i B2B markeder
  • B2B markedsføringskanaler
  • B2B markedsstrategi
  • Betydningen av CSR og bærekraft for B2B strategi

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Inngående kunnskap om industriell markedsføring som fagområde.
  • Solid kompetanse om de ulike samarbeidsaktørene, samarbeidsformer og utvikling av relasjoner mellom bedrifter i forbindelse med verdibaserte leveranser.
  • Bred innsikt i hvordan slike relasjoner henger sammen i industrielle nettverk.
  • Forstår betydningen av CSR og bærekraft for strategiske beslutninger i B2B markeder

Ferdigheter

  • Være i stand til å forstå og analysere hvordan bedrifter kan skape og levere verdi til leverandører, mellomledd og nye og eksisterende kunder.
  • Kunne forklare og analysere kjøps- og salgsprosesser mellom bedrifter.
  • Kunne forstå og analysere hvordan bedrifter kan etablere og utvikle samarbeidsrelasjoner med kunder.

Generell kompetanse

  • Ha solid grunnlag for å forstå hvordan innsikt i ulike teorier om industriell markedsføring, samarbeid og bedriftsrelasjoner kan bedre bedriftens verdiforståelse, verdiskaping og verdileveranser samt bidra til bærekraftig utvikling.
  • Tilegnet seg innsikt i kritisk tenkning for å kunne håndtere typiske lederutfordringer knyttet til industriell markedsføring

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, casediskusjoner, presentasjoner fra studentene

Mer om vurdering

Eksamen er todelt. Skriftlig eksamen teller 60% og oppgaven, som skal skrives i gruppe på 3-5 studenter, teller 40% av den samlede karakteren.

Ved forbedring av karakter gis mulighet til å forbedre den enkelte delvurdering. Ny vurdering ved ikke bestått, se utfyllende regler ved fakultet for økonomi. Skriftlig eksamen: Ingen hjelpemidler

Ved utsatt eksamen og siste eksamen etter at emnet er nedlagt, kan vurderingsformen bli endret til muntlig eksamen.

Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Pensum blir publisert ved semesterstart.

Fagområder

  • Økonomi og administrasjon

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

NTNU Handelshøyskolen

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 60/100 Hjelpemiddel Kode D Dato 10.12.2025 Tid 15:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL238
1 kandidat
Rom SL310 blå sone
48 kandidater
Rom SL311 grønn sone
6 kandidater
Rom SL520
1 kandidat
Oppgave
Vekting 40/100 Dato Utlevering 11.11.2025
Innlevering 18.11.2025
Tid Utlevering 08:00
Innlevering 14:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Utsatt eksamen - Sommer 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 60/100 Hjelpemiddel Kode D Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment Sted og rom Ikke spesifisert ennå.