Emne - Strategisk ledelse - SOL415
Strategisk ledelse
Om
Om emnet
Faglig innhold
Fagets mål er å gi oversikt over og innsikt i ulike strategiske utfordringer bedrifter står ovenfor. Primærmålet er å gi støtte for systematiske analyser i praksis ved bruk av ulike teoriperspektiv anvendt på fagområdet strategisk ledelse.
Emnet vil også gi studentene innsikt i ulike strategiprosesser i forskjellig kontekst.
- Teoretiske perspektiver på strategi som fag
- Konkurrent- og omgivelsesanalyse
- Internanalyse, ressursbasert teori og dynamiske kapabiliteter
- Betydningen av transformasjon til miljøvennlig og bærekraftig økonomi
- Betydning av teknologi, digital transformasjon og innovasjon
- Konkurransefortrinn
- Generiske konkurransestrategier
- Fleksibilitet som en respons på risiko og usikkerhet
- Strategier for vertikal integrasjon, fusjoner og oppkjøp
- Strategiske allianser og interorganisatoriske relasjoner
- Implementering av strategi
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Studenten skal tilegne seg kunnskap som er nødvendig for å kunne utvikle en strategi for ulike virksomheter.
- Studenten skal være i stand til å forstå de faktorer som spiller inn ved utvikling av bedrifters strategier.
Mer detaljert skal man ha kunnskap om følgende tema:
Bedriftsstrategier:
- Forstå hva strategi er og hva strategiprosesser innebærer.
- Forstå prinsippene for utvikling av en strategi.
- Forstå hvordan man analyser en virksomhets forutsetninger for å utvikle en strategi, både med et intern og eksternt fokus.
- Forstå betydningen av digitalisering for bedriftens strategier
- Forstå hvilke strategiske handlingsalternativer en organisasjon har.
- På generelt grunnlag skal man utvikle kritisk refleksjon over ulike skoleretninger innen strategifaget.
Strategiske allianser:
- Utvikle forståelse for ulike former for bedriftssamarbeid.
- Forstå hva som kjennetegner en strategisk allianse.
- Forstå hvordan en bedrift kan organisere, lede og kontrollere ulike bedriftssamarbeid.
- Utvikle forståelse for hvordan teorier gir innsikt som bedrer styringen av strategiske allianser.
- Forstå hvilken betydning bærekraft, tekologiske endringer, automatisering, digitale innovasjoner og usikkerheten i eksterne og interne omgivelser har på strategiske alliansers evne til å skape verdi.
Ferdigheter:
- Studenten skal kunne utarbeide en strategi for ulike virksomheter og ulike markeder. Herunder ligger det å forstå hvordan strategier utvikles i en virksomhet og å kunne anbefale strategier som gjør at virksomheten best kan nå mål om bærekraft, digitalisering, og andre mål bedrifter kan ha.
- Videre skal studenten forstå hvordan vedvarende konkurransefortrinn skapes og verdi leveres til egen bedrift, samarbeidsbedrifter, kunder og leverandører. Oppøve studentenes evne til å organisere bedriftssamarbeid slik at verdier kan skapes og leveres.
Det vil bli lagt vekt på å utvikle en forståelsesramme for når ulike strategiske valg som strategiske allianser, vertikal integrasjon, fusjoner og oppkjøp kan gi gevinster.
Generell kompetanse:
- Studenten skal tilegne seg kompetanse som gjør personen til en ressurs når virksomheter skal utvikle en strategi.
- Gjennom teorier og metoder gis studenten støtte til systematiske analyser av strategiske valg og innsikt i organisering, ledelse, styring og tilpasning av strategier (til endringer i automatisering, digitalisering, omgivelser, bærekraft, ekstern usikkerhet og risiko).
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, diskusjoner, presentasjoner og case
Mer om vurdering
Vurderingen i emnet består av en individuell 4 timers skoleeksamen og en oppgave.
Ved forbedring eller utsatt eksamen gis det mulighet til å forbedre den enkelte delvurdering.
Ved utsatt eksamen og siste eksamen etter at emnet er nedlagt, kan vurderingsformen bli endret til muntlig eksamen.
Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Industriell økonomi og teknologiledelse (MTIØT)
International Business and Marketing (860MIB)
Ledelse av teknologi (ØAMLT)
Organisasjon, digitalisering, administrasjon og arbeid (MODAA)
Regnskap og revisjon (MRR)
Samfunnsøkonomi (MSØK/5)
Økonomi og administrasjon (MSIVØK5)
Økonomi og administrasjon (ØAMSC)
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Pensum oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| SOL410 | 7,5 sp | Vår 2008 |
| TIØ4265 | 7,5 sp | Høst 2017 |
Fagområder
- Økonomi og administrasjon
Kontaktinformasjon
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.
Oppgave
Innlevering 07.11.2025 Tid Utlevering 08:00
Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment