course-details-portlet

MET410

Kvalitativ metode for masteroppgave

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave og arbeider

Om

Om emnet

Faglig innhold

Formålet med faget er å utvikle ferdigheter for å skrive utredninger, rapporter og masteroppgave basert på kvalitativ metode. Studentene lærer å formulere forskningsspørsmål, gjøre kritisk bruk av litteratur og teori, og forstå hvordan å samle og analysere kvalitative data. Kurset består av en rekke oppgaver hvor formålet er å introdusere studentene til de ulike trinnene i forskningsprosessen.

  • Hvordan kan vi forstå kvalitativ forskning
  • Valg av tema: forskningsspørsmål, design og avgrensning
  • Litteraturstudier og teoriens plass i kvalitativ forskning
  • Datainnsamling: observasjonsstudier, dybdeintervjuer, dokumentstudier, etc
  • Analyse av data og tolkning av resultater
  • Skriveprosessen
  • Kvalitetsvurdering og etikk i kvalitativ forskning
  • Sammenheng mellom ulike deler i et kvalitativt utrednings- eller forskningsarbeid

Læringsutbytte

Kunnskaper - studentene

  • skal ha god forståelse for prinsipper for kvalitativ forskning og utfordringer med disse.
  • skal kunne reflektere over hvordan valg av forskningsspørsmål, forskningsdesign og ulike metoder for datainnsamling og analyse vil påvirke forskningsprosessen og resultatene.

Ferdigheter - studentene

  • skal ha oversikt over de ulike elementene som kan inngå i et kvalitativt forskningsprosjekt og hvordan disse henger sammen.
  • kan analysere og behandle kritisk ulike informasjonskilder som er relevante for masteroppgave, rapporter og utredninger
  • skal forstå prinsipper for og faktisk kunne utføre relevante datagenererings- og analysemetoder innenfor kvalitativ forskning.
  • skal ha forståelse for ulike muligheter og begrensninger som ligger i den praktiske gjennomføringen av kvalitative forskningsprosjekter.

Generell kompetanse - studentene

  • skal utvikle et godt faglig grunnlag for å bruke kvalitative metoder i masteroppgaven og andre forsknings- og utredningsarbeider.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, klasseromsøvelser, gruppeøvinger, individuelle oppgaver og gruppeoppgave. I intensive samlinger presenteres og diskuteres ulike kvalitative tilnærminger. Disse er basert på at studentene har sett på de digitale forelesningene på forhånd. Studentdeltakelse forventes. I klasseromsøvelser og gruppeøvinger får studentene praktisk trening i ulike metoder for kvalitativ forskning, med spesielt fokus på hvordan dette er relevant for arbeidet med masteroppgaven.

Faget gjennomføres intensivt i begynnelsen av semesteret.

Mer om vurdering

Vurdering vil baseres på en mappe bestående av individuelle arbeider basert på sentrale elementer i faget samt en semesteroppgave i gruppe. Karakter består dermed av to delvurderinger:

Individuelle arbeider teller 50% og oppgave i gruppe teller 50%. Antall arbeider i den individuelle delen oppgis ved semesterstart. Semesteroppgaven leveres av grupper bestående av to eller tre studenter. Studentene har selv ansvar for å finne noen å skrive sammen med.

Ved utsatt eksamen og siste eksamen etter at emnet er nedlagt, kan vurderingsformen bli endret til muntlig eksamen.

Ved ikke bestått vil det være mulig å ta opp den enkelte delvurdering. Dersom studenter ønsker å forbedre karakteren må alle delvurderinger tas opp igjen.

Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Pensum oppgis senest ved semesterstart.

Fagområder

  • Økonomi og administrasjon

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

NTNU Handelshøyskolen

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave og arbeider
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Arbeider
Vekting 50/100 Dato Utlevering 09.09.2025
Innlevering 16.09.2025
Tid Utlevering 08:00
Innlevering 14:00
Eksamenssystem Inspera Assessment
Oppgave
Vekting 50/100 Dato Utlevering 01.10.2025
Innlevering 08.10.2025
Tid Utlevering 08:00
Innlevering 14:00
Eksamenssystem Inspera Assessment