Emne - Kvalitativ metode for masteroppgave - MET410
Kvalitativ metode for masteroppgave
Om
Om emnet
Faglig innhold
Formålet med faget er å utvikle ferdigheter for å skrive utredninger, rapporter og masteroppgave basert på kvalitativ metode. Studentene lærer å formulere forskningsspørsmål, gjøre kritisk bruk av litteratur og teori, og forstå hvordan å samle og analysere kvalitative data. Kurset består av en rekke oppgaver hvor formålet er å introdusere studentene til de ulike trinnene i forskningsprosessen.
- Hvordan kan vi forstå kvalitativ forskning
- Valg av tema: forskningsspørsmål, design og avgrensning
- Litteraturstudier og teoriens plass i kvalitativ forskning
- Datainnsamling: observasjonsstudier, dybdeintervjuer, dokumentstudier, etc
- Analyse av data og tolkning av resultater
- Skriveprosessen
- Kvalitetsvurdering og etikk i kvalitativ forskning
- Sammenheng mellom ulike deler i et kvalitativt utrednings- eller forskningsarbeid
Læringsutbytte
Kunnskaper - studentene
- skal ha god forståelse for prinsipper for kvalitativ forskning og utfordringer med disse.
- skal kunne reflektere over hvordan valg av forskningsspørsmål, forskningsdesign og ulike metoder for datainnsamling og analyse vil påvirke forskningsprosessen og resultatene.
Ferdigheter - studentene
- skal ha oversikt over de ulike elementene som kan inngå i et kvalitativt forskningsprosjekt og hvordan disse henger sammen.
- kan analysere og behandle kritisk ulike informasjonskilder som er relevante for masteroppgave, rapporter og utredninger
- skal forstå prinsipper for og faktisk kunne utføre relevante datagenererings- og analysemetoder innenfor kvalitativ forskning.
- skal ha forståelse for ulike muligheter og begrensninger som ligger i den praktiske gjennomføringen av kvalitative forskningsprosjekter.
Generell kompetanse - studentene
- skal utvikle et godt faglig grunnlag for å bruke kvalitative metoder i masteroppgaven og andre forsknings- og utredningsarbeider.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, klasseromsøvelser, gruppeøvinger, individuelle oppgaver og gruppeoppgave. I intensive samlinger presenteres og diskuteres ulike kvalitative tilnærminger. Disse er basert på at studentene har sett på de digitale forelesningene på forhånd. Studentdeltakelse forventes. I klasseromsøvelser og gruppeøvinger får studentene praktisk trening i ulike metoder for kvalitativ forskning, med spesielt fokus på hvordan dette er relevant for arbeidet med masteroppgaven.
Faget gjennomføres intensivt i begynnelsen av semesteret.
Mer om vurdering
Vurdering vil baseres på en mappe bestående av individuelle arbeider basert på sentrale elementer i faget samt en semesteroppgave i gruppe. Karakter består dermed av to delvurderinger:
Individuelle arbeider teller 50% og oppgave i gruppe teller 50%. Antall arbeider i den individuelle delen oppgis ved semesterstart. Semesteroppgaven leveres av grupper bestående av to eller tre studenter. Studentene har selv ansvar for å finne noen å skrive sammen med.
Ved utsatt eksamen og siste eksamen etter at emnet er nedlagt, kan vurderingsformen bli endret til muntlig eksamen.
Ved ikke bestått vil det være mulig å ta opp den enkelte delvurdering. Dersom studenter ønsker å forbedre karakteren må alle delvurderinger tas opp igjen.
Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Industriell økonomi og teknologiledelse (MTIØT)
International Business and Marketing (860MIB)
Ledelse av teknologi (ØAMLT)
Regnskap og revisjon (MRR)
Samfunnsøkonomi (MSØK)
Samfunnsøkonomi (MSØK/5)
Økonomi og administrasjon (MSIVØK5)
Økonomi og administrasjon (ØAMSC)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Pensum oppgis senest ved semesterstart.
Fagområder
- Økonomi og administrasjon
Kontaktinformasjon
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Arbeider
Innlevering 16.09.2025 Tid Utlevering 08:00
Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment
Oppgave
Innlevering 08.10.2025 Tid Utlevering 08:00
Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment