Hva lærer jeg

Biologi - bachelor

Hva lærer du?

To biologistudenter ser på en plante Foto
Foto: Per Henning/NTNU

Hvorfor studere biologi?

Biologi er studiet av livet på jorda, fra den minste celle til hele økosystemer. I dag er naturen utsatt for store utfordringer, og vi trenger mer kunnskap for å forstå og å forutsi effekter av klimaendringer og andre menneskeskapte miljøforandringer.

I bachelorstudiet i biologi ved NTNU lærer du om samspillet mellom artene og naturmiljøet. Studiet gir forståelse for sammenhenger, mekanismer og endringer i naturen. En biologibachelor gir også en solid innføring i å kunne beskrive og systematisere de artene som man finner i naturen. Du kan bidra til å bevare miljøet og til en bærekraftig utvikling for bruk og forvaltning av naturressursene.

Forstå livet – bevar miljøet! 

Dette er noe av det du kan finne ut ved å ta en biologiutdanning:

  • Hvorfor synger fuglene?

  • Hvordan overlever insekter og bartrær om vinteren?

  • Hvordan kan klimaendringer påvirke framtida di?

  • Hvor mange avkom kan en fisk få?

  • Hvordan kan biologer bidra til «det grønne skiftet»?

  • Hvordan kan menneskers inngrep i naturen påvirke naturressursene våre?

  • Hva betyr tap av artsmangfold for jordbruk, fiske og vår naturopplevelse?

Studier i biologi gir kunnskap om:

  • Det biologiske mangfoldet på jorda og utfordringer når det gjelder bevaring av naturmiljøet

  • Problemer som miljøendringer og tap av biologiske mangfold fører til på genetisk, arts og naturtypenivå

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Bachelorkandidaten i biologi skal ha opparbeidet seg følgende kunnskap:

  • Ha brede kunnskaper om levende organismer, fra molekylære prosesser i cellen til utvikling av mangfoldet av organismer, deres oppbygning, funksjon, slektskapsforhold og samspill med omgivelsene.
  • Ha generell kunnskap om norske arter og samfunnstyper.
  • Forstå evolusjonære prosesser fra molekylært til økologisk nivå.
  • Ha gode basiskunnskaper i kjemi, matematikk, statistikk og molekylære metoder.
  • Ha kjennskap til forskning i faget, der vitenskapelig metodikk med hypotesetesting gjennom eksperimenter står sentralt.
  • Ha kjennskap til biologiens historie og hvordan biologi kan anvendes for å løse lokale og globale problemstillinger og bærekraftig forvaltning av naturressurser.

I tillegg til det felles læringsmål for hele bachelorstudiet har de faglige fordypningene følgende dellæringsmål:


Fordypning i økologi, adferd og evolusjon skal gi kandidater følgende kunnskap etter fullført utdanning:

  • Ha grunnleggende kunnskaper i disiplinene: økologi, atferd, evolusjon og biosystematikk.
  • Ha grunnleggende kunnskap om hvordan biologi kan gi forståelse for og løse miljøutfordringer.
  • Ha grunnleggende kunnskap om det biologiske mangfoldet på jorda og utfordringer når det gjelder bevaring av dette.
  • Kunne anvende kunnskaper i biologi- og statistikk på teoretiske og/eller eksperimentelle områder valgt ut fra interesse.
  • Ha en oppdatert og dyp forståelse for evolusjonære og økologiske prosesser og gode kunnskaper om dyrs atferd.
  • Ha en oppdatert kunnskap om problemer som miljøendringer og tap av biologiske mangfold på genetisk, arts og naturtypenivå.


Fordypning i celle- og molekylærbiologi, fysiologi og økotoksikologi skal gi kandidater følgende kunnskap etter fullført utdanning:

  • Ha bred kunnskap om hvordan planter og dyr fungerer i sitt naturlige miljø. Innsikt i fysiologiske utfordringer som ligger i ulike miljøer, samt oppbygning og funksjonen av sentrale organsystem hos forskjellige plante- og dyregrupper som gjør dem i stand til å takle disse utfordringene.
  • Ha grunnleggende forståelse av funksjonen til arv, DNA, RNA, proteiner, lipider og andre signalmolekyler i organismer.
  • Ha bred kunnskap om cellers og celleorganellers struktur, virkemåte og interaksjoner
  • Forstå og bruke relevant utstyr og metoder
  • Ha grunnleggende forståelse for forsknings- og bærekraftig utviklingsarbeid innenfor moderne fysiologi, celle- og molekylærbiologi og økotoksikologi.
  • Kunne oppdatere sin kunnskap i fysiologi, celle- og molekylærbiologi og økotoksikologi.


Fordypning i marinbiologi og akvakultur skal gi kandidater følgende kunnskap etter fullført utdanning:

  • Ha grunnleggende kunnskaper og kunne analysere kjemiske og fysiske prosesser i hav, fjord- og kystområder og de sentrale fysiologiske og økologiske mekanismene.
  • Ha bred forståelse for biologiske rammebetingelser for produksjon av akvatiske organismer.
  • Ha grunnleggende kunnskap om interaksjoner mellom organismer, og mellom organismer og de abiotiske faktorer i marine næringsnett.
  • Ha bred kunnskap om marin biodiversitet og økologi på alle nivå: celler, individer, arter, populasjoner og samfunn med bred erfaring fra felt- og laboratoriearbeid.
  • Ha grunnleggende biologisk kompetanse innen kultivering av marine organismer som grunnlag for akvakultur.

Ferdigheter

Bachelorkandidaten i biologi skal ha opparbeidet seg følgende ferdigheter:

  • Kananvende vitenskapelige arbeidsmetoder i felt og på laboratoriet.
  • Benytte grunnleggende teoretiske prinsipper for analyse og tolkning av biologisk informasjon.
  • Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning.
  • Kan vurdere kritisk, fornye og videreutvikle sin faglige kompetanse ved bruk av vitenskapelig primærlitteratur.
  • Kan håndtere kjemiske stoffer og biologisk materiale og forstå miljømessige konsekvenser av disse, med fokus på helse, miljø og sikkerhet (HMS).
  • Kan bidra i bærekraftig utvikling i samfunnet hvor naturmangfold og biodiversitet blir prioritert.
  • Kan formidle fagstoff skriftlig og muntlig, på både norsk og engelsk


I tillegg til et felles læringsmål for hele bachelorstudiet har hver enkel faglig fordypning følgende dellæringsmål:


Fordypning i økologi, adferd og evolusjon skal gi kandidater følgende kunnskap etter fullført utdanning:

  • Kunne analysere og løse biologiske problemer i økologi, atferd, evolusjon og biosystematikk.
  • Ha grunnleggende ferdigheter i felteksperimenter samt erfaring i analyser og tolking av data.
  • Kunne reflektere og videreutvikle sin faglige kompetanse.


Fordypning i celle- og molekylærbiologi, fysiologi og økotkosikologi skal gi kandidater følgende kunnskap etter fullført utdanning:

  • Ha grunnleggende ferdigheter i praktiske metoder innen fysiologi, celle- og molekylærbiologi og økotoksikologi.
  • Skal kunne behandle, tolke og presentere enkle resultater fra laboratorieforsøk.
  • Kunne reflektere over egen faglig utøvelse innen fysiologi, celle- og molekylærbiologi og økotoksikologi i et bærekraftig perspektiv, samt videreutvikle sin faglige kompetanse.


Fordypning i marinbiologi og akvakultur skal gi kandidater følgende kunnskap etter fullført utdanning:

  • Kunne anvende grunnleggende metoder for analyse og tolkning av biologisk informasjon.
  • Ha grunnleggende ferdigheter i felt-og laboratorieeksperimenter samt erfaring i analyser og tolking av marin informasjon.
  • Kunne reflektere og videreutvikle sin faglige kompetanse innenfor det marine felt.

Generell kompetanse

En student som har fullført utdannelsen forventes å ha oppnådd følgende generelle læringsutbytte:


Bachelorkandidaten i biologi skal ha opparbeidet seg følgende generell kompetanse:

  • Kunne kombinere innsikt fra flere fagfelt, spesielt innenfor biologi og kjemi.
  • Ha god trening i å vurdere etiske og vitenskapelige problemstillinger i henhold til ulike arbeidsoppgaver.
  • Ha bred kunnskap i anskaffelse, vurdering og bruk av relevant og faglig informasjon.
  • Ha innsikt i sentrale problemstillinger og bærekraftig nytenkning innenfor sitt spesialiseringsområde.
  • Kunne arbeide i prosjekter, både selvstendig og sammen med andre og formidle fagstoff skriftlig og muntlig på norsk og engelsk.
  • Ha god trening i utveksling av synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor samme fagområde.


I tillegg til et felles læringsmål for hele bachelorstudiet har hver enkelt fordypning følgende dellæringsmål:


Fordypning Økologi, atferd og evolusjon

Kandidaten skal ha kunnskaper i hovedområdene økologi, atferd, evolusjon og biosystematikk med en spesialisering i et eller flere av feltene. Det er i studiet lagt vekt på mikro- og makroevolusjonære og bevaringsbiologiske prinsipper og kunnskapsbasert formidling i et område av biologien som endrer seg raskt. Etter studiet skal kandidaten ha analytiske ferdigheter i forhold til problemstillinger innen hovedområdene med erfaringer fra felt- og laboratoriestudier.


Forydpning Celle- og molekylærbiologi, fysiologi og økotoksikologi

  • Kandidaten har gode oppdaterte fysiologiske kunnskaper om generelle fysiologiske prinsipper, organfysiologi og reguleringsmekanismer og behersker sentrale fysiologiske mekanismer som inngår i utvalgte gruppers tilpasninger til ulike miljø. Fordypningen gir erfaring med metoder og trening i søking, lesing og oppsummering av vitenskapelig litteratur.
  • Kandidaten får oppdatert kunnskap om celleorganellers og cellemembraners struktur og funksjon, samt grunnleggende kunnskaper om eukaryote cellers molekylærbiologi. Etter å ha fullført fordypningen skal kandidaten ha god kjennskap til laboratorieutstyr og til metoder brukt innen molekylærgenetikk, proteinseparering, proteinidentifisering og immunologi.
  • Kandidaten har gode kunnskaper i hvordan forurensinger og miljøgifter påvirker organismers helse med spesielt fokus på økotoksikologi. Det er i studiet lagt vekt på effekter i biologiske systemer, fra molekylære, cellulære, fysiologiske effekter til effekter på populasjons og økosystemnivå. Etter studiet skal kandidaten ha analytiske ferdigheter i forhold til problemstillinger innen hovedområdene med erfaringer fra felt- og/eller laboratoriestudier.


Fordypning Marinbiologi og akvakultur

Kandidaten skal ha grunnleggende kunnskaper om naturlige kjemiske og fysiske prosesser i fjord- og kystområder og grunnlaget for produksjon av organismer og de prosesser som styrer biodiversiteten i marine systemer. Etter studiet skal kandidaten ha analytiske ferdigheter i forhold til problemstillinger i marin biologi og akvakultur med erfaring både fra felt- og laboratoriestudier.