Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Irmelin Kjelaas

Irmelin Kjelaas

Førsteamanuensis i norskdidaktikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

kjelaas@ntnu.no
41105701 Gunnerus gate 1, Kalvskinnet
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Jeg er anvendt språkviter med en særlig interesse for språk og makt, flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Jeg er faglig ansvarlig for Institutt for lærerutdannings videreutdanning i andrespråkspedagogikk for lærere: https://www.ntnu.no/videre/andresprakspedagogikk1, og underviser om språklig mangfold på master i norskdidaktikk. 

Jeg er involvert i ulike prosjekter med lokale, regionale og nasjonale utdanningsmyndigheter. Jeg har sittet i læreplangruppa for Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (2018-2019), i arbeidsgruppa som reviderte Utdanningsdirektoratets kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (2017-2020) og i gruppa som foreslo tiltak for tapt læring under koronapandemien (2021).

Fra og med studieåret 2022/2023 er jeg involvert i to DEKOM-prosjekt (desentralisert kompetanseutvikling), ett i andrespråkspedagogikk for yrkesfaglærere i videregående opplæring i Trøndelag fylkeskommune og ett om kartlegging av minoritetsspråklige elevers norskferdigheter i regi av Utdanningsetaten i Oslo kommune.

Sammen med Anette Brekke leder jeg nettverket 'Andrespråksdidaktisk nettverk' bestående av lærere fra barne- og ungdomstrinn, videregående skole og voksenopplæring, representanter for Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune, samt forskere fra Institutt for lærerutdanning.       

Jeg er medlem i fakultetsstyret og ansettelsesutvalget på fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU-fakultetet) og er varatillitsvalgt i Forskerforbundet på SU-fakultetet. Jeg er med i nettverket Flerspråklighet i Norden (FLIN), Hem – Nätverket Flerspråkighet i Norden (FLIN) (wordpress.com) og sitter i styret for kulturplattformen Anna og Azra bretter opp ermene, Anna & Azra bretter opp ermene (annaogazra.no).

 

Kompetanseord

  • Andrespråksdidaktikk
  • Anvendt språkvitenskap
  • Diskursanalyse
  • Flerspråklighet
  • Humaniora
  • Interkulturell kommunikasjon
  • Lingvistisk etnografi
  • Norsk som andrespråk
  • Samtaleforskning
  • Sosiolingvistikk

Forskning

Jeg har en doktorgrad i anvendt språkvitenskap fra Institutt for språk og kommunikasjon ved NTNU om samtaler mellom enslige mindreårige asylsøkere og miljøarbeidere i barnevernet: Barns deltakelse i institusjonelle samtaler. En studie av samtaler mellom enslige asylbarn og miljøarbeidere på omsorgssenter (https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2381994).

For tida er jeg involvert i følgende forskningsprosjekter:

  • Erfaringsbasert språkdidaktikk (et forsknings- og utviklingsprosjekt om språkopplæring for nyankomne ungdommer med lite formell skolebakgrunn). 
  • INCLUSCHOOL: Sammink: Sammen for inkludering i en mangfoldig skole – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU 
  • Family Reunification and Unaccompanied Refugee Minors: Psychosocial Health, Integration and Support Services [FAMREUN]: FAMREUN - NTNU
  • Lydrikk: Lydrik(k) – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU
  • Følgeevaluering av reviderte læreplaner i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere (Oxford Research og NTNU Samfunnsforskning)

Tidligere var jeg med i prosjekta Coming of Age in Exile [CAGE], https://cage.ku.dk/ og Language, Integration and Media [LIM], https://www.ntnu.no/isl/lim.

Jeg leder forskergruppa 'Språklig mangfold i skole og samfunn', https://www.ntnu.no/ilu/spraklig-mangfold-i-skole-og-samfunn sammen med Rikke van Ommeren, og er med i forskergruppa 'Samtaler i skole og utdanning, https://www.ntnu.no/ilu/samtaler-i-skole-og-utdanning.

Jeg driver med både praksisretta og allmennretta formidling og er særlig opptatt av å samarbeide tett med praksisfeltet. 

  • Språklig mangfold i skole og samfunn
  • INCLUSCHOOL

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Kjelaas, Irmelin. (2023) Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråksideologi i opplæring for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter". Norsk som andrespråk - voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Dagsland, Sindre. (2023) Aisha trer fram som skriver. Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. 101 skrivegrep - em teoretisk og praktisk skrivedidaktikk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Ringrose, Priscilla Marie; Kristensen, Guro Korsnes; Kjelaas, Irmelin. (2023) ‘Not integrated at all. Whatsoever’: teachers’ narratives on the integration of newly arrived refugee students in Norway. International Journal of Inclusive Education.
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Atroshi, Gulizar; Brattland, Sanna Ø.; Wahlberg, Ingrid; Kjelaas, Irmelin. (2022) Flerspråklige læreres rolle i opplæringen for nyankomne ungdommer. Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) Ord- og begrepslæring i et andrespråksperspektiv. Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) Organisering av opplæringa for nyankomne ungdommer. Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) "Å, så fin stemme jeg har. Mashallah!" Mestring og myndiggjøring gjennom samtaler i andrespråksklasserommet. Möjligheter till lärande. Andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2022) Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245033601.
    Lærebok
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2022) Innledning. Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Riis-Johansen, Marit Olave. (2022) Samtale i andrespråksopplæringa. Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
    Faglig kapittel
  • Uthus, Marit; Caspersen, Joakim; Kjelaas, Irmelin; Sagen Hasselø, Inger; Forren, Svein Johny. (2022) En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge. Psykologisk.no.
    Kronikk
  • Øverbekk, Marlene; Kjelaas, Irmelin. (2022) «To, że będę się nauczać nowych słów, jaką mają tradycję, co robią Norwedzy. Warto się uczyć nowych języków». En studie av sju polskspråklige elevers erfaringer med innpass, identitet og investering i norskspråklige fellesskap. NOA - Norsk som andrespråk. volum 38 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Ordforråd. Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Språkkartlegging. Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Fagerheim, Kristin. (2021) Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever. Universitetsforlaget. 2021. ISBN 9788215035802.
    Lærebok
  • Kjelaas, Irmelin; Van Ommeren, Rikke. (2021) Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring. Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kvistad, Tone Holten; Kjelaas, Irmelin; Matre, Synnøve. (2021) Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler. Nordic Journal of Literacy Research. volum 7 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Etnografi i norskdidaktiske masterprosjekt. Master i norsk. Metodeboka 2.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Samtaler med enslige flyktningbarn. Barn på flukt, 2. utg. Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil; Vidarsdottir, Anna Sjølset; Hauge, Hans Abraham. (2020) Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Hansson, Knut Naper. (2020) Skriving og salutogenese: Skriveverksted som “literacy safe house” for enslige mindreårige flyktninger. Barn og katastrofer. Sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Olaussen, Andrea Hjertås; Kjelaas, Irmelin. (2020) "De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen. Målbryting. volum 11.
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Brekke, Anette Louise; Kjelaas, Irmelin. (2019) «Norsk på skolen, arabisk til tull, kurdisk til alt» – Kartlegging av flerspråklige elevers språkkompetanse. Bedre Skole.
    Faglig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2019) Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. NOA - Norsk som andrespråk.
    Vitenskapelig artikkel
  • Østerlie, Ove; Kjelaas, Irmelin. (2019) The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education. Frontiers in Education. volum 4 (114).
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin; Larsgaard, Ann Kristin. (2017) Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene. Tidsskrift for velferdsforskning. volum 20 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) De sier vulgært, jeg sier talemålsnært. Forskerforum.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) ""Ja, da begynner vi rett på Amir, det som er, er at du har en mamma som døde i 2009, stemmer det?"" : om enslige asylbarns deltakelse i samtaler med miljøarbeidere i barnevernet. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. volum 35 (2/3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) Jeg nekter også. Språknytt. volum 4.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Dahl, Anne; Busterud, Guro; Ommeren, Rikke van; Anne Mette, Sunde. (2017) Fremmedspråk er ikke farlig. nrk.no/ytring.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2017) Vi skal ha fest hver dag. - Om kommunikative utfordringer i omsorgsarbeid med enslige asylbarn. Barn i Norge.
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Kjelaas, Irmelin; Solvor Mjønes, Lauritzen; Jensen, Tine Kristin; Eide, Ketil; Lønning, Moa Nyamwathi; Lidén, Hilde; Sveaass, Nora; Oppedal, Brit; Omland, Guro Brokke; Pastoor, Lutine de Wal; Guribye, Eugene; Dyregrov, Atle; Flatland, Torunn. (2017) Mot bedre viten om barns beste. www.nrk.no/ytring.
    Kronikk

2016

  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale. Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
    Faglig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Barns deltakelse - nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned. Prosperitas.
    Faglig artikkel

2015

  • Kjelaas, Irmelin. (2015) Alt jeg gjør, er formidling!. Forskerforum.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2015) Barnets stemme i tolkemedierte samtaler. Tidsskriftet Norges Barnevern.
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Jeg forsker med hjertet. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Når poenget ikke er poeng. Dagbladet.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Om språk og ambisjoner. Forskerforum.
    Kronikk

2009

  • Kjelaas, Irmelin. (2009) "Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn. NOA - Norsk som andrespråk. volum 25 (2).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Ringrose, Priscilla Marie; Kristensen, Guro Korsnes; Kjelaas, Irmelin. (2023) ‘Not integrated at all. Whatsoever’: teachers’ narratives on the integration of newly arrived refugee students in Norway. International Journal of Inclusive Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Uthus, Marit; Caspersen, Joakim; Kjelaas, Irmelin; Sagen Hasselø, Inger; Forren, Svein Johny. (2022) En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge. Psykologisk.no.
    Kronikk
  • Øverbekk, Marlene; Kjelaas, Irmelin. (2022) «To, że będę się nauczać nowych słów, jaką mają tradycję, co robią Norwedzy. Warto się uczyć nowych języków». En studie av sju polskspråklige elevers erfaringer med innpass, identitet og investering i norskspråklige fellesskap. NOA - Norsk som andrespråk. volum 38 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kvistad, Tone Holten; Kjelaas, Irmelin; Matre, Synnøve. (2021) Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler. Nordic Journal of Literacy Research. volum 7 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil; Vidarsdottir, Anna Sjølset; Hauge, Hans Abraham. (2020) Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Olaussen, Andrea Hjertås; Kjelaas, Irmelin. (2020) "De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen. Målbryting. volum 11.
    Vitenskapelig artikkel
  • Brekke, Anette Louise; Kjelaas, Irmelin. (2019) «Norsk på skolen, arabisk til tull, kurdisk til alt» – Kartlegging av flerspråklige elevers språkkompetanse. Bedre Skole.
    Faglig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2019) Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. NOA - Norsk som andrespråk.
    Vitenskapelig artikkel
  • Østerlie, Ove; Kjelaas, Irmelin. (2019) The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education. Frontiers in Education. volum 4 (114).
    Vitenskapelig artikkel
  • Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin; Larsgaard, Ann Kristin. (2017) Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene. Tidsskrift for velferdsforskning. volum 20 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) De sier vulgært, jeg sier talemålsnært. Forskerforum.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) ""Ja, da begynner vi rett på Amir, det som er, er at du har en mamma som døde i 2009, stemmer det?"" : om enslige asylbarns deltakelse i samtaler med miljøarbeidere i barnevernet. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. volum 35 (2/3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) Jeg nekter også. Språknytt. volum 4.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Dahl, Anne; Busterud, Guro; Ommeren, Rikke van; Anne Mette, Sunde. (2017) Fremmedspråk er ikke farlig. nrk.no/ytring.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2017) Vi skal ha fest hver dag. - Om kommunikative utfordringer i omsorgsarbeid med enslige asylbarn. Barn i Norge.
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Kjelaas, Irmelin; Solvor Mjønes, Lauritzen; Jensen, Tine Kristin; Eide, Ketil; Lønning, Moa Nyamwathi; Lidén, Hilde; Sveaass, Nora; Oppedal, Brit; Omland, Guro Brokke; Pastoor, Lutine de Wal; Guribye, Eugene; Dyregrov, Atle; Flatland, Torunn. (2017) Mot bedre viten om barns beste. www.nrk.no/ytring.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale. Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
    Faglig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Barns deltakelse - nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned. Prosperitas.
    Faglig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2015) Alt jeg gjør, er formidling!. Forskerforum.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2015) Barnets stemme i tolkemedierte samtaler. Tidsskriftet Norges Barnevern.
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Jeg forsker med hjertet. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Når poenget ikke er poeng. Dagbladet.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Om språk og ambisjoner. Forskerforum.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2009) "Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn. NOA - Norsk som andrespråk. volum 25 (2).
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2022) Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245033601.
    Lærebok
  • Kjelaas, Irmelin; Fagerheim, Kristin. (2021) Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever. Universitetsforlaget. 2021. ISBN 9788215035802.
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Kjelaas, Irmelin. (2023) Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråksideologi i opplæring for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter". Norsk som andrespråk - voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Dagsland, Sindre. (2023) Aisha trer fram som skriver. Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. 101 skrivegrep - em teoretisk og praktisk skrivedidaktikk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Atroshi, Gulizar; Brattland, Sanna Ø.; Wahlberg, Ingrid; Kjelaas, Irmelin. (2022) Flerspråklige læreres rolle i opplæringen for nyankomne ungdommer. Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) Ord- og begrepslæring i et andrespråksperspektiv. Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) Organisering av opplæringa for nyankomne ungdommer. Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) "Å, så fin stemme jeg har. Mashallah!" Mestring og myndiggjøring gjennom samtaler i andrespråksklasserommet. Möjligheter till lärande. Andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2022) Innledning. Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Riis-Johansen, Marit Olave. (2022) Samtale i andrespråksopplæringa. Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring..
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Ordforråd. Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Språkkartlegging. Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Van Ommeren, Rikke. (2021) Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring. Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Etnografi i norskdidaktiske masterprosjekt. Master i norsk. Metodeboka 2.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Samtaler med enslige flyktningbarn. Barn på flukt, 2. utg. Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Hansson, Knut Naper. (2020) Skriving og salutogenese: Skriveverksted som “literacy safe house” for enslige mindreårige flyktninger. Barn og katastrofer. Sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Undervisning

Emner

  • SKOLE6269 - Andrespråkspedagogikk for yrkesfaglærere Emne 1
  • LVUT8119 - Andrespråkspedagogikk 1 (1-10) emne 1 KFK
  • LÆR2005 - Språk og makt i skole og samfunn
  • SKOLE6270 - Andrespråkspedagogikk for yrkesfaglærere Emne 2

Veiledning

Jeg er hovedveileder for en phd-stipendiat: Unni Soltun Andreassen: Literacy i overgangen fra grunnskole til videregående skole for nyankomne ungdommer med begrensa lese- og skrivekompetanse - 2019-2023, https://www.ntnu.no/ansatte/unni.s.andreassen. Jeg var medveileder for Tone Holten Kvistad som undersøkte eksplpsitt samtaleundervisning i norskfaget: NTNU Open: Samtale som undervisningstema i norskfaget: En studie av eksplisitt samtaleundervisning på 7. trinn.  

Formidling

2023

  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Fagdag Frøya kommune . Frøya kommune; Frøya. 2023-03-17 - 2023-03-17.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Integrert språk- og fagopplæring. Fagdag Trondheim kommune . Trondheim kommune; Trondheim. 2023-02-13 - 2023-02-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Muntlighet, mestring og myndiggjøring. NOA-konferansen . Høgskulen i Volda; Volda. 2023-05-25 - 2023-05-26.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Språkopplæring for nyankomne elever i videregående skole. Kurs for lærere . Landslaget for norskundervisning; Digitalt. 2023-01-02 - 2023-01-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Muntlighet, mestring og myndiggjøring. Högre seminarium . Göteborgs universitet; Göteborg. 2023-03-27 - 2023-03-27.

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Dagsland, Sindre; Kjelaas, Irmelin. (2022) Myndigjøring gjennom skapende, transspråklige praksiser. Skriv! Les! . Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning; Trondheim. 2022-05-10 - 2022-05-11.
  • Vitenskapelig foredrag
    Daugaard, Line Møller; Kjelaas, Irmelin. (2022) Sprogpædagogiske praksisser i modtagelsestilbud for nyankomne unge i de skandinaviske lande. Symposoium . Universitetet på Island; Reykjavik. 2022-05-24 - 2022-05-26.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Erfaringsbasert språkdidaktikk. Fagdag Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse . Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse; Digitalt. 2022-01-20 - 2022-01-20.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Flerspråkighet og dybdelæring. Nasjonal konferanse om modulforsøket . HK-dir; Gardermoen. 2022-09-07 - 2022-09-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Flerspråklighet og dybdelæring. Nasjonal konferanse for modulforsøket . Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse; Gardermoen. 2022-09-07 - 2022-09-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Grafosentrisme som portvokting? Skriftsprpkideoligi i opplæringa for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter". Møte om norsk språk . Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet; Tromsø. 2022-11-23 - 2022-11-25.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Kartleggingsverktøyet i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Kurs om kartleggingsverktøyet i grunnleggende norsk . Trøndelag fylkeskommune; Stjørdal. 2022-08-29 - 2022-08-29.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Myndiggjørende språkopplæring for nyankomne elever. Gjesteforelesning . Universitetet i Bergen; Zoom. 2022-10-31 - 2022-10-31.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Ressursorientert underveisvurdering av nyankomne elevers språklige og faglige utvikling. Nasjonal konferanse om modulforsøket . HK-dir; Gardermoen. 2022-09-07 - 2022-09-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Wow! Que voz linbda que eu tenho! Mashallah!. Phd-seminar . University of Matto Grosso do Sul, Brasil; Campo Grande. 2022-06-29 - 2022-06-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) “Wow! Que voz linda que eu tenho! Mashallah!”. Presentasjon . University of Campinas; Caminas. 2022-06-14 - 2022-06-14.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Om engasjement og empowerment gjennom samtaler i andrespråksklasserommet. Symposium 2022: Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv . Nationellt centrum för svenska som andrespråk; Stockholm. 2022-10-13 - 2022-10-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ommeren, Rikke van; Kjelaas, Irmelin. (2022) Innfødtideologi i "morsmålsfaget" norsk i grunnskolelærerutdanninga. Møte om norsk språk . Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet; Tromsø. 2022-11-23 - 2022-11-25.

2021

  • Programdeltagelse
    Bentzen, Kristine; Dahl, Anne; Kjelaas, Irmelin. (2021) Språksnakk. Flerspråklighet hos barn, ordene som avslører overgriperen. NRK P2 [Radio]. 2021-02-12.
  • Programdeltagelse
    Hårstad, Stian; Kjelaas, Irmelin. (2021) Om emojis og lytterspørsmål. Språksnakk, NRK P2 [Radio]. 2021-01-17.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Flerspråklighet i skolen. Gjesteforelesning . Universitetet i sørøst-Norge; Zoom. 2021-03-16 - 2021-03-16.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Forelesning . Trondheim og Malvik kommune; Zoom. 2021-04-29 - 2021-04-29.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Flerspråklighetsdidaktikk. Kurs for lærere . Narvik kommune; Digitalt. 2021-09-28 - 2021-09-28.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Forestillinger om flerspråklighet. Kritisk diskursanalyse av språk om språk. Phd-kurs . Institutt for pedagogikk og livslang læring; NTNU. 2021-03-17 - 2021-03-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Identity and Language Learning in the Literacy Classroom. Phd-kurs . Universitetet i Oslo; Zoom. 2021-05-21 - 2021-05-21.
  • Programdeltagelse
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Språksnakk. NRK P2 [Radio]. 2021-02-13.
  • Programdeltagelse
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Språksnakk. NRK Radio [Radio]. 2021-01-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Om myndiggjørende språkdidaktiske praksiser i opplæring for nyankomne ungdommer. Presentasjon . VIA University College; Århus. 2021-11-24 - 2021-11-24.
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin; Gullikstad, Berit; Penner, Angelina; Sætermo, Turid Fånes; Stachowski, Jakub. (2021) Boklansering: Fortellinger om integrering i norske lokalsamfunn. Litteraturhuset i Trondheim [Internett]. 2021-04-14.
  • Programdeltagelse
    Kjelaas, Irmelin; Kvistad, Tone Holten. (2021) Grafosentrisme, Muntlighet i skolen. NRK [Radio]. 2021-12-01.

2020

  • Programledelse
    Farstad Djupedal, Elise; Kjelaas, Irmelin. (2020) Hjemmeskole: erfaringer og veien videre. Litteraturhuset på Facebook [TV]. 2020-05-14.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Arbeid med kunnskapsspråk og ordforråd i flerspråklige klasserom. Kurs, Charlottendlund videregående skole . Charlottenlund vgs; Trondheim. 2020-02-24 - 2020-02-24.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Arbeid med kunnskapsspråk og ordforråd i flerspråklige klasserom. Kurs, Kattem skole . Kattem skole; Trondheim. 2020-02-11 - 2020-02-11.
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Boksamtale med Gulraiz Sharif. Litteraturhuset i Trondheim [Internett]. 2020-10-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Fagfornyelsen og det flerspråklige klasserommet. NOLES-samling . NOLES; Oslo. 2020-02-03 - 2020-02-04.
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Frokostseminar om rasisme i skolen. Litteraturhuset i Trondheim [Internett]. 2020-11-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Læreplan i grunnleggende norsk. Webinar . NAFO; Internett. 2020-10-19 - 2020-10-19.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Læreplan i grunnleggende norsk - hva, hvordan, hvorfor. Fadag . Språksentert, Oslo kommune; Oslo. 2020-08-11 - 2020-08-11.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Andreassen, Unni Soltun; Kjelaas, Irmelin. (2019) Alfabetisering for nyankomne minoritetsungdommer. Møte om norsk språk . NTNU; Trondheim. 2019-11-27 - 2019-11-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Fløgstad, Guro Nore; Ims, Ingunn Indrebø; Kjelaas, Irmelin. (2019) Dugnadsgruppa "Språklig mangfold i skolen". MONS Møter om norsk språk 18 . NTNU; Trondheim. 2019-11-27 - 2019-11-29.
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2019) Det samiske perspektivet i fagfornyelsen. Litteraturhuset i Trondheim [Radio]. 2019-12-12.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2019) Kurs om flerspråklighet og andrespråkslæring. Kurs . Drammen kommune; Drammen. 2019-09-11 - 2019-09-11.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2019) Språkarbeid i den flerspråklige barnehagen og skolen. Samling for språkkommuner . Lesesenteret og skrivesenteret; Oslo. 2019-10-15 - 2019-10-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2019) Språkarbeid i den flerspråklige barnehagen og skolen. Skrivesenterets jubileumskonferanse . Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning; Stjørdal. 2019-09-20 - 2019-09-20.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2019) "To feel attacked intellectually". A Critical Sociolinguistic study of Language Assessment in upper secondary school in Norway. International Symposium of Bilingualism . University of Alberta; Edmonton. 2019-06-24 - 2019-06-28.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2019) "Jeg har så lyst til å lære å skrive sammenhengende bokstaver. Alle voksne kan det." - Seint ankomne elevers erfaringer, forestillinger og ambisjoner om skriftkyndighet. NNMF7 2019 ; 2019-10-23 - 2019-10-24.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Åsta, Øvregaard; Ommeren, Rikke van. (2019) LearnNoWYouth – et webbasert norskkurs for ungdom. NORDAND ; København. 2019-05-27 - 2019-05-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kristensen, Guro Korsnes; Kjelaas, Irmelin; Ringrose, Priscilla. (2019) "Mothering" and "othering": Being a teacher of Newly Arrived Adolescent Migrants. NERA 2019 Education in a Globalized World . NERA; Uppsala. 2019-03-05 - 2019-03-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ommeren, Rikke van; Kjelaas, Irmelin. (2019) Norskkompetanse som sertifisering ​ Seint ankomne elevers selvforståelse i møte med diskurser om hva det vil si å kunne norsk. Møte om norsk språk . NTNU; Trondheim. 2019-11-27 - 2019-11-29.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Hauge, Hans A.; Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2018) Close strangers biding time. How young refugees and teachers make sense of upper secondar school. Nordic Migration Research Conference . University of Linkoping; Norrkoping. 2018-08-16 - 2018-08-17.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Andrespråkslæring i barnehagen. Regjeringens integreringskonferanse . Regjeringen; Oslo. 2018-09-19 - 2018-09-19.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Arbeid med ord og begreper i flerspråklige klasserom. Kurs, Malvik kommune . Malvik kommune; Malvik. 2018-02-27 - 2018-02-27.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Flerspråklighet og norsk som andrespråk i barnehage og skole. Kurs, Orkdal kommune . Orkdal kommune; Orkanger. 2018-02-26 - 2018-02-26.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Flerspråklighet og norsk som andrespråk i barnehagen. Undervisningsfilmer - Språkløyper . Skrivesenteret, NTNU og Lesesenteret, UiS; 2018-09-01.
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Frokostseminar om fagfornyelsen. Litteraturhuset i Trondheim [Radio]. 2018-12-03.
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Frokostseminar om seint ankomne flyktningungdommer i skolen. Litteraturhuset i Trondheim [Radio]. 2018-10-22.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Hvordan møte flerspråklige elever på en god måte?. Kurs . Sveio kommune; Sveio. 2018-03-16 - 2018-03-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Nygård, Mari; Ommeren, Rikke van. (2018) Å skape bevissthet om språkets kompleksitet. Om språkverksted som metode i videreutdanning i andrespråkspedagogikk. NOA 2018 ; Oslo. 2018-10-11 - 2018-10-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2018) "Om nødvendig har slike elever også rett på morsmålsopplæring". En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. NOA 2018 ; Oslo. 2018-10-11 - 2018-10-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2018) «Om nødvendig har slike elever også rett til morsmålsopplæring.» En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. SONE-konferansen 2018 . SONE (Sosiolingvistisk nettverk) og NTNU; Trondheim. 2018-04-19 - 2018-04-20.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Vidarsdottir, Anna; Hauge, Hans Abraham; Eide, Ketil. (2018) «Å føle seg intellektuelt angrepet». En etnografisk undersøkelse av språkkartlegging i videregående opplæring – sosiolingvistiske perspektiver. NOA 2018 ; Oslo. 2018-10-11 - 2018-10-12.

2017

  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin. (2017) - Vil ikke ha AKP-språk. Forskerforum [Fagblad]. 2017-08-20.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Barns deltakelse i profesjonelle samtaler. Folk først . Fylkesmannen i Nord-Trøndelag; Steinkjer. 2017-03-15 - 2017-03-16.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Den vanskelige samtalen. Researchers' night . NTNU; NTNU,Gøshaugen. 2017-09-29 - 2017-09-29.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Flerspråklighet i barnehagen. Kurs . Hammerfest kommune; Hammerfest. 2017-09-19.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Flerspråklighet i barnehagen. Kurs . Bydel Frogner, Oslo kommune; Oslo. 2017-09-19.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Flerspråklighet og norsk som andrespråk i skolen. Kurs for Rana kommune . Rana kommune; Mo i Rana. 2017-09-20 - 2017-09-20.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Hvordan møte flerspråklige barn i barnehage og skole?. Samling for deltakere i prosjektetet "Språkløyper" . Skrivesenteret og Lesesenteret; Gardermoen. 2017-02-01 - 2017-02-02.
  • Dokumentar
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Mot bedre vitende om barns beste. Kronikk av 36 forskere. NRK Oslo [Internett]. 2017-11-15.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Språkkartlegging - hva, hvorfor, hvordan?. Språkdagen . Fremmedspråksenteret og NTNU; Trondheim. 2017-09-26 - 2017-09-26.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) "Vi skal ha fest hver dag". Kommunikative utfordringer i møte mellom profesjonsutøvere og enslige asylbarn. Lanseringsseminar . Voksne for Barn; Oslo. 2017-01-31.
  • Intervju
    Marius Sunde, Tvennereim; Kjelaas, Irmelin. (2017) – Vanskelig å være ung og alene i Norge. Røde Kors-magasinet [Fagblad]. 2017-06-01.

2016

  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2016) Interkulturell kommunikasjon. Kurs i interkulturell kommunikasjon . R-Bup; Oslo. 2016-09-21 - 2016-09-21.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2016) Kartlegging av flersprålig kompetanse. Gjesteforelesning . Høgskolen i Sørøst-Norge; Notodden. 2016-11-02 - 2016-11-02.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2016) Tolkemedierte samtaler med barn. Videreutdanning "Barnevern i et minoritetsperspektiv" . Høgskolen i Oslo og Akershus; Oslo. 2016-09-02 - 2016-09-02.
  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin; Fugelsnes, Elin. (2016) – Jeg måtte trøste og forklare. Forskningsetikk [Fagblad]. 2016-03-01.
  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin; Kvittingen, Ida. (2016) Studie: Skjemaer ødelegger samtalene med asylbarn. NRK Viten [Internett]. 2016-04-22.
  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin; Landsverk, Johanne. (2016) Skjematisk einetale. Forskerforum [Fagblad]. 2016-04-06.
  • Intervju
    Kvittingen, Ida; Kjelaas, Irmelin. (2016) Lytter ikke til asylbarna. Forskning.no [Tidsskrift]. 2016-04-21.

2015

  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2015) Flerspråklighet i barnehagen. Kurs . Midt-Hordaland kompetansesenter; Os. 2015-11-09 - 2016-11-09.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2015) Flyktningkompetente barnehager og skoler. Kurs . Porsgrunn kommune; Rauland. 2015-11-15 - 2016-11-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2015) "We have inspection from the County Governor" - the tension between the institutional and the professional voice in encounters between unaccompanied minors and social workers. Forskningskonferanse . European Social Work Research Association; Ljubljana. 2015-04-22 - 2015-04-24.

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) Barn, barnevern og byråkrati - hvor blir barnets stemme av?. Nettverksseminar Pronett . Pronett; Universitetet i Agder. 2014-06-05.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) "Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - om å være ny på norsk. Forskningsformidling i Telemark . Litteraturhuset i Skien; Litteraturhuset i Skien. 2014-10-01.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) "Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - om å være ny på norsk. Forskningsformidling i Telemark . Litteraturhuset i Skien; Kragerø bibliotek. 2014-03-06.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) "Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - å være ny på norsk. Forskningsdagene . Telemarksbiblioteket; Ulefoss. 2014-09-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) «Så har vi noe som heter kjennetegn på måloppnåelse» – om spenninga mellom den institusjonelle og den profesjonelle stemmen i samtaler med enslige asylbarn i barnevernet". Forskningskonferanse . NORDPRO -; Høgskolen i Olo og Akershus, Oslo. 2014-10-23 - 2014-10-24.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) "We have inspection from the County Governor" - the conflict between the institutional and the professional voice in conversations between social workers and unaccompanied minors in the Norwegian Child Welfare Service. International University Week . SocNet; Linz. 2014-03-31 - 2014-04-04.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn