Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Irmelin Kjelaas

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Irmelin Kjelaas

Førsteamanuensis i norskdidaktikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

kjelaas@ntnu.no
41105701 Gunnerus gate 1, Kalvskinnet
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Jeg er anvendt språkviter med en særlig interesse for språk og makt, flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Jeg er faglig ansvarlig for Institutt for lærerutdannings videreutdanning i andrespråkspedagogikk for yrkesfaglærere, og underviser om språklig mangfold på master i norskdidaktikk. 

Jeg er involvert i ulike prosjekter med lokale, regionale og nasjonale utdanningsmyndigheter. Jeg har sittet i læreplangruppa for Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (2018-2019), i arbeidsgruppa som reviderte Utdanningsdirektoratets kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (2017-2020) og i gruppa som foreslo tiltak for tapt læring under koronapandemien (2021).

Sammen med Anette Brekke leder jeg nettverket 'Andrespråksdidaktisk nettverk' bestående av lærere fra barne- og ungdomstrinn, videregående skole og voksenopplæring, representanter for Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune, samt forskere fra Institutt for lærerutdanning.       

Jeg er med i nettverket Languages in Vocational Education and Training (LIVE), LiVE network > m-voc Multilingualism in Vocational Education (exeter.ac.uk), nettverket Flerspråklighet i Norden (FLIN), Hem – Nätverket Flerspråkighet i Norden (FLIN) (wordpress.com) og sitter i styret for kulturplattformen Anna og Azra bretter opp ermene, Anna & Azra bretter opp ermene (annaogazra.no).

 

Kompetanseord

  • Andrespråksdidaktikk
  • Anvendt språkvitenskap
  • Diskursanalyse
  • Flerspråklighet
  • Interkulturell kommunikasjon
  • Lingvistisk etnografi
  • Norsk som andrespråk
  • Samtaleforskning
  • Sosiolingvistikk
  • Språkideologier

Forskning

Jeg har en doktorgrad i anvendt språkvitenskap fra Institutt for språk og kommunikasjon ved NTNU om samtaler mellom enslige mindreårige asylsøkere og miljøarbeidere i barnevernet: Barns deltakelse i institusjonelle samtaler. En studie av samtaler mellom enslige asylbarn og miljøarbeidere på omsorgssenter (https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2381994).

For tida er jeg involvert i følgende forskningsprosjekter:

  • Flerspråklighet på yrkesfag - et forsknings- og utviklingsprosjekt som har fokus på nyankomne elever og undersøker språkoplæring, språkkrav og språkpraksiser i skolen og i praksis. I prosjektet samarbeider vi med Universitetet i Oslo, VIA University College i Danmark og Exeter University i England i nettverket "The role of languages in vocational education and training": LiVE network > m-voc Multilingualism in Vocational Education (exeter.ac.uk)  
  • INCLUSCHOOL: Sammink: Sammen for inkludering i en mangfoldig skole – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU 
  • Family Reunification and Unaccompanied Refugee Minors: Psychosocial Health, Integration and Support Services [FAMREUN]: FAMREUN - NTNU
  • Lydrikk: Lydrik(k) – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU
  • Følgeevaluering av reviderte læreplaner i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere (Oxford Research og NTNU Samfunnsforskning)

Tidligere var jeg med i prosjekta Coming of Age in Exile [CAGE], https://cage.ku.dk/, Language, Integration and Media [LIM], https://www.ntnu.no/isl/lim og Erfaringsbasert språkdidaktikk (et forsknings- og utviklingsprosjekt om språkopplæring for nyankomne ungdommer med lite formell skolebakgrunn). 

Jeg leder forskergruppa 'Språklig mangfold i skole og samfunn', https://www.ntnu.no/ilu/spraklig-mangfold-i-skole-og-samfunn sammen med Rikke van Ommeren.

Jeg driver med både praksisretta og allmennretta formidling og er særlig opptatt av å samarbeide tett med praksisfeltet. 

  • Språklig mangfold i skole og samfunn
  • INCLUSCHOOL
  • The role of languages in vocational education and training

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Andreassen, Unni Soltun; Kjelaas, Irmelin. (2025) Teachers’ dialect use and the newly arrived learner in a technical VET program in Norway . Nordic Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel
  • van Ommeren, Rikke; Kjelaas, Irmelin. (2025) Native-speakerism in the Norwegian subject teacher training program. Language Policy
    Vitenskapelig artikkel

2024

  • Kulbrandstad, Lise Iversen; Myklebust, Randi; Kjelaas, Irmelin. (2024) Redaktørene har ordet: Tospråklig opplæring. NOA - Norsk som andrespråk
    Leder
  • Holum, Line-Marie; Kjelaas, Irmelin; Randen, Gunhild Tveit; Ahmadinia, Soraya. (2024) Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk.
    Faglig kapittel
  • Hauge, Hans A.; Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin. (2024) Biding time with close strangers: teachers’ sensemaking of newly arrived refugee youths’ educational aspirations in the Norwegian context. Cogent Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Brekke, Anette Louise. (2024) «Uvant og litt flaut å bruke morsmålet i skolesammenheng». Læreres refleksjoner om elevers ambivalens til bruk av flere språk i opplæringen. ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk
    Vitenskapelig artikkel
  • Meek-Bøe, Shanna C.; Kjelaas, Irmelin. (2024) «Jeg er heldig, fordi jeg kan jobbe som pleieassistent». Konstruksjonen av innlæreridentitet i læreboka På vei for voksne innvandrere i Norge. Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Ringrose, Priscilla Marie; Kristensen, Guro Korsnes; Kjelaas, Irmelin. (2023) ‘Not integrated at all. Whatsoever’: teachers’ narratives on the integration of newly arrived refugee students in Norway. International Journal of Inclusive Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2023) Siamaks landey. Erfaringsbasert, transspråklig pedagogikk for nyankomne ungdommer. . KvaN : et tidsskrift for læreruddannelse og skole
    Fagartikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2023) Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråksideologi i opplæring for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter" . Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Dagsland, Sindre. (2023) Aisha trer fram som skriver. Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. . Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2023) Linearity, delay, and lost language learning opportunities. Newly arrived adolescent students’ experiences with school segregation in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Uthus, Marit; Caspersen, Joakim; Kjelaas, Irmelin; Sagen Hasselø, Inger; Forren, Svein Johny. (2022) En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge. Psykologisk.no
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) Ord- og begrepslæring i et andrespråksperspektiv. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Riis-Johansen, Marit Olave. (2022) Samtale i andrespråksopplæringa. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2022) Innledning. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) Organisering av opplæringa for nyankomne ungdommer. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Øverbekk, Marlene; Kjelaas, Irmelin. (2022) «To, że będę się nauczać nowych słów, jaką mają tradycję, co robią Norwedzy. Warto się uczyć nowych języków». En studie av sju polskspråklige elevers erfaringer med innpass, identitet og investering i norskspråklige fellesskap . NOA - Norsk som andrespråk
    Vitenskapelig artikkel
  • Atroshi, Gulizar; Brattland, Sanna Ø.; Wahlberg, Ingrid; Kjelaas, Irmelin. (2022) Flerspråklige læreres rolle i opplæringen for nyankomne ungdommer. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) "Å, så fin stemme jeg har. Mashallah!" Mestring og myndiggjøring gjennom samtaler i andrespråksklasserommet. . Liber
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2022) Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring. . Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Lærebok

2021

  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Språkkartlegging. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Ordforråd. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Kvistad, Tone Holten; Kjelaas, Irmelin; Matre, Synnøve. (2021) Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler . Nordic Journal of Literacy Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Fagerheim, Kristin. (2021) Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever. . Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Lærebok
  • Kjelaas, Irmelin; Van Ommeren, Rikke. (2021) Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Etnografi i norskdidaktiske masterprosjekt. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Samtaler med enslige flyktningbarn. Gyldendal Norsk Forlag A/S
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil; Vidarsdottir, Anna Sjølset; Hauge, Hans Abraham. (2020) Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring . Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel
  • Olaussen, Andrea Hjertås; Kjelaas, Irmelin. (2020) "De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen. Målbryting
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Hansson, Knut Naper. (2020) Skriving og salutogenese: Skriveverksted som “literacy safe house” for enslige mindreårige flyktninger . Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Brekke, Anette Louise; Kjelaas, Irmelin. (2019) «Norsk på skolen, arabisk til tull, kurdisk til alt» – Kartlegging av flerspråklige elevers språkkompetanse . Bedre Skole
    Fagartikkel
  • Østerlie, Ove; Kjelaas, Irmelin. (2019) The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2019) Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. NOA - Norsk som andrespråk
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2017) Vi skal ha fest hver dag. - Om kommunikative utfordringer i omsorgsarbeid med enslige asylbarn. Barn i Norge
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Kjelaas, Irmelin; Dahl, Anne; Busterud, Guro; Ommeren, Rikke van; Anne Mette, Sunde. (2017) Fremmedspråk er ikke farlig. nrk.no/ytring
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Solvor Mjønes, Lauritzen; Jensen, Tine Kristin; Eide, Ketil; Lønning, Moa Nyamwathi; Lidén, Hilde. (2017) Mot bedre viten om barns beste. www.nrk.no/ytring
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) Jeg nekter også. Språknytt
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) De sier vulgært, jeg sier talemålsnært. Forskerforum
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) ""Ja, da begynner vi rett på Amir, det som er, er at du har en mamma som døde i 2009, stemmer det?"" : om enslige asylbarns deltakelse i samtaler med miljøarbeidere i barnevernet. Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Vitenskapelig artikkel
  • Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin; Larsgaard, Ann Kristin. (2017) Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene. Tidsskrift for velferdsforskning
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale. Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Fagartikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Barns deltakelse - nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned. Prosperitas
    Fagartikkel

2015

  • Kjelaas, Irmelin. (2015) Alt jeg gjør, er formidling!. Forskerforum
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2015) Barnets stemme i tolkemedierte samtaler. Tidsskriftet Norges Barnevern
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Jeg forsker med hjertet. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Om språk og ambisjoner. Forskerforum
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Når poenget ikke er poeng. Dagbladet
    Kronikk

2009

  • Kjelaas, Irmelin. (2009) "Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn. NOA - Norsk som andrespråk
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Andreassen, Unni Soltun; Kjelaas, Irmelin. (2025) Teachers’ dialect use and the newly arrived learner in a technical VET program in Norway . Nordic Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel
  • van Ommeren, Rikke; Kjelaas, Irmelin. (2025) Native-speakerism in the Norwegian subject teacher training program. Language Policy
    Vitenskapelig artikkel
  • Kulbrandstad, Lise Iversen; Myklebust, Randi; Kjelaas, Irmelin. (2024) Redaktørene har ordet: Tospråklig opplæring. NOA - Norsk som andrespråk
    Leder
  • Hauge, Hans A.; Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin. (2024) Biding time with close strangers: teachers’ sensemaking of newly arrived refugee youths’ educational aspirations in the Norwegian context. Cogent Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Brekke, Anette Louise. (2024) «Uvant og litt flaut å bruke morsmålet i skolesammenheng». Læreres refleksjoner om elevers ambivalens til bruk av flere språk i opplæringen. ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk
    Vitenskapelig artikkel
  • Meek-Bøe, Shanna C.; Kjelaas, Irmelin. (2024) «Jeg er heldig, fordi jeg kan jobbe som pleieassistent». Konstruksjonen av innlæreridentitet i læreboka På vei for voksne innvandrere i Norge. Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Ringrose, Priscilla Marie; Kristensen, Guro Korsnes; Kjelaas, Irmelin. (2023) ‘Not integrated at all. Whatsoever’: teachers’ narratives on the integration of newly arrived refugee students in Norway. International Journal of Inclusive Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2023) Siamaks landey. Erfaringsbasert, transspråklig pedagogikk for nyankomne ungdommer. . KvaN : et tidsskrift for læreruddannelse og skole
    Fagartikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2023) Linearity, delay, and lost language learning opportunities. Newly arrived adolescent students’ experiences with school segregation in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Uthus, Marit; Caspersen, Joakim; Kjelaas, Irmelin; Sagen Hasselø, Inger; Forren, Svein Johny. (2022) En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge. Psykologisk.no
    Kronikk
  • Øverbekk, Marlene; Kjelaas, Irmelin. (2022) «To, że będę się nauczać nowych słów, jaką mają tradycję, co robią Norwedzy. Warto się uczyć nowych języków». En studie av sju polskspråklige elevers erfaringer med innpass, identitet og investering i norskspråklige fellesskap . NOA - Norsk som andrespråk
    Vitenskapelig artikkel
  • Kvistad, Tone Holten; Kjelaas, Irmelin; Matre, Synnøve. (2021) Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler . Nordic Journal of Literacy Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil; Vidarsdottir, Anna Sjølset; Hauge, Hans Abraham. (2020) Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring . Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel
  • Olaussen, Andrea Hjertås; Kjelaas, Irmelin. (2020) "De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen. Målbryting
    Vitenskapelig artikkel
  • Brekke, Anette Louise; Kjelaas, Irmelin. (2019) «Norsk på skolen, arabisk til tull, kurdisk til alt» – Kartlegging av flerspråklige elevers språkkompetanse . Bedre Skole
    Fagartikkel
  • Østerlie, Ove; Kjelaas, Irmelin. (2019) The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2019) Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. NOA - Norsk som andrespråk
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2017) Vi skal ha fest hver dag. - Om kommunikative utfordringer i omsorgsarbeid med enslige asylbarn. Barn i Norge
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Kjelaas, Irmelin; Dahl, Anne; Busterud, Guro; Ommeren, Rikke van; Anne Mette, Sunde. (2017) Fremmedspråk er ikke farlig. nrk.no/ytring
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Solvor Mjønes, Lauritzen; Jensen, Tine Kristin; Eide, Ketil; Lønning, Moa Nyamwathi; Lidén, Hilde. (2017) Mot bedre viten om barns beste. www.nrk.no/ytring
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) Jeg nekter også. Språknytt
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) De sier vulgært, jeg sier talemålsnært. Forskerforum
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) ""Ja, da begynner vi rett på Amir, det som er, er at du har en mamma som døde i 2009, stemmer det?"" : om enslige asylbarns deltakelse i samtaler med miljøarbeidere i barnevernet. Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Vitenskapelig artikkel
  • Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin; Larsgaard, Ann Kristin. (2017) Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene. Tidsskrift for velferdsforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale. Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Fagartikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Barns deltakelse - nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned. Prosperitas
    Fagartikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2015) Alt jeg gjør, er formidling!. Forskerforum
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2015) Barnets stemme i tolkemedierte samtaler. Tidsskriftet Norges Barnevern
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Jeg forsker med hjertet. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Om språk og ambisjoner. Forskerforum
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Når poenget ikke er poeng. Dagbladet
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2009) "Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn. NOA - Norsk som andrespråk
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2022) Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring. . Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Lærebok
  • Kjelaas, Irmelin; Fagerheim, Kristin. (2021) Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever. . Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Holum, Line-Marie; Kjelaas, Irmelin; Randen, Gunhild Tveit; Ahmadinia, Soraya. (2024) Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2023) Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråksideologi i opplæring for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter" . Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Dagsland, Sindre. (2023) Aisha trer fram som skriver. Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. . Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) Ord- og begrepslæring i et andrespråksperspektiv. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Riis-Johansen, Marit Olave. (2022) Samtale i andrespråksopplæringa. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2022) Innledning. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) Organisering av opplæringa for nyankomne ungdommer. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Atroshi, Gulizar; Brattland, Sanna Ø.; Wahlberg, Ingrid; Kjelaas, Irmelin. (2022) Flerspråklige læreres rolle i opplæringen for nyankomne ungdommer. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2022) "Å, så fin stemme jeg har. Mashallah!" Mestring og myndiggjøring gjennom samtaler i andrespråksklasserommet. . Liber
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Språkkartlegging. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Ordforråd. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Van Ommeren, Rikke. (2021) Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Etnografi i norskdidaktiske masterprosjekt. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Samtaler med enslige flyktningbarn. Gyldendal Norsk Forlag A/S
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Hansson, Knut Naper. (2020) Skriving og salutogenese: Skriveverksted som “literacy safe house” for enslige mindreårige flyktninger . Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Undervisning

Emner

  • LVUT8120 - Multilingual Pedagogy 1 (1-10) Module 2
  • SKOLE6712 - Norwegian language structure in a contrastive perspective
  • SKOLE6713 - Oracy and literacy in adult education
  • SKOLE6710 - Second language teaching in adult education
  • SKOLE6711 - Introduction to second language and multilingualism pedagogy in adult education
  • SKOLE6270 - Multilingual pedagogy for teachers in vocational education

Veiledning

Jeg er hovedveileder for en phd-stipendiat: Unni Soltun Andreassen: Literacy i overgangen fra grunnskole til videregående skole for nyankomne ungdommer med begrensa lese- og skrivekompetanse - 2019-2023, https://www.ntnu.no/ansatte/unni.s.andreassen. Jeg var medveileder for Tone Holten Kvistad som undersøkte eksplpsitt samtaleundervisning i norskfaget: NTNU Open: Samtale som undervisningstema i norskfaget: En studie av eksplisitt samtaleundervisning på 7. trinn.  

Formidling

Podkast

Podkast om flerspråklighet og flerkulturalitet i skolen

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Winlund, Anna; Kjelaas, Irmelin. (2024) “I didn’t know how to write things in Norwegian and even less in Sami”. The discursive construction of illiteracy in the Norwegian and Swedish Truth and Reconciliation Reports . Nordand Nordand 16 , Sødertørn 2024-06-12 - 2024-06-14
  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin. (2024) Om språkopplæring og skole for de med kort botid. Lektor Lomsdalens innfall Lektor Lomsdalens innfall [Radio] 2024-04-02
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2024) Nyankomne elever i videregående opplæring. Sandnessjøen videregående skole Kurs Sandnessjøen videregående skole , Sandnessjøen 2024-05-14 - 2024-05-14
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2024) Fellesskap på hell i skolen?. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Radio] 2024-05-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Randen, Gunhild Tveit; Kjelaas, Irmelin; Holum, Line-Marie. (2024) Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. NAFO, OsloMet Jubileumskonferanse NAFO 20 år , Oslo 2024-10-21 - 2024-10-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Randen, Gunhild Tveit; Holum, Line-Marie; Kjelaas, Irmelin. (2024) Særskilt språkopplæring i grunnskolen – hva, hvorfor og hvordan?. NAFO, OsloMet Jubileumskonferanse NAFO 20 år , Oslo 2024-10-21 - 2024-10-22
  • Faglig foredrag
    Andersen, Mari J. Wikhaug; Andreassen, Unni Soltun; Daugaard, Line Møller; Meier, Gabriela; Kjelaas, Irmelin; Wild, Malgorzata. (2024) Workshop: Flerspråklighet på yrkesfag . Language in Vocational Education (LiVE) & ELLA Workshop: Flerspråklighet på yrkesfag , Høgskolen i Østfold, Halden 2024-11-26 -

2023

  • Programdeltagelse
    Kjelaas, Irmelin; Diesen, Even Igland. (2023) Flerspråklighet og flerkulturalitet i skolen. Lærersnakk Lærersnakk [Internett] 2023-11-30
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Å kartlegge ordforråd. Utdanningsetaten i Oslo Veiledningsressurs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk for språklige minoriteter , https://nafo.oslomet.no/kompetanseheving/nettbaserte-kurs/veiledningsfilmer-til-kartleggingsverktoy-i-grunnleggende-norsk/ 2023-08-23 - 2023-08-23
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Integrert språk- og fagopplæring. Trondheim kommune Fagdag Trondheim kommune , Trondheim 2023-02-13 - 2023-02-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Muntlighet, mestring og myndiggjøring. . Høgskulen i Volda NOA-konferansen , Volda 2023-05-25 - 2023-05-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Muntlighet, mestring og myndiggjøring i opplæringa for nyankomne ungdommer. Trondheim kommune og NTNU Nordisk nettverksseminar i nettverket Flerspråklighet i Norden , Trondheim 2023-09-26 -
  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin; Andreassen, Unni Soltun. (2023) Ventelister og stor pågang på videre­­utdanning for lærere. Khrono Khrono [Fagblad] 2023-09-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Muntlighet, mestring og myndiggjøring. . Göteborgs universitet Högre seminarium , Göteborg 2023-03-27 - 2023-03-27
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Frøya kommune Fagdag Frøya kommune , Frøya 2023-03-17 - 2023-03-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Brekke, Anette Louise. (2023) Language education and use in VET. University of Glasgow European Conference on Educational Research , Glasgow 2023-08-22 - 2023-08-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Elevens stemme i det flerspråklige klasserommet. Universitetet i Oslo Seminar universitetsskolesamarbeidet ved UiO , Oslo 2023-09-12 - 2023-09-12
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Å kartlegge muntlig kommunikasjon. Utdanningsetaten i Oslo Digital læringsressurs , Digitalt 2023-08-15 -
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2023) Språkopplæring for nyankomne elever i videregående skole. Landslaget for norskundervisning Kurs for lærere , Digitalt 2023-01-02 - 2023-01-02

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) “Wow! Que voz linda que eu tenho! Mashallah!”. University of Campinas Presentasjon , Caminas 2022-06-14 - 2022-06-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Wow! Que voz linbda que eu tenho! Mashallah!. University of Matto Grosso do Sul, Brasil Phd-seminar , Campo Grande 2022-06-29 - 2022-06-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Ommeren, Rikke van; Kjelaas, Irmelin. (2022) Innfødtideologi i "morsmålsfaget" norsk i grunnskolelærerutdanninga. Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet Møte om norsk språk , Tromsø 2022-11-23 - 2022-11-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Daugaard, Line Møller; Kjelaas, Irmelin. (2022) Sprogpædagogiske praksisser i modtagelsestilbud for nyankomne unge i de skandinaviske lande. Universitetet på Island Symposoium , Reykjavik 2022-05-24 - 2022-05-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Grafosentrisme som portvokting? Skriftsprpkideoligi i opplæringa for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter" . Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet Møte om norsk språk , Tromsø 2022-11-23 - 2022-11-25
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Myndiggjørende språkopplæring for nyankomne elever. Universitetet i Bergen Gjesteforelesning , Zoom 2022-10-31 - 2022-10-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Flerspråkighet og dybdelæring. HK-dir Nasjonal konferanse om modulforsøket , Gardermoen 2022-09-07 - 2022-09-08
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Kartleggingsverktøyet i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Trøndelag fylkeskommune Kurs om kartleggingsverktøyet i grunnleggende norsk , Stjørdal 2022-08-29 - 2022-08-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Ressursorientert underveisvurdering av nyankomne elevers språklige og faglige utvikling. HK-dir Nasjonal konferanse om modulforsøket , Gardermoen 2022-09-07 - 2022-09-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Flerspråklighet og dybdelæring. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse Nasjonal konferanse for modulforsøket , Gardermoen 2022-09-07 - 2022-09-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Om engasjement og empowerment gjennom samtaler i andrespråksklasserommet. . Nationellt centrum för svenska som andrespråk Symposium 2022: Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv , Stockholm 2022-10-13 - 2022-10-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2022) Erfaringsbasert språkdidaktikk. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse Fagdag Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse , Digitalt 2022-01-20 - 2022-01-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Dagsland, Sindre; Kjelaas, Irmelin. (2022) Myndigjøring gjennom skapende, transspråklige praksiser. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning Skriv! Les! , Trondheim 2022-05-10 - 2022-05-11

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Identity and Language Learning in the Literacy Classroom. Universitetet i Oslo Phd-kurs , Zoom 2021-05-21 - 2021-05-21
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Trondheim og Malvik kommune Forelesning , Zoom 2021-04-29 - 2021-04-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Om myndiggjørende språkdidaktiske praksiser i opplæring for nyankomne ungdommer. . VIA University College Presentasjon , Århus 2021-11-24 - 2021-11-24
  • Programdeltagelse
    Kjelaas, Irmelin; Kvistad, Tone Holten. (2021) Grafosentrisme, Muntlighet i skolen. NRK NRK [Radio] 2021-12-01
  • Programdeltagelse
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Språksnakk. NRK P2 NRK P2 [Radio] 2021-02-13
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Flerspråklighetsdidaktikk. Narvik kommune Kurs for lærere , Digitalt 2021-09-28 - 2021-09-28
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Flerspråklighet i skolen. . Universitetet i sørøst-Norge Gjesteforelesning , Zoom 2021-03-16 - 2021-03-16
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin; Gullikstad, Berit; Penner, Angelina; Sætermo, Turid Fånes; Stachowski, Jakub. (2021) Boklansering: Fortellinger om integrering i norske lokalsamfunn. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Internett] 2021-04-14
  • Programdeltagelse
    Bentzen, Kristine; Dahl, Anne; Kjelaas, Irmelin. (2021) Språksnakk. Flerspråklighet hos barn, ordene som avslører overgriperen. NRK P2 NRK P2 [Radio] 2021-02-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Forestillinger om flerspråklighet. Kritisk diskursanalyse av språk om språk. . Institutt for pedagogikk og livslang læring Phd-kurs , NTNU 2021-03-17 - 2021-03-17
  • Programdeltagelse
    Hårstad, Stian; Kjelaas, Irmelin. (2021) Om emojis og lytterspørsmål. Språksnakk, NRK P2 Språksnakk, NRK P2 [Radio] 2021-01-17
  • Programdeltagelse
    Kjelaas, Irmelin. (2021) Språksnakk. NRK Radio NRK Radio [Radio] 2021-01-10

2020

  • Programledelse
    Farstad Djupedal, Elise; Kjelaas, Irmelin. (2020) Hjemmeskole: erfaringer og veien videre. Litteraturhuset på Facebook Litteraturhuset på Facebook [TV] 2020-05-14
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Arbeid med kunnskapsspråk og ordforråd i flerspråklige klasserom. Charlottenlund vgs Kurs, Charlottendlund videregående skole , Trondheim 2020-02-24 - 2020-02-24
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Frokostseminar om rasisme i skolen. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Internett] 2020-11-09
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Arbeid med kunnskapsspråk og ordforråd i flerspråklige klasserom. Kattem skole Kurs, Kattem skole , Trondheim 2020-02-11 - 2020-02-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Fagfornyelsen og det flerspråklige klasserommet. NOLES NOLES-samling , Oslo 2020-02-03 - 2020-02-04
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Læreplan i grunnleggende norsk - hva, hvordan, hvorfor. . Språksentert, Oslo kommune Fadag , Oslo 2020-08-11 - 2020-08-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Læreplan i grunnleggende norsk. NAFO Webinar , Internett 2020-10-19 - 2020-10-19
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Boksamtale med Gulraiz Sharif. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Internett] 2020-10-17

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Kristensen, Guro Korsnes; Kjelaas, Irmelin; Ringrose, Priscilla. (2019) "Mothering" and "othering": Being a teacher of Newly Arrived Adolescent Migrants. NERA NERA 2019 Education in a Globalized World , Uppsala 2019-03-05 - 2019-03-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2019) "To feel attacked intellectually". A Critical Sociolinguistic study of Language Assessment in upper secondary school in Norway. University of Alberta International Symposium of Bilingualism , Edmonton 2019-06-24 - 2019-06-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Åsta, Øvregaard; Ommeren, Rikke van. (2019) LearnNoWYouth – et webbasert norskkurs for ungdom . NORDAND , København 2019-05-27 - 2019-05-29
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2019) Kurs om flerspråklighet og andrespråkslæring. Drammen kommune Kurs , Drammen 2019-09-11 - 2019-09-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2019) Språkarbeid i den flerspråklige barnehagen og skolen. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning Skrivesenterets jubileumskonferanse , Stjørdal 2019-09-20 - 2019-09-20
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2019) Språkarbeid i den flerspråklige barnehagen og skolen. Lesesenteret og skrivesenteret Samling for språkkommuner , Oslo 2019-10-15 - 2019-10-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2019) "Jeg har så lyst til å lære å skrive sammenhengende bokstaver. Alle voksne kan det." - Seint ankomne elevers erfaringer, forestillinger og ambisjoner om skriftkyndighet. NNMF7 2019 2019-10-23 - 2019-10-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Andreassen, Unni Soltun; Kjelaas, Irmelin. (2019) Alfabetisering for nyankomne minoritetsungdommer. NTNU Møte om norsk språk , Trondheim 2019-11-27 - 2019-11-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Fløgstad, Guro Nore; Ims, Ingunn Indrebø; Kjelaas, Irmelin. (2019) Dugnadsgruppa "Språklig mangfold i skolen". NTNU MONS Møter om norsk språk 18 , Trondheim 2019-11-27 - 2019-11-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Ommeren, Rikke van; Kjelaas, Irmelin. (2019) Norskkompetanse som sertifisering ​ Seint ankomne elevers selvforståelse i møte med diskurser om hva det vil si å kunne norsk. NTNU Møte om norsk språk , Trondheim 2019-11-27 - 2019-11-29
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2019) Det samiske perspektivet i fagfornyelsen. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Radio] 2019-12-12

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2018) «Om nødvendig har slike elever også rett til morsmålsopplæring.» En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. SONE (Sosiolingvistisk nettverk) og NTNU SONE-konferansen 2018 , Trondheim 2018-04-19 - 2018-04-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Vidarsdottir, Anna; Hauge, Hans Abraham; Eide, Ketil. (2018) «Å føle seg intellektuelt angrepet». En etnografisk undersøkelse av språkkartlegging i videregående opplæring – sosiolingvistiske perspektiver . NOA 2018 , Oslo 2018-10-11 - 2018-10-12
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Andrespråkslæring i barnehagen. Regjeringen Regjeringens integreringskonferanse , Oslo 2018-09-19 - 2018-09-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Nygård, Mari; Ommeren, Rikke van. (2018) Å skape bevissthet om språkets kompleksitet. Om språkverksted som metode i videreutdanning i andrespråkspedagogikk. . NOA 2018 , Oslo 2018-10-11 - 2018-10-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2018) "Om nødvendig har slike elever også rett på morsmålsopplæring". En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. NOA 2018 , Oslo 2018-10-11 - 2018-10-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Hauge, Hans A.; Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2018) Close strangers biding time. How young refugees and teachers make sense of upper secondar school. University of Linkoping Nordic Migration Research Conference , Norrkoping 2018-08-16 - 2018-08-17
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Frokostseminar om seint ankomne flyktningungdommer i skolen. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Radio] 2018-10-22
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Frokostseminar om fagfornyelsen. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Radio] 2018-12-03
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Arbeid med ord og begreper i flerspråklige klasserom. Malvik kommune Kurs, Malvik kommune , Malvik 2018-02-27 - 2018-02-27
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Flerspråklighet og norsk som andrespråk i barnehagen. Skrivesenteret, NTNU og Lesesenteret, UiS Undervisningsfilmer - Språkløyper 2018-09-01 -
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Hvordan møte flerspråklige elever på en god måte?. Sveio kommune Kurs , Sveio 2018-03-16 - 2018-03-16
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Flerspråklighet og norsk som andrespråk i barnehage og skole. Orkdal kommune Kurs, Orkdal kommune , Orkanger 2018-02-26 - 2018-02-26

2017

  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Språkkartlegging - hva, hvorfor, hvordan?. Fremmedspråksenteret og NTNU Språkdagen , Trondheim 2017-09-26 - 2017-09-26
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) "Vi skal ha fest hver dag". Kommunikative utfordringer i møte mellom profesjonsutøvere og enslige asylbarn. Voksne for Barn Lanseringsseminar , Oslo 2017-01-31 -
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Hvordan møte flerspråklige barn i barnehage og skole?. Skrivesenteret og Lesesenteret Samling for deltakere i prosjektetet "Språkløyper" , Gardermoen 2017-02-01 - 2017-02-02
  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin. (2017) - Vil ikke ha AKP-språk. Forskerforum Forskerforum [Fagblad] 2017-08-20
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Barns deltakelse i profesjonelle samtaler. Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Folk først , Steinkjer 2017-03-15 - 2017-03-16
  • Dokumentar
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Mot bedre vitende om barns beste. Kronikk av 36 forskere. NRK Oslo NRK Oslo [Internett] 2017-11-15
  • Intervju
    Marius Sunde, Tvennereim; Kjelaas, Irmelin. (2017) – Vanskelig å være ung og alene i Norge . Røde Kors-magasinet Røde Kors-magasinet [Fagblad] 2017-06-01
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Den vanskelige samtalen. NTNU Researchers' night , NTNU,Gøshaugen 2017-09-29 - 2017-09-29
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Flerspråklighet i barnehagen. Hammerfest kommune Kurs , Hammerfest 2017-09-19 -
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Flerspråklighet i barnehagen. Bydel Frogner, Oslo kommune Kurs , Oslo 2017-09-19 -
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Flerspråklighet og norsk som andrespråk i skolen. Rana kommune Kurs for Rana kommune , Mo i Rana 2017-09-20 - 2017-09-20

2016

  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2016) Kartlegging av flersprålig kompetanse. Høgskolen i Sørøst-Norge Gjesteforelesning , Notodden 2016-11-02 - 2016-11-02
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2016) Tolkemedierte samtaler med barn. Høgskolen i Oslo og Akershus Videreutdanning "Barnevern i et minoritetsperspektiv" , Oslo 2016-09-02 - 2016-09-02
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2016) Interkulturell kommunikasjon. R-Bup Kurs i interkulturell kommunikasjon , Oslo 2016-09-21 - 2016-09-21
  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin; Landsverk, Johanne. (2016) Skjematisk einetale. Forskerforum Forskerforum [Fagblad] 2016-04-06
  • Intervju
    Kvittingen, Ida; Kjelaas, Irmelin. (2016) Lytter ikke til asylbarna. Forskning.no Forskning.no [Tidsskrift] 2016-04-21
  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin; Kvittingen, Ida. (2016) Studie: Skjemaer ødelegger samtalene med asylbarn. NRK Viten NRK Viten [Internett] 2016-04-22
  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin; Fugelsnes, Elin. (2016) – Jeg måtte trøste og forklare. Forskningsetikk Forskningsetikk [Fagblad] 2016-03-01

2015

  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2015) Flerspråklighet i barnehagen. Midt-Hordaland kompetansesenter Kurs , Os 2015-11-09 - 2016-11-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2015) "We have inspection from the County Governor" - the tension between the institutional and the professional voice in encounters between unaccompanied minors and social workers. European Social Work Research Association Forskningskonferanse , Ljubljana 2015-04-22 - 2015-04-24
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2015) Flyktningkompetente barnehager og skoler. Porsgrunn kommune Kurs , Rauland 2015-11-15 - 2016-11-16

2014

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) "Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - om å være ny på norsk. Litteraturhuset i Skien Forskningsformidling i Telemark , Kragerø bibliotek 2014-03-06 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) «Så har vi noe som heter kjennetegn på måloppnåelse» – om spenninga mellom den institusjonelle og den profesjonelle stemmen i samtaler med enslige asylbarn i barnevernet". NORDPRO - Forskningskonferanse , Høgskolen i Olo og Akershus, Oslo 2014-10-23 - 2014-10-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) Barn, barnevern og byråkrati - hvor blir barnets stemme av?. Pronett Nettverksseminar Pronett , Universitetet i Agder 2014-06-05 -
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) "We have inspection from the County Governor" - the conflict between the institutional and the professional voice in conversations between social workers and unaccompanied minors in the Norwegian Child Welfare Service. SocNet International University Week , Linz 2014-03-31 - 2014-04-04
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) "Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - å være ny på norsk. Telemarksbiblioteket Forskningsdagene , Ulefoss 2014-09-16 -
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2014) "Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - om å være ny på norsk. Litteraturhuset i Skien Forskningsformidling i Telemark , Litteraturhuset i Skien 2014-10-01 -

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo