Irmelin Kjelaas
Om
Undervisning
Jeg er anvendt språkviter med en særlig interesse for språk og makt, flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Jeg er faglig ansvarlig for Institutt for lærerutdannings videreutdanning i andrespråkspedagogikk for lærere: https://www.ntnu.no/videre/andresprakspedagogikk1, og underviser om språklig mangfold på master i norskdidaktikk.
Eksterne prosjekter:
Jeg er involvert i ulike prosjekter med lokale, regionale og nasjonale utdanningsmyndigheter. Jeg har sittet i læreplangruppa for Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (2018-2019), i arbeidsgruppa som reviderte Utdanningsdirektoratets kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (2017-2020) og i gruppa som foreslo tiltak for tapt læring under koronapandemien (2021).
Fra og med studieåret 2022/2023 er jeg involvert i DEKOM (desentralisert kompetanseutvikling) i videregående opplæring i Trøndelag fylkeskommune og i Utdanningsetaten i Oslo kommune.
Jeg leder nettverket 'Andrespråksdidaktisk nettverk' bestående av lærere fra barne- og ungdomstrinn, videregående skole og voksenopplæring, representanter for Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune, samt forskere fra Institutt for lærerutdanning.
Forskning
Jeg har en doktorgrad i anvendt språkvitenskap fra Institutt for språk og kommunikasjon ved NTNU om samtaler mellom enslige mindreårige asylsøkere og miljøarbeidere i barnevernet: Barns deltakelse i institusjonelle samtaler. En studie av samtaler mellom enslige asylbarn og miljøarbeidere på omsorgssenter (https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2381994).
For tida er jeg involvert i ulike prosjekter som omhandler språkopplæring for nyankomne flytningungdommer med lite eller ingen skolebakgrunn:
- INCLUSCHOOL: Sammink: Sammen for inkludering i en mangfoldig skole – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU
- Erfaringsbasert språkdidaktikk
- Lydrikk: Lydrik(k) – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU
Jeg er også med i prosjektet FAMREUN
Tidligere var jeg med i prosjekta Coming of Age in Exile [CAGE], https://cage.ku.dk/ og Language, Integration and Media [LIM], https://www.ntnu.no/isl/lim.
Jeg leder forskergruppa 'Språklig mangfold i skole og samfunn', https://www.ntnu.no/ilu/spraklig-mangfold-i-skole-og-samfunn sammen med Rikke van Ommeren, og er med i forskergruppa 'Samtaler i skole og utdanning, https://www.ntnu.no/ilu/samtaler-i-skole-og-utdanning. Jeg veileder tre phd-stipendiater:
- Tone Holten Kvistad: Gruppesamtaler på 7. trinn - 2017-2022, Tone Holten Kvistad - NTNU
- Unni Soltun Andreassen: Literacy i overgangen fra grunnskole til videregående skole for nyankomne ungdommer med begrensa lese- og skrivekompetanse - 2019-2023, https://www.ntnu.no/ansatte/unni.s.andreassen
- Runa Bannov Bostad: Nyankomne elever i videregående opplæring, Runa Rannov Bostad - NTNU
Formidling:
Jeg driver med både praksisretta og allmennretta formidling, og er ansvarlig for Institutt for læreutdannings frokostseminar.
Verv:
Jeg er medlem i fakultetsstyret og ansettelsesutvalget på fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU-fakultetet) og er varatillitsvalgt i Forskerforbundet på SU-fakultetet. Jeg er med i nettverket Flerspråklighet i Norden (FLIN), Hem – Nätverket Flerspråkighet i Norden (FLIN) (wordpress.com) og sitter i styret for kulturplattformen Anna og Azra bretter opp ermene, Anna & Azra bretter opp ermene (annaogazra.no).
Publikasjoner
2021
-
Kjelaas, Irmelin.
(2021)
Ordforråd.
Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2021)
Språkkartlegging.
Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin;
Fagerheim, Kristin.
(2021)
Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever.
Universitetsforlaget. 2021. ISBN 9788215035802.
Lærebok
-
Kjelaas, Irmelin;
Van Ommeren, Rikke.
(2021)
Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring.
Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Kvistad, Tone Holten;
Kjelaas, Irmelin;
Matre, Synnøve.
(2021)
Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler.
Nordic Journal of Literacy Research.
volum 7 (2).
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
Etnografi i norskdidaktiske masterprosjekt.
Master i norsk. Metodeboka 2.
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
Samtaler med enslige flyktningbarn.
Barn på flukt, 2. utg. Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil;
Vidarsdottir, Anna Sjølset;
Hauge, Hans Abraham.
(2020)
Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring.
Acta Didactica Norden (ADNO).
volum 14 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Hansson, Knut Naper.
(2020)
Skriving og salutogenese: Skriveverksted som “literacy safe house” for enslige mindreårige flyktninger.
Barn og katastrofer. Sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Olaussen, Andrea Hjertås;
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
"De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen.
Målbryting.
volum 11.
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Brekke, Anette Louise;
Kjelaas, Irmelin.
(2019)
«Norsk på skolen, arabisk til tull, kurdisk til alt» – Kartlegging av flerspråklige elevers språkkompetanse.
Bedre Skole.
Faglig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Ommeren, Rikke van.
(2019)
Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk.
NOA - Norsk som andrespråk.
Vitenskapelig artikkel
-
Østerlie, Ove;
Kjelaas, Irmelin.
(2019)
The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education.
Frontiers in Education.
volum 4 (114).
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Eide, Ketil;
Kjelaas, Irmelin;
Larsgaard, Ann Kristin.
(2017)
Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene.
Tidsskrift for velferdsforskning.
volum 20 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
De sier vulgært, jeg sier talemålsnært.
Forskerforum.
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
""Ja, da begynner vi rett på Amir, det som er, er at du har en mamma som døde i 2009, stemmer det?"" : om enslige asylbarns deltakelse i samtaler med miljøarbeidere i barnevernet.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
volum 35 (2/3).
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
Jeg nekter også.
Språknytt.
volum 4.
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin;
Dahl, Anne;
Busterud, Guro;
Ommeren, Rikke van;
Anne Mette, Sunde.
(2017)
Fremmedspråk er ikke farlig.
nrk.no/ytring.
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil.
(2017)
Vi skal ha fest hver dag. - Om kommunikative utfordringer i omsorgsarbeid med enslige asylbarn.
Barn i Norge.
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Kjelaas, Irmelin;
Solvor Mjønes, Lauritzen;
Jensen, Tine Kristin;
Eide, Ketil;
Lønning, Moa Nyamwathi;
Lidén, Hilde;
Sveaass, Nora;
Oppedal, Brit;
Omland, Guro Brokke;
Pastoor, Lutine de Wal;
Guribye, Eugene;
Dyregrov, Atle;
Flatland, Torunn.
(2017)
Mot bedre viten om barns beste.
www.nrk.no/ytring.
Kronikk
2016
-
Kjelaas, Irmelin.
(2016)
Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
Faglig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2016)
Barns deltakelse - nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned.
Prosperitas.
Faglig artikkel
2015
-
Kjelaas, Irmelin.
(2015)
Alt jeg gjør, er formidling!.
Forskerforum.
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil.
(2015)
Barnets stemme i tolkemedierte samtaler.
Tidsskriftet Norges Barnevern.
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Jeg forsker med hjertet.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Når poenget ikke er poeng.
Dagbladet.
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Om språk og ambisjoner.
Forskerforum.
Kronikk
2009
-
Kjelaas, Irmelin.
(2009)
"Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn.
NOA - Norsk som andrespråk.
volum 25 (2).
Vitenskapelig artikkel
Vitenskapelige artikler
-
Kvistad, Tone Holten;
Kjelaas, Irmelin;
Matre, Synnøve.
(2021)
Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler.
Nordic Journal of Literacy Research.
volum 7 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil;
Vidarsdottir, Anna Sjølset;
Hauge, Hans Abraham.
(2020)
Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring.
Acta Didactica Norden (ADNO).
volum 14 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Olaussen, Andrea Hjertås;
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
"De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen.
Målbryting.
volum 11.
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Ommeren, Rikke van.
(2019)
Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk.
NOA - Norsk som andrespråk.
Vitenskapelig artikkel
-
Østerlie, Ove;
Kjelaas, Irmelin.
(2019)
The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education.
Frontiers in Education.
volum 4 (114).
Vitenskapelig artikkel
-
Eide, Ketil;
Kjelaas, Irmelin;
Larsgaard, Ann Kristin.
(2017)
Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene.
Tidsskrift for velferdsforskning.
volum 20 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
""Ja, da begynner vi rett på Amir, det som er, er at du har en mamma som døde i 2009, stemmer det?"" : om enslige asylbarns deltakelse i samtaler med miljøarbeidere i barnevernet.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
volum 35 (2/3).
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil.
(2015)
Barnets stemme i tolkemedierte samtaler.
Tidsskriftet Norges Barnevern.
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2009)
"Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn.
NOA - Norsk som andrespråk.
volum 25 (2).
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Brekke, Anette Louise;
Kjelaas, Irmelin.
(2019)
«Norsk på skolen, arabisk til tull, kurdisk til alt» – Kartlegging av flerspråklige elevers språkkompetanse.
Bedre Skole.
Faglig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
De sier vulgært, jeg sier talemålsnært.
Forskerforum.
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
Jeg nekter også.
Språknytt.
volum 4.
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin;
Dahl, Anne;
Busterud, Guro;
Ommeren, Rikke van;
Anne Mette, Sunde.
(2017)
Fremmedspråk er ikke farlig.
nrk.no/ytring.
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil.
(2017)
Vi skal ha fest hver dag. - Om kommunikative utfordringer i omsorgsarbeid med enslige asylbarn.
Barn i Norge.
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Kjelaas, Irmelin;
Solvor Mjønes, Lauritzen;
Jensen, Tine Kristin;
Eide, Ketil;
Lønning, Moa Nyamwathi;
Lidén, Hilde;
Sveaass, Nora;
Oppedal, Brit;
Omland, Guro Brokke;
Pastoor, Lutine de Wal;
Guribye, Eugene;
Dyregrov, Atle;
Flatland, Torunn.
(2017)
Mot bedre viten om barns beste.
www.nrk.no/ytring.
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2016)
Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
Faglig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2016)
Barns deltakelse - nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned.
Prosperitas.
Faglig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2015)
Alt jeg gjør, er formidling!.
Forskerforum.
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Jeg forsker med hjertet.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Når poenget ikke er poeng.
Dagbladet.
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Om språk og ambisjoner.
Forskerforum.
Kronikk
Bøker
-
Kjelaas, Irmelin;
Fagerheim, Kristin.
(2021)
Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever.
Universitetsforlaget. 2021. ISBN 9788215035802.
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Kjelaas, Irmelin.
(2021)
Ordforråd.
Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2021)
Språkkartlegging.
Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin;
Van Ommeren, Rikke.
(2021)
Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring.
Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
Etnografi i norskdidaktiske masterprosjekt.
Master i norsk. Metodeboka 2.
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
Samtaler med enslige flyktningbarn.
Barn på flukt, 2. utg. Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Hansson, Knut Naper.
(2020)
Skriving og salutogenese: Skriveverksted som “literacy safe house” for enslige mindreårige flyktninger.
Barn og katastrofer. Sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
Undervisning
Emner
Formidling
2021
-
ProgramdeltagelseHårstad, Stian; Kjelaas, Irmelin. (2021) Om emojis og lytterspørsmål. Språksnakk, NRK P2 [Radio]. 2021-01-17.
2020
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2020) Læreplan i grunnleggende norsk. Webinar . NAFO; Internett. 2020-10-19 - 2020-10-19.
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2020) Læreplan i grunnleggende norsk - hva, hvordan, hvorfor. Fadag . Språksentert, Oslo kommune; Oslo. 2020-08-11 - 2020-08-11.
2019
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Unni Soltun; Kjelaas, Irmelin. (2019) Alfabetisering for nyankomne minoritetsungdommer. Møte om norsk språk . NTNU; Trondheim. 2019-11-27 - 2019-11-29.
-
Vitenskapelig foredragFløgstad, Guro Nore; Ims, Ingunn Indrebø; Kjelaas, Irmelin. (2019) Dugnadsgruppa "Språklig mangfold i skolen". MONS Møter om norsk språk 18 . NTNU; Trondheim. 2019-11-27 - 2019-11-29.
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2019) Språkarbeid i den flerspråklige barnehagen og skolen. Skrivesenterets jubileumskonferanse . Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning; Stjørdal. 2019-09-20 - 2019-09-20.
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2019) "To feel attacked intellectually". A Critical Sociolinguistic study of Language Assessment in upper secondary school in Norway. International Symposium of Bilingualism . University of Alberta; Edmonton. 2019-06-24 - 2019-06-28.
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2019) "Jeg har så lyst til å lære å skrive sammenhengende bokstaver. Alle voksne kan det." - Seint ankomne elevers erfaringer, forestillinger og ambisjoner om skriftkyndighet. NNMF7 2019 ; 2019-10-23 - 2019-10-24.
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Åsta, Øvregaard; Ommeren, Rikke van. (2019) LearnNoWYouth – et webbasert norskkurs for ungdom. NORDAND ; København. 2019-05-27 - 2019-05-29.
-
Vitenskapelig foredragKristensen, Guro Korsnes; Kjelaas, Irmelin; Ringrose, Priscilla. (2019) "Mothering" and "othering": Being a teacher of Newly Arrived Adolescent Migrants. NERA 2019 Education in a Globalized World . NERA; Uppsala. 2019-03-05 - 2019-03-08.
-
Vitenskapelig foredragOmmeren, Rikke van; Kjelaas, Irmelin. (2019) Norskkompetanse som sertifisering Seint ankomne elevers selvforståelse i møte med diskurser om hva det vil si å kunne norsk. Møte om norsk språk . NTNU; Trondheim. 2019-11-27 - 2019-11-29.
2018
-
Vitenskapelig foredragHauge, Hans A.; Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2018) Close strangers biding time. How young refugees and teachers make sense of upper secondar school. Nordic Migration Research Conference . University of Linkoping; Norrkoping. 2018-08-16 - 2018-08-17.
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2018) Andrespråkslæring i barnehagen. Regjeringens integreringskonferanse . Regjeringen; Oslo. 2018-09-19 - 2018-09-19.
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2018) Flerspråklighet og norsk som andrespråk i barnehagen. Undervisningsfilmer - Språkløyper . Skrivesenteret, NTNU og Lesesenteret, UiS; 2018-09-01.
-
ProgramledelseKjelaas, Irmelin. (2018) Frokostseminar om fagfornyelsen. Litteraturhuset i Trondheim [Radio]. 2018-12-03.
-
ProgramledelseKjelaas, Irmelin. (2018) Frokostseminar om seint ankomne flyktningungdommer i skolen. Litteraturhuset i Trondheim [Radio]. 2018-10-22.
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Nygård, Mari; Ommeren, Rikke van. (2018) Å skape bevissthet om språkets kompleksitet. Om språkverksted som metode i videreutdanning i andrespråkspedagogikk. NOA 2018 ; Oslo. 2018-10-11 - 2018-10-12.
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2018) "Om nødvendig har slike elever også rett på morsmålsopplæring". En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. NOA 2018 ; Oslo. 2018-10-11 - 2018-10-12.
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Vidarsdottir, Anna; Hauge, Hans Abraham; Eide, Ketil. (2018) «Å føle seg intellektuelt angrepet». En etnografisk undersøkelse av språkkartlegging i videregående opplæring – sosiolingvistiske perspektiver. NOA 2018 ; Oslo. 2018-10-11 - 2018-10-12.
2017
-
IntervjuKjelaas, Irmelin. (2017) - Vil ikke ha AKP-språk. Forskerforum [Fagblad]. 2017-08-20.
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2017) Barns deltakelse i profesjonelle samtaler. Folk først . Fylkesmannen i Nord-Trøndelag; Steinkjer. 2017-03-15 - 2017-03-16.
-
Populærvitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2017) Den vanskelige samtalen. Researchers' night . NTNU; NTNU,Gøshaugen. 2017-09-29 - 2017-09-29.
-
DokumentarKjelaas, Irmelin. (2017) Mot bedre vitende om barns beste. Kronikk av 36 forskere. NRK Oslo [Internett]. 2017-11-15.
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2017) Språkkartlegging - hva, hvorfor, hvordan?. Språkdagen . Fremmedspråksenteret og NTNU; Trondheim. 2017-09-26 - 2017-09-26.
-
IntervjuMarius Sunde, Tvennereim; Kjelaas, Irmelin. (2017) – Vanskelig å være ung og alene i Norge. Røde Kors-magasinet [Fagblad]. 2017-06-01.
2016
-
IntervjuKjelaas, Irmelin; Fugelsnes, Elin. (2016) – Jeg måtte trøste og forklare. Forskningsetikk [Fagblad]. 2016-03-01.
-
IntervjuKjelaas, Irmelin; Kvittingen, Ida. (2016) Studie: Skjemaer ødelegger samtalene med asylbarn. NRK Viten [Internett]. 2016-04-22.
-
IntervjuKjelaas, Irmelin; Landsverk, Johanne. (2016) Skjematisk einetale. Forskerforum [Fagblad]. 2016-04-06.
-
IntervjuKvittingen, Ida; Kjelaas, Irmelin. (2016) Lytter ikke til asylbarna. Forskning.no [Tidsskrift]. 2016-04-21.
2015
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2015) "We have inspection from the County Governor" - the tension between the institutional and the professional voice in encounters between unaccompanied minors and social workers. Forskningskonferanse . European Social Work Research Association; Ljubljana. 2015-04-22 - 2015-04-24.