Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Irmelin Kjelaas

Irmelin Kjelaas

Førsteamanuensis i norskdidaktikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

kjelaas@ntnu.no
41105701 Gunnerus gate 1, Kalvskinnet
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Undervisning

Jeg er anvendt språkviter med en særlig interesse for språk og makt, flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Jeg er faglig ansvarlig for Institutt for lærerutdannings videreutdanning i andrespråkspedagogikk for lærere: https://www.ntnu.no/videre/andresprakspedagogikk1, og underviser om språklig mangfold på master i norskdidaktikk. 

Eksterne prosjekter:

Jeg er involvert i ulike prosjekter med lokale, regionale og nasjonale utdanningsmyndigheter. Jeg har sittet i læreplangruppa for Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (2018-2019), i arbeidsgruppa som reviderte Utdanningsdirektoratets kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (2017-2020) og i gruppa som foreslo tiltak for tapt læring under koronapandemien (2021).

Fra og med studieåret 2022/2023 er jeg involvert i DEKOM (desentralisert kompetanseutvikling) i videregående opplæring i Trøndelag fylkeskommune og i Utdanningsetaten i Oslo kommune.

Jeg leder nettverket 'Andrespråksdidaktisk nettverk' bestående av lærere fra barne- og ungdomstrinn, videregående skole og voksenopplæring, representanter for Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune, samt forskere fra Institutt for lærerutdanning.       

Forskning

Jeg har en doktorgrad i anvendt språkvitenskap fra Institutt for språk og kommunikasjon ved NTNU om samtaler mellom enslige mindreårige asylsøkere og miljøarbeidere i barnevernet: Barns deltakelse i institusjonelle samtaler. En studie av samtaler mellom enslige asylbarn og miljøarbeidere på omsorgssenter (https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2381994).

For tida er jeg involvert i ulike prosjekter som omhandler språkopplæring for nyankomne flytningungdommer med lite eller ingen skolebakgrunn:

  • INCLUSCHOOL: Sammink: Sammen for inkludering i en mangfoldig skole – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU 
  • Erfaringsbasert språkdidaktikk
  • Lydrikk: Lydrik(k) – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU

Jeg er også med i prosjektet FAMREUN

Tidligere var jeg med i prosjekta Coming of Age in Exile [CAGE], https://cage.ku.dk/ og Language, Integration and Media [LIM], https://www.ntnu.no/isl/lim.

Jeg leder forskergruppa 'Språklig mangfold i skole og samfunn', https://www.ntnu.no/ilu/spraklig-mangfold-i-skole-og-samfunn sammen med Rikke van Ommeren, og er med i forskergruppa 'Samtaler i skole og utdanning, https://www.ntnu.no/ilu/samtaler-i-skole-og-utdanning. Jeg veileder tre phd-stipendiater: 

  • Tone Holten Kvistad: Gruppesamtaler på 7. trinn - 2017-2022, Tone Holten Kvistad - NTNU
  • Unni Soltun Andreassen: Literacy i overgangen fra grunnskole til videregående skole for nyankomne ungdommer med begrensa lese- og skrivekompetanse - 2019-2023, https://www.ntnu.no/ansatte/unni.s.andreassen
  • Runa Bannov Bostad: Nyankomne elever i videregående opplæring, Runa Rannov Bostad - NTNU 

Formidling:

Jeg driver med både praksisretta og allmennretta formidling, og er ansvarlig for Institutt for læreutdannings frokostseminar. 

Verv:

Jeg er medlem i fakultetsstyret og ansettelsesutvalget på fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU-fakultetet) og er varatillitsvalgt i Forskerforbundet på SU-fakultetet. Jeg er med i nettverket Flerspråklighet i Norden (FLIN), Hem – Nätverket Flerspråkighet i Norden (FLIN) (wordpress.com) og sitter i styret for kulturplattformen Anna og Azra bretter opp ermene, Anna & Azra bretter opp ermene (annaogazra.no).

 

 

 

Kompetanseord

  • Andrespråksdidaktikk
  • Anvendt språkvitenskap
  • Flerspråklighet
  • Humaniora
  • Interkulturell kommunikasjon
  • Lingvistisk etnografi
  • Norsk som andrespråk
  • Samtaleforskning
  • Sosiolingvistikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2021

  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Ordforråd. Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Språkkartlegging. Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Fagerheim, Kristin. (2021) Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever. Universitetsforlaget. 2021. ISBN 9788215035802.
    Lærebok
  • Kjelaas, Irmelin; Van Ommeren, Rikke. (2021) Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring. Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Kvistad, Tone Holten; Kjelaas, Irmelin; Matre, Synnøve. (2021) Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler. Nordic Journal of Literacy Research. volum 7 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Etnografi i norskdidaktiske masterprosjekt. Master i norsk. Metodeboka 2.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Samtaler med enslige flyktningbarn. Barn på flukt, 2. utg. Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil; Vidarsdottir, Anna Sjølset; Hauge, Hans Abraham. (2020) Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Hansson, Knut Naper. (2020) Skriving og salutogenese: Skriveverksted som “literacy safe house” for enslige mindreårige flyktninger. Barn og katastrofer. Sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Olaussen, Andrea Hjertås; Kjelaas, Irmelin. (2020) "De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen. Målbryting. volum 11.
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Brekke, Anette Louise; Kjelaas, Irmelin. (2019) «Norsk på skolen, arabisk til tull, kurdisk til alt» – Kartlegging av flerspråklige elevers språkkompetanse. Bedre Skole.
    Faglig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2019) Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. NOA - Norsk som andrespråk.
    Vitenskapelig artikkel
  • Østerlie, Ove; Kjelaas, Irmelin. (2019) The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education. Frontiers in Education. volum 4 (114).
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin; Larsgaard, Ann Kristin. (2017) Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene. Tidsskrift for velferdsforskning. volum 20 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) De sier vulgært, jeg sier talemålsnært. Forskerforum.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) ""Ja, da begynner vi rett på Amir, det som er, er at du har en mamma som døde i 2009, stemmer det?"" : om enslige asylbarns deltakelse i samtaler med miljøarbeidere i barnevernet. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. volum 35 (2/3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) Jeg nekter også. Språknytt. volum 4.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Dahl, Anne; Busterud, Guro; Ommeren, Rikke van; Anne Mette, Sunde. (2017) Fremmedspråk er ikke farlig. nrk.no/ytring.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2017) Vi skal ha fest hver dag. - Om kommunikative utfordringer i omsorgsarbeid med enslige asylbarn. Barn i Norge.
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Kjelaas, Irmelin; Solvor Mjønes, Lauritzen; Jensen, Tine Kristin; Eide, Ketil; Lønning, Moa Nyamwathi; Lidén, Hilde; Sveaass, Nora; Oppedal, Brit; Omland, Guro Brokke; Pastoor, Lutine de Wal; Guribye, Eugene; Dyregrov, Atle; Flatland, Torunn. (2017) Mot bedre viten om barns beste. www.nrk.no/ytring.
    Kronikk

2016

  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale. Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
    Faglig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Barns deltakelse - nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned. Prosperitas.
    Faglig artikkel

2015

  • Kjelaas, Irmelin. (2015) Alt jeg gjør, er formidling!. Forskerforum.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2015) Barnets stemme i tolkemedierte samtaler. Tidsskriftet Norges Barnevern.
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Jeg forsker med hjertet. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Når poenget ikke er poeng. Dagbladet.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Om språk og ambisjoner. Forskerforum.
    Kronikk

2009

  • Kjelaas, Irmelin. (2009) "Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn. NOA - Norsk som andrespråk. volum 25 (2).
    Vitenskapelig artikkel

Vitenskapelige artikler

  • Kvistad, Tone Holten; Kjelaas, Irmelin; Matre, Synnøve. (2021) Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler. Nordic Journal of Literacy Research. volum 7 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil; Vidarsdottir, Anna Sjølset; Hauge, Hans Abraham. (2020) Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Olaussen, Andrea Hjertås; Kjelaas, Irmelin. (2020) "De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen. Målbryting. volum 11.
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2019) Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. NOA - Norsk som andrespråk.
    Vitenskapelig artikkel
  • Østerlie, Ove; Kjelaas, Irmelin. (2019) The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education. Frontiers in Education. volum 4 (114).
    Vitenskapelig artikkel
  • Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin; Larsgaard, Ann Kristin. (2017) Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene. Tidsskrift for velferdsforskning. volum 20 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) ""Ja, da begynner vi rett på Amir, det som er, er at du har en mamma som døde i 2009, stemmer det?"" : om enslige asylbarns deltakelse i samtaler med miljøarbeidere i barnevernet. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. volum 35 (2/3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2015) Barnets stemme i tolkemedierte samtaler. Tidsskriftet Norges Barnevern.
    Vitenskapelig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2009) "Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn. NOA - Norsk som andrespråk. volum 25 (2).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Brekke, Anette Louise; Kjelaas, Irmelin. (2019) «Norsk på skolen, arabisk til tull, kurdisk til alt» – Kartlegging av flerspråklige elevers språkkompetanse. Bedre Skole.
    Faglig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) De sier vulgært, jeg sier talemålsnært. Forskerforum.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2017) Jeg nekter også. Språknytt. volum 4.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Dahl, Anne; Busterud, Guro; Ommeren, Rikke van; Anne Mette, Sunde. (2017) Fremmedspråk er ikke farlig. nrk.no/ytring.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2017) Vi skal ha fest hver dag. - Om kommunikative utfordringer i omsorgsarbeid med enslige asylbarn. Barn i Norge.
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Kjelaas, Irmelin; Solvor Mjønes, Lauritzen; Jensen, Tine Kristin; Eide, Ketil; Lønning, Moa Nyamwathi; Lidén, Hilde; Sveaass, Nora; Oppedal, Brit; Omland, Guro Brokke; Pastoor, Lutine de Wal; Guribye, Eugene; Dyregrov, Atle; Flatland, Torunn. (2017) Mot bedre viten om barns beste. www.nrk.no/ytring.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale. Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
    Faglig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2016) Barns deltakelse - nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned. Prosperitas.
    Faglig artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2015) Alt jeg gjør, er formidling!. Forskerforum.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Jeg forsker med hjertet. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Når poenget ikke er poeng. Dagbladet.
    Kronikk
  • Kjelaas, Irmelin. (2014) Om språk og ambisjoner. Forskerforum.
    Kronikk

Bøker

  • Kjelaas, Irmelin; Fagerheim, Kristin. (2021) Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever. Universitetsforlaget. 2021. ISBN 9788215035802.
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Ordforråd. Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2021) Språkkartlegging. Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærarutdanning 1-7.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin; Van Ommeren, Rikke. (2021) Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring. Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Etnografi i norskdidaktiske masterprosjekt. Master i norsk. Metodeboka 2.
    Faglig kapittel
  • Kjelaas, Irmelin. (2020) Samtaler med enslige flyktningbarn. Barn på flukt, 2. utg. Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Kjelaas, Irmelin; Hansson, Knut Naper. (2020) Skriving og salutogenese: Skriveverksted som “literacy safe house” for enslige mindreårige flyktninger. Barn og katastrofer. Sosiokulturelle perspektiver på barns tekster og skriveprosesser.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

Undervisning

Emner

  • LVUT8119 - Andrespråkspedagogikk 1 (1-10) emne 1 KFK
  • LÆR2005 - Språk og makt i skole og samfunn

Formidling

2021

  • Programdeltagelse
    Hårstad, Stian; Kjelaas, Irmelin. (2021) Om emojis og lytterspørsmål. Språksnakk, NRK P2 [Radio]. 2021-01-17.

2020

  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Læreplan i grunnleggende norsk. Webinar . NAFO; Internett. 2020-10-19 - 2020-10-19.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2020) Læreplan i grunnleggende norsk - hva, hvordan, hvorfor. Fadag . Språksentert, Oslo kommune; Oslo. 2020-08-11 - 2020-08-11.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Andreassen, Unni Soltun; Kjelaas, Irmelin. (2019) Alfabetisering for nyankomne minoritetsungdommer. Møte om norsk språk . NTNU; Trondheim. 2019-11-27 - 2019-11-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Fløgstad, Guro Nore; Ims, Ingunn Indrebø; Kjelaas, Irmelin. (2019) Dugnadsgruppa "Språklig mangfold i skolen". MONS Møter om norsk språk 18 . NTNU; Trondheim. 2019-11-27 - 2019-11-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2019) Språkarbeid i den flerspråklige barnehagen og skolen. Skrivesenterets jubileumskonferanse . Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning; Stjørdal. 2019-09-20 - 2019-09-20.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2019) "To feel attacked intellectually". A Critical Sociolinguistic study of Language Assessment in upper secondary school in Norway. International Symposium of Bilingualism . University of Alberta; Edmonton. 2019-06-24 - 2019-06-28.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2019) "Jeg har så lyst til å lære å skrive sammenhengende bokstaver. Alle voksne kan det." - Seint ankomne elevers erfaringer, forestillinger og ambisjoner om skriftkyndighet. NNMF7 2019 ; 2019-10-23 - 2019-10-24.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Åsta, Øvregaard; Ommeren, Rikke van. (2019) LearnNoWYouth – et webbasert norskkurs for ungdom. NORDAND ; København. 2019-05-27 - 2019-05-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kristensen, Guro Korsnes; Kjelaas, Irmelin; Ringrose, Priscilla. (2019) "Mothering" and "othering": Being a teacher of Newly Arrived Adolescent Migrants. NERA 2019 Education in a Globalized World . NERA; Uppsala. 2019-03-05 - 2019-03-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ommeren, Rikke van; Kjelaas, Irmelin. (2019) Norskkompetanse som sertifisering ​ Seint ankomne elevers selvforståelse i møte med diskurser om hva det vil si å kunne norsk. Møte om norsk språk . NTNU; Trondheim. 2019-11-27 - 2019-11-29.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Hauge, Hans A.; Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2018) Close strangers biding time. How young refugees and teachers make sense of upper secondar school. Nordic Migration Research Conference . University of Linkoping; Norrkoping. 2018-08-16 - 2018-08-17.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Andrespråkslæring i barnehagen. Regjeringens integreringskonferanse . Regjeringen; Oslo. 2018-09-19 - 2018-09-19.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Flerspråklighet og norsk som andrespråk i barnehagen. Undervisningsfilmer - Språkløyper . Skrivesenteret, NTNU og Lesesenteret, UiS; 2018-09-01.
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Frokostseminar om fagfornyelsen. Litteraturhuset i Trondheim [Radio]. 2018-12-03.
  • Programledelse
    Kjelaas, Irmelin. (2018) Frokostseminar om seint ankomne flyktningungdommer i skolen. Litteraturhuset i Trondheim [Radio]. 2018-10-22.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Nygård, Mari; Ommeren, Rikke van. (2018) Å skape bevissthet om språkets kompleksitet. Om språkverksted som metode i videreutdanning i andrespråkspedagogikk. NOA 2018 ; Oslo. 2018-10-11 - 2018-10-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2018) "Om nødvendig har slike elever også rett på morsmålsopplæring". En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. NOA 2018 ; Oslo. 2018-10-11 - 2018-10-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin; Vidarsdottir, Anna; Hauge, Hans Abraham; Eide, Ketil. (2018) «Å føle seg intellektuelt angrepet». En etnografisk undersøkelse av språkkartlegging i videregående opplæring – sosiolingvistiske perspektiver. NOA 2018 ; Oslo. 2018-10-11 - 2018-10-12.

2017

  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin. (2017) - Vil ikke ha AKP-språk. Forskerforum [Fagblad]. 2017-08-20.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Barns deltakelse i profesjonelle samtaler. Folk først . Fylkesmannen i Nord-Trøndelag; Steinkjer. 2017-03-15 - 2017-03-16.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Den vanskelige samtalen. Researchers' night . NTNU; NTNU,Gøshaugen. 2017-09-29 - 2017-09-29.
  • Dokumentar
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Mot bedre vitende om barns beste. Kronikk av 36 forskere. NRK Oslo [Internett]. 2017-11-15.
  • Faglig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2017) Språkkartlegging - hva, hvorfor, hvordan?. Språkdagen . Fremmedspråksenteret og NTNU; Trondheim. 2017-09-26 - 2017-09-26.
  • Intervju
    Marius Sunde, Tvennereim; Kjelaas, Irmelin. (2017) – Vanskelig å være ung og alene i Norge. Røde Kors-magasinet [Fagblad]. 2017-06-01.

2016

  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin; Fugelsnes, Elin. (2016) – Jeg måtte trøste og forklare. Forskningsetikk [Fagblad]. 2016-03-01.
  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin; Kvittingen, Ida. (2016) Studie: Skjemaer ødelegger samtalene med asylbarn. NRK Viten [Internett]. 2016-04-22.
  • Intervju
    Kjelaas, Irmelin; Landsverk, Johanne. (2016) Skjematisk einetale. Forskerforum [Fagblad]. 2016-04-06.
  • Intervju
    Kvittingen, Ida; Kjelaas, Irmelin. (2016) Lytter ikke til asylbarna. Forskning.no [Tidsskrift]. 2016-04-21.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelaas, Irmelin. (2015) "We have inspection from the County Governor" - the tension between the institutional and the professional voice in encounters between unaccompanied minors and social workers. Forskningskonferanse . European Social Work Research Association; Ljubljana. 2015-04-22 - 2015-04-24.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn