Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Institutt for lærerutdanning

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Institutt for lærerutdanning
  2. Forskning
  3. Going Gradeless

Språkvelger

English

Going Gradeless - Forskning - Institutt for lærerutdanning

×
  • Going Gradeless
  • Konferanse 2025
MENY

Going Gradeless

Forskning – Institutt for lærerutdanning

Going Gradeless

Logo Going Gradeless.

Karakterer har tradisjonelt vært en sentral del av skolesystemer over hele verden. Imidlertid har både forskere og lærere tenkt nytt om vurderingens plass i opplæringen, noe som har ført til at lærere selv i større grad velger å redusere bruken av karakterer. Hensikten kan være å fremme læring, gi bedre tilbakemeldinger eller å øke elevenes motivasjon. Vi vet likevel lite om hva som skjer når lærere slutter å gi karakterer. Å fjerne karakterer kan ha flere positive virkninger, men kan også ha uønskede eller uforutsette konsekvenser for både elever og lærere. Hvordan praktiseres dette i skolen, og hvordan oppleves det av elever og lærere? Disse spørsmålene skal prosjektet Going gradeless besvare. 
 
Det er stor interesse for læreres evne til å utvikle egen undervisning. Prosjektet studerer en slik utviklingsprosess nedenfra, der lærerne selv bestemmer seg for å gjøre endringer i sin praksis. Prosjektet skal undersøke læreres og elevers erfaringer med et karakterdempet løp i videregående skole, med hovedvekt på norsk, engelsk, matematikk og programfag i yrkesfaglig opplæring. Det skal også analysere konsekvensene av dette valget for styringen av vurderingssystemet og for skolefellesskapet. Prosjektet vil derfor gi viktig kunnskap både om læreres profesjonelle praksis på klasseromsnivå, om skoleutvikling og skoleledelse, og om forvaltningen av vurderingssystemet.

Les mer om prosjektet

Karakterer i skolen: Krevende i bruk – vanskelig å klare seg uten. Bedre skole.

Mindre vekt på karakterbruk betyr at lærerne må undervise på nye måter. Bedre skole.

Læring og vurdering gjennom dialog. Bedre skole.

Publikasjoner

Ny rapport belyser varierte erfaringer med redusert karakterbruk i videregående skole (PDF).

Den første artikkelen fra prosjektet er en oversikt over internasjonal forskning på redusert karakterbruk. Artikkelen er åpent tilgjengelig:

Normann, D.-A., Sandvik, L. V., & Fjørtoft, H. (2023). Reduced grading in assessment: A scoping review. Teaching and Teacher Education, 135, 104336.

Medieoppslag

Podcast: «Vurdering og karakterer» med Henning Fjørtoft og Julie Øverlid, lærer ved Charlottenlund videregående skole

Innslag i Studio 2, NRK P2 om PISA-undersøkelsen og vurdering i skolen

Nyhetssak fra Kunnskapssenter for utdanning ved Universitetet i Stavanger om Going gradeless-prosjektet


Masterstudenter

Masterstudenter

Andrea Seljeseth (lektorutdanning): Formative assessment of practical work in science education: The use of a question framework as a support

Guro Bjørneseth (grunnskolelærerutdanning 5–10): Conversation analysis of student conversations in L1 (Norwegian)

Hilde Rotabakk (master i fagdidaktikk): Grade-free assessment in mathematics: Dilemmas of upper secondary school teachers (Norwegian)

person-portlet

Leder av forskningsprosjekt

  • Henning Fjørtoft

    Henning Fjørtoft Professor i norsk fagdidaktikk

    73590531 henning.fjortoft@ntnu.no Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking

person-portlet

Nestleder av forskningsprosjekt

  • Lise Vikan Sandvik

    Lise Vikan Sandvik Professor og merittert underviser

    73595290 +4791785002 lise.sandvik@ntnu.no Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking

person-portlet

Medlemmer i forskningsprosjekt

  • Arne Kristian Karlsen Amdal

    Arne Kristian Karlsen Amdal Universitetslektor i matematikkdidaktikk

    73550368 +4795930437 arne.amdal@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
  • Stine Aarønes Angvik

    Stine Aarønes Angvik Universitetslektor

    +4795107876 stine.a.angvik@ntnu.no Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking
  • Iveta Kohanová

    Iveta Kohanová Førsteamanuensis

    73412883 iveta.kohanova@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
  • Dan-Anders Normann

    Dan-Anders Normann Stipendiat

    +4793438087 dan.a.normann@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
  • Marit Olave Riis-Johansen

    Marit Olave Riis-Johansen Førsteamanuensis i norskdidaktikk. Seksjonsleder, fagseksjon for norsk

    73598330 +4790635509 marit.riis-johansen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
  • Kari Smith

    Kari Smith Professor Emerita

    +4793497176 kari.smith@ntnu.no Institutt for lærerutdanning

Eksterne medlemmer

Eksterne medlemmer

  • Postdoktor Sverre Tveit, Universitetet i Oslo

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo