Lise Vikan Sandvik
Bakgrunn og aktiviteter
Lise Vikan Sandvik er professor ved Institutt for lærerutdanning. Mine interessefelt er hovedsaklig rettet mot områdene vurdering, fremmedspråkdidaktikk, skoleutvikling, lærerutdanning og partnerskap i lærerutdanningen. Jeg er utdannet lektor med erfaring fra ulike skoleslag, har doktorgrad i fremmedspråkdidaktikk, og var nestleder for utdanning ved program for lærerutdanning, NTNU, fra 2013 - 2016. Leder forskningsgruppa Professional Learning in Assessment Communities (PLAC) https://www.ntnu.edu/ilu/plac. Nestleder for NFR-prosjektet Going Gradeless (2021-2024) https://www.ntnu.edu/ilu/going-gradeless
Studieprogram, emner og ekstern aktivitet jeg er tilknyttet:
- Master i fagdidaktikk:
Studieretning engelsk og fremmedspråk: emneansvarlig for DID 3305 – Vurdering i språkundervisningen, veileder masterstudenter
Studieretning yrkesfagdidaktikk: veileder masterstudenter - PhD-utdanning: LOS 8032 – Vurdering og evaluering i utdanning: politikk, forskning og praksis
- Master i skoleledelse: veileder masterstudenter
- PPU/5LU: undervisning i vurdering og skoleutvikling, analyse for FoU-oppgave
- Videreutdanning YR6008 – Videreutdanning i vurdering og skoleutvikling
- DEKOM, UP1 for Værnes og Gauldal
- Oppfølgingsordningen
Forskergrupper/nettverk/pågående prosjekt jeg deltar i:
Leder av forskningsgruppe PLAC (Professional Learning in Assessment Communities) https://www.ntnu.edu/ilu/plac:
- Nestleder av NFR-prosjektet Going Gradeless, https://www.ntnu.edu/ilu/going-gradeless
- Leder av SKUV-prosjektet, https://www.ntnu.no/ilu/skuv
- Leder av studien om undervisning og vurdering i Covid-19, https://s.ntnu.no/covid19survey
- Medleder av av FoU-prosjektet PLUSS (Praksis – Lærerutdanning – Skole – Samarbeid) https://s.ntnu.no/PLUSS
TedSChat: Teacher education and Schools using Cultural historical activity theory https://www.ntnu.no/ilu/tedschat
Activity theory group, https://www.activitytheorygroup.no/research
ERASMUS+: RECITE: Research Sirculation in Teacher Education
USPiTE: University Schools and Partnership in Teacher Education https://www.ntnu.no/ilu/uspite
Medlem av styringsgruppe AEA Europe Assessment Cultures SIG https://www.aea-europe.net/
Medlem av redaksjonsråd Acta Didactica Norden
Ansatterepresentant i ILUs styre
Medlem av ILUs internasjonale utvalg
Medlem av UDIRs referansegruppe for eksamen
Medlem av programkomiteen for Trøndelagskonferansen
Hovedområder jeg forsker på:
1) Skoleutvikling og vurdering: Databruk i skolen, vurderingsteori, skolebasert kompetanseutvikling, ledelse av læreres læring, læreres læring
2) Lærerutdanning og profesjonsforståelse: Partnerskap mellom skole og lærerutdanning, læreres læring, veiledning av lærerstudenter
3) Fagdidaktikk og læreres profesjonelle utvikling: Skriveforskning med vekt på vurdering, elevens læring, læreres læring
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development. Acta Didactica Norden (ADNO). vol. 14 (2).
- (2019) Mapping Assessment for Learning (AfL) communities in schools. Assessment Matters. vol. 13.
- (2019) Predictions of school mentors’ effort in teacher education programmes. European Journal of Teacher Education. vol. 42 (5).
- (2019) School mentors’ perceived integration into teacher education programmes. Professional Development in Education.
- (2018) Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory. Mentoring & Tutoring. vol. 26 (5).
- (2018) Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort. International Journal of Mentoring and Coaching in Education. vol. 7 (3).
- (2012) Skrivekompetanse i fremmedspråk - hva innebærer det?. Norsk pedagogisk tidsskrift.
Bøker
- (2016) Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling. Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215025889.
- (2013) En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling. Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232103096.
- (2010) Vurdering, Språkfag 3, Idéhefte for lærere. Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 9788251925372.
- (2010) Vurdering i språkfag. Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 978-82-519-2537-2. Idéhefter for lærere (3).
Del av bok/rapport
- (2020) NTNUs forskningsbaserte universitetsskolemodell. Lærerutdanning i nordiske land.
- (2020) Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions. Applying Cultural Historical Activity Theory in Educational Settings.
- (2019) Utvikling av en forskningsbasert og en praksisbasert lærerutdanning ved NTNU. Universitetsskolen. Mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling..
- (2017) Digitales Geschichtenerzählen und Geschichte erzählen. Erinnerungsarbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Literaturvermittlung: Texte, Konzepte, Praxen ind Deutsch als Fremdsprache und den Fachdidaktiken Deutsch, English, Französisch.
- (2016) Forord. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
- (2016) Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
- (2016) Hvordan utvikle vurderingskulturer?. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
- (2016) Vurdering er læringsledelse i fag. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
- (2016) Involverte elever og relevante vurderingsoppgaver. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..