Lise Vikan Sandvik
Om
Lise Vikan Sandvik er professor ved Institutt for lærerutdanning. Mine interessefelt er hovedsaklig rettet mot områdene vurdering, fremmedspråkdidaktikk, skoleutvikling, lærerutdanning og partnerskap i lærerutdanningen. Jeg er utdannet lektor med erfaring fra ulike skoleslag, har doktorgrad i fremmedspråkdidaktikk, og var nestleder for utdanning ved program for lærerutdanning, NTNU, fra 2013 - 2016. Leder forskningsgruppa Professional Learning in Assessment Communities (PLAC) https://www.ntnu.edu/ilu/plac. Nestleder for NFR-prosjektet Going Gradeless (2021-2024) https://www.ntnu.edu/ilu/going-gradeless
Studieprogram, emner og ekstern aktivitet jeg er tilknyttet:
- Master i fagdidaktikk:
Studieretning engelsk og fremmedspråk: emneansvarlig for DID 3305 – Vurdering i språkundervisningen, veileder masterstudenter
Studieretning yrkesfagdidaktikk: veileder masterstudenter - PhD-utdanning: LOS 8032 – Vurdering og evaluering i utdanning: politikk, forskning og praksis
- Master i skoleledelse: veileder masterstudenter
- PPU/5LU: undervisning i vurdering og skoleutvikling, analyse for FoU-oppgave
- Videreutdanning YR6008 – Videreutdanning i vurdering og skoleutvikling
- DEKOM, UP1 for Værnes og Gauldal
- Oppfølgingsordningen
Forskergrupper/nettverk/pågående prosjekt jeg deltar i:
Medlem av det KD-oppnevnte Kvalitetsutviklingsutvalget som skal komme med forslag til endringer i dagens prøver, verktøy og datakilder med mål om å legge bedre til rette for kvalitetsutvikling i skolen.
Leder av forskningsgruppe PLAC (Professional Learning in Assessment Communities) https://www.ntnu.edu/ilu/plac:
- Nestleder av NFR-prosjektet Going Gradeless, https://www.ntnu.edu/ilu/going-gradeless
- Leder av SKUV-prosjektet, https://www.ntnu.no/ilu/skuv
- Leder av studien om undervisning og vurdering i Covid-19, https://s.ntnu.no/covid19survey
- Medleder av av FoU-prosjektet PLUSS (Praksis – Lærerutdanning – Skole – Samarbeid) https://s.ntnu.no/PLUSS
TedSChat: Teacher education and Schools using Cultural historical activity theory https://www.ntnu.no/ilu/tedschat
Activity theory group, https://www.activitytheorygroup.no/research
ERASMUS+: RECITE: Research Sirculation in Teacher Education
USPiTE: University Schools and Partnership in Teacher Education https://www.ntnu.no/ilu/uspite
Medlem av styringsgruppe AEA Europe Assessment Cultures SIG https://www.aea-europe.net/
Medlem av redaksjonsråd Acta Didactica Norden
Ansatterepresentant i ILUs styre
Medlem av ILUs internasjonale utvalg
Medlem av UDIRs referansegruppe for eksamen
Medlem av programkomiteen for Trøndelagskonferansen
Medlem av styringsgruppa for literacymiljøet ved ILU
Hovedområder jeg forsker på:
1) Skoleutvikling og vurdering: Databruk i skolen, vurderingsteori, skolebasert kompetanseutvikling, ledelse av læreres læring, læreres læring
2) Lærerutdanning og profesjonsforståelse: Partnerskap mellom skole og lærerutdanning, læreres læring, veiledning av lærerstudenter
3) Fagdidaktikk og læreres profesjonelle utvikling: Skriveforskning med vekt på vurdering, elevens læring, læreres læring
Publikasjoner
2022
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Autentisk vurdering på yrkesfag.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hagerup, Pia Skog;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede mellom ledelse.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Samarbeid om databruk og en elevinformert undervisning.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Utforskende fagfellesskap i videregående opplæring.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Vurderingskulturer i norsk skole.
Bedre Skole.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245039054.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sandvik, Lise Vikan;
Svendsen, Bodil;
Strømme, Alex;
Smith, Kari;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2022)
Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared.
Educational Assessment.
volum 28 (1).
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school.
Studies in Educational Evaluation.
volum 70.
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
What could foster or inhibit the development of assessment cultures? Experiences from Norway.
Association for Educational Assessment Europe, https://www.aea-europe.net/. 2021.
Annet produkt
-
Sandvik, Lise Vikan;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2021)
Students’ perceptions of assessment practices in upper secondary school during COVID-19.
Teachers and Teaching: theory and practice.
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad.
(2021)
Perceptions of Involvement in the Assessment of Oral Competence in English as a Second Language.
Languages.
volum 6 (4).
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development.
Acta Didactica Norden (ADNO).
volum 14 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
NTNUs forskningsbaserte universitetsskolemodell.
Lærerutdanning i nordiske land.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Doetjes, Gerke.
(2020)
Elever som ikke velger fremmedspråk på ungdomsskolen, vil bare ha faget i to år på videregående.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?.
Utdanningsnytt.no.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions.
Applying Cultural Historical Activity Theory in Educational Settings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit;
Fougt, Simon Skov.
(2020)
Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen.
Acta Didactica Norden (ADNO).
volum 14 (2).
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Opplevelser av undervisning og vurdering i videregående skole under Covid-19s hjemmeskole (Rapport til skolene).
2020.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Slik gikk det med den digitale undervisningen i skolen.
Khrono.no.
Kronikk
2019
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Mapping Assessment for Learning (AfL) communities in schools.
Assessment Matters.
volum 13.
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Vurdering som bidrag til dybdelæring.
Bedre Skole.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Ramberg, Per Johan.
(2019)
Utvikling av en forskningsbasert og en praksisbasert lærerutdanning ved NTNU.
Universitetsskolen. Mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
Predictions of school mentors’ effort in teacher education programmes.
European Journal of Teacher Education.
volum 42 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
School mentors’ perceived integration into teacher education programmes.
Professional Development in Education.
volum 42 (5).
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory.
Mentoring & Tutoring.
volum 26 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort.
International Journal of Mentoring and Coaching in Education.
volum 7 (3).
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Bauer, Karen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Digitales Geschichtenerzählen und Geschichte erzählen. Erinnerungsarbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache.
Literaturvermittlung: Texte, Konzepte, Praxen ind Deutsch als Fremdsprache und den Fachdidaktiken Deutsch, English, Französisch.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse.
Forskning.no.
Kronikk
2016
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Forord.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Forord
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.
Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215025889.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurdering er læringsledelse i fag.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2016)
Involverte elever og relevante vurderingsoppgaver.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2016)
FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Gjølme, Egil Galaaen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2015)
Uteskole som pedagogisk verktøy.
Idrettspedagogikk.
Faglig kapittel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Ledelse som dramaturgi.
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Den lærende og reflekterende språklæreren.
Fremmedspråksdidaktikk.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Gjennomgående undervisning i grunnleggende ferdigheter.
Profesjonsrettet pedagogikk 8-13.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2014. ISBN 978-82-7923-069-4.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurderingskompetanse må inn i skolefagene.
Forskning.no.
Kronikk
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun.
(2013)
Oppsummerende drøftinger.
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Irgens, Eirik Johannes;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling.
Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232103096.
Vitenskapelig monografi
-
Postholm, May Britt;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti;
Irgens, Eirik J.;
Dahl, Thomas.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013.
2013.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurdering som læringsledelse i fremmedspråk.
Klasseledelse - for elevenes læring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2013)
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
2013. ISBN 978-82-7923-064-9.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Ledelse av utviklingsarbeid i vurdering Vurderingspraksiser i kroppsøvingsfaget Oppsummerende drøftinger.
2013.
Rapport
2012
-
Engvik, Gunnar;
Dobson, Stephen R;
Engh, Knut Roar;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Sandvik, Lise Vikan;
Hartberg, Egil Weider;
Tellefsen, Helga Kufaas.
(2012)
Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med implementering av vurdering for læring på ungdomstrinnet.
2012.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva;
Mordal, Siri.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2012.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Skrivekompetanse i fremmedspråk - hva innebærer det?.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Utviklingsorientert forskning på skriving og vurdering.
Skriv! Les!.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Sandvik, Lise Vikan;
Strømme, Alex.
(2012)
Storylines åpne arkitektur i lærerutdanning.
FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Snakk med oss, lærere!.
Adresseavisen.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Via mål til mening. En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning.
2011. ISBN 978-82-471-3081-0.
Doktorgradsavhandling
2010
-
Hestnes, Dagmar Hæge;
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurdering, Språkfag 3, Idéhefte for lærere.
Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 9788251925372.
Populærvitenskapelig bok
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
FoU i vurdering.
Språk og språkundervisning.
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Med hvilken kunnskap skal landet bygges?.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurderingsarbeid i elevaktive undervisningsformer.
Språk og språkundervisning.
Faglig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Å rette med rødpenna - hva er alternativet?.
Idéhefter for lærere.
Faglig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Hestnes, Hæge.
(2010)
Vurdering i språkfag.
Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 978-82-519-2537-2. Idéhefter for lærere (3).
Fagbok
2008
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
"Kjærligheten er bullshit!".
Estetisk tilnærming til tekstarbeid i språkfagene, Språkfag 2, Idéhefte for lærere.
Annet
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Regjeringen lukker dører for språklæring.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Skaper valgfritt fremmedspråk sosial utjevning?.
Adresseavisen.
Leserinnlegg
2007
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2007)
Språkfagenes danningsoppgave.
Adresseavisen.
Kronikk
Tidsskriftspublikasjoner
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Vurderingskulturer i norsk skole.
Bedre Skole.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Svendsen, Bodil;
Strømme, Alex;
Smith, Kari;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2022)
Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared.
Educational Assessment.
volum 28 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school.
Studies in Educational Evaluation.
volum 70.
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes.
(2021)
Students’ perceptions of assessment practices in upper secondary school during COVID-19.
Teachers and Teaching: theory and practice.
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad.
(2021)
Perceptions of Involvement in the Assessment of Oral Competence in English as a Second Language.
Languages.
volum 6 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development.
Acta Didactica Norden (ADNO).
volum 14 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Doetjes, Gerke.
(2020)
Elever som ikke velger fremmedspråk på ungdomsskolen, vil bare ha faget i to år på videregående.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?.
Utdanningsnytt.no.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit;
Fougt, Simon Skov.
(2020)
Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen.
Acta Didactica Norden (ADNO).
volum 14 (2).
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Slik gikk det med den digitale undervisningen i skolen.
Khrono.no.
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Mapping Assessment for Learning (AfL) communities in schools.
Assessment Matters.
volum 13.
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2019)
Vurdering som bidrag til dybdelæring.
Bedre Skole.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
Predictions of school mentors’ effort in teacher education programmes.
European Journal of Teacher Education.
volum 42 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2019)
School mentors’ perceived integration into teacher education programmes.
Professional Development in Education.
volum 42 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory.
Mentoring & Tutoring.
volum 26 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Lejonberg, Eli;
Elstad, Eyvind;
Sandvik, Lise Vikan;
Solhaug, Trond;
Christophersen, Knut-Andreas.
(2018)
Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort.
International Journal of Mentoring and Coaching in Education.
volum 7 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse.
Forskning.no.
Kronikk
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurderingskompetanse må inn i skolefagene.
Forskning.no.
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Skrivekompetanse i fremmedspråk - hva innebærer det?.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Snakk med oss, lærere!.
Adresseavisen.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
FoU i vurdering.
Språk og språkundervisning.
Leder
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Med hvilken kunnskap skal landet bygges?.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurderingsarbeid i elevaktive undervisningsformer.
Språk og språkundervisning.
Faglig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Å rette med rødpenna - hva er alternativet?.
Idéhefter for lærere.
Faglig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Regjeringen lukker dører for språklæring.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
Skaper valgfritt fremmedspråk sosial utjevning?.
Adresseavisen.
Leserinnlegg
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2007)
Språkfagenes danningsoppgave.
Adresseavisen.
Kronikk
Bøker
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245039054.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.
Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215025889.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Irgens, Eirik Johannes;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling.
Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232103096.
Vitenskapelig monografi
-
Hestnes, Dagmar Hæge;
Sandvik, Lise Vikan.
(2010)
Vurdering, Språkfag 3, Idéhefte for lærere.
Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 9788251925372.
Populærvitenskapelig bok
-
Sandvik, Lise Vikan;
Hestnes, Hæge.
(2010)
Vurdering i språkfag.
Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 978-82-519-2537-2. Idéhefter for lærere (3).
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Autentisk vurdering på yrkesfag.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hagerup, Pia Skog;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede mellom ledelse.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Samarbeid om databruk og en elevinformert undervisning.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Utforskende fagfellesskap i videregående opplæring.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
NTNUs forskningsbaserte universitetsskolemodell.
Lærerutdanning i nordiske land.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions.
Applying Cultural Historical Activity Theory in Educational Settings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Ramberg, Per Johan.
(2019)
Utvikling av en forskningsbasert og en praksisbasert lærerutdanning ved NTNU.
Universitetsskolen. Mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bauer, Karen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Digitales Geschichtenerzählen und Geschichte erzählen. Erinnerungsarbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache.
Literaturvermittlung: Texte, Konzepte, Praxen ind Deutsch als Fremdsprache und den Fachdidaktiken Deutsch, English, Französisch.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Forord.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Forord
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurdering er læringsledelse i fag.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2016)
Involverte elever og relevante vurderingsoppgaver.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2016)
FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Gjølme, Egil Galaaen;
Sandvik, Lise Vikan.
(2015)
Uteskole som pedagogisk verktøy.
Idrettspedagogikk.
Faglig kapittel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Ledelse som dramaturgi.
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Den lærende og reflekterende språklæreren.
Fremmedspråksdidaktikk.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Gjennomgående undervisning i grunnleggende ferdigheter.
Profesjonsrettet pedagogikk 8-13.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun.
(2013)
Oppsummerende drøftinger.
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2013)
Vurdering som læringsledelse i fremmedspråk.
Klasseledelse - for elevenes læring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2012)
Utviklingsorientert forskning på skriving og vurdering.
Skriv! Les!.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Østern, Anna-Lena;
Sandvik, Lise Vikan;
Strømme, Alex.
(2012)
Storylines åpne arkitektur i lærerutdanning.
FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2008)
"Kjærligheten er bullshit!".
Estetisk tilnærming til tekstarbeid i språkfagene, Språkfag 2, Idéhefte for lærere.
Annet
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Sommervold, Oda Aasmundstad;
Angvik, Stine Aarønes;
Smith, Kari;
Strømme, Alex;
Svendsen, Bodil.
(2020)
Opplevelser av undervisning og vurdering i videregående skole under Covid-19s hjemmeskole (Rapport til skolene).
2020.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2014. ISBN 978-82-7923-069-4.
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Engvik, Gunnar;
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan;
Wæge, Kjersti;
Irgens, Eirik J.;
Dahl, Thomas.
(2013)
En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013.
2013.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir.
(2013)
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
2013. ISBN 978-82-7923-064-9.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Engvik, Gunnar.
(2013)
Ledelse av utviklingsarbeid i vurdering Vurderingspraksiser i kroppsøvingsfaget Oppsummerende drøftinger.
2013.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Dobson, Stephen R;
Engh, Knut Roar;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Sandvik, Lise Vikan;
Hartberg, Egil Weider;
Tellefsen, Helga Kufaas.
(2012)
Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med implementering av vurdering for læring på ungdomstrinnet.
2012.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva;
Mordal, Siri.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2012.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2011)
Via mål til mening. En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning.
2011. ISBN 978-82-471-3081-0.
Doktorgradsavhandling
PRODUKT
-
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
What could foster or inhibit the development of assessment cultures? Experiences from Norway.
Association for Educational Assessment Europe, https://www.aea-europe.net/. 2021.
Annet produkt
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2023) Reduced grading in assessment: A scoping review. AERA Annual meeting ; Chicago. 2023-04-13 - 2023-04-16.
2022
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Going gradeless: A scoping review of reduced grading in assessment. AEA-Europe ; 2022-11-10 - 2022-11-12.
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Karakterdempet vurderingspraksis: en scoping review. Kunnskapslunsjen . Lysholmbiblioteket; 2022-09-29 - 2022-09-29.
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Learning beyond grades. A scoping review of reduced grading in assessment. EARLI SIG 1 & 4 JOINT CONFERENCE . EARLI; Cádiz, Spain. 2022-06-27 - 2022-06-30.
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2022) Vurdering for læring: Kan vi begynne å snakke om elevinformert undervisning?. Webinar om tilstanden i videregående opplæring i Viken fylkeskommune . Viken fylkeskommune; 2022-04-06 - 2022-04-06.
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2022) Vurderingssystem i limbo?. Webinar om eksamen . UiO Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen; 2022-02-07 - 2022-02-07.
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Angvik, Stine Aarønes; Fjørtoft, Henning. (2022) Trenger vi karakterer?. Åpent møte om bruk av karakterer i skolen . Litteraturhuset i Trondheim; Sellanrå, Trondheim. 2022-10-19 - 2022-10-19.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Gamlem, Siv Therese Måseidvåg; Smith, Kari. (2022) Assessment cultures in Norway post COVID-19: Cancelled exams challenge established practices. AERA 2022 . American Educational Research Association; San Diego. 2022-04-21 - 2022-04-29.
-
Vitenskapelig foredragTveit, Sverre; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) The Norwegian legacy of resisting formal grading: Paradoxes and dilemmas. Association for Educational Assessment – Europe . Association for Educational Assessment – Europe; Dublin. 2022-11-09 - 2022-11-12.
2021
-
Vitenskapelig foredragBoks-Vlemmix, Juliette E P; Sandvik, Lise Vikan. (2021) Challenges in Teacher Education: The Role-perception of University Teachers at Discipline Faculties. 45th Annual ATEE Conference (Re)imagining & Remaking Teacher Education: Identity, Professionalism and Creativity in a Changed World . ATEE & University of Warsaw; Polen (online). 2021-09-09 - 2021-09-11.
-
IntervjuSandvik, Lise Vikan. (2021) Urovekkende funn i ny forskning på hjemmeskole. Adresseavisen [Avis]. 2021-01-28.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit; Gjølme, Egil Galaaen. (2021) Research circulation in NTNU's teacher education. Online International conference for RECITE . European University Cyprus; Cyprus. 2021-10-11 - 2021-10-11.
2020
-
IntervjuSandvik, Lise Vikan. (2020) Da eksamen ble avlyst, lærte elevene mer på skolen. Adresseavisen [Avis]. 2020-06-19.
2019
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2019) Leaders collaborating across schools on development of teachers PLC and data use. AERA 2019 . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2019) Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering - hva vet vi så langt?. Nasjonal erfaringskonferanse for SKUV-prosjektet . Trøndelag Fylkeskommune; Stjørdal. 2019-03-27 - 2019-03-27.
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2019) Vurdering for læring i et utviklingsperspektiv. Nettverk for skoleledere i Akershus Fylkeskommune . Akershus Fylkeskommune; Oslo. 2019-09-20 - 2019-09-20.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Interventions for educational leaders: Improving capabilities for leading improvements in teaching and learning. ICSEI 2019 . ICSEI; Stavanger. 2019-01-08 - 2019-01-12.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Realizing data driven changes in upper secondary schools through formative interventions. AERA 2019 . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2019) Leveraging culturally specific practices in design-based research-practice partnerships: Participatory dialogue in Norwegian schools. AERA 2019 . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.
2018
-
IntervjuSandvik, Lise Vikan. (2018) 200.000 eksamensvurderinger analysert: I nesten 15.000 tilfeller var spriket mellom sensorene to karakterer eller mer. Aftenposten [Avis]. 2018-08-17.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) ASSESS: Assessment literacy in upper secondary school systems. Earli SIG 1 Konferanse . Earli; Helsinki. 2018-08-28 - 2018-08-31.
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingskompetanse i skolen. Fagdag for lærere . Utdanningsforbundet; Kristiansand. 2018-04-18 - 2018-04-18.
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingskompetanse og fagfornyelse i skolen. Fagdag for lærere . Utdanningsforbundet; Tromsø. 2018-10-02 - 2018-10-02.
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingspraksiser og fagfornyelse i skolen. Skolelederdagen 2018 - Skoleledelse og fagfornyelse i en reformtid . Universitetet i Oslo; Oslo. 2018-11-14 - 2018-11-14.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Lejonberg, Eli; Solhaug, Trond; Elstad, Eyvind. (2018) Mentor integration in teacher education. AERA . AERA; New York. 2018-04-12 - 2018-04-18.
2017
-
Vitenskapelig foredragGjølme, Egil Galaaen; Sandvik, Lise Vikan. (2017) Uteskole som pedagogisk verktøy i lærerutdanningen. Læringsfestivalen . NTNU; Trondheim. 2017-05-08 - 2017-05-09.
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering for læring og FYR. Fagdag for deltakere på den nasjonale FYR-satsingen . STFK; Trondheim. 2017-02-15 - 2017-02-15.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering i fremmedspråkene i videregående opplæing. Fagdag for lærere . Stavanger Fylkeskommune; Stavanger. 2017-11-14 - 2017-11-14.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering og skoleutvikling i voksenopplæringen. Fagdag for lærere . Namsos oppvekstsenter; Jegtvolden Fjordhotel. 2017-11-23 - 2017-11-23.
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) Vurderingskompetanse i videregående skole. SAmling for nyutdannede lærere og mentorer i videregående skole . Udir; Trondheim. 2017-02-02 - 2017-02-02.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2017) What could foster or inhibit assessment cultures in schools?. ISCAR 2017 . ISCAR; Quebec. 2017-08-29 - 2017-09-02.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2017) Å utvikle vurderingskompetanse i skolen. Fagdag for lærere . Utdanningsforbundet; Oslo. 2017-10-20 - 2017-10-20.
2016
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2016) Skoleutvikling og elevinvolvering. Fagdag for lærere . Nord-Trøndelag Fylkeskommune; Steinkjer. 2016-10-27 - 2016-10-27.
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan. (2016) Skoleutvikling og vurdering. Fagdag for lærere . Oppland fylkeskommune; Lillehammer. 2016-10-21 - 2016-10-21.
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2016) Vurdering er læring. Fagdag for lærere . Selbu kommune; Bårdshaug Gjestegård. 2016-11-25 - 2016-11-25.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2016) Validity as threshold concept to develop assessment cultures in schools. 2016 AERA Annual Meeting . AERA; Washigton DC. 2016-04-08 - 2016-04-12.
2015
-
Faglig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2015) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstdidaktisk forum . PLU, NTNU; Trondheim. 2015-01-29.
2013
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) FIVIS: Individuell vurdering i skolen. NOFA 4 . NTNU; Trondheim. 2013-05-29 - 2103-05-30.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) Individuell vurdering i skolen. Skolelederkonferansen . NTNU; Hell. 2013-02-07 - 2013-02-08.
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) Skolenes vurderingskulturer i norskfaget. Skrivesenteret, kurs for lærere . Skrivesenteret; Trondheim. 2013-02-03 - 2013-12-03.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2013) Skolenes vurderingskulturer i skriving - på vei mot et tolkningsfellesskap?. Skriv! Les! . Skrivesenteret og Lesesenteret; Trondheim. 2013-05-06 - 2013-05-07.
2012
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Elevinvolvering i vurdering. Fagdag for lærere . Sør-Trøndelag fylkeskommune; Trondheim. 2012-02-16 - 2012-02-16.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Skriving og vurdering i fremmedspråkene. Programfagdagene 2012 . Fremmedspråksenteret; Moss. 2012-10-25 - 2012-10-26.
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Vurdering for læring. Fagdag for lærere . Malvik kommune; Vikhammer skole. 2012-11-27 - 2012-11-27.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2012) Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Konferanse om vurdering for uh-sektoren . Utdanningsdirektoratet; Oslo. 2012-11-12 - 2012-11-13.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Langseth, Inger Dagrun. (2012) Individuell vurdering i skolen. Nye perspektiver på fremmedspråksdidaktikk. 1st Nordic Journal of Modern Language Methodology Conference . Universitetet i Agder; Kristiansand. 2012-09-20 - 2012-09-21.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Anna-Lena; Strømme, Alex; Sandvik, Lise Vikan. (2012) Workshop Art and Science combined in SPACE ME about man in the universe. Education Symposium Trondheim International School . Trondheim International School; Trondheim. 2012-04-20 - 2012-04-21.
2011
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2011) Mål og mening. En etnografisk studie av vurderingskultur i tyskundervisningen. Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving og lesing . Lesenteret og Skrivesenteret; UIS, Stavanger. 2011-05-30 - 2011-06-01.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Anna-Lena; Strømme, Alex; Sandvik, Lise Vikan. (2011) Estetisk inngang til læring i lærerutdanning? Studentevalueringer av et forsøk med storyline med tredobbel læringssløyfe. FoU i Praksis 2011 . Dronning Maud Minnes Høgskole; Trondheim. 2011-04-26 - 2011-04-27.
2010
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2010) Refleksjonslogg som egenvurdering og som forskningsmaterialeEksempler fra et prosjekt om digitale fortellinger. FoU i praksis 2010 . NTNU, HIST, HINT, DMMH; Trondheim. 2010-05-10 - 2010-05-11.
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2010) Vurdering for læring i fremmedspråk. Kurs for lærere . NTFK; Steinkjer vgs. 2010-03-08 - 2010-03-08.
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2010) Vurdering i fremmedpråk. Kurs for lærere . Trondheim kommune; Sverresborg skole. 2010-01-29 - 2010-01-29.
2009
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2009) Elevaktive læringsformer for språkstudenter i lærerutdanninga. FOU i praksis . HiST, HINT, DMMH, NTNU; Levanger. 2009-04-23 - 2009-04-24.
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2009) Vurdering for læring med den europeiske språkpermen. Kursdag for lærere . Sørtrøndelag fylkeskommune; Melhus vgs. 2009-03-17 - 2009-03-17.
2008
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2008) Assessment and learning in the German Class; What impact does assessment culture have on the students` learning process?. The school - a learning organisation? . Høgskolen i Lillehammer; Lillehammer. 2008-04-07 - 2008-04-08.
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2008) Den europeiske språkpermen. Den europeiske språkdagen . Institutt for fremmedspråk, NTNU; Trondheim. 2008-09-26.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2008) Skriving i fremmedspråkundervisningen. Nordisk konferanse om skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring i utdanning og yrkesliv . HiST; Trondheim. 2008-11-17 - 2008-11-18.
2007
-
Populærvitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2007) Den Europeiske Språkpermen - et didaktisk verktøy?. Fagdag for engelsk- og fremmedspråklærere . Sørtrøndelag Fylkeskommune; Melhus vgs. 2007-10-25 - 2007-10-25.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan. (2007) Learning to learn a foreign language. Pedagogvetenskapliga dagar 2007 . Finnish Educational Research Association; Vasa. 2007-11-22 - 2007-11-23.