Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Lise Vikan Sandvik

Last ned pressefoto

Lise Vikan Sandvik

Professor
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

lise.sandvik@ntnu.no
73595290 91785002 Arkitekt Christies gate 2, Kalvskinnet
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

 

Lise Vikan Sandvik er professor ved Institutt for lærerutdanning. Mine interessefelt er hovedsaklig rettet mot områdene vurdering, fremmedspråkdidaktikk, skoleutvikling, lærerutdanning og partnerskap i lærerutdanningen. Jeg er utdannet lektor med erfaring fra ulike skoleslag, har doktorgrad i fremmedspråkdidaktikk, og var nestleder for utdanning ved program for lærerutdanning, NTNU, fra 2013 - 2016.  Leder forskningsgruppa Professional Learning in Assessment Communities (PLAC) https://www.ntnu.edu/ilu/plac. Nestleder for NFR-prosjektet Going Gradeless (2021-2024) https://www.ntnu.edu/ilu/going-gradeless

Studieprogram, emner og ekstern aktivitet jeg er tilknyttet:

  • Master i fagdidaktikk:
    Studieretning engelsk og fremmedspråk: emneansvarlig for DID 3305 – Vurdering i språkundervisningen, veileder masterstudenter
    Studieretning yrkesfagdidaktikk: veileder masterstudenter
  • PhD-utdanning: LOS 8032 – Vurdering og evaluering i utdanning: politikk, forskning og praksis
  • Master i skoleledelse: veileder masterstudenter
  • PPU/5LU: undervisning i vurdering og skoleutvikling, analyse for FoU-oppgave
  • Videreutdanning YR6008 – Videreutdanning i vurdering og skoleutvikling
  • DEKOM, UP1 for Værnes og Gauldal
  • Oppfølgingsordningen

Forskergrupper/nettverk/pågående prosjekt jeg deltar i:

Medlem av det KD-oppnevnte Kvalitetsutviklingsutvalget som skal komme med forslag til endringer i dagens prøver, verktøy og datakilder med mål om å legge bedre til rette for kvalitetsutvikling i skolen. 

Leder av forskningsgruppe PLAC (Professional Learning in Assessment Communities) https://www.ntnu.edu/ilu/plac:

  • Nestleder av NFR-prosjektet Going Gradeless, https://www.ntnu.edu/ilu/going-gradeless
  • Leder av SKUV-prosjektet, https://www.ntnu.no/ilu/skuv
  • Leder av studien om undervisning og vurdering i Covid-19, https://s.ntnu.no/covid19survey
  • Medleder av av FoU-prosjektet PLUSS (Praksis – Lærerutdanning – Skole – Samarbeid)  https://s.ntnu.no/PLUSS

TedSChat: Teacher education and Schools using Cultural historical activity theory https://www.ntnu.no/ilu/tedschat

Activity theory group, https://www.activitytheorygroup.no/research

ERASMUS+: RECITE: Research Sirculation in Teacher Education

USPiTE: University Schools and Partnership in Teacher Education https://www.ntnu.no/ilu/uspite

Medlem av styringsgruppe AEA Europe Assessment Cultures SIG https://www.aea-europe.net/

Medlem av redaksjonsråd Acta Didactica Norden

Ansatterepresentant i ILUs styre

Medlem av ILUs internasjonale utvalg

Medlem av UDIRs referansegruppe for eksamen

Medlem av programkomiteen for Trøndelagskonferansen

Medlem av styringsgruppa for literacymiljøet ved ILU

Hovedområder jeg forsker på:

1) Skoleutvikling og vurdering: Databruk i skolen, vurderingsteori, skolebasert kompetanseutvikling, ledelse av læreres læring, læreres læring

2) Lærerutdanning og profesjonsforståelse: Partnerskap mellom skole og lærerutdanning, læreres læring, veiledning av lærerstudenter

3) Fagdidaktikk og læreres profesjonelle utvikling: Skriveforskning med vekt på vurdering, elevens læring, læreres læring

Kompetanseord

  • Fagdidaktikk
  • Fremmedspråkdidaktikk
  • Læreres læring
  • Skoleutvikling
  • Veiledning og ledelse
  • Vurdering

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Autentisk vurdering på yrkesfag. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Hagerup, Pia Skog; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Å lede mellom ledelse. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2022) Samarbeid om databruk og en elevinformert undervisning. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2022) Utforskende fagfellesskap i videregående opplæring. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2022) Vurderingskulturer i norsk skole. Bedre Skole.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) Skoleutvikling i videregående opplæring. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245039054.
    Vitenskapelig antologi
  • Sandvik, Lise Vikan; Svendsen, Bodil; Strømme, Alex; Smith, Kari; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes. (2022) Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared. Educational Assessment.
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2021) Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school. Studies in Educational Evaluation. volum 70.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2021) What could foster or inhibit the development of assessment cultures? Experiences from Norway. Association for Educational Assessment Europe, https://www.aea-europe.net/. 2021.
    Annet produkt
  • Sandvik, Lise Vikan; Smith, Kari; Strømme, Alex; Svendsen, Bodil; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes. (2021) Students’ perceptions of assessment practices in upper secondary school during COVID-19. Teachers and Teaching: theory and practice.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Sommervold, Oda Aasmundstad. (2021) Perceptions of Involvement in the Assessment of Oral Competence in English as a Second Language. Languages. volum 6 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2020) School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2020) NTNUs forskningsbaserte universitetsskolemodell. Lærerutdanning i nordiske land.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Doetjes, Gerke. (2020) Elever som ikke velger fremmedspråk på ungdomsskolen, vil bare ha faget i to år på videregående. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2020) Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?. Utdanningsnytt.no.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2020) Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions. Applying Cultural Historical Activity Theory in Educational Settings.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit; Fougt, Simon Skov. (2020) Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (2).
    Leder
  • Sandvik, Lise Vikan; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes; Smith, Kari; Strømme, Alex; Svendsen, Bodil. (2020) Opplevelser av undervisning og vurdering i videregående skole under Covid-19s hjemmeskole (Rapport til skolene). 2020.
    Rapport
  • Sandvik, Lise Vikan; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes; Smith, Kari; Strømme, Alex; Svendsen, Bodil. (2020) Slik gikk det med den digitale undervisningen i skolen. Khrono.no.
    Kronikk

2019

  • Sandvik, Lise Vikan. (2019) Mapping Assessment for Learning (AfL) communities in schools. Assessment Matters. volum 13.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2019) Vurdering som bidrag til dybdelæring. Bedre Skole.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Ramberg, Per Johan. (2019) Utvikling av en forskningsbasert og en praksisbasert lærerutdanning ved NTNU. Universitetsskolen. Mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas. (2019) Predictions of school mentors’ effort in teacher education programmes. European Journal of Teacher Education. volum 42 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas. (2019) School mentors’ perceived integration into teacher education programmes. Professional Development in Education. volum 42 (5).
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas. (2018) Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory. Mentoring & Tutoring. volum 26 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas. (2018) Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort. International Journal of Mentoring and Coaching in Education. volum 7 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Bauer, Karen; Sandvik, Lise Vikan. (2017) Digitales Geschichtenerzählen und Geschichte erzählen. Erinnerungsarbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Literaturvermittlung: Texte, Konzepte, Praxen ind Deutsch als Fremdsprache und den Fachdidaktiken Deutsch, English, Französisch.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2017) Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Sandvik, Lise Vikan. (2017) Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse. Forskning.no.
    Kronikk

2016

  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Forord. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Forord
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling. Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215025889.
    Vitenskapelig antologi
  • Sandvik, Lise Vikan. (2016) Hvordan utvikle vurderingskulturer?. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2016) Vurdering er læringsledelse i fag. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir. (2016) Involverte elever og relevante vurderingsoppgaver. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Engvik, Gunnar. (2016) FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2016) Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2015

  • Gjølme, Egil Galaaen; Sandvik, Lise Vikan. (2015) Uteskole som pedagogisk verktøy. Idrettspedagogikk.
    Faglig kapittel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2015) Ledelse som dramaturgi. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2014

  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Langseth, Inger Dagrun; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2014) Den lærende og reflekterende språklæreren. Fremmedspråksdidaktikk.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2014) Gjennomgående undervisning i grunnleggende ferdigheter. Profesjonsrettet pedagogikk 8-13.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir. (2014) Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS). 2014. ISBN 978-82-7923-069-4.
    Rapport
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2014) Hvordan utvikle vurderingskulturer?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning; Engvik, Gunnar; Langseth, Inger Dagrun; Buland, Trond Hallgeir. (2014) Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2013

  • Engvik, Gunnar; Sandvik, Lise Vikan. (2013) Vurderingskompetanse må inn i skolefagene. Forskning.no.
    Kronikk
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Engvik, Gunnar; Langseth, Inger Dagrun. (2013) Oppsummerende drøftinger. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Engvik, Gunnar; Fjørtoft, Henning; Irgens, Eirik Johannes; Sandvik, Lise Vikan; Wæge, Kjersti. (2013) En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling. Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232103096.
    Vitenskapelig monografi
  • Postholm, May Britt; Engvik, Gunnar; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan; Wæge, Kjersti; Irgens, Eirik J.; Dahl, Thomas. (2013) En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013. 2013.
    Rapport
  • Sandvik, Lise Vikan. (2013) Vurdering som læringsledelse i fremmedspråk. Klasseledelse - for elevenes læring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir. (2013) Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen. 2013. ISBN 978-82-7923-064-9.
    Rapport
  • Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Engvik, Gunnar. (2013) Ledelse av utviklingsarbeid i vurdering Vurderingspraksiser i kroppsøvingsfaget Oppsummerende drøftinger. 2013.
    Rapport

2012

  • Engvik, Gunnar; Dobson, Stephen R; Engh, Knut Roar; Gamlem, Siv Therese Måseidvåg; Sandvik, Lise Vikan; Hartberg, Egil Weider; Tellefsen, Helga Kufaas. (2012) Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med implementering av vurdering for læring på ungdomstrinnet. 2012.
    Rapport
  • Engvik, Gunnar; Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Fjørtoft, Henning; Langseth, Inger Dagrun; Aaslid, Bjørg Eva; Mordal, Siri. (2012) Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS). 2012.
    Rapport
  • Sandvik, Lise Vikan. (2012) Skrivekompetanse i fremmedspråk - hva innebærer det?. Norsk pedagogisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2012) Utviklingsorientert forskning på skriving og vurdering. Skriv! Les!.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Østern, Anna-Lena; Sandvik, Lise Vikan; Strømme, Alex. (2012) Storylines åpne arkitektur i lærerutdanning. FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2011

  • Sandvik, Lise Vikan. (2011) Snakk med oss, lærere!. Adresseavisen.
    publications.INTERVJUSKRIFTL
  • Sandvik, Lise Vikan. (2011) Via mål til mening. En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning. 2011. ISBN 978-82-471-3081-0.
    Doktorgradsavhandling

2010

  • Hestnes, Dagmar Hæge; Sandvik, Lise Vikan. (2010) Vurdering, Språkfag 3, Idéhefte for lærere. Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 9788251925372.
    Populærvitenskapelig bok
  • Sandvik, Lise Vikan. (2010) FoU i vurdering. Språk og språkundervisning.
    Leder
  • Sandvik, Lise Vikan. (2010) Med hvilken kunnskap skal landet bygges?. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Sandvik, Lise Vikan. (2010) Vurderingsarbeid i elevaktive undervisningsformer. Språk og språkundervisning.
    Faglig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2010) Å rette med rødpenna - hva er alternativet?. Idéhefter for lærere.
    Faglig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Hestnes, Hæge. (2010) Vurdering i språkfag. Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 978-82-519-2537-2. Idéhefter for lærere (3).
    Fagbok

2008

  • Sandvik, Lise Vikan. (2008) "Kjærligheten er bullshit!". Estetisk tilnærming til tekstarbeid i språkfagene, Språkfag 2, Idéhefte for lærere.
    Annet
  • Sandvik, Lise Vikan. (2008) Regjeringen lukker dører for språklæring. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Sandvik, Lise Vikan. (2008) Skaper valgfritt fremmedspråk sosial utjevning?. Adresseavisen.
    Leserinnlegg

2007

  • Sandvik, Lise Vikan. (2007) Språkfagenes danningsoppgave. Adresseavisen.
    Kronikk

Vitenskapelige artikler

  • Sandvik, Lise Vikan; Svendsen, Bodil; Strømme, Alex; Smith, Kari; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes. (2022) Assessment during COVID-19: Students and Teachers in Limbo When the Classroom Disappeared. Educational Assessment.
    Vitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2021) Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school. Studies in Educational Evaluation. volum 70.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Smith, Kari; Strømme, Alex; Svendsen, Bodil; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes. (2021) Students’ perceptions of assessment practices in upper secondary school during COVID-19. Teachers and Teaching: theory and practice.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Sommervold, Oda Aasmundstad. (2021) Perceptions of Involvement in the Assessment of Oral Competence in English as a Second Language. Languages. volum 6 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2020) School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2019) Mapping Assessment for Learning (AfL) communities in schools. Assessment Matters. volum 13.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas. (2019) Predictions of school mentors’ effort in teacher education programmes. European Journal of Teacher Education. volum 42 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas. (2019) School mentors’ perceived integration into teacher education programmes. Professional Development in Education. volum 42 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas. (2018) Developmental relationships in schools: pre-service teachers’ perceptions of mentors’ effort, self-development orientation, and use of theory. Mentoring & Tutoring. volum 26 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas. (2018) Mentors of preservice teachers: The relationships between mentoring approach, self-efficacy and effort. International Journal of Mentoring and Coaching in Education. volum 7 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2012) Skrivekompetanse i fremmedspråk - hva innebærer det?. Norsk pedagogisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Sandvik, Lise Vikan. (2022) Vurderingskulturer i norsk skole. Bedre Skole.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Doetjes, Gerke. (2020) Elever som ikke velger fremmedspråk på ungdomsskolen, vil bare ha faget i to år på videregående. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2020) Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?. Utdanningsnytt.no.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit; Fougt, Simon Skov. (2020) Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (2).
    Leder
  • Sandvik, Lise Vikan; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes; Smith, Kari; Strømme, Alex; Svendsen, Bodil. (2020) Slik gikk det med den digitale undervisningen i skolen. Khrono.no.
    Kronikk
  • Sandvik, Lise Vikan. (2019) Vurdering som bidrag til dybdelæring. Bedre Skole.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2017) Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Sandvik, Lise Vikan. (2017) Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse. Forskning.no.
    Kronikk
  • Engvik, Gunnar; Sandvik, Lise Vikan. (2013) Vurderingskompetanse må inn i skolefagene. Forskning.no.
    Kronikk
  • Sandvik, Lise Vikan. (2011) Snakk med oss, lærere!. Adresseavisen.
    publications.INTERVJUSKRIFTL
  • Sandvik, Lise Vikan. (2010) FoU i vurdering. Språk og språkundervisning.
    Leder
  • Sandvik, Lise Vikan. (2010) Med hvilken kunnskap skal landet bygges?. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Sandvik, Lise Vikan. (2010) Vurderingsarbeid i elevaktive undervisningsformer. Språk og språkundervisning.
    Faglig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2010) Å rette med rødpenna - hva er alternativet?. Idéhefter for lærere.
    Faglig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2008) Regjeringen lukker dører for språklæring. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Sandvik, Lise Vikan. (2008) Skaper valgfritt fremmedspråk sosial utjevning?. Adresseavisen.
    Leserinnlegg
  • Sandvik, Lise Vikan. (2007) Språkfagenes danningsoppgave. Adresseavisen.
    Kronikk

Bøker

  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) Skoleutvikling i videregående opplæring. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245039054.
    Vitenskapelig antologi
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling. Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215025889.
    Vitenskapelig antologi
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Engvik, Gunnar; Fjørtoft, Henning; Irgens, Eirik Johannes; Sandvik, Lise Vikan; Wæge, Kjersti. (2013) En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling. Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232103096.
    Vitenskapelig monografi
  • Hestnes, Dagmar Hæge; Sandvik, Lise Vikan. (2010) Vurdering, Språkfag 3, Idéhefte for lærere. Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 9788251925372.
    Populærvitenskapelig bok
  • Sandvik, Lise Vikan; Hestnes, Hæge. (2010) Vurdering i språkfag. Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 978-82-519-2537-2. Idéhefter for lærere (3).
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Autentisk vurdering på yrkesfag. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Hagerup, Pia Skog; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Å lede mellom ledelse. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2022) Samarbeid om databruk og en elevinformert undervisning. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2022) Utforskende fagfellesskap i videregående opplæring. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2020) NTNUs forskningsbaserte universitetsskolemodell. Lærerutdanning i nordiske land.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2020) Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions. Applying Cultural Historical Activity Theory in Educational Settings.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Ramberg, Per Johan. (2019) Utvikling av en forskningsbasert og en praksisbasert lærerutdanning ved NTNU. Universitetsskolen. Mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bauer, Karen; Sandvik, Lise Vikan. (2017) Digitales Geschichtenerzählen und Geschichte erzählen. Erinnerungsarbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Literaturvermittlung: Texte, Konzepte, Praxen ind Deutsch als Fremdsprache und den Fachdidaktiken Deutsch, English, Französisch.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Forord. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Forord
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2016) Hvordan utvikle vurderingskulturer?. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2016) Vurdering er læringsledelse i fag. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir. (2016) Involverte elever og relevante vurderingsoppgaver. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Engvik, Gunnar. (2016) FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2016) Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Gjølme, Egil Galaaen; Sandvik, Lise Vikan. (2015) Uteskole som pedagogisk verktøy. Idrettspedagogikk.
    Faglig kapittel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2015) Ledelse som dramaturgi. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Langseth, Inger Dagrun; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2014) Den lærende og reflekterende språklæreren. Fremmedspråksdidaktikk.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2014) Gjennomgående undervisning i grunnleggende ferdigheter. Profesjonsrettet pedagogikk 8-13.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2014) Hvordan utvikle vurderingskulturer?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning; Engvik, Gunnar; Langseth, Inger Dagrun; Buland, Trond Hallgeir. (2014) Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Engvik, Gunnar; Langseth, Inger Dagrun. (2013) Oppsummerende drøftinger. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2013) Vurdering som læringsledelse i fremmedspråk. Klasseledelse - for elevenes læring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2012) Utviklingsorientert forskning på skriving og vurdering. Skriv! Les!.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Østern, Anna-Lena; Sandvik, Lise Vikan; Strømme, Alex. (2012) Storylines åpne arkitektur i lærerutdanning. FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan. (2008) "Kjærligheten er bullshit!". Estetisk tilnærming til tekstarbeid i språkfagene, Språkfag 2, Idéhefte for lærere.
    Annet

Rapport

  • Sandvik, Lise Vikan; Sommervold, Oda Aasmundstad; Angvik, Stine Aarønes; Smith, Kari; Strømme, Alex; Svendsen, Bodil. (2020) Opplevelser av undervisning og vurdering i videregående skole under Covid-19s hjemmeskole (Rapport til skolene). 2020.
    Rapport
  • Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir. (2014) Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS). 2014. ISBN 978-82-7923-069-4.
    Rapport
  • Postholm, May Britt; Engvik, Gunnar; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan; Wæge, Kjersti; Irgens, Eirik J.; Dahl, Thomas. (2013) En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013. 2013.
    Rapport
  • Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir. (2013) Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen. 2013. ISBN 978-82-7923-064-9.
    Rapport
  • Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Engvik, Gunnar. (2013) Ledelse av utviklingsarbeid i vurdering Vurderingspraksiser i kroppsøvingsfaget Oppsummerende drøftinger. 2013.
    Rapport
  • Engvik, Gunnar; Dobson, Stephen R; Engh, Knut Roar; Gamlem, Siv Therese Måseidvåg; Sandvik, Lise Vikan; Hartberg, Egil Weider; Tellefsen, Helga Kufaas. (2012) Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med implementering av vurdering for læring på ungdomstrinnet. 2012.
    Rapport
  • Engvik, Gunnar; Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Fjørtoft, Henning; Langseth, Inger Dagrun; Aaslid, Bjørg Eva; Mordal, Siri. (2012) Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS). 2012.
    Rapport
  • Sandvik, Lise Vikan. (2011) Via mål til mening. En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning. 2011. ISBN 978-82-471-3081-0.
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • SKOLE6264 - Underveisvurdering i engelsk på barnetrinnet
  • LOS8032 - Vurdering og evaluering i utdanning: Politikk, forskning og praksis 
  • DID3305 - Vurdering i språkundervisningen

Formidling

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Normann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Going gradeless: A scoping review of reduced grading in assessment. AEA-Europe ; 2022-11-10 - 2022-11-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Normann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Karakterdempet vurderingspraksis: en scoping review. Kunnskapslunsjen . Lysholmbiblioteket; 2022-09-29 - 2022-09-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Normann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Learning beyond grades. A scoping review of reduced grading in assessment. EARLI SIG 1 & 4 JOINT CONFERENCE . EARLI; Cádiz, Spain. 2022-06-27 - 2022-06-30.
  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2022) Vurdering for læring: Kan vi begynne å snakke om elevinformert undervisning?. Webinar om tilstanden i videregående opplæring i Viken fylkeskommune . Viken fylkeskommune; 2022-04-06 - 2022-04-06.
  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2022) Vurderingssystem i limbo?. Webinar om eksamen . UiO Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen; 2022-02-07 - 2022-02-07.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Angvik, Stine Aarønes; Fjørtoft, Henning. (2022) Trenger vi karakterer?. Åpent møte om bruk av karakterer i skolen . Litteraturhuset i Trondheim; Sellanrå, Trondheim. 2022-10-19 - 2022-10-19.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Gamlem, Siv Therese Måseidvåg; Smith, Kari. (2022) Assessment cultures in Norway post COVID-19: Cancelled exams challenge established practices. AERA 2022 . American Educational Research Association; San Diego. 2022-04-21 - 2022-04-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Tveit, Sverre; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) The Norwegian legacy of resisting formal grading: Paradoxes and dilemmas. Association for Educational Assessment – Europe . Association for Educational Assessment – Europe; Dublin. 2022-11-09 - 2022-11-12.

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Boks-Vlemmix, Juliette E P; Sandvik, Lise Vikan. (2021) Challenges in Teacher Education: The Role-perception of University Teachers at Discipline Faculties. 45th Annual ATEE Conference (Re)imagining & Remaking Teacher Education: Identity, Professionalism and Creativity in a Changed World . ATEE & University of Warsaw; Polen (online). 2021-09-09 - 2021-09-11.
  • Intervju
    Sandvik, Lise Vikan. (2021) Urovekkende funn i ny forskning på hjemmeskole. Adresseavisen [Avis]. 2021-01-28.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit; Gjølme, Egil Galaaen. (2021) Research circulation in NTNU's teacher education. Online International conference for RECITE . European University Cyprus; Cyprus. 2021-10-11 - 2021-10-11.

2020

  • Intervju
    Sandvik, Lise Vikan. (2020) Da eksamen ble avlyst, lærte elevene mer på skolen. Adresseavisen [Avis]. 2020-06-19.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2019) Leaders collaborating across schools on development of teachers PLC and data use. AERA 2019 . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2019) Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering - hva vet vi så langt?. Nasjonal erfaringskonferanse for SKUV-prosjektet . Trøndelag Fylkeskommune; Stjørdal. 2019-03-27 - 2019-03-27.
  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2019) Vurdering for læring i et utviklingsperspektiv. Nettverk for skoleledere i Akershus Fylkeskommune . Akershus Fylkeskommune; Oslo. 2019-09-20 - 2019-09-20.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Interventions for educational leaders: Improving capabilities for leading improvements in teaching and learning. ICSEI 2019 . ICSEI; Stavanger. 2019-01-08 - 2019-01-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Realizing data driven changes in upper secondary schools through formative interventions. AERA 2019 . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2019) Leveraging culturally specific practices in design-based research-practice partnerships: Participatory dialogue in Norwegian schools. AERA 2019 . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.

2018

  • Intervju
    Sandvik, Lise Vikan. (2018) 200.000 eksamensvurderinger analysert: I nesten 15.000 tilfeller var spriket mellom sensorene to karakterer eller mer. Aftenposten [Avis]. 2018-08-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2018) ASSESS: Assessment literacy in upper secondary school systems. Earli SIG 1 Konferanse . Earli; Helsinki. 2018-08-28 - 2018-08-31.
  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingskompetanse i skolen. Fagdag for lærere . Utdanningsforbundet; Kristiansand. 2018-04-18 - 2018-04-18.
  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingskompetanse og fagfornyelse i skolen. Fagdag for lærere . Utdanningsforbundet; Tromsø. 2018-10-02 - 2018-10-02.
  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2018) Vurderingspraksiser og fagfornyelse i skolen. Skolelederdagen 2018 - Skoleledelse og fagfornyelse i en reformtid . Universitetet i Oslo; Oslo. 2018-11-14 - 2018-11-14.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Lejonberg, Eli; Solhaug, Trond; Elstad, Eyvind. (2018) Mentor integration in teacher education. AERA . AERA; New York. 2018-04-12 - 2018-04-18.

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Gjølme, Egil Galaaen; Sandvik, Lise Vikan. (2017) Uteskole som pedagogisk verktøy i lærerutdanningen. Læringsfestivalen . NTNU; Trondheim. 2017-05-08 - 2017-05-09.
  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering for læring og FYR. Fagdag for deltakere på den nasjonale FYR-satsingen . STFK; Trondheim. 2017-02-15 - 2017-02-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering i fremmedspråkene i videregående opplæing. Fagdag for lærere . Stavanger Fylkeskommune; Stavanger. 2017-11-14 - 2017-11-14.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2017) Vurdering og skoleutvikling i voksenopplæringen. Fagdag for lærere . Namsos oppvekstsenter; Jegtvolden Fjordhotel. 2017-11-23 - 2017-11-23.
  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2017) Vurderingskompetanse i videregående skole. SAmling for nyutdannede lærere og mentorer i videregående skole . Udir; Trondheim. 2017-02-02 - 2017-02-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2017) What could foster or inhibit assessment cultures in schools?. ISCAR 2017 . ISCAR; Quebec. 2017-08-29 - 2017-09-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2017) Å utvikle vurderingskompetanse i skolen. Fagdag for lærere . Utdanningsforbundet; Oslo. 2017-10-20 - 2017-10-20.

2016

  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2016) Skoleutvikling og elevinvolvering. Fagdag for lærere . Nord-Trøndelag Fylkeskommune; Steinkjer. 2016-10-27 - 2016-10-27.
  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2016) Skoleutvikling og vurdering. Fagdag for lærere . Oppland fylkeskommune; Lillehammer. 2016-10-21 - 2016-10-21.
  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2016) Vurdering er læring. Fagdag for lærere . Selbu kommune; Bårdshaug Gjestegård. 2016-11-25 - 2016-11-25.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2016) Validity as threshold concept to develop assessment cultures in schools. 2016 AERA Annual Meeting . AERA; Washigton DC. 2016-04-08 - 2016-04-12.

2015

  • Faglig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2015) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstdidaktisk forum . PLU, NTNU; Trondheim. 2015-01-29.

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2013) FIVIS: Individuell vurdering i skolen. NOFA 4 . NTNU; Trondheim. 2013-05-29 - 2103-05-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2013) Individuell vurdering i skolen. Skolelederkonferansen . NTNU; Hell. 2013-02-07 - 2013-02-08.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2013) Skolenes vurderingskulturer i norskfaget. Skrivesenteret, kurs for lærere . Skrivesenteret; Trondheim. 2013-02-03 - 2013-12-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2013) Skolenes vurderingskulturer i skriving - på vei mot et tolkningsfellesskap?. Skriv! Les! . Skrivesenteret og Lesesenteret; Trondheim. 2013-05-06 - 2013-05-07.

2012

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2012) Elevinvolvering i vurdering. Fagdag for lærere . Sør-Trøndelag fylkeskommune; Trondheim. 2012-02-16 - 2012-02-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2012) Skriving og vurdering i fremmedspråkene. Programfagdagene 2012 . Fremmedspråksenteret; Moss. 2012-10-25 - 2012-10-26.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2012) Vurdering for læring. Fagdag for lærere . Malvik kommune; Vikhammer skole. 2012-11-27 - 2012-11-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2012) Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Konferanse om vurdering for uh-sektoren . Utdanningsdirektoratet; Oslo. 2012-11-12 - 2012-11-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Langseth, Inger Dagrun. (2012) Individuell vurdering i skolen. Nye perspektiver på fremmedspråksdidaktikk. 1st Nordic Journal of Modern Language Methodology Conference . Universitetet i Agder; Kristiansand. 2012-09-20 - 2012-09-21.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Østern, Anna-Lena; Strømme, Alex; Sandvik, Lise Vikan. (2012) Workshop Art and Science combined in SPACE ME about man in the universe. Education Symposium Trondheim International School . Trondheim International School; Trondheim. 2012-04-20 - 2012-04-21.

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2011) Mål og mening. En etnografisk studie av vurderingskultur i tyskundervisningen. Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving og lesing . Lesenteret og Skrivesenteret; UIS, Stavanger. 2011-05-30 - 2011-06-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Østern, Anna-Lena; Strømme, Alex; Sandvik, Lise Vikan. (2011) Estetisk inngang til læring i lærerutdanning? Studentevalueringer av et forsøk med storyline med tredobbel læringssløyfe. FoU i Praksis 2011 . Dronning Maud Minnes Høgskole; Trondheim. 2011-04-26 - 2011-04-27.

2010

  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2010) Refleksjonslogg som egenvurdering og som forskningsmaterialeEksempler fra et prosjekt om digitale fortellinger. FoU i praksis 2010 . NTNU, HIST, HINT, DMMH; Trondheim. 2010-05-10 - 2010-05-11.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2010) Vurdering for læring i fremmedspråk. Kurs for lærere . NTFK; Steinkjer vgs. 2010-03-08 - 2010-03-08.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2010) Vurdering i fremmedpråk. Kurs for lærere . Trondheim kommune; Sverresborg skole. 2010-01-29 - 2010-01-29.

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2009) Elevaktive læringsformer for språkstudenter i lærerutdanninga. FOU i praksis . HiST, HINT, DMMH, NTNU; Levanger. 2009-04-23 - 2009-04-24.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2009) Vurdering for læring med den europeiske språkpermen. Kursdag for lærere . Sørtrøndelag fylkeskommune; Melhus vgs. 2009-03-17 - 2009-03-17.

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2008) Assessment and learning in the German Class; What impact does assessment culture have on the students` learning process?. The school - a learning organisation? . Høgskolen i Lillehammer; Lillehammer. 2008-04-07 - 2008-04-08.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2008) Den europeiske språkpermen. Den europeiske språkdagen . Institutt for fremmedspråk, NTNU; Trondheim. 2008-09-26.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2008) Skriving i fremmedspråkundervisningen. Nordisk konferanse om skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring i utdanning og yrkesliv . HiST; Trondheim. 2008-11-17 - 2008-11-18.

2007

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2007) Den Europeiske Språkpermen - et didaktisk verktøy?. Fagdag for engelsk- og fremmedspråklærere . Sørtrøndelag Fylkeskommune; Melhus vgs. 2007-10-25 - 2007-10-25.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan. (2007) Learning to learn a foreign language. Pedagogvetenskapliga dagar 2007 . Finnish Educational Research Association; Vasa. 2007-11-22 - 2007-11-23.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn