Henning Fjørtoft
Bakgrunn og aktiviteter
Jeg jobber med områdene norskdidaktikk, vurdering, literacy (lesing og skriving) og skoleutvikling i nært samarbeid med både utdanningsmyndigheter, praksisutøvere og internasjonale forskningsmiljø. Jeg har lærerutdanning og ph.d. i nordisk litteratur fra NTNU, og har praktisert som lærer både i barneskole, ungdomsskole og i videregående opplæring. Jeg har vært involvert i forskningsprosjekter i Norge, Sverige, Etiopia og New Zealand.
Jeg er prosjektleder for det NFR-finansierte prosjektet Going gradeless (2020-2025) og medlem av styringsgruppen til forskergruppen PLAC ved NTNU.
Jeg er hovedredaktør for Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis og sitter i redaksjonsrådene for tidsskriftene Teachers and Teaching: Theory and Practice, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice og Educational Assessment, Evaluation and Accountability.
Jeg deltar i ulike forskningsnettverk som AERA Division H: Research, Evaluation, and Assessment in schools, ICSEI og AEA Europe.
Jeg har samarbeidet med utdanningsmyndigheter i en rekke sammenhenger, blant annet som medlem av Faglig råd for lærerutdanning 2025, Utdanningsdirektoratets Eksamensgruppe, og i arbeidet med Overordnet del av læreplanen for Kunnskapsdepartementet.
Jeg har også vært koordinator for et kull med doktorgradsstudenter i NAFOL, den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning. Jeg har utviklet en rekke nettbaserte videoforelesninger om lesing, vurdering, skoleutvikling og norskfaglige emner som kan ses her.
Emner
- SKOLE6249 - Vurdering og tilpassing i den første lese-, skrive- og matematikkopplæringa
- YR6008 - Videreutdanning i vurdering og skoleutvikling
- MGLU5102 - Den utviklingsorienterte lærer: Kunnskap og læringsressurser i samspill i den første skrive- og leseopplæringa
- LOS8032 - Vurdering og evaluering i utdanning: Politikk, forskning og praksis
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen
2022
- (2022) Bedriftsinvolvering i vurdering. Skoleutvikling i videregående opplæring.
- (2022) Autentisk vurdering på yrkesfag. Skoleutvikling i videregående opplæring.
- (2022) The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training. Educational Assessment.
- (2022) Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling. Skoleutvikling i videregående opplæring.
- (2022) Skoleutvikling i videregående opplæring. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245039054.
2021
- (2021) How curriculum and assessment policies affect assessment culture in the English discipline: A New Zealand Case study. Changes in assessment: Challenges and opportunities. AEA Europe conference 2021 . Association for Educational Assessment Europe; Online. 2021-11-02 - 2021-11-05.
- (2021) Assessment decision-making in vocational education and training. Studia Paedagogica. vol. 26 (4).
- (2021) Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school. Studies in Educational Evaluation. vol. 70.
- (2021) Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. vol. 6 (1).
2020
- (2020) Partnerskap i lærerutdanningene – et kunnskapsgrunnlag. Delrapport 1. 2020.
- (2020) Partnerskap for kvalitet i lærerutdanningene: Anbefalinger fra Faglig råd for lærerutdanning 2025. Delrapport 2. 2020.
- (2020) Multimodal Digital Classroom Assessments. Computers & Education. vol. 152.
- (2020) Samarbeid om vurdering - profesjonsfellesskapets rolle. Bedre Skole.
- (2020) Affordances of narrative and numerical data: A social-semiotic approach to data use. Studies in Educational Evaluation.
- (2020) Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading. British Journal of Religious Education.
- (2020) Texts, readers, and positions: Developing a conceptual tool for teaching disciplinary reading in religious education. Learning and Instruction. vol. 73.
- (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica.
2019
- (2019) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects. ICSEI 2019 . ICSEI/Universitetet i Stavanger; Stavanger. 2019-01-08 - 2019-01-12.
- (2019) Leveraging culturally specific practices in design-based research-practice partnerships: Participatory dialogue in Norwegian schools. AERA 2019 . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.
2018
- (2018) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects. 2018 Earli Sig 1 . University of Helsinki; Helsinki. 2018-08-29 - 2018-08-31.
- (2018) Assessment and Learning. Invitert foredrag og workshop . Université de Mons Faculté de traduction et d'interprétation; Mons. 2018-05-15.
- (2018) Autentisitet i vurdering på yrkesfag. NORDYRK 2018 . NORDYRK; Lillestrøm. 2018-06-11 - 2018-06-13.
- (2018) Vurdering og yrkesfag – hva er det, hvordan gjør vi det?. Yrkesfagkonferansen 2018 ; Trondheim. 2018-02-06.
- (2018) Å tenke sammen om undervisning. Utvikling av en intervensjon for læreres læring. Acta Didactica Norge. vol. 12 (3).
2017
- (2017) Effektiv planlægning og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen. Dafolo A/S. 2017. ISBN 9788771601299.
- (2017) Navigating the Boundaries between Home, Work, and School. Teaching Values and Literacies in VET. International Journal of Educational Research. vol. 85.
- (2017) Utvikling av skolebaserte literacyintervensjoner på ungdomstrinnet. Skriv!Les! 2017 . Lesesenteret og Skrivesenteret; Trondheim. 2017-05-09 - 2017-05-11.
- (2017) Juridisk literacy i skolen. Ikke-juristers lovtekstlesing og rettsanvendelse. Nordic Journal of Literacy Research. vol. 3.
2016
- (2016) Effektiv planlegging og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen. 2. utgave. Fagbokforlaget. 2016. ISBN 978-82-450-1836-3.
- (2016) Leseveiledere i grunnskolen. Vurderingens rolle i tverrfaglig samarbeid. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
- (2016) Vurdering av muntlighet i klasserommet. 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk.
- (2016) Vurdering i matematikk: samtalens betydning i klasserommet. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
- (2016) Vurdering som integrerende element i norskfaget. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
- (2016) Workshop om rammeverk for eksamensformer. Workshop om rammeverk for eksamensformer . Utdanningsdirektoratet; Asker. 2016-03-15.
- (2016) Å lese og (ikke) forstå. Närmare Norden . Uniwersytet SWPS; Warszawa. 2016-05-13.
- (2016) Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
- (2016) Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling. Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215025889.
- (2016) Gode vurderingsformer ved NTNU - veien videre. 2016.
- (2016) Validity as threshold concept to develop assessment cultures in schools. 2016 AERA Annual Meeting . AERA; Washigton DC. 2016-04-08 - 2016-04-12.
- (2016) Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
2015
- (2015) Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning II. Nordiske bidrag til fagdidaktikken. Fagbokforlaget. 2015. ISBN 978-82-321-0405-5.
- (2015) Læringsmål og taksonomiske redskaber. Dafolo Forlag. 2015. ISBN 9788771600766. Undervisning og læring (7423).
- (2015) Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Trøndelag, pulje 2. 2015.
- (2015) Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv. 2015. ISBN 978-82-91100-10-4.
2014
- (2014) Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Sør-Trøndelag, pulje 1. 2014.
- (2014) Grunnleggende ferdigheter i norsk. Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser.
- (2014) Hele skolen skriver. Skolebasert kompetansetutvikling i skriving som grunnleggende ferdighet. 101 skrivegrep: om skriving, skrivestrategier og elevers tekstskaping.
- (2014) Leserammeverk i norsk grunnopplæring. Om validitet i LUS, SOL og Leselos. Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.
- (2014) Norskdidaktikk. Fagbokforlaget. 2014. ISBN 9788245014129. LNUs skriftserie (198).
- (2014) Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
- (2014) Hvordan utvikle vurderingskulturer?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
- (2014) Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2013
- (2013) Å bidra til skolebasert kompetanseutvikling. En kartlegging av lærerutdanningsinstitusjoners ressurser. Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232102891.
- (2013) Vurderingspraksiser i matematikkfaget. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
- (2013) Vurderinspraksiser i norskfaget. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
2012
2011
- (2011) Jordsanger : Økokritiske analyser av Inger Christensens lange dikt. 2011. ISBN 978-82-471-3078-0. Doktoravhandlinger ved NTNU (257).