Bakgrunn og aktiviteter

Jeg jobber med områdene norskdidaktikk, vurdering, literacy (lesing og skriving) og skoleutvikling i nært samarbeid med både utdanningsmyndigheter, praksisutøvere og internasjonale forskningsmiljø. Jeg har lærerutdanning og doktorgrad (ph.d.) i nordisk litteratur fra NTNU, og har praktisert som lærer både i barneskole, ungdomsskole og i videregående opplæring.

Jeg har utviklet en rekke nettbaserte videoforelesninger om lesing, vurdering, skoleutvikling og norskfaglige emner:

Vurdering

Hva er vurdering? Baklengs planlegging Hva er kompetanse? Operasjonalisering av kompetansemål

Egenvurdering Formativ og summativ vurdering Metoder for formativ vurdering

Vurderingssystemer og vurderingens historie i Norge Konstruktivisme

Bevis for læring - kan alt vurderes? Vurdering for læring og ledelse Hvordan lage en rubrikk

Digitale vurderingsverktøy Undervisningsdesign Undervisningsmodus

 

Norskdidaktikk

Norskfaget i Kunnskapsløftet Norskfaget mellom dannelse og kompetanse Muntligkompetanse og klasseromssamtaler

Undervisningsdesign og litteraturundervisning Oppgave- og kriteriedesign Didaktiske utfordringer i tekstvurdering Tekstlingvistikk


Lesing

Hva er lesing? Teoretiske modeller for lesing Leseferdigheter og lesestrategier

Feedback og læring Hva må vi vite om vurdering av elevers lesekompetanse? Undervisningsstrategier som fremmer leseforståelse

Begrepsorientert leseundervisning Læreboka som sammensatt tekst Samtaler i klasserommet - Muntligkompetanse og klasseledelse 

Litteraturlaboratorium - Undervisningsstrategi for skjønnlitteratur Cloze som vurderingsform Å lage en boktrailer

 

Skoleutvikling

PLN - personlig lærende nettverk Aksjonsforskning og aksjonslæring Hva er en leseveileder?

Leseveilederens oppgaver og ansvarsområder Grunnleggende ferdigheter for tenåringer Seks modeller for leseveiledning Samarbeid med rektorer om leseveiledning og skoleutvikling        

 

Nordisk litteratur

Litteraturhistorie og litteraturhistoriografi del 1 Litteraturhistorie og litteraturhistoriografi del 2

Litteraturhistorie og litteraturhistoriografi del 3 Norrøn lyrikk Voluspå Folkeviser

“Olav og Kari” Camilla Collett del 1 Camilla Collett del 2 Camilla Collett del 3 Camilla Collett del 4

Modernitet og modernisme Gunvor Hofmo Rolf Jacobsen: “Byens metafysikk”

Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid

Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen

Tidsskriftspublikasjoner

Bøker

  • Fjørtoft, Henning. (2016) Effektiv planlegging og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen. 2. utgave. Fagbokforlaget. 2016. ISBN 978-82-450-1836-3.
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling. Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215025889.
  • Amdal, Arne Kristian; Guldal, Tale Margrethe; Fjørtoft, Henning. (2015) Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning II. Nordiske bidrag til fagdidaktikken. Fagbokforlaget. 2015. ISBN 978-82-321-0405-5.
  • Brønd, Kirsten Frøhlich; Fjørtoft, Henning; Gustafson, Trine; Heckmann, Lene Skovbo; Pam, Hook; Iverssøn, Victoria Grønning; Jensen, Annette Hildebrand; Marzano, Robert J; Nielsen, Bodil; Nottingham, James; Petty, Geoff. (2015) Læringsmål og taksonomiske redskaber. Dafolo Forlag. 2015. ISBN 9788771600766. Undervisning og læring (7423).
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Norskdidaktikk. Fagbokforlaget. 2014. ISBN 9788245014129. LNUs skriftserie (198).
  • Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Engvik, Gunnar; Fjørtoft, Henning; Irgens, Eirik Johannes; Sandvik, Lise Vikan; Wæge, Kjersti. (2013) En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av piloten for den nasjonale satsingen på skolebasert kompetanseutvikling. Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232103096.

Del av bok/rapport

  • Fjørtoft, Henning. (2016) Leseveiledere i grunnskolen. Vurderingens rolle i tverrfaglig samarbeid. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Vurdering av muntlighet i klasserommet. 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk.
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Vurdering i matematikk: samtalens betydning i klasserommet. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Vurdering som integrerende element i norskfaget. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2016) Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Grunnleggende ferdigheter i norsk. Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser.
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Hele skolen skriver. Skolebasert kompetansetutvikling i skriving som grunnleggende ferdighet. 101 skrivegrep: om skriving, skrivestrategier og elevers tekstskaping.
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Leserammeverk i norsk grunnopplæring. Om validitet i LUS, SOL og Leselos. Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.
  • Fjørtoft, Henning; Langseth, Inger Dagrun; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2014) Hvordan utvikle vurderingskulturer?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning; Engvik, Gunnar; Langseth, Inger Dagrun; Buland, Trond Hallgeir. (2014) Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
  • Fjørtoft, Henning. (2013) Vurderingspraksiser i matematikkfaget. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
  • Fjørtoft, Henning. (2013) Vurderinspraksiser i norskfaget. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Engvik, Gunnar; Langseth, Inger Dagrun. (2013) Oppsummerende drøftinger. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
  • Fjørtoft, Henning. (2010) Vurdering og læring i norsk skriftlig. Mot en kriteriebasert skrivepedagogikk. Vurdering for læring i fag.

Rapport/avhandling

  • Hafskjold, Bjørn; Fjørtoft, Henning; Gynnild, Vidar; Løkås, Marita; Sindre, Guttorm; Jenkins Slutås, Christina. (2016) Gode vurderingsformer ved NTNU - veien videre. 2016.
  • Engvik, Gunnar; Dons, Carl Fredrik; Lyngsnes, Kitt; Myhre, Hege; Fjørtoft, Henning. (2015) Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Trøndelag, pulje 2. 2015.
  • Vatn, Gunhild Åm; Eriksen, Pia Farstad; Fjørtoft, Henning. (2015) Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv. 2015. ISBN 978-82-91100-10-4.
  • Engvik, Gunnar; Dons, Carl Fredrik; Fjørtoft, Henning; Bysveen, Åslaug. (2014) Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Sør-Trøndelag, pulje 1. 2014.
  • Engvik, Gunnar; Dahl, Thomas; Fjørtoft, Henning; Postholm, May Britt; Wæge, Kjersti. (2013) Å bidra til skolebasert kompetanseutvikling. En kartlegging av lærerutdanningsinstitusjoners ressurser. Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232102891.
  • Postholm, May Britt; Engvik, Gunnar; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan; Wæge, Kjersti; Irgens, Eirik J.; Dahl, Thomas. (2013) En gavepakke til ungdomstrinnet? En undersøkelse av den skolebaserte kompetanseutviklingen på ungdomstrinnet i piloten 2012/2013. 2013.
  • Engvik, Gunnar; Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Fjørtoft, Henning; Langseth, Inger Dagrun; Aaslid, Bjørg Eva; Mordal, Siri. (2012) Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS). 2012.
  • Fjørtoft, Henning; Helland, Frode. (2011) Jordsanger : Økokritiske analyser av Inger Christensens lange dikt. 2011. ISBN 978-82-471-3078-0. Doktoravhandlinger ved NTNU (257).