Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Henning Fjørtoft

Last ned pressefoto

Henning Fjørtoft

Professor i norsk fagdidaktikk
Institutt for lærerutdanning

henning.fjortoft@ntnu.no
73590531 Akrinn, Kalvskinnet
Google Scholar
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Jeg jobber med områdene norskdidaktikk, vurdering, literacy (lesing og skriving) og skoleutvikling i nært samarbeid med både utdanningsmyndigheter, praksisutøvere og internasjonale forskningsmiljø. Jeg har lærerutdanning og ph.d. i nordisk litteratur fra NTNU, og har praktisert som lærer både i barneskole, ungdomsskole og i videregående opplæring. Jeg har vært involvert i forskningsprosjekter i Norge, Sverige, Etiopia og New Zealand. 

Jeg er prosjektleder for det NFR-finansierte prosjektet Going gradeless (2020-2025) og medlem av styringsgruppen til forskergruppen PLAC ved NTNU.

Jeg er hovedredaktør for Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis og sitter i redaksjonsrådene for tidsskriftene Teachers and Teaching: Theory and Practice, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice og Educational Assessment, Evaluation and Accountability.

Jeg deltar i ulike forskningsnettverk som AERA Division H: Research, Evaluation, and Assessment in schools, ICSEI og AEA Europe.

Jeg har samarbeidet med utdanningsmyndigheter i en rekke sammenhenger, blant annet som medlem av Faglig råd for lærerutdanning 2025, Utdanningsdirektoratets Eksamensgruppe, og i arbeidet med Overordnet del av læreplanen for Kunnskapsdepartementet.

Jeg har også vært koordinator for et kull med doktorgradsstudenter i NAFOL, den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning. Jeg har utviklet en rekke nettbaserte videoforelesninger om lesing, vurdering, skoleutvikling og norskfaglige emner som kan ses her.

 

Kompetanseord

  • Elevvurdering
  • Fagdidaktikk
  • Grunnleggende ferdigheter
  • Literacy
  • Norsk fagdidaktikk
  • Skoleutvikling
  • Vurdering
  • Økokritikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Fjørtoft, Henning. (2022) Bedriftsinvolvering i vurdering. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Autentisk vurdering på yrkesfag. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Leonardsen, Julie; Utvær, Britt Karin Støen; Fjørtoft, Henning. (2022) The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training. Educational Assessment. volum 27 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) Skoleutvikling i videregående opplæring. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245039054.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2021

  • Fjørtoft, Henning; Morud, Elin Bø. (2021) Assessment decision-making in vocational education and training. Studia Paedagogica. volum 26 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2021) Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school. Studies in Educational Evaluation. volum 70.
    Vitenskapelig artikkel
  • Leonardsen, Julie; Fjørtoft, Henning. (2021) Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. volum 6 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Aarre, Ane Krogsæter; Bjerkestrand, Mimi; Bjørklund, Bjørn Håvard; Engelsen, Knut Steinar; Fjørtoft, Henning; Larsen, Marius Andre Leie barnehage; Lund, Andreas; Olsson, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Skrøvset, Siw; Tollefsrud, Mette. (2020) Partnerskap i lærerutdanningene – et kunnskapsgrunnlag. Delrapport 1. 2020.
    Rapport
  • Aarre, Ane Krogsæter; Bjerkestrand, Mimi; Bjørklund, Bjørn Håvard; Engelsen, Knut Steinar; Fjørtoft, Henning; Larsen, Marius; Lund, Andreas; Olsson, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Skrøvset, Siw; Tollefsrud, Mette. (2020) Partnerskap for kvalitet i lærerutdanningene: Anbefalinger fra Faglig råd for lærerutdanning 2025. Delrapport 2. 2020.
    Rapport
  • Fjørtoft, Henning. (2020) Multimodal Digital Classroom Assessments. Computers & Education. volum 152.
    Vitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2020) Samarbeid om vurdering - profesjonsfellesskapets rolle. Bedre Skole.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Lai, Mei Kuin. (2020) Affordances of narrative and numerical data: A social-semiotic approach to data use. Studies in Educational Evaluation.
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading. British Journal of Religious Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Texts, readers, and positions: Developing a conceptual tool for teaching disciplinary reading in religious education. Learning and Instruction. volum 73.
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning. (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica.
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Fjørtoft, Henning. (2018) Å tenke sammen om undervisning. Utvikling av en intervensjon for læreres læring. Acta Didactica Norge. volum 12 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Fjørtoft, Henning. (2017) Effektiv planlægning og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen. Dafolo A/S. 2017. ISBN 9788771601299.
    Vitenskapelig monografi
  • Fjørtoft, Henning. (2017) Navigating the Boundaries between Home, Work, and School. Teaching Values and Literacies in VET. International Journal of Educational Research. volum 85.
    Vitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Vatn, Gunhild Åm; Eriksen, Pia Farstad. (2017) Juridisk literacy i skolen. Ikke-juristers lovtekstlesing og rettsanvendelse. Nordic Journal of Literacy Research. volum 3.
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Fjørtoft, Henning. (2016) Effektiv planlegging og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen. 2. utgave. Fagbokforlaget. 2016. ISBN 978-82-450-1836-3.
    Vitenskapelig monografi
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Leseveiledere i grunnskolen. Vurderingens rolle i tverrfaglig samarbeid. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Vurdering av muntlighet i klasserommet. 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Vurdering i matematikk: samtalens betydning i klasserommet. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Vurdering som integrerende element i norskfaget. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling. Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215025889.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Hafskjold, Bjørn; Fjørtoft, Henning; Gynnild, Vidar; Løkås, Marita; Sindre, Guttorm; Jenkins Slutås, Christina. (2016) Gode vurderingsformer ved NTNU - veien videre. 2016.
    Rapport
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2016) Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2015

  • Amdal, Arne Kristian; Guldal, Tale Margrethe; Fjørtoft, Henning. (2015) Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning II. Nordiske bidrag til fagdidaktikken. Fagbokforlaget. 2015. ISBN 978-82-321-0405-5.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Brønd, Kirsten Frøhlich; Fjørtoft, Henning; Gustafson, Trine; Heckmann, Lene Skovbo; Pam, Hook; Iverssøn, Victoria Grønning; Jensen, Annette Hildebrand; Marzano, Robert J; Nielsen, Bodil; Nottingham, James; Petty, Geoff. (2015) Læringsmål og taksonomiske redskaber. Dafolo Forlag. 2015. ISBN 9788771600766. Undervisning og læring (7423).
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Engvik, Gunnar; Dons, Carl Fredrik; Lyngsnes, Kitt; Myhre, Hege; Fjørtoft, Henning. (2015) Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Trøndelag, pulje 2. 2015.
    Rapport
  • Vatn, Gunhild Åm; Eriksen, Pia Farstad; Fjørtoft, Henning. (2015) Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv. 2015. ISBN 978-82-91100-10-4.
    Rapport

2014

  • Engvik, Gunnar; Dons, Carl Fredrik; Fjørtoft, Henning; Bysveen, Åslaug. (2014) Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Sør-Trøndelag, pulje 1. 2014.
    Rapport
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Grunnleggende ferdigheter i norsk. Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Hele skolen skriver. Skolebasert kompetansetutvikling i skriving som grunnleggende ferdighet. 101 skrivegrep: om skriving, skrivestrategier og elevers tekstskaping.
    Faglig kapittel
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Leserammeverk i norsk grunnopplæring. Om validitet i LUS, SOL og Leselos. Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Norskdidaktikk. Fagbokforlaget. 2014. ISBN 9788245014129. LNUs skriftserie (198).
    Fagbok
  • Fjørtoft, Henning; Langseth, Inger Dagrun; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2014) Hvordan utvikle vurderingskulturer?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning; Engvik, Gunnar; Langseth, Inger Dagrun; Buland, Trond Hallgeir. (2014) Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2013

  • Engvik, Gunnar; Dahl, Thomas; Fjørtoft, Henning; Postholm, May Britt; Wæge, Kjersti. (2013) Å bidra til skolebasert kompetanseutvikling. En kartlegging av lærerutdanningsinstitusjoners ressurser. Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232102891.
    Rapport
  • Fjørtoft, Henning. (2013) Vurderingspraksiser i matematikkfaget. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2013) Vurderinspraksiser i norskfaget. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Engvik, Gunnar; Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Fjørtoft, Henning; Langseth, Inger Dagrun; Aaslid, Bjørg Eva; Mordal, Siri. (2012) Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS). 2012.
    Rapport

2011

  • Fjørtoft, Henning; Helland, Frode. (2011) Jordsanger : Økokritiske analyser av Inger Christensens lange dikt. 2011. ISBN 978-82-471-3078-0. Doktoravhandlinger ved NTNU (257).
    Doktorgradsavhandling

Tidsskriftspublikasjoner

  • Leonardsen, Julie; Utvær, Britt Karin Støen; Fjørtoft, Henning. (2022) The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training. Educational Assessment. volum 27 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Morud, Elin Bø. (2021) Assessment decision-making in vocational education and training. Studia Paedagogica. volum 26 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2021) Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school. Studies in Educational Evaluation. volum 70.
    Vitenskapelig artikkel
  • Leonardsen, Julie; Fjørtoft, Henning. (2021) Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. volum 6 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2020) Multimodal Digital Classroom Assessments. Computers & Education. volum 152.
    Vitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2020) Samarbeid om vurdering - profesjonsfellesskapets rolle. Bedre Skole.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Lai, Mei Kuin. (2020) Affordances of narrative and numerical data: A social-semiotic approach to data use. Studies in Educational Evaluation.
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading. British Journal of Religious Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning. (2020) Texts, readers, and positions: Developing a conceptual tool for teaching disciplinary reading in religious education. Learning and Instruction. volum 73.
    Vitenskapelig artikkel
  • Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning. (2020) Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018. Nordidactica.
    Vitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2018) Å tenke sammen om undervisning. Utvikling av en intervensjon for læreres læring. Acta Didactica Norge. volum 12 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2017) Navigating the Boundaries between Home, Work, and School. Teaching Values and Literacies in VET. International Journal of Educational Research. volum 85.
    Vitenskapelig artikkel
  • Fjørtoft, Henning; Vatn, Gunhild Åm; Eriksen, Pia Farstad. (2017) Juridisk literacy i skolen. Ikke-juristers lovtekstlesing og rettsanvendelse. Nordic Journal of Literacy Research. volum 3.
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) Skoleutvikling i videregående opplæring. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245039054.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Fjørtoft, Henning. (2017) Effektiv planlægning og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen. Dafolo A/S. 2017. ISBN 9788771601299.
    Vitenskapelig monografi
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Effektiv planlegging og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen. 2. utgave. Fagbokforlaget. 2016. ISBN 978-82-450-1836-3.
    Vitenskapelig monografi
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling. Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215025889.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Amdal, Arne Kristian; Guldal, Tale Margrethe; Fjørtoft, Henning. (2015) Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning II. Nordiske bidrag til fagdidaktikken. Fagbokforlaget. 2015. ISBN 978-82-321-0405-5.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Brønd, Kirsten Frøhlich; Fjørtoft, Henning; Gustafson, Trine; Heckmann, Lene Skovbo; Pam, Hook; Iverssøn, Victoria Grønning; Jensen, Annette Hildebrand; Marzano, Robert J; Nielsen, Bodil; Nottingham, James; Petty, Geoff. (2015) Læringsmål og taksonomiske redskaber. Dafolo Forlag. 2015. ISBN 9788771600766. Undervisning og læring (7423).
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Norskdidaktikk. Fagbokforlaget. 2014. ISBN 9788245014129. LNUs skriftserie (198).
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Fjørtoft, Henning. (2022) Bedriftsinvolvering i vurdering. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Autentisk vurdering på yrkesfag. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2022) Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Leseveiledere i grunnskolen. Vurderingens rolle i tverrfaglig samarbeid. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Vurdering av muntlighet i klasserommet. 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Vurdering i matematikk: samtalens betydning i klasserommet. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2016) Vurdering som integrerende element i norskfaget. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2016) Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2016) Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Grunnleggende ferdigheter i norsk. Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Hele skolen skriver. Skolebasert kompetansetutvikling i skriving som grunnleggende ferdighet. 101 skrivegrep: om skriving, skrivestrategier og elevers tekstskaping.
    Faglig kapittel
  • Fjørtoft, Henning. (2014) Leserammeverk i norsk grunnopplæring. Om validitet i LUS, SOL og Leselos. Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning; Langseth, Inger Dagrun; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2014) Hvordan utvikle vurderingskulturer?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning; Engvik, Gunnar; Langseth, Inger Dagrun; Buland, Trond Hallgeir. (2014) Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2013) Vurderingspraksiser i matematikkfaget. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fjørtoft, Henning. (2013) Vurderinspraksiser i norskfaget. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Aarre, Ane Krogsæter; Bjerkestrand, Mimi; Bjørklund, Bjørn Håvard; Engelsen, Knut Steinar; Fjørtoft, Henning; Larsen, Marius Andre Leie barnehage; Lund, Andreas; Olsson, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Skrøvset, Siw; Tollefsrud, Mette. (2020) Partnerskap i lærerutdanningene – et kunnskapsgrunnlag. Delrapport 1. 2020.
    Rapport
  • Aarre, Ane Krogsæter; Bjerkestrand, Mimi; Bjørklund, Bjørn Håvard; Engelsen, Knut Steinar; Fjørtoft, Henning; Larsen, Marius; Lund, Andreas; Olsson, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Skrøvset, Siw; Tollefsrud, Mette. (2020) Partnerskap for kvalitet i lærerutdanningene: Anbefalinger fra Faglig råd for lærerutdanning 2025. Delrapport 2. 2020.
    Rapport
  • Hafskjold, Bjørn; Fjørtoft, Henning; Gynnild, Vidar; Løkås, Marita; Sindre, Guttorm; Jenkins Slutås, Christina. (2016) Gode vurderingsformer ved NTNU - veien videre. 2016.
    Rapport
  • Engvik, Gunnar; Dons, Carl Fredrik; Lyngsnes, Kitt; Myhre, Hege; Fjørtoft, Henning. (2015) Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Trøndelag, pulje 2. 2015.
    Rapport
  • Vatn, Gunhild Åm; Eriksen, Pia Farstad; Fjørtoft, Henning. (2015) Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv. 2015. ISBN 978-82-91100-10-4.
    Rapport
  • Engvik, Gunnar; Dons, Carl Fredrik; Fjørtoft, Henning; Bysveen, Åslaug. (2014) Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Sør-Trøndelag, pulje 1. 2014.
    Rapport
  • Engvik, Gunnar; Dahl, Thomas; Fjørtoft, Henning; Postholm, May Britt; Wæge, Kjersti. (2013) Å bidra til skolebasert kompetanseutvikling. En kartlegging av lærerutdanningsinstitusjoners ressurser. Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232102891.
    Rapport
  • Engvik, Gunnar; Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Fjørtoft, Henning; Langseth, Inger Dagrun; Aaslid, Bjørg Eva; Mordal, Siri. (2012) Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS). 2012.
    Rapport
  • Fjørtoft, Henning; Helland, Frode. (2011) Jordsanger : Økokritiske analyser av Inger Christensens lange dikt. 2011. ISBN 978-82-471-3078-0. Doktoravhandlinger ved NTNU (257).
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • LOS8032 - Vurdering og evaluering i utdanning: Politikk, forskning og praksis 
  • YR6008 - Videreutdanning i vurdering og skoleutvikling
  • MGLU5102 - Den utviklingsorienterte lærer: Kunnskap og læringsressurser i samspill i den første skrive- og leseopplæringa
  • SKOLE6249 - Vurdering og tilpassing i den første lese-, skrive- og matematikkopplæringa

Formidling

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Fjørtoft, Henning; Lai, Mei Kuin; Li, Mengnan. (2021) How curriculum and assessment policies affect assessment culture in the English discipline: A New Zealand Case study. Changes in assessment: Challenges and opportunities. AEA Europe conference 2021 . Association for Educational Assessment Europe; Online. 2021-11-02 - 2021-11-05.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Morud, Elin Bø; Amdal, Arne Kristian; Fjørtoft, Henning; Utgaard, Sissel. (2019) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects. ICSEI 2019 . ICSEI/Universitetet i Stavanger; Stavanger. 2019-01-08 - 2019-01-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2019) Leveraging culturally specific practices in design-based research-practice partnerships: Participatory dialogue in Norwegian schools. AERA 2019 . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Amdal, Arne Kristian; Utgaard, Sissel; Fjørtoft, Henning; Morud, Elin Bø. (2018) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects. 2018 Earli Sig 1 . University of Helsinki; Helsinki. 2018-08-29 - 2018-08-31.
  • Vitenskapelig foredrag
    Fjørtoft, Henning. (2018) Assessment and Learning. Invitert foredrag og workshop . Université de Mons Faculté de traduction et d'interprétation; Mons. 2018-05-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Fjørtoft, Henning. (2018) Autentisitet i vurdering på yrkesfag. NORDYRK 2018 . NORDYRK; Lillestrøm. 2018-06-11 - 2018-06-13.
  • Faglig foredrag
    Fjørtoft, Henning. (2018) Vurdering og yrkesfag – hva er det, hvordan gjør vi det?. Yrkesfagkonferansen 2018 ; Trondheim. 2018-02-06.

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Fjørtoft, Henning. (2017) Utvikling av skolebaserte literacyintervensjoner på ungdomstrinnet. Skriv!Les! 2017 . Lesesenteret og Skrivesenteret; Trondheim. 2017-05-09 - 2017-05-11.

2016

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Fjørtoft, Henning. (2016) Workshop om rammeverk for eksamensformer. Workshop om rammeverk for eksamensformer . Utdanningsdirektoratet; Asker. 2016-03-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Fjørtoft, Henning. (2016) Å lese og (ikke) forstå. Närmare Norden . Uniwersytet SWPS; Warszawa. 2016-05-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2016) Validity as threshold concept to develop assessment cultures in schools. 2016 AERA Annual Meeting . AERA; Washigton DC. 2016-04-08 - 2016-04-12.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn