Henning Fjørtoft
Om
Jeg jobber med områdene norskdidaktikk, vurdering, literacy (lesing og skriving) og skoleutvikling i nært samarbeid med både utdanningsmyndigheter, praksisutøvere og internasjonale forskningsmiljø. Jeg har lærerutdanning og ph.d. i nordisk litteratur fra NTNU, og har praktisert som lærer både i barneskole, ungdomsskole og i videregående opplæring. Jeg har vært involvert i forskningsprosjekter i Norge, Sverige, Etiopia og New Zealand.
Jeg er prosjektleder for det NFR-finansierte prosjektet Going gradeless (2020-2025) og medlem av styringsgruppen til forskergruppen PLAC ved NTNU.
Jeg er hovedredaktør for Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis og sitter i redaksjonsrådene for tidsskriftene Teachers and Teaching: Theory and Practice, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice og Educational Assessment, Evaluation and Accountability.
Jeg deltar i ulike forskningsnettverk som AERA Division H: Research, Evaluation, and Assessment in schools, ICSEI og AEA Europe.
Jeg har samarbeidet med utdanningsmyndigheter i en rekke sammenhenger, blant annet som medlem av Faglig råd for lærerutdanning 2025, Utdanningsdirektoratets Eksamensgruppe, og i arbeidet med Overordnet del av læreplanen for Kunnskapsdepartementet.
Jeg har også vært koordinator for et kull med doktorgradsstudenter i NAFOL, den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning. Jeg har utviklet en rekke nettbaserte videoforelesninger om lesing, vurdering, skoleutvikling og norskfaglige emner som kan ses her.
Publikasjoner
2022
-
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Bedriftsinvolvering i vurdering.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Autentisk vurdering på yrkesfag.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Leonardsen, Julie;
Utvær, Britt Karin Støen;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training.
Educational Assessment.
volum 27 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245039054.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2021
-
Fjørtoft, Henning;
Morud, Elin Bø.
(2021)
Assessment decision-making in vocational education and training.
Studia Paedagogica.
volum 26 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school.
Studies in Educational Evaluation.
volum 70.
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie;
Fjørtoft, Henning.
(2021)
Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
volum 6 (1).
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Aarre, Ane Krogsæter;
Bjerkestrand, Mimi;
Bjørklund, Bjørn Håvard;
Engelsen, Knut Steinar;
Fjørtoft, Henning;
Larsen, Marius Andre Leie barnehage;
Lund, Andreas;
Olsson, Joakim;
Prøitz, Tine Sophie;
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Skrøvset, Siw;
Tollefsrud, Mette.
(2020)
Partnerskap i lærerutdanningene – et kunnskapsgrunnlag. Delrapport 1.
2020.
Rapport
-
Aarre, Ane Krogsæter;
Bjerkestrand, Mimi;
Bjørklund, Bjørn Håvard;
Engelsen, Knut Steinar;
Fjørtoft, Henning;
Larsen, Marius;
Lund, Andreas;
Olsson, Joakim;
Prøitz, Tine Sophie;
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Skrøvset, Siw;
Tollefsrud, Mette.
(2020)
Partnerskap for kvalitet i lærerutdanningene: Anbefalinger fra Faglig råd for lærerutdanning 2025. Delrapport 2.
2020.
Rapport
-
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Multimodal Digital Classroom Assessments.
Computers & Education.
volum 152.
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Samarbeid om vurdering - profesjonsfellesskapets rolle.
Bedre Skole.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Lai, Mei Kuin.
(2020)
Affordances of narrative and numerical data: A social-semiotic approach to data use.
Studies in Educational Evaluation.
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading.
British Journal of Religious Education.
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Texts, readers, and positions: Developing a conceptual tool for teaching disciplinary reading in religious education.
Learning and Instruction.
volum 73.
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars;
Jørgensen, Camilla Stabel;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018.
Nordidactica.
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Fjørtoft, Henning.
(2018)
Å tenke sammen om undervisning. Utvikling av en intervensjon for læreres læring.
Acta Didactica Norge.
volum 12 (3).
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Fjørtoft, Henning.
(2017)
Effektiv planlægning og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen.
Dafolo A/S. 2017. ISBN 9788771601299.
Vitenskapelig monografi
-
Fjørtoft, Henning.
(2017)
Navigating the Boundaries between Home, Work, and School. Teaching Values and Literacies in VET.
International Journal of Educational Research.
volum 85.
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Vatn, Gunhild Åm;
Eriksen, Pia Farstad.
(2017)
Juridisk literacy i skolen. Ikke-juristers lovtekstlesing og rettsanvendelse.
Nordic Journal of Literacy Research.
volum 3.
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Effektiv planlegging og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen. 2. utgave.
Fagbokforlaget. 2016. ISBN 978-82-450-1836-3.
Vitenskapelig monografi
-
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Leseveiledere i grunnskolen. Vurderingens rolle i tverrfaglig samarbeid.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Vurdering av muntlighet i klasserommet.
101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Vurdering i matematikk: samtalens betydning i klasserommet.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Vurdering som integrerende element i norskfaget.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.
Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215025889.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Hafskjold, Bjørn;
Fjørtoft, Henning;
Gynnild, Vidar;
Løkås, Marita;
Sindre, Guttorm;
Jenkins Slutås, Christina.
(2016)
Gode vurderingsformer ved NTNU - veien videre.
2016.
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Amdal, Arne Kristian;
Guldal, Tale Margrethe;
Fjørtoft, Henning.
(2015)
Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning II. Nordiske bidrag til fagdidaktikken.
Fagbokforlaget. 2015. ISBN 978-82-321-0405-5.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Brønd, Kirsten Frøhlich;
Fjørtoft, Henning;
Gustafson, Trine;
Heckmann, Lene Skovbo;
Pam, Hook;
Iverssøn, Victoria Grønning;
Jensen, Annette Hildebrand;
Marzano, Robert J;
Nielsen, Bodil;
Nottingham, James;
Petty, Geoff.
(2015)
Læringsmål og taksonomiske redskaber.
Dafolo Forlag. 2015. ISBN 9788771600766. Undervisning og læring (7423).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Engvik, Gunnar;
Dons, Carl Fredrik;
Lyngsnes, Kitt;
Myhre, Hege;
Fjørtoft, Henning.
(2015)
Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Trøndelag, pulje 2.
2015.
Rapport
-
Vatn, Gunhild Åm;
Eriksen, Pia Farstad;
Fjørtoft, Henning.
(2015)
Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv.
2015. ISBN 978-82-91100-10-4.
Rapport
2014
-
Engvik, Gunnar;
Dons, Carl Fredrik;
Fjørtoft, Henning;
Bysveen, Åslaug.
(2014)
Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Sør-Trøndelag, pulje 1.
2014.
Rapport
-
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Grunnleggende ferdigheter i norsk.
Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Hele skolen skriver. Skolebasert kompetansetutvikling i skriving som grunnleggende ferdighet.
101 skrivegrep: om skriving, skrivestrategier og elevers tekstskaping.
Faglig kapittel
-
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Leserammeverk i norsk grunnopplæring. Om validitet i LUS, SOL og Leselos.
Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Norskdidaktikk.
Fagbokforlaget. 2014. ISBN 9788245014129. LNUs skriftserie (198).
Fagbok
-
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Engvik, Gunnar;
Dahl, Thomas;
Fjørtoft, Henning;
Postholm, May Britt;
Wæge, Kjersti.
(2013)
Å bidra til skolebasert kompetanseutvikling. En kartlegging av lærerutdanningsinstitusjoners ressurser.
Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232102891.
Rapport
-
Fjørtoft, Henning.
(2013)
Vurderingspraksiser i matematikkfaget.
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2013)
Vurderinspraksiser i norskfaget.
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva;
Mordal, Siri.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2012.
Rapport
2011
-
Fjørtoft, Henning;
Helland, Frode.
(2011)
Jordsanger : Økokritiske analyser av Inger Christensens lange dikt.
2011. ISBN 978-82-471-3078-0. Doktoravhandlinger ved NTNU (257).
Doktorgradsavhandling
Tidsskriftspublikasjoner
-
Leonardsen, Julie;
Utvær, Britt Karin Støen;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training.
Educational Assessment.
volum 27 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Morud, Elin Bø.
(2021)
Assessment decision-making in vocational education and training.
Studia Paedagogica.
volum 26 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2021)
Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school.
Studies in Educational Evaluation.
volum 70.
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie;
Fjørtoft, Henning.
(2021)
Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
volum 6 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Multimodal Digital Classroom Assessments.
Computers & Education.
volum 152.
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Samarbeid om vurdering - profesjonsfellesskapets rolle.
Bedre Skole.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Lai, Mei Kuin.
(2020)
Affordances of narrative and numerical data: A social-semiotic approach to data use.
Studies in Educational Evaluation.
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading.
British Journal of Religious Education.
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Texts, readers, and positions: Developing a conceptual tool for teaching disciplinary reading in religious education.
Learning and Instruction.
volum 73.
Vitenskapelig artikkel
-
Unstad, Lars;
Jørgensen, Camilla Stabel;
Fjørtoft, Henning.
(2020)
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018.
Nordidactica.
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2018)
Å tenke sammen om undervisning. Utvikling av en intervensjon for læreres læring.
Acta Didactica Norge.
volum 12 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2017)
Navigating the Boundaries between Home, Work, and School. Teaching Values and Literacies in VET.
International Journal of Educational Research.
volum 85.
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Vatn, Gunhild Åm;
Eriksen, Pia Farstad.
(2017)
Juridisk literacy i skolen. Ikke-juristers lovtekstlesing og rettsanvendelse.
Nordic Journal of Literacy Research.
volum 3.
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Fagbokforlaget. 2022. ISBN 9788245039054.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Fjørtoft, Henning.
(2017)
Effektiv planlægning og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen.
Dafolo A/S. 2017. ISBN 9788771601299.
Vitenskapelig monografi
-
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Effektiv planlegging og vurdering. Læring med mål og kriterier i skolen. 2. utgave.
Fagbokforlaget. 2016. ISBN 978-82-450-1836-3.
Vitenskapelig monografi
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.
Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215025889.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Amdal, Arne Kristian;
Guldal, Tale Margrethe;
Fjørtoft, Henning.
(2015)
Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning II. Nordiske bidrag til fagdidaktikken.
Fagbokforlaget. 2015. ISBN 978-82-321-0405-5.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Brønd, Kirsten Frøhlich;
Fjørtoft, Henning;
Gustafson, Trine;
Heckmann, Lene Skovbo;
Pam, Hook;
Iverssøn, Victoria Grønning;
Jensen, Annette Hildebrand;
Marzano, Robert J;
Nielsen, Bodil;
Nottingham, James;
Petty, Geoff.
(2015)
Læringsmål og taksonomiske redskaber.
Dafolo Forlag. 2015. ISBN 9788771600766. Undervisning og læring (7423).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Norskdidaktikk.
Fagbokforlaget. 2014. ISBN 9788245014129. LNUs skriftserie (198).
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Bedriftsinvolvering i vurdering.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Autentisk vurdering på yrkesfag.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
Skolebasert videreutdanning som modell i skoleutvikling.
Skoleutvikling i videregående opplæring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Leseveiledere i grunnskolen. Vurderingens rolle i tverrfaglig samarbeid.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Vurdering av muntlighet i klasserommet.
101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Vurdering i matematikk: samtalens betydning i klasserommet.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Vurdering som integrerende element i norskfaget.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Sandvik, Lise Vikan.
(2016)
Innledning. Vurdering og vurderingskompetanse.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2016)
Å utvikle tolkningsfellesskap i skolen: et verktøy og et kart for vurdering.
Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Grunnleggende ferdigheter i norsk.
Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Hele skolen skriver. Skolebasert kompetansetutvikling i skriving som grunnleggende ferdighet.
101 skrivegrep: om skriving, skrivestrategier og elevers tekstskaping.
Faglig kapittel
-
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Leserammeverk i norsk grunnopplæring. Om validitet i LUS, SOL og Leselos.
Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2014)
Hvordan utvikle vurderingskulturer?.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning;
Engvik, Gunnar;
Langseth, Inger Dagrun;
Buland, Trond Hallgeir.
(2014)
Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer.
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2013)
Vurderingspraksiser i matematikkfaget.
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Fjørtoft, Henning.
(2013)
Vurderinspraksiser i norskfaget.
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Aarre, Ane Krogsæter;
Bjerkestrand, Mimi;
Bjørklund, Bjørn Håvard;
Engelsen, Knut Steinar;
Fjørtoft, Henning;
Larsen, Marius Andre Leie barnehage;
Lund, Andreas;
Olsson, Joakim;
Prøitz, Tine Sophie;
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Skrøvset, Siw;
Tollefsrud, Mette.
(2020)
Partnerskap i lærerutdanningene – et kunnskapsgrunnlag. Delrapport 1.
2020.
Rapport
-
Aarre, Ane Krogsæter;
Bjerkestrand, Mimi;
Bjørklund, Bjørn Håvard;
Engelsen, Knut Steinar;
Fjørtoft, Henning;
Larsen, Marius;
Lund, Andreas;
Olsson, Joakim;
Prøitz, Tine Sophie;
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Skrøvset, Siw;
Tollefsrud, Mette.
(2020)
Partnerskap for kvalitet i lærerutdanningene: Anbefalinger fra Faglig råd for lærerutdanning 2025. Delrapport 2.
2020.
Rapport
-
Hafskjold, Bjørn;
Fjørtoft, Henning;
Gynnild, Vidar;
Løkås, Marita;
Sindre, Guttorm;
Jenkins Slutås, Christina.
(2016)
Gode vurderingsformer ved NTNU - veien videre.
2016.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Dons, Carl Fredrik;
Lyngsnes, Kitt;
Myhre, Hege;
Fjørtoft, Henning.
(2015)
Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Trøndelag, pulje 2.
2015.
Rapport
-
Vatn, Gunhild Åm;
Eriksen, Pia Farstad;
Fjørtoft, Henning.
(2015)
Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv.
2015. ISBN 978-82-91100-10-4.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Dons, Carl Fredrik;
Fjørtoft, Henning;
Bysveen, Åslaug.
(2014)
Utviklingsprosesser i Ungdomstrinn i utvikling. En studie av skolebasert kompetanseutvikling med et utvalg skoler i Sør-Trøndelag, pulje 1.
2014.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Dahl, Thomas;
Fjørtoft, Henning;
Postholm, May Britt;
Wæge, Kjersti.
(2013)
Å bidra til skolebasert kompetanseutvikling. En kartlegging av lærerutdanningsinstitusjoners ressurser.
Akademika forlag. 2013. ISBN 9788232102891.
Rapport
-
Engvik, Gunnar;
Sandvik, Lise Vikan;
Buland, Trond Hallgeir;
Fjørtoft, Henning;
Langseth, Inger Dagrun;
Aaslid, Bjørg Eva;
Mordal, Siri.
(2012)
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2012.
Rapport
-
Fjørtoft, Henning;
Helland, Frode.
(2011)
Jordsanger : Økokritiske analyser av Inger Christensens lange dikt.
2011. ISBN 978-82-471-3078-0. Doktoravhandlinger ved NTNU (257).
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
- LOS8032 - Vurdering og evaluering i utdanning: Politikk, forskning og praksis
- YR6008 - Videreutdanning i vurdering og skoleutvikling
- MGLU5102 - Den utviklingsorienterte lærer: Kunnskap og læringsressurser i samspill i den første skrive- og leseopplæringa
- SKOLE6249 - Vurdering og tilpassing i den første lese-, skrive- og matematikkopplæringa
Formidling
2021
-
Vitenskapelig foredragFjørtoft, Henning; Lai, Mei Kuin; Li, Mengnan. (2021) How curriculum and assessment policies affect assessment culture in the English discipline: A New Zealand Case study. Changes in assessment: Challenges and opportunities. AEA Europe conference 2021 . Association for Educational Assessment Europe; Online. 2021-11-02 - 2021-11-05.
2019
-
Vitenskapelig foredragMorud, Elin Bø; Amdal, Arne Kristian; Fjørtoft, Henning; Utgaard, Sissel. (2019) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects. ICSEI 2019 . ICSEI/Universitetet i Stavanger; Stavanger. 2019-01-08 - 2019-01-12.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2019) Leveraging culturally specific practices in design-based research-practice partnerships: Participatory dialogue in Norwegian schools. AERA 2019 . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.
2018
-
Vitenskapelig foredragAmdal, Arne Kristian; Utgaard, Sissel; Fjørtoft, Henning; Morud, Elin Bø. (2018) Teachers’ assessment literacy and professional development in VET. Negotiating roles, knowledges, and the place of academic subjects. 2018 Earli Sig 1 . University of Helsinki; Helsinki. 2018-08-29 - 2018-08-31.
-
Vitenskapelig foredragFjørtoft, Henning. (2018) Assessment and Learning. Invitert foredrag og workshop . Université de Mons Faculté de traduction et d'interprétation; Mons. 2018-05-15.
-
Vitenskapelig foredragFjørtoft, Henning. (2018) Autentisitet i vurdering på yrkesfag. NORDYRK 2018 . NORDYRK; Lillestrøm. 2018-06-11 - 2018-06-13.
-
Faglig foredragFjørtoft, Henning. (2018) Vurdering og yrkesfag – hva er det, hvordan gjør vi det?. Yrkesfagkonferansen 2018 ; Trondheim. 2018-02-06.
2017
-
Vitenskapelig foredragFjørtoft, Henning. (2017) Utvikling av skolebaserte literacyintervensjoner på ungdomstrinnet. Skriv!Les! 2017 . Lesesenteret og Skrivesenteret; Trondheim. 2017-05-09 - 2017-05-11.
2016
-
Populærvitenskapelig foredragFjørtoft, Henning. (2016) Workshop om rammeverk for eksamensformer. Workshop om rammeverk for eksamensformer . Utdanningsdirektoratet; Asker. 2016-03-15.
-
Vitenskapelig foredragFjørtoft, Henning. (2016) Å lese og (ikke) forstå. Närmare Norden . Uniwersytet SWPS; Warszawa. 2016-05-13.
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2016) Validity as threshold concept to develop assessment cultures in schools. 2016 AERA Annual Meeting . AERA; Washigton DC. 2016-04-08 - 2016-04-12.