Dan-Anders Normann
Om
Dan-Anders Normann er universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning, avdeling FYSU. Jeg har faglært konditor, har en bachelorgrad som yrkesfaglærer og en mastergrad i yrkesdidaktikk, og har undervisningserfaring fra mat- og helsefag på ungdomsskolen og med praksiskandidater i vg3 baker- og konditorfag. I tillegg har jeg over 10 års erfaring som instruktør og faglig leder med lærlingeansvar i både små og store bedrifter.
Doktorgradsprosjekt
Fra 2021 til 2025 var jeg stipendiat ved NTNU, og arbeidet med en doktorgradsavhandling knyttet til NFR-prosjektet Going Gradeless. Gjennom en mixed methods-tilnærming undersøkte jeg karakterdempet vurderingspraksis i videregående skole, gjennom tre studier:
-
En scoping review som kartla internasjonal kunnskap om karakterdempet vurdering, og identifiserte fire hovedfaktorer som karakteriserer karakterdempede vurderingspraksiser: rationales, contextual conditions, implementation og consequences.
-
En kvalitativ intervjustudie som undersøkte læreres og elevers opplevelser i restaurant- og matfag, og konseptualiserte dilemmaet “Faithful or Truthful”, som reflekterer opplevde spenninger mellom lærernes egen praksis og skolens karakterdempede policy.
-
En kvantitativ studie som analyserte sammenhengen mellom karakterdempet vurdering og elevenes opplevelse av karakterpress ved syv videregående skoler, med sammenligninger mellom studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, både med og uten karakterdempet praksis.
Kompetansepakker for lærebedrifter og prøvenender
I 2021-2024 deltok jeg i prosjektet Kompetansepakker for lærebedrifter og prøvenemder i samarbeid med HINN på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Anonym vurdering
Fra høsten 2025 deltar jeg i et forskningsprosjekt om utprøving av anonym vurdering i videregående skole. Fire videregående skoler skal gjennomføre utprøving av anonym vurdering i norsk på yrkesfag og engelsk i studiespesialiserende program. bakgrunnen for utprøvingen er bekymring for store kjønnsforskjeller i vurderingsresultater, og at anonym vurdering kan bidra til en mer rettferdig vurdering.
Prøveordningen har to hovedformål: å bidra til at elevene får en rettferdig og faglig relevant
vurdering, og å styrke lærernes vurderingspraksis gjennom profesjonsutvikling og samarbeid.
Prosjektet ledes av Skrivesenteret i samarbeid med Trøndelag fylkeskommune, der jeg bidrar i følgeforskningen. I prosjektet samarbeider vi også med Osloskolen i datainnhentingen.
Forskning
Going gradeless
PLAC: Professional Learning in Assessment Communities
Publikasjoner
Reduced grading in assessment: A scoping review
Faithful or truthful? Dilemmas encountered by teachers when implementing reduced grading
Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap
2025
-
Normann, Dan-Anders.
(2025)
Faithful or truthful? Dilemmas encountered by teachers when implementing reduced grading.
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie Klovholt;
Normann, Dan-Anders.
(2025)
Å fylle på den yrkesdidaktiske «verktøykassa» en studie av yrkesfaglærerstudenters kompetanseutvikling på tvers av campusundervisning og skolepraksis.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD
Vitenskapelig artikkel
-
Normann, Dan-Anders.
(2025)
Mindre bruk av karakter i skolen byr på lojalitetsproblemer for lærere.
Kronikk
2024
-
Sandvik, Lise Vikan;
Andrea, Seljeseth;
Normann, Dan-Anders;
Fjørtoft, Henning.
(2024)
Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Rokkones, Klara.
(2024)
Bocuse d’Or i et yrkesdidaktisk perspektiv.
Yrke
Fagartikkel
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Haaland, Grete;
Kristiansen, Line Heitman;
Markestad, Elin Birkeland;
Normann, Dan-Anders;
Svoen, Brit.
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving. Kompetansepakker som verktøy for lærebedrifter og prøvenemder!.
Yrke
Fagartikkel
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders;
Haaland, Grete;
Svoen, Brit;
Kristiansen, Line;
Birkeland, Elin Markestad.
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving!.
Kronikk
2023
-
Normann, Dan-Anders;
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2023)
Reduced grading in assessment: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2022
-
Normann, Dan-Anders;
Rokkones, Klara.
(2022)
Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Hanssen, Grete.
(2021)
Smart, stolt og snart fagarbeider!.
Kronikk
2020
-
Normann, Dan-Anders.
(2020)
Hvilken arbeidserfaring er det å leke butikk i korridoren?.
Kronikk
2019
-
Normann, Dan-Anders;
Knutas, Agneta.
(2019)
Yrkesfaglærere i ungdomsskolen.
NTNU
NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Normann, Dan-Anders.
(2025)
Faithful or truthful? Dilemmas encountered by teachers when implementing reduced grading.
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie Klovholt;
Normann, Dan-Anders.
(2025)
Å fylle på den yrkesdidaktiske «verktøykassa» en studie av yrkesfaglærerstudenters kompetanseutvikling på tvers av campusundervisning og skolepraksis.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD
Vitenskapelig artikkel
-
Normann, Dan-Anders.
(2025)
Mindre bruk av karakter i skolen byr på lojalitetsproblemer for lærere.
Kronikk
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Rokkones, Klara.
(2024)
Bocuse d’Or i et yrkesdidaktisk perspektiv.
Yrke
Fagartikkel
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Haaland, Grete;
Kristiansen, Line Heitman;
Markestad, Elin Birkeland;
Normann, Dan-Anders;
Svoen, Brit.
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving. Kompetansepakker som verktøy for lærebedrifter og prøvenemder!.
Yrke
Fagartikkel
-
Rokkones, Klara Elfrida Lillevik;
Normann, Dan-Anders;
Haaland, Grete;
Svoen, Brit;
Kristiansen, Line;
Birkeland, Elin Markestad.
(2024)
11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving!.
Kronikk
-
Normann, Dan-Anders;
Sandvik, Lise Vikan;
Fjørtoft, Henning.
(2023)
Reduced grading in assessment: A scoping review.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Normann, Dan-Anders;
Leonardsen, Julie, Klovholt;
Hanssen, Grete.
(2021)
Smart, stolt og snart fagarbeider!.
Kronikk
-
Normann, Dan-Anders.
(2020)
Hvilken arbeidserfaring er det å leke butikk i korridoren?.
Kronikk
Del av bok/rapport
-
Normann, Dan-Anders;
Rokkones, Klara.
(2022)
Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Sandvik, Lise Vikan;
Andrea, Seljeseth;
Normann, Dan-Anders;
Fjørtoft, Henning.
(2024)
Erfaring med redusert bruk av karakterer i videregående skole.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Normann, Dan-Anders;
Knutas, Agneta.
(2019)
Yrkesfaglærere i ungdomsskolen.
NTNU
NTNU
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2025
-
Vitenskapelig foredragFjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan; Kohanová, Iveta; Tveit, Sverre; Normann, Dan-Anders; Amdal, Arne Kristian Karlsen. (2025) Going Gradeless in Upper Secondary School: A Multiple Case Study of a Natural Experiment. Association for Educational Assessment Europe 2025 , den Haag 2025-11-04 - 2025-11-07
-
PosterNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2025) “I’ll get a dog if I get an A” – Rewards as a Parental Strategy to Support Students’ Academic Success. Designing tomorrow’s assessment landscape for positive impact on learning , Den Haag 2025-11-04 - 2025-11-07
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2025) Karakterdempet vurdering på yrkesfag: karakterpress og dilemmaer. Karakterens kraft: Hvilke konsekvenser har vurdering i skolen? 2025-04-01 - 2025-04-01
2024
-
PosterNormann, Dan-Anders; Sandvik, Lise Vikan; Storstad, Oddveig. (2024) Reduced grading in upper secondary school: Exploring students' perceptions. AEA-Europe 2024-11-06 - 2024-11-09
-
Vitenskapelig foredragCipriano, Gabriel; Normann, Dan-Anders; Sanchez, Estelia Borquez; Leonardsen, Julie, Klovholt; Shakeh, Manassian. (2024) Is artificial intelligence considered a helpful ally or a potential antagonist in the field of assessment research?. AEA-Europe 2024-11-06 - 2024-11-09
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2024) Faithful or truthful? Teachers’ and students` perceptions. EARLI SIG1 2024-06-26 - 2024-06-28
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2024) Å være trofast eller sannferdig? Karakterdempet vurderingspraksis på yrkesfag. Fagdag for restaurant- og matfag 2024-01-11 - 2024-01-11
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2024) Karakterdempet vurderingspraksis. Fagdag for Helse- og oppvekstfag «Bedre vurdering, bedre læring» 2024-11-27 - 2024-11-27
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2024) Going gradeless - reduced grading in assessment. The International Vocational Education and Training Research Group Schedule Erasmus + Visit 2024-09-11 - 2024-09-11
2023
-
Faglig foredragNormann, Dan-Anders; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning. (2023) Going Gradeless på yrkesfag. Nasjonal DeKOM YF-samling 2023-09-20 -
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Ciprioano, Gabriel; Leonardsen, Julie, Klovholt. (2023) Assessment Reform Journeys: Post Graduate Students and Early Researchers Across Borders. AEA-Europe 2023-11-02 - 2023-11-04
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2023) Reduced grading in assessment: A scoping review. AERA Annual meeting , Chicago 2023-04-13 - 2023-04-16
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders. (2023) Karakterdempet vurderingspraksis på yrkesfag. NordYRK , Bergen 2023-06-06 - 2023-06-09
-
PosterNormann, Dan-Anders. (2023) Reduced grading in vocational education. AEA-Europe 2023-11-02 - 2023-11-04
-
PosterNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2023) A scoping review of research on reduced grading. EARLI conference , Thessaloniki, Hellas 2023-08-22 - 2023-08-26
-
Vitenskapelig foredragHanssen, Grete; Leonardsen, Julie, Klovholt; Normann, Dan-Anders. (2023) Yrkesfag på dagsorden. Nasjonalt nettverk for DEKOM yrkesfag , Trondheim 2023-09-20 - 2023-09-20
2022
-
IntervjuNormann, Dan-Anders. (2022) Gikk fra skolelei til doktorgrads-stipendiat. Saltenposten Saltenposten [null] 2022-02-11
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Karakterdempet vurderingspraksis: en scoping review. Kunnskapslunsjen 2022-09-29 - 2022-09-29
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Going gradeless: A scoping review of reduced grading in assessment. AEA-Europe 2022-11-10 - 2022-11-12
-
Vitenskapelig foredragManassian, Shakeh; Normann, Dan-Anders. (2022) Discussion group session: Studying, researching and networking during a pandemic - issues faced by post-graduate and early career researchers and how a learning, collaborative community can help. AEA-Europe 2022-11-10 - 2022-11-12
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Learning beyond grades. A scoping review of reduced grading in assessment. EARLI SIG 1 & 4 JOINT CONFERENCE , Cádiz, Spain 2022-06-27 - 2022-06-30
-
Vitenskapelig foredragNormann, Dan-Anders; Rokkones, Klara. (2022) Yrkesfaglærere og ungdomsskolelærere i et profesjonelt læringsfellesskap. NordYRK , Linköping Universitet, campus Norrköping 2022-06-01 - 2022-06-03
2018
-
Faglig foredragNormann, Dan-Anders; Mikkelsen, Marte. (2018) Grenseløse muligheter: Internasjonalt samarbeid i yrkesfag. Yrkesfagkonferansen , Trondheim 2018-02-06 - 2018-02-06