Tone Pernille Østern
Tone Pernille Østern
tone.pernille.ostern@ntnu.no
Om
Tone Pernille Østern, med en Dr. of Arts in Dance fra University of the Arts Helsinki, er professor i kunstfagdidaktikk med vekt på dans ved NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Hun er også gjesteprofessor i dansedidaktikk i samtidskontekster ved Stockholms konstnärliga högskola. Hun er aktiv som kunstner/forsker/lærer, med spesiell interesse for sosialt engasjert kunst, dans i dialog med samtiden, koreografiske prosesser, performativ forskning og post-kvalitativ metodologi, inkluderende og kritiske didaktiske praksiser, og kroppslig læring. Praksis-ledet forskning, ARTography og didaktisk designforskning har vært sentrale tilnærminger i hennes forskningsaktivitet. Fra år 2000 er hun del av Inclusive Dance Company, som grunnlegger av kompaniet sammen med Arnhild Staal Pettersen og Luis Della Mea (https://www.dance-company.no; https://www.dance-company.no/tone-pernille-ostern). Hun veileder master- og ph.d.-studenter i inn- og utland. Tone Pernille er studieprogramleder for 2-årig master i fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning fra januar 2022, og leder for Forum for likeverd, inkludering og mangfold ved instituttet fra august 2022. Hun var faggruppeleder for Kunstfag, mediefag og kroppsøving i 2010-2016 ved Program for lærerutdanning, NTNU, og fagseksjonsleder for Kunstfag, kroppsøving og idrett i 2017-2021 ved Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Doktorgrad
Østern, T.P. (2009). Meaning-making in the Dance Laboratory. Exploring Dance Improvisation with Differently Bodied Dancers. (Diss.) Helsinki: Theatre Academy. Download: https://actascenica.teak.fi/lectio/tone-pernille-ostern-lectio/
Utvalgte aktiviteter
Kreative praksiser
Decolonizing tertiary dance education. Time to act. Videoreportasje om konferansen 7.-8. april 2022 ved Stockholms konstnärliga högskola og Makerere University https://www.youtube.com/watch?v=OFsNrtyv_is
The Different Bodies Lab dokumentar (2022) https://www.youtube.com/watch?v=5AvdG2vXT5k om ulikhet som en verdi i kunst og samfunn, produsert av Cédric Audinot for Scenekunstbruket/Norway, Imaginate/Scotland, Aaben Dans/Denmark, Krokusfestival/Belgium og The Ark/Ireland.
Eksternfinansierte forskningsprosjekter
2022-26 Advisory Board Member in STEAM-undervisning i förskolan – en möjlighet att överskrida könsnormer med koppling till estetiska uttrycksformer, naturvetenskap, teknik och matematik? Project owner: Stockholm University, Department for Child and Youth Sciences. Funded by Research Council Sweden. https://www.su.se/forskning/forskningsprojekt/steam-undervisning-i-f%C3%B6rskolan?open-collapse-boxes=research-project-description,research-project-members
2022-23 Partner with Elen Øyen in Artist – an accessible profession? A research project about artists with disabilities in Norway. Initiated, owned and funded by Arts Council Norway, led by Fafo in collaboration with NTNU. https://www.kulturradet.no/fou/vis-artikkel/-/forskningsprosjekt-om-kunstnere-med-funksjonsnedsettelser-er-i-gang
2022-24 International research partner in ELLA (Embodied language learning through the arts). Funded by the KONE foundation. Project leader: Professor Eeva Anttila, University of the Arts Helsinki. https://www.uniarts.fi/en/projects/embodied-language-learning-through-the-arts-ella/
2022-23 Research partner in pARTiciPED: Empowering student teachers for cross-sectoral collaborations with The Cultural School Bag (TCS) in Norwegian Schools. Funded by the Resarch Council Norway. Project leader: Associate Professor Kristine Høeg Karlsen, Østfold University College. https://www.hiof.no/lusp/pil/forskning/prosjekter/participed/
Redaksjonelle oppgaver
2015- Ansvarlig redaktør for Dance Articulated. ISSN: 2703-8327. https://www.ntnu.no/ojs/index.php/ps
Senest avsluttede masterveiledning
2022 Masteroppgave i grunnskolelærerutdanning 1.-7., kunst og håndverk, NTNU, av Helene Trælnes. Medveileder: Stein Erik Grønningsæter. «Didaktisk design for motivasjon og mestring i kunst og håndverk med teknikken Pouring Paint i akrylmaling. En kvalitativ studie om utvikling av didaktisk design i kunst og håndverk."
Seneste avsluttede ph.d.-veiledning
2022 Dr. Ida Pape-Pedersen ved NORD, ph.d.-programmet studier av profesjonspraksis, med avhandlingen “Pedagogkroppen. En studie av kroppslig profesjonskunnskap(ing) i barnehagen». Medveileder: Ann Karin Orset (NORD).
Publikasjoner
2023
-
Bakke, Jannike Ohrem;
Østern, Tone Pernille;
Hansson, Hege Naper;
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Sørum, Anne Grut;
Lund, Anette Helene.
(2023)
Undervisningens dramaturgi Fortellinger og analyser fra klasserommet.
Fagbokforlaget. 2023. ISBN 978-82-450-3404-2.
Vitenskapelig kommentarutgave
-
Nesami, Maryam Bagheri;
Østern, Tone Pernille.
(2023)
Inclusion as Folded Choreo-Writing.
Making Connections in and Through Arts-Based Educational Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Østern, Tone Pernille;
Olsen, Terje;
Øyen, Elen;
Lien, Lise;
Holum, Lene Christin.
(2023)
Tilgjengelige kunstnerskap? Et kunnskapsprosjekt om kunstnere med funksjonsnedsettelser i Norge.
Fagbokforlaget. 2023. ISBN 9788270812080.
Vitenskapelig monografi
-
Østern, Tone Pernille;
Sørum, Anne Grut;
Lund, Anette Helene.
(2023)
En dramaturgisk bryllupsfest - Undervisning om og i estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanning.
Undervisningens dramaturgi Fortellinger og analyser fra klasserommet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Audinot, Cedric;
Østern, Tone Pernille.
(2022)
Different Bodies Lab Documentary (https://www.youtube.com/watch?v=5AvdG2vXT5k).
Film documentary
[Kunstnerisk og museal presentasjon] . Scenekunstbruket/Norway, Imaginate/Scotland, Aaben Dans/Denmark, Krokusfestival/Belgium and The Ark/Ireland; Online / Youtube. 2022-03-01.
Annen presentasjon
-
Ervik, Hilde;
Østern, Tone Pernille;
Strømme, Alex.
(2022)
A narrative inquiry into fishermen’s experience-based knowledge.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 6 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Golovátina-Mora, Polina;
Hovde, Sunniva Skjøstad;
Østern, Tone Pernille.
(2022)
Seeding Actions.
RUUKKU.
volum 19.
Faglig artikkel
-
Jusslin, Sofia;
Bodén, Linnea;
Magnusson, Lena O;
Østern, Tone Pernille.
(2022)
Post-approaches to education and the arts: Putting theories to work in arts educational practices.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 6 (3).
Leder
-
Lindquist, Ellen;
Haugerud, Tor;
Owen, Weaver;
Aass, Ane;
Becker, Ingrid;
Røkke-Olsen, Tovelise;
Østern, Tone Pernille;
Jenny, Hillmo Teig;
Breivik, Tor.
(2022)
Trehagen - en visuell konsert.
Trehagen - en visuell konsert
Teaterproduksjon
-
Østern, Tone Pernille.
(2022)
Nei, ministre og rektorer: dere har ikke fått «scenenekt».
Forskersonen.no.
Kronikk
-
Østern, Tone Pernille;
Martin, Rosemary Kate;
Bichao, Helena;
Pettersen, Arnhild Staal.
(2022)
Insectography: A Choreographic Crafting of Insects and Us.
Expanding Environmental Awareness in Education Through the Arts Crafting-with the Environment.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Østern, Tone Pernille;
Pålsrud, Hege.
(2022)
PUSH+ Different Bodies Lab, January 12-20, 2022.
Europe Creative supported PUSH+ Artist Lab residency, 8 days
[Kunstnerisk og museal presentasjon] . Scenekunstbruket (Norway), Imaginate (Scotland), the Ark (Ireland), Krokusfestival (Belgium), Aabendans (Denmark); Trondheim / online. 2022-01-12 - 2022-01-20.
Annen presentasjon
-
Østern, Tone Pernille;
Sundberg, Rikke A.;
Martin, Rosemary Kate.
(2022)
The body- friend or foe in dance? A critical reflection on the body through the Norwegian national curriculum renewal of the upper secondary school subject Dance Techniques.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 6 (4).
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Hovde, Sunniva Skjøstad;
Smzy Maulidi, Asante;
Østern, Tone Pernille.
(2021)
Towards Just Dance Research. An uMunthu Participatory and Performative Inquiry Into Malawian–Norwegian Entanglements.
Arts-Based Methods for Decolonising Participatory Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Østern, Tone Pernille;
Bjerke, Øyvind.
(2021)
Forekomst og forståelser av kroppslig læring i norskspråklig forskning.
Kroppslig læring - perspektiver og praksiser.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Østern, Tone Pernille;
Bjerke, Øyvind;
Engelsrud, Gunn Helene;
Sørum, Anne Grut.
(2021)
Kroppslig læring - perspektiver og praksiser.
Universitetsforlaget. 2021. ISBN 978-82-15-04370-8.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Østern, Tone Pernille;
Jusslin, Sofia;
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Maapalo, Pauliina;
Bjørkøy, Ingrid.
(2021)
A performative paradigm for post-qualitative inquiry.
Qualitative Research.
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Tone Pernille;
Reppen, Camilla;
Lion, Katarina;
Lundmark, Katarina;
Sjöstedt Edelholm, Elisabet.
(2021)
Future designs of tertiary dance education: Scanning the field for decolonizing potentials in a major change project at the Department for Dance Pedagogy at Stockholm University of the Arts.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 5 (4).
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Østern, Tone Pernille;
Dahl, Thomas;
Strømme, Alex;
Petersen, Jesper Aagaard;
Østern, Maria Anna-Lena Viola;
Selander, Staffan.
(2019)
Dybde//læring - en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming.
Universitetsforlaget. 2019. ISBN 978-82-15-02972-6.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Tidsskriftspublikasjoner
-
Ervik, Hilde;
Østern, Tone Pernille;
Strømme, Alex.
(2022)
A narrative inquiry into fishermen’s experience-based knowledge.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 6 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Golovátina-Mora, Polina;
Hovde, Sunniva Skjøstad;
Østern, Tone Pernille.
(2022)
Seeding Actions.
RUUKKU.
volum 19.
Faglig artikkel
-
Jusslin, Sofia;
Bodén, Linnea;
Magnusson, Lena O;
Østern, Tone Pernille.
(2022)
Post-approaches to education and the arts: Putting theories to work in arts educational practices.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 6 (3).
Leder
-
Østern, Tone Pernille.
(2022)
Nei, ministre og rektorer: dere har ikke fått «scenenekt».
Forskersonen.no.
Kronikk
-
Østern, Tone Pernille;
Sundberg, Rikke A.;
Martin, Rosemary Kate.
(2022)
The body- friend or foe in dance? A critical reflection on the body through the Norwegian national curriculum renewal of the upper secondary school subject Dance Techniques.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 6 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Tone Pernille;
Jusslin, Sofia;
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Maapalo, Pauliina;
Bjørkøy, Ingrid.
(2021)
A performative paradigm for post-qualitative inquiry.
Qualitative Research.
Vitenskapelig artikkel
-
Østern, Tone Pernille;
Reppen, Camilla;
Lion, Katarina;
Lundmark, Katarina;
Sjöstedt Edelholm, Elisabet.
(2021)
Future designs of tertiary dance education: Scanning the field for decolonizing potentials in a major change project at the Department for Dance Pedagogy at Stockholm University of the Arts.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
volum 5 (4).
Vitenskapelig artikkel
Kunstneriske produksjoner
-
Lindquist, Ellen;
Haugerud, Tor;
Owen, Weaver;
Aass, Ane;
Becker, Ingrid;
Røkke-Olsen, Tovelise;
Østern, Tone Pernille;
Jenny, Hillmo Teig;
Breivik, Tor.
(2022)
Trehagen - en visuell konsert.
Trehagen - en visuell konsert
Teaterproduksjon
Bøker
-
Bakke, Jannike Ohrem;
Østern, Tone Pernille;
Hansson, Hege Naper;
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Sørum, Anne Grut;
Lund, Anette Helene.
(2023)
Undervisningens dramaturgi Fortellinger og analyser fra klasserommet.
Fagbokforlaget. 2023. ISBN 978-82-450-3404-2.
Vitenskapelig kommentarutgave
-
Østern, Tone Pernille;
Olsen, Terje;
Øyen, Elen;
Lien, Lise;
Holum, Lene Christin.
(2023)
Tilgjengelige kunstnerskap? Et kunnskapsprosjekt om kunstnere med funksjonsnedsettelser i Norge.
Fagbokforlaget. 2023. ISBN 9788270812080.
Vitenskapelig monografi
-
Østern, Tone Pernille;
Bjerke, Øyvind;
Engelsrud, Gunn Helene;
Sørum, Anne Grut.
(2021)
Kroppslig læring - perspektiver og praksiser.
Universitetsforlaget. 2021. ISBN 978-82-15-04370-8.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Østern, Tone Pernille;
Dahl, Thomas;
Strømme, Alex;
Petersen, Jesper Aagaard;
Østern, Maria Anna-Lena Viola;
Selander, Staffan.
(2019)
Dybde//læring - en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming.
Universitetsforlaget. 2019. ISBN 978-82-15-02972-6.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Nesami, Maryam Bagheri;
Østern, Tone Pernille.
(2023)
Inclusion as Folded Choreo-Writing.
Making Connections in and Through Arts-Based Educational Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Østern, Tone Pernille;
Sørum, Anne Grut;
Lund, Anette Helene.
(2023)
En dramaturgisk bryllupsfest - Undervisning om og i estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanning.
Undervisningens dramaturgi Fortellinger og analyser fra klasserommet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Østern, Tone Pernille;
Martin, Rosemary Kate;
Bichao, Helena;
Pettersen, Arnhild Staal.
(2022)
Insectography: A Choreographic Crafting of Insects and Us.
Expanding Environmental Awareness in Education Through the Arts Crafting-with the Environment.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hovde, Sunniva Skjøstad;
Smzy Maulidi, Asante;
Østern, Tone Pernille.
(2021)
Towards Just Dance Research. An uMunthu Participatory and Performative Inquiry Into Malawian–Norwegian Entanglements.
Arts-Based Methods for Decolonising Participatory Research.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Østern, Tone Pernille;
Bjerke, Øyvind.
(2021)
Forekomst og forståelser av kroppslig læring i norskspråklig forskning.
Kroppslig læring - perspektiver og praksiser.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
UTSTILLING
-
Audinot, Cedric;
Østern, Tone Pernille.
(2022)
Different Bodies Lab Documentary (https://www.youtube.com/watch?v=5AvdG2vXT5k).
Film documentary
[Kunstnerisk og museal presentasjon] . Scenekunstbruket/Norway, Imaginate/Scotland, Aaben Dans/Denmark, Krokusfestival/Belgium and The Ark/Ireland; Online / Youtube. 2022-03-01.
Annen presentasjon
-
Østern, Tone Pernille;
Pålsrud, Hege.
(2022)
PUSH+ Different Bodies Lab, January 12-20, 2022.
Europe Creative supported PUSH+ Artist Lab residency, 8 days
[Kunstnerisk og museal presentasjon] . Scenekunstbruket (Norway), Imaginate (Scotland), the Ark (Ireland), Krokusfestival (Belgium), Aabendans (Denmark); Trondheim / online. 2022-01-12 - 2022-01-20.
Annen presentasjon
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2023) Praksisledet og kunstnerisk forskning – muligheter og utfordringer ved publisering og formidling. Fagdag for Forskningsprogrammet Kunst, kreativitet og kulturelle praksiser (HVL) . Høyskolen på Vestlandet; Bergen. 2023-02-10 - 2023-02-10.
2022
-
Vitenskapelig foredragHovde, Sunniva Skjøstad; Smzy Maulidi, Asante; Østern, Tone Pernille. (2022) Decolonizing dance genres, styles and language in a Malawian-Norwegian collaboration-The concept modern and traditional as agentic trouble-makers. Decolonizing tertiary dance education: Time to act . Stockholm University of the Arts and Makerere University; Virtual / Stockholm and Kampala. 2022-04-07 - 2022-04-08.
-
Vitenskapelig foredragHusby, Victoria; Østern, Tone Pernille. (2022) A shared key note: Science and Arts combined in learning and Teaching. Drawing and arts to learn science . The ScienceHumanities research group at ILU; Trondheim. 2022-11-22 - 2022-11-22.
-
Vitenskapelig foredragNesami, Maryam Bagheri; Reppen, Camilla; Østern, Tone Pernille. (2022) Choreographic folding as critical conversation. Decolonizing tertiary dance education: Time to act . Stockholm University of the Arts and Makerere University; Virtual / Stockholm and Kampala. 2022-04-07 - 2022-04-08.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2022) A Norwegian Observatory for Arts and Cultural Education. ENO European Observatiories for Arts and Cultural Educaion . OeAD-GmbH – Austria’s Agency for Educa'on and Interna'onalis; Wien. 2022-09-14 - 2022-09-15.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2022) Conference wrap-up: Decolonizing tertiary dance education: Time to act, April 7-8, 2022. Decolonizing tertiary dance education: Time to act . Stockholm University of the Arts and Makerere University; Virtual / Stockholm and Kampala. 2022-04-07 - 2022-04-08.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2022) Ethics in Arts-Based Research. NAFA CAR:E series . Nanyang Academy of the Arts; Singapore (online). 2022-08-30 - 2022-08-30.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2022) Performative research through post-qualitative inquiry. Workshop i regi av «Art – Practice – Research» . OsloMet; Oslo. 2022-03-09 - 2022-03-09.
-
IntervjuØstern, Tone Pernille; Arvola, Jakob. (2022) Ønsker økt kroppsmangfold på scenen. Studio 2, NRK P2 [Radio]. 2022-06-13.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Bichao, Helena. (2022) Book launch: Presentation of "Insectography - a choroegraphic crafting of insects and us" as part of the edited book "Expanding environmental awareness in education through the arts. Crafting-with the environment.". Book launch . Springer; online. 2022-12-20 - 2022-12-20.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Bichao, Helena. (2022) Insectography - with insects as choreographic wonder partners in education in the antropocene. 11th World Environmental Education Congress Building Bridges in Times of Climate Urgency . World Environmental Education Congress & Masaryk University; Praha. 2022-03-14 - 2022-03-18.
-
ProgramdeltagelseØstern, Tone Pernille; Heilä-Ylikallio, Ria; Jusslin, Sofia. (2022) «Läromedelsväktarna samtalar om kroppen och dansen som läromedel». https://www.youtube.com/watch?v=4l70ubvPzyk [Internett]. 2022-05-11.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Makurumbandi, Tendai; Silva, Mafalda; Pålsrud, Hege. (2022) Ulike kropper i scenekunsten. Heddadagene . Scenekunstbruket; Oslo. 2022-06-13 - 2022-06-13.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Martin, Rosemary Kate. (2022) Kulturskolen and the Anthropocene. Cutting Edge Kulturskole 2021 (2022) . Universitetet of Agder; Virtual / University of Agder. 2022-02-17 - 2022-02-17.
-
DokumentarØstern, Tone Pernille; Martin, Rosemary Kate; Palme, Johan; Mabingo, Alfdaniels. (2022) Time to act! Decolonizing tertiary dance education conference 2022 documentary. https://www.youtube.com/watch?v=OFsNrtyv_is [Internett]. 2022-04-29.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Øyen, Elen. (2022) Available artistry? A knowledge project about artists with disabilities in Norway. Double bill: Boklansering & presentasjon av forskningsprosjekt . Multiplié dance festival; Trondheim. 2022-04-01 - 2022-04-01.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Øyen, Elen. (2022) Doing dance/choreography/pedagogies/research with difference as value in arts and society. Disability and dance . Panta Rei og CODA – Oslo International Dance Festival; Oslo. 2022-03-28 - 2022-03-28.
2021
-
Vitenskapelig foredragErvik, Hilde; Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex. (2021) Paper presentation: A narrative inquiry into fishermen’s experience-based knowledge. Bodily Learning Conference 2021 . NTNU; Virtual conference on zoom. 2021-04-22 - 2021-04-23.
-
Faglig foredragIda, Pape-Pedersen; Østern, Tone Pernille. (2021) Pedagogkroppen, en danse-basert studie av barnehageansattes kroppslige kunnskap. En samtale mellom Ida Pape Pedersen og Tone Pernille Østern, inkludert dansepraksis. Seminarium i mellomrommet: Scenekunst for de minste – lek, undring og læring . KOREDA / Dans i Trøndelag; Inderøy. 2021-10-08 - 2021-10-08.
-
Populærvitenskapelig foredragLomuljo, Anthony; Bojner Horwitz, Eva; Lindqvist, Anna; Poikonen, Hanna; Østern, Tone Pernille. (2021) Forskningsseminarium: Innovativa meningsutbyten dansforskare emellan / Research seminar: Innovative research exchange between dance researchers. Dans i skolan biennalen 2021 . Dans i skolan / Musikhögskolan, Luleå tekniska universitet; Piteå. 2021-10-11 - 2021-10-13.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2021) Choreographic folding / bodily reading. Research seminar . Kunst og sosiale relasjoner / universitetet i Agder; Fevik. 2021-09-02 - 2021-09-03.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2021) Choreographic folding: Insectography. Dans i skolan biennalen 2021 . Dans i skolan / Musikhögskolan, Luleå tekniska universitet; Piteå. 2021-10-11 - 2021-10-13.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2021) Forskertilblivelse. Oppstartsseminar for "Kunstfagdidaktisk forskning" ved Fakultet for utøvende kunstfag, Universitetet i Stavanger . Fakultet for utøvende kunstfag, Universitetet i Stavanger; Stavanger. 2021-10-06 - 2021-10-06.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2021) Gul / Blå / Rød. Danseriske impulser for små barn. Seminarium i mellomrommet: Scenekunst for de minste – lek, undring og læring . KOREDA / Dans i Trøndelag; Inderøy. 2021-10-08 - 2021-10-08.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2021) Hvordan forske med (kunstnerisk) praksis?. Seminar av forskningsgruppa for kunstnerisk utviklingsarbeid ved USN, campus Aruland . Institutt for tradisjonskunst og folkemusikk i Rauland (USN); webinar. 2021-06-15 - 2021-06-15.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2021) Keynote presentation: “From normativity towards performativity - A performative research paradigm as a space for inclusion, resistance, and hope”. The Drama for Life conference "Performing Democracy. The fire. The fight. The fiction." . Wits University; Virtual / Johannesburg, South-Africa. 2021-08-18 - 2021-08-18.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2021) Keynote: Varför är dans ett eget ämne i grundskolan i Nya Zeeland, men inte i Norden? – Om dansens (oförlösta) potential som kroppsligt lärande och relationell konstform i skolan. Webbinaret "Dans i skolan" . Regionala danscentret i Österbotten / Åbo Akademi University; Webbinar / Åbo Akademi University / Finland. 2021-04-29 - 2021-04-29.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2021) Presentasjon av antologien "Kroppslig læring - perspektiver og praksiser" / seminar Kroppslig læring. Seminar av forskningsgruppa Kroppslig læring i profesjonsutdanning . OsloMet; Virtual seminar on zoom. 2021-06-02 - 2021-06-02.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2021) Stay performative, stay critical - potentials of artistic research. Seminar . Nanyang Academy of Fine Arts; Singapore. 2021-02-10 - 2021-02-10.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Axelsen Sundberg, Rikke. (2021) Workshopserie om fagfornyelsen i dans (25.08.21) / VGS / for Proda Agder. Workshop for Proda (Profesjonell dansetrening) Agder . Proda Agder (Profesjonell dansetrening); Virtuell. 2021-08-25 - 2021-08-25.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Axelsen Sundberg, Rikke. (2021) Workshopserie om fagfornyelsen i dans (31.08.21) / VGS / for Proda Agder. Workshop for Proda (Profesjonell dansetrening) Agder . Proda Agder (Profesjonell dansetrening); Virtuell. 2021-08-31 - 2021-08-31.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Axelsen Sundberg, Rikke; Martin, Rosemary Kate. (2021) Paper presentation: The body as enemy or friend in upper secondary dance education?. Bodily Learning Conference 2021 . NTNU; Virtual conference on zoom. 2021-04-22 - 2021-04-23.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Bjerke, Øyvind; Engelsrud, Gunn Helene; Sørum, Anne Grut. (2021) Boklansering av den vitenskapelige antologien "Kroppslig læring. Perspektiver og praksiser" ved Universitetsforlaget. Redaktører: Østern, Bjerke, Engelsrud & Sørum. Bodily Learning Conference 2021 . NTNU og Universitetsforlaget; Virtual conference on zoom. 2021-04-22 - 2021-04-22.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Martin, Rosemary Kate. (2021) Guest lecture: Practice-led, dance-based research / decolonical and indigenous methodologies. Seminar by the research groups "Arts and social relations" . The research group "Arts and Social Relations"; Webbinar / University of Agder. 2021-04-28 - 2021-04-28.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Reppen, Camilla; Lundmark, Katarina; Lion, Katarina; Sjöstedt Edelholm, Elisabet. (2021) KOLLEKTIV OMVÄRLDSANALYS AV DANSPEDAGOGISKA PRAKTIKER I SAMTIDA KONTEXTER - SOM UNDERLAG FÖR UTVECKLING AV UTBILDNING. Forskningsveckan vid Stockholms konstnärliga högskola . Stockholms konstnärliga högskola; Webbinar (Stockholm). 2021-01-20 - 2021-01-20.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Vestlund, Erika; Lithén, Tom; Kaarla, Lotta; Wiik, Mia; Jusslin, Sofia. (2021) Paneldebatt om dans i skolan. Webbinaret "Dans i skolan" . Regionala danscentret i Österbotten / Åbo Akademi University; Webbinar / Åbo Akademi University / Finland. 2021-04-29 - 2021-04-29.
-
Vitenskapelig foredragØyen, Elen; Channells, Philip; Østern, Tone Pernille. (2021) Workshop: Bodily learning as transformative learning, inclusive choreography and quality of life. Bodily Learning Conference 2021 . NTNU; Virtual conference on zoom. 2021-04-22 - 2021-04-23.
2020
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2020) BABY BODY - estetiska lärandeprocesser i förskolan. Seminarium för estetiska ämnen . Högskolan i Borås; Borås. 2020-01-29 - 2020-01-29.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2020) Dybdelæring handler ikke om å reflektere grundigere over egne læringsprosesser, men om å trekke kroppen med i læringen. Digital fagpedagogisk dag 29. oktober 2020: Den utforskende og mestrende elev! . Norges Musikkhøyskole; Oslo. 2020-10-29 - 2020-10-29.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2020) PUSH+ Different Bodies Lab Webinar / September 2020. Webinar . Scenekunstbruket; Imaginate; Krokus; The Ark; Aaben dans; Zoom. 2020-09-17 - 2020-09-17.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2020) Å forske med kunsten / Performativ forskning. Webinar . Lærerutdanninga i Stord, Høyskolen på Vestlandet; Zoom. 2020-05-28 - 2020-05-28.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Nesami, Maryam Bagheri. (2020) Inclusion as folded choreo-writing. ARTFUL INQUIRY RESEARCH GROUP 3rd International Symposium . McGill University, Faculty of Education; virtuell konferanse. 2020-10-16 - 2020-10-16.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Sundberg, Rikke Axelsen. (2020) Kurs om fagfornyelsen i dans VG1 for SANS - Senter for dansepraksis. Kurs om fagfornyelsen i dans VG1 . SANS - Senter for dansepraksis; Oslo. 2020-10-23 - 2020-10-23.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Øyen, Elen; Channells, Philip. (2020) Brakkesnakk: Life-changing journeys through inclusive dance. Zoom seminar . BRAKKESNAKK-a platform for dance, choreography and critical; zoom. 2020-04-24 - 2020-05-24.
2019
-
Faglig foredragAasen, Arne Johannes; Østerlie, Ove; Haslund, Irene; Østern, Tone Pernille. (2019) Frokostmøte, debatt: Hva vi snakker om når vi snakker om dybdelæring. Frokostmøte . Litteraturhuset og ILU, NTNU; 2019-10-14 - 2019-10-14.
-
IntervjuGjølme, Egil Galaaen; Østern, Tone Pernille. (2019) Medarbeidersamtalen ble tatt i Nidelva. Universitetsavisa [Avis]. 2019-01-19.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2019) 200 billion and 1 – arts, science and philosophy combined in secondary school. Guest teaching . Oulu University of Applied Sciences; Oulu, Finland. 2019-12-10 - 2019-12-10.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2019) Choreography as Poetic, Pedagogical and Political Action in Contemporary Times. Ocean Moon Dance Festival . World Dance Alliance Asian Pacific; Cox's Bazaar. 2019-11-22 - 2019-11-25.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2019) Choreography as poetic, pedagogical and political action in contemporary times. Guest teaching . Oulu University of Applied Sciences; Oulu, Finland. 2019-12-11 - 2019-12-11.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2019) Extended Choreography as Somatically Tuned Leadership. Emerging Pathways within Somatic Movement and Dance Education . NDEO National Dance Education Organization; New York. 2019-06-21 - 2019-06-21.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2019) Paneldebatt: Karriärplanering inom forskarutbildningen. Paneldebatt . Doktorander ved Åbo Akademi Universitet; Vasa, Finland. 2019-12-12 - 2019-12-12.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2019) Performativa perspektiv på forskning. Seminarier i språk- och kulturämnenas didaktik . Åbo Akademi Universitet; Vasa, Finland. 2019-12-12 - 2019-12-12.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2019) Perspectives on Bodily Learning. Seminar: Water Competence . The research group BODILY LEARNING; Suhmhuset, Department for Teacher Education, NTNU. 2019-07-13 - 2019-07-13.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Jusslin, Sofia; Anttila, Eeva. (2019) Dance in general teacher education in the Nordic countries. Ocean Moon Dance Festival . World Dance Alliance Asian Pacific; Cox's Bazaar. 2019-11-22 - 2019-11-25.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Jusslin, Sofia; Kaarla, Lotta. (2019) Combining dance with creative writing and literary reading: Entanglements of teachers, artists and researchers in an educational design research team. Ocean Moon Dance Festival . World Dance Alliance Asian Pacific; Cox's Bazaar. 2019-11-22 - 2019-11-25.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Øyen, Elen. (2019) Praktisk og skapende arbeid med dans. Muligheter . Nasjonalt senter for kunst og kultur i utdanninga; Bodø. 2019-04-08 - 2019-04-09.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Øyen, Elen; Mollan Kristoffersen, Audun. (2019) Dansekunst med ulikkroppede mennesker. Muligheter . Nasjonalt senter for kunst og kultur i utdanninga; Bodø. 2019-04-08 - 2019-04-09.
2018
-
Faglig foredragBond, Karen; Østern, Tone Pernille. (2018) Book launch: Dance and the Quality of life. Panpapanpalya 2018 2nd joint dance congress of daCi (Dance and the Child International) and WDA (World Dance Alliance) Global Education and Training Network . University of South Australia; Adelaide, Australia. 2018-07-08 - 2018-07-13.
-
Faglig foredragBurridge, Stephanie; Svendler-Nielsen, Charlotte; Østern, Tone Pernille. (2018) Book launch: Dance, Access and Inclusion Perspectives on Dance, Young People and Change. Panpapanpalya 2018 2nd joint dance congress of daCi (Dance and the Child International) and WDA (World Dance Alliance) Global Education and Training Network . University of South Australia; Adelaide, Australia. 2018-07-08 - 2018-07-13.
-
Vitenskapelig foredragHovde, Sunniva Skjøstad; Østern, Tone Pernille. (2018) Becoming a local-global Malawian in the in-between traditional dance and a modern Malawian identity. PAD - Participatory Development through Art . University of Lapland; Rovaniemi. 2018-08-15 - 2018-08-17.
-
Vitenskapelig foredragHovde, Sunniva Skjøstad; Østern, Tone Pernille. (2018) Just dance research -uMunthu participatory, performative inquiry in Malawian-Norwegian entanglements. Participatory Development through Art . PAD-Committee; Rovaniemi. 2018-08-15 - 2018-08-17.
-
Faglig foredragJensenius, Alexander Refsum; Duch, Michael Francis; Langdalen, Jørgen; Åse, Tone; Larsen, Edvine; Østern, Tone Pernille. (2018) Kunsten å forske. Paneldebatt . Akademiet for yngre forskere og Institutt for musikk; Litteraturhuset i Trondheim. 2018-04-25 - 2018-04-25.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2018) 200 milliarder og 1 - post-kvalitativ forskning og performativ læring i flerfaglige relasjoner. Teatervitenskapelig dugnad . NTNU Drama og Teater, og Teaterhuset Avant Garden; Trondheim kunstforening. 2018-11-22 - 2018-11-22.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2018) Baby Body – Producing dance for the youngest ones. Body, affect and materiality as agents in collaborative art-making for small children. Panpapanpalya 2018 2nd joint dance congress of daCi (Dance and the Child International) and WDA (World Dance Alliance) Global Education and Training Network . University of South Australia; Adelaide, Australia. 2018-07-08 - 2018-07-13.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2018) Choreographic Processes as Pedagogical Action in Contemporary Times. Performance Pedagogy Research Day . The research project "How to do things with performance"; UniArts, Helsinki. 2018-11-16 - 2018-11-16.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2018) Dans - å forske med kunsten som metodologisk praksis. Architecture as a collective art - revolt! . Institutt for arkitektur og teknologi, NTNU; Trondheim. 2018-10-26 - 2018-10-26.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2018) En vitenskapsteoretisk ram - forskarens val på olika nivåer. Seminar for masterstudenter i samtida dansdidaktik . DOCH Dans- och Cirkushögskolan; Stockholm. 2018-01-15 - 2018-01-15.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2018) Inkluderande dans, kroppsligt lärande, estetiska läroprocesser, koreografiska processer och konstnärlig forskningsmetodologi. Dans i skolan - biennal 2018 . Institutet Dansi skolan och Luleå tekniska universitet; Piteå. 2018-05-09 - 2018-05-09.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2018) Our future bodies. MultiPlié dansefestival . DansiT kompetansesenter for dans i Trondheim og Midt-Norge; Cinemateket, Trondheim. 2018-04-12 - 2018-04-12.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2018) Post-kvalitativ forskning - når blir min kunstneriske utforskning til kunstnerisk forskning?. Forskningsdager ved Universitetet i Agder, fakultet for kunstfag . Universitetet i Agder, fakultet for kunstfag; Kristiansand. 2018-09-07 - 2018-09-07.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Turpeinen, Isto; Navndrup Black, Laura; Anna, Lindqvist. (2018) Forskning för Dans i skolan i Norden. Dans i skolan - biennal 2018 . Institutet Dansi skolan och Luleå tekniska universitet; Piteå. 2018-05-09 - 2018-05-09.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Øyen, Elen. (2018) Dance / Difference / Diffractions. NEXT MOVE International conference on the future of dance and music education . ArtEZ Institute of the Arts together with DOCH and RAMA; Arnhem, Netherlands. 2018-05-25 - 2018-05-25.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Øyen, Elen. (2018) NEXT MOVE - wrap up of the conference from the perspective of inclusion. NEXT MOVE International conference on the future of dance and music education . ArtEZ Institute of the Arts together with DOCH and RAMA; Arnhem, Netherlands. 2018-05-26 - 2018-05-26.
2017
-
Vitenskapelig foredragRønningen, Anders; Letnes, Mari Ann; Østern, Tone Pernille; Østern, Maria Anna-Lena Viola; Ellefsen, Live Weider. (2017) Kunstfagenes diskursive spenningsforhold i utdanningssammenheng i Norge/Norden. Cutting Edge kulturskole 2017 «Community arts/Arts education» . Høgskolen Sørøst-Norge; 2017-10-17 - 2017-10-18.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2017) BABY BODY-dialougue Body, affect and materiality as agents in collaborative art-making for small children. Workshop/dialog . Kulturprinsen udviklingscenter for børne- og ungekultur; Silkeborg. 2017-11-16 - 2017-11-16.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2017) “-Co” - “co-” as a productive, destabilizing intensity pushing towards democratic opportunities in artistic, pedagogical and research processes in dance. NOFOD-konferance Dance & Democracy . NOFOD - Nordic Forum for Dance Research; Göteborg. 2017-06-15 - 2017-06-15.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2017) Debate session. Art & Culture - whose benefit is it anyway?. Paneldebatt . Kulturprinsen udviklingscenter for børne- og ungekultur; Silkeborg. 2017-11-16 - 2017-11-16.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2017) Ettersnakk på scenekanten om forestillingen "av Carte Blanche" med Carte Blanche og Motorpsycho på Trøndelag Teater. Ettersnakk / kunstnersamtale på scenekanten etter forestilling . Trøndelag Teater, Carte Blanche og DansiT; Trøndelag Teater. 2017-10-12 - 2017-10-12.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2017) Innspillsseminar om nytt forskningsprogram om kunst og kultur og barn og unge ved Norsk kulturråd (invitert paneldebattdeltaker). Innspillsseminar . Norsk kulturråd; Nasjonalbiblioteket, Oslo. 2017-02-14 - 2017-02-14.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2017) Lesesirkel og samtale om høyere danseutdanning i Norge. Lesesirkel og samtale . Danseinformasjonen; Oslo. 2017-10-31 - 2017-10-31.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2017) Paneldebatt: Hva er kunstens og kunstneres rolle i dagens utdannings- og velferdssystem?. Paneldebatt på Trondheim kunstforening . Trondheim kunstforening; Trondheim. 2017-09-06 - 2017-09-06.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Strømme, Alex. (2017) 200 Billion and 1 - Deep Learning as Transdisciplinary Distributed Practice. Engaging with Communities: Creative Pedagogies 7th World Arts Alliance for Education Conference . Auckland University; Auckland. 2017-11-23 - 2017-11-23.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Øyen, Elen. (2017) Hvordan kan dans skapes i møte mellom ulike mennesker? - plenumsforelesing på AKTIV UNG-konferansen. AKTIV UNG - konferansen 2017 . Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsne; Trondheim. 2017-05-31 - 2017-06-01.
2016
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2016) Dansens bidrag til kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingskonferansen . Norges Idrettshøyskole; Oslo. 2016-06-11 - 2016-06-11.
-
IntervjuØstern, Tone Pernille; Strømme, Alex; Petersen, Jesper Aagaard; Eggen, Frode; Staal Pettersen, Arnhild; Della Mea, Luis. (2016) Publikumssamtale etter åpen premiere av 200 milliarder og 1 på Teaterhuset Avant Garden, ledet av kuraterende dramaturg Guro Stugu. Teaterhuset Avant Garden [Internett]. 2016-10-08.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Strømme, Alex; Petersen, Jesper Aagaard; Staal Pettersen, Arnhild; Della Mea, Luis. (2016) Foredraget "Døden - og livet etterpå" som del av FoU-prosjektet 200 milliarder og 1. Kulturnatt Trondheim . Trondheim Events og DansiT - Senter for dansekunst i S-T; Trondheim. 2016-09-16 - 2016-09-16.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Øyen, Elen. (2016) Moving through Change - Transformative Learning in the Meeting between Differently Bodied Dancers. PhD-course Body-Based Research . Høyskolen i Telemark og Køpenhavn universitet; Universitetet i Køpenhavn, Instiutt for idrett og ernæring. 2016-01-28 - 2016-01-28.
2015
-
Vitenskapelig foredragØstern, Anna-Lena; Østern, Tone Pernille; Mollan Kristoffersen, Audun; Della Mea, Luis. (2015) Narrative philosophy in improvisational theatre. A lecture performance with the playback theatre group Theatre Momentum Quartet. The Art and Science of Improvisation in Education, Rommetveit Summer school . Rommetveit Summer School, NAFOL og Grieg Research School; Stord/Haugesund høyskole, avdeling Rommetveit. 2015-06-08 - 2015-06-11.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2015) Appell på Artistgalla for musikk, dans, drama på Fosen vgs og for kunstfagenes posisjon i skolen. Artistgalla, inivtert appellant . Campus Fosen v/ kultursjef Svein Strugstad; Olavhallen, Trondheim. 2015-03-25 - 2015-03-25.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2015) Embodied teacher-thinking investigated through choreography as artistic research. NOFOD (Nordic Organization for Research in Dance)-konferansen: Expanding Notion: Dance/Practice/Research/method . NOFOD; Reykjavik. 2015-05-28 - 2015-05-31.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille. (2015) Fornyelse av fag og kompetanser; estetiske og praktiske tilnærminger til læring, kunstfagene og kroppsøving. Kunnskapsdepartementets høringskonferanse om NOU2015:8 . Kunnskapsdepartementet; Trondheim. 2015-09-24 - 2015-09-24.
-
ProgramdeltagelseØstern, Tone Pernille. (2015) NRK P1 nyhetsmorgen torsdag 26.03.2015. NRK Nyhetsmorgen P1+ [Radio]. 2015-03-26.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2015) Presentasjon av bokkapittel på Kunstdidaktisk forum, 29. januar 2015, PLU, NTNU. Kunstdidaktisk forum med boklansering av antologien "Kunstner eller lærer?" . Faggruppen for kunstfag, mediefag og; Program for lærerutdanning, NTNU. 2015-01-29 - 2015-01-29.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2015) Present-day dance pedagogy in dialogue with artistic leadership in choreographic processes on the independent, contemporary dance field and contemporary leadership theory. Cutting Edge kulturskole! - forskning, fag og praksiser i manesjen . Norsk kulturskoleråd og Dronning Maud Minnes Høyskole; Trondheim. 2015-10-27 - 2015-10-28.
-
ProgramledelseØstern, Tone Pernille. (2015) Samtaleleder for samtale mellom kunstnere og publikum under Åpen Scene for Dans i regi av DansiT (Senter for dansekunst i Sør-Trøndelag) og Teaterhuset Avant Garden 21.03.2015. Teaterhuset Avant Garden [Internett]. 2015-03-21.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2015) Å tenke dramaturgisk som formidler - kommunikasjon, komposisjon, kropp og rom. Fagseminar Se Kunst i Nord-Norge . Se Kunst i Nord-Norge, Nordland fylke, Mo i Rana; Mo i Rana. 2015-05-09 - 2015-05-09.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Channells, Philip. (2015) PERFECT (im)PERFECTIONS - creating dance art with performers with and without disabilities. TWIST & TWIN - Exploring Identities in Dance. The 13th Dance and the Child International Congress 5th-10th July 2015 . daCi (Dance and the Child International); København. 2015-07-05 - 2015-07-10.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Della Mea, Luis. (2015) Workshop i kontaktimprovisasjon. The Art and Science of Improvisation in Education, Rommetveit Summer school . Rommetveit Summer School, NAFOL og Grieg Research School; Stord/Haugesund høyskole, avdeling Rommetveit. 2015-06-08 - 2015-06-11.
2014
-
IntervjuØstern, Tone Pernille. (2014) Intervju på NRK Kulturnytt: Et sakte drap på kunstfagene. NRK Kulturnytt [Radio]. 2014-12-08.
-
IntervjuØstern, Tone Pernille. (2014) NRK Distriktprogram - Trøndelag: Et sakte drap på kunstfagene. NRK Distriktprogram Trøndelag [Radio]. 2014-12-08.
-
IntervjuØstern, Tone Pernille. (2014) NRK Nyhetsmorgen P1+: Et sakte drap på kunstfagene. NRK Nyhetsmorgen P1+ [Radio]. 2014-12-08.
-
IntervjuØstern, Tone Pernille. (2014) NRK Nyhetsmorgen: Et sakte drap på kunstfagene. NRK Nyhetsmorgen [Radio]. 2014-12-08.
-
IntervjuØstern, Tone Pernille. (2014) NRK Nyhetsmorgen: Forskning på babyteater. NRK [Radio]. 2014-05-26.
-
IntervjuØstern, Tone Pernille. (2014) NRK Radio Trøndelag: Stjernestøv. NRK Distriktprogram Trøndelag [Radio]. 2014-05-08.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2014) Å forske med kunsten. Metodologiske perspektiver. Artistic Research, seminar på Kunsthøyskolen i Oslo av Re-think dance og Fremtidsdans . Re-think dance og Fremtidsdans; Kunsthøyskolen i Oslo. 2014-11-21 - 2014-11-22.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Angelo, Elin; Østern, Anna-Lena. (2014) Kunstdidaktisk forum med boklansering og 5-årsmarkering av masterstudiet i kunstfagdidaktikk. Kunstdidaktisk forum med boklansering og 5-årsmarkering av masterstudium . Faggruppen for kunstfag, mediefag og idrett, PLU, NTNU; Camous Moholt, NTNU, Trondheim. 2014-09-25 - 2014-09-25.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Channells, Philip. (2014) Kunstdidaktisk forum, PERFECT (im)PERFECTIONS m/ Philip Channells og Danselaboratoriet. Kunstdidaktisk forum . DansiT (Senter for Dansekunst i Sør-Trøndelag) og PLU; Verkstedhallen, Trondheim. 2014-04-02 - 2014-04-02.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Channells, Philip. (2014) PERFECT (im)PERFECTIONS as a deep educational experience of plurality. Arts Activated Conference, Chatswood, Australia . Accessible Arts NSW, Australia; The Concourse, Chatswood, Asutralia. 2014-11-28 - 2014-11-29.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Lahtinen, Ulla. (2014) Paneldiskusjon på Specialpedagogiska institutionens 25-årsjubileum, Åbo Akademi Universitet, Vasa, Finland. 25-årsjubileum for Specialpedagogiske institutionen, Åbo Akademi Universitet, Vasa, Finland . Pedagogiske fakulteten, Åbo Akademi Universitet; Vasa, Finland. 2014-11-11 - 2014-11-11.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Pape Pedersen, Ida; Channells, Philip. (2014) Fagdag i den Kulturelle barnehagesekken. Dans og bevegelse i barnehagen. Fagdag om dans og bevegelse i Den kulturelle barnehagesekken, Trondheim . Den kulturelle barnehagesekken, Trondheim; Byåsen skole, Trondheim. 2014-03-20 - 2014-03-20.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Strømme, Alex. (2014) Forarbeid med foredrag (SPACE ME), Åshem skole, Trondheim. Forarbeid med forelesing, SPACE ME, Åsheim skole . Den kulturelle skolesekken, Trondheim i samarbeid med PLU; Trondheim. 2014-06-11 - 2014-06-11.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Strømme, Alex. (2014) Forarbeid til SPACE ME, Uggla skole, Trondheim. Forarbeid med forelesing, SPACE ME, Uggla skole . Den kulturelle skolesekken, Trondheim i samarbeid med PLU; Trondheim. 2014-06-10 - 2014-06-10.
2013
-
Vitenskapelig foredragØstern, Anna-Lena; Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex. (2013) Å tenke dramaturgi i undervisning - en sesjon med tre presentasjoner: Lærerkroppen, forelesningen og dramaturgiske modeller. Nordisk fagdidaktikkkonferanse . Program for lærerutdanning, NTNU; Royal garden hotell, Trondheim. 2013-05-28 - 2013-05-31.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2013) Pedagogical Awareness and Aesthetic Courage. Inclusive Dance Teachers in Post-Modern Society. Focus on Dance Education: The Art and Craft of Teaching Dance . National Dance Organization (NDEO); Miami. 2013-11-23 - 2013-11-26.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2013) Supervision in co-creative and pedagogical contexts. DanceACTions . NOFOD, SDHS (Societ of Dance History Scholars), NTNU; Trondheim. 2013-06-08 - 2013-06-11.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2013) The embodied character of the dance teacher's practical-pedagogical knowledge - investigated in dialogue with two contemporary dance teachers. NSU Winter Symposium in Artistic Research . Nordiskt Sommaruniversitet; Iceland Academy of the Arts, Reykjavik. 2013-02-14 - 2013-02-17.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2013) Undring som didaktisk veiviser i undersøkende læring i møte mellom kunstfag og naturfag. NOFA4 . NTNU videre; Trondheim. 2013-05-29 - 2013-05-31.
-
Faglig foredragØstern, Tone Pernille; Jackie, Smith-Autard; Bonbright, J.; Wilson, L.; Joseph, E.. (2013) Promoting Dance Education Worldwide. Focus on Dance Education: The Art and Craft of Teaching Dance . National Dance Organization (NDEO); Miami. 2013-11-23 - 2013-11-26.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Øyen, Elen. (2013) Pedagogical Awareness and Aesthetic Courage. Nordiskt dansseminarium med teman tillgänglighet och välmående . Regionala danscentret i Österbotten; Vasa. 2013-11-08 - 2013-11-09.
2012
-
Vitenskapelig foredragØstern, Anna-Lena; Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex; Kristoffersen, Audun Mollan. (2012) Meningsutvidelser i samspillet mellom ulike modaliteter i SPACE ME, et kunstnerisk, naturfaglig og pedagogisk FoU-prosjekt. FoUkonferanse 2012 . DMMH, HiST, HiNT, NTNU; 2012-04-23 - 2012-04-24.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2012) Articulating and Performing the Bodily Character of the Dance Teacher’s Practical-Pedagogical Knowledge. History, Memory, Performance . University of Ottawa and Carleton University; Ottawa. 2012-04-19 - 2012-04-21.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2012) Difference as a generative force in the Dance Laboratory. Close encounters. Contemporary dance didactics. . Dans- och Cirkushögskolan, Stockholm; Stockholm. 2012-10-27 - 2012-10-31.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2012) Skapende arbeid, komposisjon og koreografi med barn og unge i samtiden. En danserisk samtale sammen med Camilla Myhre og Caroline W.Nesse. Fagdag i dans . DansiT (Senter for dansekunst i Sør-Trøndelag); DansiT, Trondheim. 2012-11-16 - 2012-11-16.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Anttila, Eeva; Rowe, Nicolas; Svendler-Nielsen, Charlotte. (2012) Young people’s embodied voices: experiences and learning in dance education practices across the world. Dance, young people and change . Dance and Child International (daCi); Taipei National University of the Arts. 2012-07-14 - 2012-07-21.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Østern, Anna-Lena. (2012) Artistic supervision as reference in the development of aesthetic approaches to pedagogical supervision. Dance, young people and change . Dance and Child International (daCi); Taipei National University of the Arts. 2012-07-14 - 2012-07-21.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Østern, Anna-Lena; Strømme, Alex; Mollan Kristoffersen, Audun; Della Mea Delucchi, Luis. (2012) SPACE ME - Arts and Science combined in storyline (extended workshop). Storyline International . University of Iceland, School of Education; Reykjavik. 2012-08-09 - 2012-08-11.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille; Østern, Anna-Lena; Strømme, Alex; Mollan Kristoffersen, Audun; Staal Pettersen, Arnhild; Stokke, Pekka. (2012) SPACE ME - kunstfag og naturfag i skjønn forening. Formidling av FoU-prosjekt . Kunnskapsbyen, NTNU; Suhmhuset, Trondheim. 2012-11-28 - 2012-11-28.
2011
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2011) Dansepedagogens kroppslige kunnskap. Fagdager for dansepedagoger og kunstdidaktisk forum . Norsk kulturskoleråd i Sør-Trøndelag, DansiT og PLU, NTNU; Trondheim. 2011-12-07 - 2011-12-07.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2011) ”Rom for meningsskaping – improvisasjon sett gjennom det dansende subjektets opplevelser”. Danserisk samtale . Danseinformasjonen (www.danseinfo.no) og DansiT (www.dansit.; Trondheim. 2011-11-19 - 2011-11-19.
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2011) Å forske på dans - kroppen som subjekt. Mastergradsundervisning på seksjon for helsefag, UiO . Universitetet i Oslo, seksjon for helsefag; Oslo. 2011-05-30 - 2011-05-30.
2010
-
Vitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2010) Den subjektive kroppens kunnskap og erfaring. HELSEF 4401 ved UiO, seksjon for helsefag . UiO; Oslo. 2010-05-25 - 2010-05-25.
-
Populærvitenskapelig foredragØstern, Tone Pernille. (2010) Trondheim som produksjonssted - plass for dans?. Seminar om det frie scenekunstfeltet i Trondheim . Teaterhuset Avant Garden; Teaterhuset Avant GArden. 2010-04-06 - 2010-04-07.