course-details-portlet

DID3004

Akademisk forskning og formidling 2

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Individuell oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet skal gi studentene inngående kunnskap om vitenskapsteoretisk posisjonering, metodologi, metoder og ulike typer datamateriale. Det gir også en solid innføring i forskningsetikk og forskningsetiske problemstillinger. Hensikten med emnet er å forsterke koblingen mellom didaktisk praksis, teori, forskning og formidling. Emnet bygger på Akademisk forskning og formidling 1, og er en ytterligere forberedelse til arbeidet med å skrive en egen masteroppgave. Studentene skal fordype seg i ulike læringstradisjoner og vitenskapsteoretiske vendinger. De skal kunne velge ut og anvende perspektiver, metodologier og metoder som er særlig relevante for egne masteroppgaver.

I emnet skal studentene utforske ulike metoder for å generere og analysere forsknings-/datamateriale. Emnet presenterer et spekter av analysemetoder brukt i utdanningsforskning. Studentene skal lære om analyse som et utforskende og kreativt akademisk håndverk og bruke det i egne masterprosjekt. Emnet skal forsterke studentenes ferdigheter i akademisk lesing, skriving, forskning og formidling, spesielt innenfor kunst- og yrkesfaglige tradisjoner. Videre løfter emnet frem sentral tematikk og problematikk knyttet til forskningsetikk og forskerrollen. Studentene skal lære om etikk i alle ledd av et forskningsprosjekt, fra valg av teoretiske perspektiv, til metoder for datainnsamling og analyse, forskerrollen og formidling. Målet med emnet er å gi studentene solide kunnskaper og ferdigheter i akademisk forskning og formidling, særlig innenfor kunstfagdidaktikk og yrkesdidaktikk.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har

  • avansert kunnskap om vitenskapsteoretisk posisjonering, metodologi, metoder og ulike typer datamateriale som kan ligge til grunn for en forskningsprosess
  • inngående kunnskap om ulike metoder for å generere forskningsmateriale i utdanningsforskning, med særlig fokus på kunstfag- og yrkesdidaktisk forskning
  • inngående kunnskap om ulike analytiske tilnærminger i utdanningsforskning, med særlig fokus på kunstfag- og yrkesdidaktisk forskning
  • avansert kunnskap om forskningsetikk
  • inngående kunnskap om kvalitetsforståelser i kunstfag- og yrkesdidaktisk forskning

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • identifisere og kritisk diskutere sammenhenger mellom vitenskapsteoretisk posisjonering og metodologiske valg i forskingsarbeid
  • velge og bruke passende metoder for å generere og analysere kunstfag- og yrkesdidaktisk forskningsmateriale
  • reflektere over ulike forskningsetiske spørsmål
  • aktivere teori i analyse av et forskningsmateriale
  • vurdere kvalitetsforståelser i kunstfag- og yrkesdidaktisk forskning

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • evaluere muligheter, utfordringer og begrensninger i utdanningsforskning
  • vurdere, kritisk diskutere og på faglig og informert grunnlag argumentere for egne og andres valg som forsker

Læringsformer og aktiviteter

Workshops, forelesninger, tekstarbeid (lesing og skriving), tegning og andre multimodale uttrykk, studentaktiviteter individuelt og sammen, ulike typer formidling (praktisk, muntlig, digitalt, skriftlig), medstudentrespons.

Obligatoriske aktiviteter

Forberedelser til obligatoriske arbeidskrav som foregår i undervisningen

Individuelle og kollaborative studentaktiviteter

Obligatoriske arbeidskrav

4 arbeidskrav.

  • Skriftlig og multimodal refleksjonstekst
  • Skriftlig og muntlig presentasjon av forskningsdesign
  • Skriftlig og muntlig respons til medstudent
  • Undersøkelse

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig og multimodal refleksjonstekst
  • Skriftlig og muntlig presentasjon av forskningsdesign
  • Skriftlig og muntlig respons til medstudent
  • Undersøkelse

Mer om vurdering

Eksamen i emnet består av en individuell oppgave:

En akademisk tekst om metodedesign knyttet til det egne masterprosjektet

Eksamen vurderes med bokstavkarakter. A-E betyr bestått, der A er den høyeste og E den laveste karakteren. F betyr ikke bestått.

Kursmateriell

Denne emnebeskrivelsen, en undervisningsplan og obligatorisk pensum som tildeles av faglærer ved oppstart.

Selvvalgt litteratur som godkjennes av faglærer.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
DID3001 15 sp Høst 2024
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Fagdidaktikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Individuell oppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 27.11.2025
Innlevering 04.12.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Utsatt eksamen - Vår 2026

Individuell oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment