Marit Uthus
Bakgrunn og aktiviteter
Førsteamanuensis med vekt på fagområdene pedagogisk psykologi og spesialpedagogikk.
Forskningsinteresser:
Se utdypende informasjon
SPESIALPEDAGOGIKK forskningsgruppe
INKLUDERING i en mangfoldig skole
- Agency/selv-agens for elever i skolen, selvbestemmelse, indre motivasjon, mestring og tilhørighet.
- Inkluderende og helsefremmende læringsmiljø, psykisk helse, skoletrivsel.
- Lærere og spesialpedagoger, trivsel og belastninger i arbeidet, læring og praksisutvikling
- Lærerstudenter, motivasjon for lærerutdanning
Undervisning:
Master i spesialpedagogikk, ILU, NTNU
Master i profesjonspedagogikk, ILU, NTNU
Videreutdanning i spesialpedagogikk, ILU, NTNU
Master i organisasjon og ledelse NTNU videre, spesialisering relasjonsledelse.
Forskningsprosjekter:
Elevenes motivasjon og trivsel i skolen (TIL-prosjektet)
Prosjektet har hovedmål om å vinne ny innsikt i hva som kjennetegner helse- og læringsfremmende læringsmiljø. En praktisk didaktisk undervisningsmodell (TIL-modellen) prøves ut med tanke på å tilrettelegge for utvidet mulighet til selvbestemmelse for elevene. Likeså legges det vekt på differensiering av opplæringen, elevaktivitet og elevsamarbeid. Elevenes erfarringer studeres kvantitativt og kvalitativt, særlig med tanke på motivasjon for skolearbeid og trivsel på skolen. Lærernes erfaringer studeres kvalitativt, deres praksis og hvordan denne fungerer for elevene, men også med tanke på deres egen læring og utvikling i prosjektet.
Fokuset er valgt med bakgrunn i forskning som dokumenterer at mange elever ikke er motivert for skolearbeid og at motivasjonen synker med elevenes alder, samt at elever opplever begrenset mulighet til medvirkning i skolefaglige aktivietter. Overordnet har prosjektet til hensikt å vinne innsikt i helse- og læringsfremmende praksis i skolen med tanke på en stadig økende bekymring for psykiske helseplager blant barn og unge.
Lærerstudentenes motivasjon
Forskningsprosjektet har til hensikt å vinne ny innsikt i lærerstudenters motivasjon for valg av yrke generelt, deres valg av trinn (1-7 og 5-10), og deres utvikling av motivasjon og forventninger til læreryrket gjennom studiet.
Prosjektet benytter kvantitative metode, gjennomført i form av gjentatte spørreundersøkelser for lærerstudenter som starter sitt utdanningsløp høsten 2015. Studien er planlagt å foregå longitudinelt, det vil si at datainnsamlingen starter høsten 2015 og avsluttes våren 2020.
Fokuset er valgt med bakgrunn i en generell bekymring for sviktende rekruttering til læreryrket, at det er færre lærerstudenter som velger å utdanne seg til undervisningskompetanse på skolens 1-7 trinn og en del studenter velger å ikke fullføre lærerutdanningen.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) En sakte forvandling. En kvalitativ studie av elevers erfaringer med å lære om psykisk helse i skolen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. vol. 14 (2).
- (2020) «Det har sine omkostninger». En intervjustudie med spesialpedagoger som underviser elever med særskilte behov i en inkluderende skole. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. vol. 6.
- (2020) En varslet krise i trondheimsskolen. Adresseavisen.
- (2020) Endelig farvel til fellesskolen? Forslag til ny opplæringslov er ute på høring – hva hvis den går gjennom?. Dagsavisen.
- (2020) Folkehelse og livsmestring i skolen. Hva sier elever om erfaringer med å bestemme selv i læringsaktiviteter? En kvalitativ intervjustudie. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. vol. 6.
- (2020) Leder: Folkehelse og livsmestring i skolen. Folkehelse og livsmestring i utdanning. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. vol. 6.
- (2019) Er det egentlig guttene det er noe feil med?. Adresseavisen.
- (2018) Spesialpedagogikk – Gamle myter og nye muligheter. Spesialpedagogikk. vol. 83 (4).
- (2018) Spesialpedagogikk for morgendagens skole – nye mål og ny mening. Spesialpedagogikk. vol. 83 (4).
- (2017) Bekymret over presset i skolen. Adresseavisen.
- (2016) Verdier, engasjement og tilhørighet som drivkrefter i lærerstudenters yrkesvalg og utvilking av læreridentitet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. vol. 2 (1).
Bøker
- (2020) Opplæring til selvstendighet. Et sosialt kognitivt perspektiv. Universitetsforlaget. 2020. ISBN 9788215036168.
- (2020) Spesialpedagogen i en inkluderende skole. Mot nye mål og ny mening. Gyldendal Akademisk. 2020. ISBN 9788205512269.
- (2017) Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv. Gyldendal Akademisk. 2017. ISBN 978-82-05-49389-6.
Del av bok/rapport
- (2020) Prestasjonspresset – et individuelt eller kollektivt ansvar?. Perspektiver på livsmestring i skolen.
- (2019) Sosialt og emosjonelt sårbare barn og unge. Utfordringer og muligheter. Spesialpedagogikk.
Rapport/avhandling
- (2019) Motivasjon for utdanningsvalg blant lærerstudenter og elever i videregåendeskole (s. 74-94). 2019. ISBN 978-82-8364-197-4.
- (2014) Spesialpedagogenes oppfatning av sin rolle i en skole for alle. Idealer, Realiteter og belastninger. 2014. ISBN 978-82-471-4898-3.
Andre
- (2020) Dealing with the consequences. A qualitative interview study with special educators teaching students with special needs in Norwegian public schools. EERA, European Educational Research Associations, Glasgow; online conference because of Coronavirus, . EERA; Online https://eera-ecer.de/ecer-2020-glasgow/reconnecting-e. 2020-08-26 - 2020-08-28.
- (2020) Folkehelse og livsmestring i skolen - hva innebærer det egentlig i et lederperspektiv?. Skolelederkonferansen, Ledelse og kvalitet i skolen . NTNU, ILU; Trondheim. 2020-02-07 - 2020-02-07.
- (2020) Lærerrommet: Hva er en inkluderende skole under korona?. Utdanningsforbundets Podcast og nettreportasje . Utdanningsforbundet; Oslo. 2020-05-27 - 2020-05-27.
- (2019) Hvordan ivareta det spesialpedagogiske perspektivet i utdanningene?. Statpedkonferansen 2019 . Statped; Oslo. 2019-03-19 - 2019-03-19.
- (2018) Elevenes psykiske helse i skolen - utfordringer og nye muligheter. leiarkonferansen barnehage og skule. Sogn og fjordane . KS, Utdanningsforb, Høgskulen på Vestlandet og Fylkesmannen; Loen. 2018-04-11 - 2018-04-11.
- (2018) Et helsefremmende inkluderingsbegrep - nye muligheter for spesialpedagogikken som fag og praksis. Utdanningsforbundet Sør- Trøndelag konferanse. Spesialpedagogiske tiltak – til barnets beste? . Utdanningsforbundet Sør- Trøndelag; 2018-09-20 - 2018-09-20.
- (2018) MOT som motvekt i en prestasjonspresset samtid. MOTs ildsjelsamling 2018 . MOT; Scandic Hell. 2018-09-07 - 2018-09-07.
- (2017) Prestasjonspresset i skolen. Hvem har ansvaret og hva gjør vi med det?. Seminar og boklansering ved NIFU . NIFU; Oslo. 2017-04-05 - 2017-04-05.
- (2017) Psykisk helse i skolen - et tema som engasjerer mange. Konferansen Psykisk helse og livsmestring i skolen . Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet; Oslo. 2017-11-03 - 2017-11-03.
- (2017) Skolen i en prestasjonspresset samtid. Utfordringer og nye muligheter. Opplæringsavdelinga, KD, avdelingsseminar . Kunnskapsdepartementet; Larkollen. 2017-05-30 - 2017-05-31.
- (2016) Fagkunnskap og spesialpedagogikk i lærerutdanningen - enten eller, eller både og?. Nordisk lærerutdanningskonferanse 2016 . NTNU; NTNU. 2016-05-11.