Bakgrunn og aktiviteter

 

Førsteamanuensis med vekt på fagområdene pedagogisk psykologi og spesialpedagogikk.

 

Forskningsinteresser:

Læringsmiljø, selvverd, motivasjon, psykisk helse, skoletrivsel, lærer- elev relasjonen, elever med særskilte behov, inkludering, forebyggende arbeid.

Lærerutdanning, lærerstudenten, motivasjon.

Skolen som arbeidsplass, mestringsforventning, jobbengasjement og stress blant lærere og spesialpedagoger.

 

Undervisning:

Spesialpedagogikk med vekt på atferdsproblemer.

Master i organisasjon og ledelse NTNU videre, spesialisering relasjonsledelse.

 

Forskningsprosjekter:

Elevenes psykiske helse i skolen

Prosjektet har hovedmål om å vinne ny innsikt i hva som kjennetegner helse- og læringsfremmende læringsmiljø. I en aksjonsstuide gis lærere veilening med tanke på å tilrettelegge for økt selvbestemmelse, selvreguelring og selvbevissthet for elevene. Likeså fokuseres det på differensiering av opplæringen, elevsamarbeid og vurdering for læring. Elevenes erfarringer studeres kvantitativt og kvalitativt, særlig med tanke på motivasjon for skolearbeid og trivsel på skolen. Lærernes erfaringer studeres kvalitativt, for elevene, men også med tanke på deres egen læring og utvikling i prosjektet. 

Fokuset er valgt med bakgrunn i forskning som dokumenterer at mange elever ikke er motivert for skolearbeid og at motivasjonen synker med elevenes alder, samt en stadig økende bekymring for psykiske helseplager blant barn og unge.

Lærerstudentenes motivasjon

Prosjektet benytter kvantitative metode, gjennomført i form av gjentatte spørreundersøkelser for lærerstudenter som starter sitt utdanningsløp høsten 2015. Studien er planlagt å foregå longitudinelt, det vil si at datainnsamlingen starter høsten 2015 og avsluttes våren 2020.

Fokuset er valgt med bakgrunn i en generell bekymring for sviktende rekruttering til læreryrket, at det er færre lærerstudenter som velger å utdanne seg til undervisningskompetanse på skolens 1-7 trinn og en del studenter velger å ikke fullføre lærerutdanningen.

Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid

Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen

Tidsskriftspublikasjoner

  • Løhre, Audhild; Moen, Elin; Etnan, Randi; Andersen, Marit; Uthus, Marit. (2016) Verdier, engasjement og tilhørighet som drivkrefter i lærerstudenters yrkesvalg og utvilking av læreridentitet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. vol. 2 (1).

Bøker

  • Uthus, Marit. (2017) Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv. Gyldendal Akademisk. 2017. ISBN 978-82-05-49389-6.

Rapport/avhandling

  • Uthus, Marit; Skaalvik, Sidsel; Skaalvik, Einar Melgren. (2014) Spesialpedagogenes oppfatning av sin rolle i en skole for alle. Idealer, Realiteter og belastninger. 2014. ISBN 978-82-471-4898-3.

Andre

  • Uthus, Marit. (2016) Fagkunnskap og spesialpedagogikk i lærerutdanningen - enten eller, eller både og?. Nordisk lærerutdanningskonferanse 2016 . NTNU; NTNU. 2016-05-11.