Carla Ramirez
Om
Jeg jobber som professor i interkulturell pedagogikk og pedagogisk veiledning ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU. Jeg har mastergrad i Rådgivning (2005) fra Pedagogisk institutt, NTNU, og en doktorgrad i pedagogikk (2015) fra Institutt for lærerutdanning, NTNU. Jeg har arbeidserfaring som miljøterapeut, skolerådgiver og minoritetsrådgiver i videregående skoler. Siden 2015 har jeg jobbet ved Institutt for pedagogikk og livslang læring.
Min hovedinteresse er forståelsen av sosial ulikhet, Oss og De Andre og tilhørighet/utenforskap i relasjoner. Jeg ser på hvordan vår normalitetsforståelse kan føre til en degradering og/eller usynliggjøring av andre væremåter og kunnskaper som finnes i verden. Jeg undersøker hvordan sosiale kontekster ubevisst (re)produserer Den Andre på tross av gode intensjoner om inkludering og toleranse.
Jeg er etterkommer av urfolk fra Latinamerika. Jeg har også utdanning innenfor meditasjon og yin-yoga. I min undervisning vektlegger jeg følelser/affekter, selvinnsikt og kroppslig kunnskap (embodied knowledge). Til mine studenter formidler jeg hvordan erfaringer av utenforskap som rasisme, homofobi, mobbing og ekskludering setter seg i kroppen gjennom traumaer og følelser av skyld og skam.
Inspirert av perspektiver på systemisk veiledning, sosial rettferdighet og urfolksvisdom, forsøker jeg å være en brobygger mellom ulike kunnskapstradisjoner. En slik anerkjennelse kan føre til frigjøring, heling, medfølelse og aksept.
Jeg anvender feministiske, dekoloniale og nymaterielle perspektiver i min forskning og undervisning på mangfold, inkludering, tilhørighet og utenforskap i sosiale kontekster og veiledningspraksiser.
Deltakelse i forskergrupper, verv og undervisningsansvar:
- Studieprogramleder for Erfaringsbasert Master i Rådgivning for barn og ungdom, en videreutdanningsmaster ved IPL, NTNU, for lærere og andre profesjoner med veilednings- og rådgivningsoppgaver tilknyttet barn og ungdom i hele oppvekst- og opplæringsløpet.
- Emneansvar i masteremnene: PED6040 Interkulturell Rådgivning og PED6031 Rådgivning i et mangfoldig samfunn
- Medlem i forskergruppen Worldviews. Worldviews utforsker barns, unges og familiers møte med hegemoniske, normative og tatt-for-gitte verdisett, verdenssyn og kunnskapssystem.
- Veileder på Master og PhD nivå
- Vara som LIM-ombud (likestilling, mangfold og inkludering) ved SU-fakultetet, NTNU.
Pågående forskningsprosjekter 2025:
- Rådgivning i komplekse kontekster (forfatter i antologi, Universitetsforlaget)
- Krysskulturell oppvekst i Norge (bokprosjekt)
Forskning
PhD:
Skolen ser ikke hele meg! - En narrativ og postkolonial studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer med å være annerledes (Chinga-Ramirez, 2015).
Studien har en kritisk tilnærming til etniske minoritetselevers erfaringer med å gå i den norske videregående skolen. Det norske likeverdighetsprinsippet blir problematisert gjennom å avdekke en taus forståelse av objektivitet og normalitet i skole og utdanning. Denne forståelsen skjuler skolens posisjonering i en vestlig, individualistisk og middelklassementalitet, ofte forstått av skoleprofesjoner som pedagogisk nøytralitet.
Research Projects 2025:
Narratives of ethnic minority women in Norwegian academia, by Carla Ramirez.
Based on narrative inquiries of female foreign academics working in a Norwegian university, this study applies posthuman, decolonial, and feminist perspectives to address how assumptions of normality, objectivity, progress, neutrality, gender, and race, create fixed notions of how to be ‘a proper academic’ in Norwegian Higher Education.
Krysskulturell oppvekst og hybriditet i Norge, av Carla Ramirez
Discomfort in developing student’s intercultural and diversity skills, led by Carla Ramirez.
This study seeks to implement a teaching program for school professionals in adult education. Aiming to develop professional critical social engagement, interconnectedness, intercultural competence, and social justice, the study’s research design consists of 30 students in adult education undergoing a teaching program based on the pedagogy of discomfort, coming in touch with and changing assumptions about self, others, and their interconnectedness. Pedagogy of discomfort is facilitated through processes of critically analyzing underlying premises of privileges, social positioning, and interconnections with society. This teaching program will trigger changes in student’s worldviews critically exploring assumptions and beliefs, and creating new ways of articulating and reformulating their social positioning and experience.
Publikasjoner
Entangled with the past in Norwegian Academia
Norskhet i bevegelse
The Wonder(s) of Barbie
2025
-
Ramirez, Carla;
Ursin, Marit.
(2025)
The Wonder(s) of Barbie: Entanglements of Racism, Body Shame and Doll Play in a Norwegian Primary School.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Hoem, Irene Bisasso;
Ursin, Marit;
Ramirez, Carla.
(2025)
The transformative power of representation among youths: toward appreciating diversity and inclusion in Norway.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
2024
-
Ramirez, Carla;
Lyså, Ida Marie.
(2024)
Norskhet i bevegelse.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Ramirez, Carla;
Lyså, Ida Marie.
(2024)
Norskhet og rasialisering – friksjon, omveltning og utvidelse.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramirez, Carla.
(2024)
Betydning av materialitet for tilhørighet til Norge.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engan, Laila;
Ramirez, Carla.
(2024)
På vei inn i norskheten - gradvise overganger for ungdom med kort botid i Norge.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramirez, Carla;
Kalkman, Kris;
Engan, Laila.
(2024)
Andregjøring gjennom undervisningsmetoder: En blindsone i norsk skole?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
-
Ramirez, Carla.
(2023)
Entangled with the past in Norwegian academia.
Gender and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Ramirez, Carla Macarena Chinga;
Hoem, Irene Bisasso;
Ursin, Marit;
Jjunju, Charlotte;
Lyså, Ida Marie.
(2023)
Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?.
Kronikk
2022
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Fargeblindhet i norsk skole.
Faglig kapittel
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Den fargeblinde skolen. Kronikk.28.09.2022.
Kronikk
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2022)
Kan jeg kalle meg norsk? Kronikk Adressavisen. 17.02.2022.
Kronikk
-
Åberg, Ingvill Bjørnstad;
Christensen, Erik;
Ramirez, Carla.
(2022)
Othering in the age of “diversity”. Cultural, ethnic and racial categorisations in education policy and social studies.
Nord universitet
PhD in the study of professional praxis (No. 45)
Doktorgradsavhandling
2021
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Hvordan skapes utenforskap i skolen?
ikke-vestlig minoritetsungdom forteller sine historier.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Epistemic Disobedience and Grief in Academia.
Education Sciences
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen.
Læring om læring
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Kvalitet for transnasjonale elever.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2018
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Oldervik, Heidun;
Saur, Ellen.
(2018)
Hvordan kan kunnskap om postkolonial teori gi PP-rådgivere en bedre forståelse av barn og unge med minoritetsbakgrunn?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2018)
Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2017)
Becoming a "Foreigner": The Principle of Equality, Intersected Identities, and Social Exclusion in the Norwegian School.
European Education : Issues and Studies
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2015)
Skolen ser ikke hele meg!
En postkolonial og narrativ studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer av å være annerledes.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
2014
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Solhaug, Trond.
(2014)
Jeg er annerledes. En diskusjon av erfaringer med å være annerledes i den norske skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Ramirez, Carla;
Ursin, Marit.
(2025)
The Wonder(s) of Barbie: Entanglements of Racism, Body Shame and Doll Play in a Norwegian Primary School.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Hoem, Irene Bisasso;
Ursin, Marit;
Ramirez, Carla.
(2025)
The transformative power of representation among youths: toward appreciating diversity and inclusion in Norway.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Ramirez, Carla.
(2023)
Entangled with the past in Norwegian academia.
Gender and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Ramirez, Carla Macarena Chinga;
Hoem, Irene Bisasso;
Ursin, Marit;
Jjunju, Charlotte;
Lyså, Ida Marie.
(2023)
Finnes det virkelig ikke 'farge' i norsk høyere utdanning og arbeidsliv?.
Kronikk
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Den fargeblinde skolen. Kronikk.28.09.2022.
Kronikk
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2022)
Kan jeg kalle meg norsk? Kronikk Adressavisen. 17.02.2022.
Kronikk
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Epistemic Disobedience and Grief in Academia.
Education Sciences
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen.
Læring om læring
Vitenskapelig artikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2017)
Becoming a "Foreigner": The Principle of Equality, Intersected Identities, and Social Exclusion in the Norwegian School.
European Education : Issues and Studies
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Ramirez, Carla;
Lyså, Ida Marie.
(2024)
Norskhet i bevegelse.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Ramirez, Carla;
Lyså, Ida Marie.
(2024)
Norskhet og rasialisering – friksjon, omveltning og utvidelse.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramirez, Carla.
(2024)
Betydning av materialitet for tilhørighet til Norge.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engan, Laila;
Ramirez, Carla.
(2024)
På vei inn i norskheten - gradvise overganger for ungdom med kort botid i Norge.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramirez, Carla;
Kalkman, Kris;
Engan, Laila.
(2024)
Andregjøring gjennom undervisningsmetoder: En blindsone i norsk skole?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ramirez, Carla.
(2022)
Fargeblindhet i norsk skole.
Faglig kapittel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2021)
Hvordan skapes utenforskap i skolen?
ikke-vestlig minoritetsungdom forteller sine historier.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2020)
Kvalitet for transnasjonale elever.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Oldervik, Heidun;
Saur, Ellen.
(2018)
Hvordan kan kunnskap om postkolonial teori gi PP-rådgivere en bedre forståelse av barn og unge med minoritetsbakgrunn?.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2018)
Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Chinga-Ramirez, Carla;
Solhaug, Trond.
(2014)
Jeg er annerledes. En diskusjon av erfaringer med å være annerledes i den norske skolen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Åberg, Ingvill Bjørnstad;
Christensen, Erik;
Ramirez, Carla.
(2022)
Othering in the age of “diversity”. Cultural, ethnic and racial categorisations in education policy and social studies.
Nord universitet
PhD in the study of professional praxis (No. 45)
Doktorgradsavhandling
-
Chinga-Ramirez, Carla.
(2015)
Skolen ser ikke hele meg!
En postkolonial og narrativ studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer av å være annerledes.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
- PED1007 - Utdanningshistorie og utdanningspolitikk
- PED6113 - Prosjektutvikling
- PED6038 - Tverrfaglig samarbeid
- PED6039 - Karriereveiledning
- PED6040 - Interkulturell rådgivning
- PED6031 - Rådgivning i et mangfoldig samfunn
Ramirez har emneansvar i: Rådgivning i et mangfoldig samfunn (PED6031) og Interkulturell rådgivning (PED6040).
Formidling
2025
-
Faglig foredragRamirez, Carla. (2025) Decolonial posthuman feminisms. P.h.D Course Race, Space and Affect - Critical Inquiries into processes of Othering, Racialization and Non-belonging , Copenhagen 2025-04-07 -
2023
-
IntervjuRamirez, Carla Macarena Chinga. (2023) Paneldebatt i forbindelse med lansering av verktøykassa for likestilling og mangfold ved NTNU. NTNU NTNU [null] 2023-03-23
-
Faglig foredragRamirez, Carla. (2023) Dekolonial feminisme og dens relevans for norsk forskning. Åpent seminar for SU-fakultetet, NTNU , Trondheim 2023-09-01 - 2023-09-01
-
Vitenskapelig foredragRamirez, Carla. (2023) Assemblages of differences in a first-grade primary school in Norway. European Conference on Educational Research, ECER , Glasgow 2023-08-21 - 2023-08-25
-
Vitenskapelig foredragRamirez, Carla. (2023) Assemblages of difference in a Norwegian first grade elementary school. 40th anniversaty conference of the Nordic Journal BARN, At critical crossroads in Nordic Childhood Studies , Trondheim 2023-08-16 - 2023-08-17
-
Faglig foredragRamirez, Carla; Ursin, Marit. (2023) Methodological considerations, challenges, and reflections around ethical issues in research on children and racism. 40th anniversaty conference of the Nordic Journal BARN, At critical crossroads in Nordic Childhood Studies , Trondheim 2023-08-16 - 2023-08-17
2022
-
Faglig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2022) Minority women in Norwegian academia. Nordic Educational Research Association - NERA pre-conference , Reykjavik 2022-05-30 - 2022-05-31
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2022) Pedagogy of discomfort in precarious times. Nordic Educational Research Association - NERA , Reykjavik 2022-05-30 - 2022-06-03
-
IntervjuChinga-Ramirez, Carla. (2022) Nav Trøndelag Unge i arbeid. Adressavisen Adressavisen [null] 2022-02-01
-
Vitenskapelig foredragLangfeldt, Camila Caldeira; Ramirez, Carla. (2022) What is a multicultural school? Observations from a heterogeneous first-grade classroom in Norway. I International Conference on Child Studies , University of Minho, Braga - Portugal 2022-09-13 - 2022-09-15
2020
-
Faglig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2020) Lower Expectations, Fragmentation and Misinterpretations. Ethnic Minority Women in the Norwegian Academia. ECER 2020: Educational Research (Re)connecting Communities , Glasgow, Scotland 2020-08-24 - 2020-08-28
2019
-
Faglig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2019) Ethnic minority women in the Norwegian academia. Academic seminar, Center for Educational Justice , Santiago 2019-04-08 - 2019-04-12
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2019) Transnationalism as social belonging. Another Brick in the Wall: Transforming Education , Amsterdam 2019-11-11 - 2019-11-15
2018
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2018) Fra fokus på kulturforskjeller til blikk for mangfold og kompleksitet. Fagtorg for PP-rådgivere Midt-Norge, 2018 , Trondhim 2018-08-28 - 2019-08-29
-
Faglig foredragUrsin, Marit; Chinga-Ramirez, Carla. (2018) Skoleliv og ungdomsliv: En presentasjon av elevenes tanker og opplevelser, skole 2. Erfaringskonferanse på vgs skole 2 , Trøndelag 2018-04-21 - 2018-04-21
-
Faglig foredragUrsin, Marit; Chinga-Ramirez, Carla. (2018) Skoleliv og ungdomsliv: En presentasjon av elevenes tanker og opplevelser, skole 1. Erfaringskonferanse på vgs skole 1 , Trøndelag 2018-04-21 - 2018-04-21
2017
-
ProgramdeltagelseChinga-Ramirez, Carla. (2017) SEVU-PPT Nett. Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul/film: Etnisk mangfold i skolen. https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu [null] 2017-10-12
-
ProgramdeltagelseChinga-Ramirez, Carla. (2017) SEVU-PPT Nett. Nettbasert læringsressurs for PP-tjenesten. Modul/film: Interkulturell kommunikasjon. https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu https://www.sevuppt.no/modul-1-radgivning-og-veiledning/modu [null] 2017-10-12
2016
-
Vitenskapelig foredragChinga-Ramirez, Carla. (2016) “Impossible bodies” and the creation of minority students’ subjectivities in Norwegian upper secondary schools. The 18th Nordic Migration Conference, Oslo, August 11-12, 2016 , Oslo 2016-08-11 - 2016-08-12
2011
-
Vitenskapelig foredragChinga, Carla Macarena. (2011) Immigrant youth in transition: How do Skandinavian teachers reflect upon immigrant students in upper secondary school?. International conference , Emory University, Atlanta 2011-05-12 - 2011-05-14
-
Vitenskapelig foredragChinga, Carla Macarena. (2011) Immigrant youth in transition: Collectivistic orientations in an individualistic school culture. Results from a pilot study. NERA's 39th Congress - Rights and Education , Jyväskylä, Finland 2011-03-09 - 2011-03-12
-
Vitenskapelig foredragChinga, Carla Macarena. (2011) Kulturmøter: Hvordan endres identiteten? Et sosiokonstruktivistisk perspektiv. Forelesning , NTNU, Trondheim 2011-11-09 - 2011-11-09