Emne - Tverrfaglig samarbeid og relasjonskompetanse - PED6038
PED6038 - Tverrfaglig samarbeid og relasjonskompetanse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet introduserer kunnskap om tverrfaglig og tverrkontekstuelt samarbeid og relasjonskompetanse i og utenfor skolen. Dette innebærer fordypning i teori og praksis knyttet til foresatte-rådgivning, samhandling mellom flere yrkesgrupper, og på tvers av kontekster. Emnet vil spesielt vektlegge utvikling av muligheter for endrings- og utviklingsarbeid for å ivareta barn og ungdoms interesser og behov.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid og relasjonskompetanse.
- Individuelle og samfunnsmessige faktorer som hemmer og fremmer samarbeid og koordinering av tjenester til barn og ungdom.
- Egne atferdspreferanser og strategier i samarbeidsrelasjoner.
Ferdigheter:
- Selvstendig vurdere og anvende hensiktsmessige ressurser i tverrfaglige samarbeid i skolen og andre pedagogiske kontekster.
- Gjennomføre og evaluere eget og andres bidrag i tverrfaglige samarbeid.
- Videreutvikle system-rettet rådgivning og helhetlig samhandling med eksterne samarbeidspartnere og barn og ungdoms foresatte.
Generell kompetanse:
- Kritisk reflektere over egne holdninger og egen atferd i møte med andre i tverrfaglig samarbeid.
- Analysere utfordringer og utviklingstrekk i samfunnet som påvirker relasjonskompetansen og tverrfaglig samarbeid i skolen og andre pedagogiske kontekster.
- Integrere tverrfaglig samarbeid på både individ-, gruppe- og system-nivå for å ivareta barn og ungdoms behov.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, dialoger, samarbeidsøvelser, arbeid med case og gruppeprosesser. Erfaringsbasert læring inngår i studiet, med hovedfokus på samarbeidsrelasjoner og samarbeidsmuligheter i mangfoldige kontekster. Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på Blackboard.
Obligatoriske aktiviteter
- 2 arbeidskav
Mer om vurdering
Eksamen: Oppgave.og muntlig eksamen
Obligatorisk aktivitet:
To obligatoriske skriftlige arbeidskrav der studentene reflekterer over praktiske erfaringer i lys av teori om tverrfaglig samarbeid og relasjonskompetanse i komplekse kontekster. Disse vurderes til bestått/ikke bestått
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Rådgivning 1 (KRÅD1)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Anbefalte forkunnskaper
PED6031, PED6035/PED6039 og PED6036
Forkunnskapskrav
Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED6037 | 15.0 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2023
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
25.05.2023Innlevering
08.06.2023
10:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"