Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Astrid Johansen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Astrid Johansen

Universitetslektor
Institutt for fysikk
Fakultet for naturvitenskap

astrid.johansen@ntnu.no
73598310 91822404 Realfagbygget, D3-200, Gløshaugen, Skolelaboratoriet, Institutt for fysikk
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Astrid Johansen er ansatt ved Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi, og arbeider der med et bredt spekter av oppgaver knyttet til Skolelaboratoriets rolle som bindeledd mellom teknologi- og realfagene ved NTNU og skolen.

Underviser i hovedsak emner innefor videreutdanningstilbudet i naturfag og fysikk rettet mot lærere.

Deltar i forskningsprosjekt innenfor fysikkdidaktikk og i prosjektet KreTek der det utvikles realfagundervisning som inkluderer teknologi og kreativitet i tråd med LK20's intensjon om utvikling varierte kompetanser og dybdelæring.

 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2022

  • Johansen, Astrid; Mogstad, Erik; Gajic, Bojana; Bungum, Berit. (2022) Incorporating creativity in science and mathematics teaching: Teachers’ views on opportunities and challenges. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Johansen, Astrid; Bungum, Berit. (2022) Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Eggen, Per-Odd; Bøe, Maria Vetleseter; Fimland, Nina; Johansen, Astrid; Nilsen, Trude; Olsen, Rolf Vegar. (2015) Naturfagene i norsk skole Anno 2015. Utdanningsdirektoratet Utdanningsdirektoratet
    Rapport

Tidsskriftspublikasjoner

  • Johansen, Astrid; Mogstad, Erik; Gajic, Bojana; Bungum, Berit. (2022) Incorporating creativity in science and mathematics teaching: Teachers’ views on opportunities and challenges. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa)
    Vitenskapelig artikkel
  • Johansen, Astrid; Bungum, Berit. (2022) Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
    Vitenskapelig artikkel

Rapport

  • Eggen, Per-Odd; Bøe, Maria Vetleseter; Fimland, Nina; Johansen, Astrid; Nilsen, Trude; Olsen, Rolf Vegar. (2015) Naturfagene i norsk skole Anno 2015. Utdanningsdirektoratet Utdanningsdirektoratet
    Rapport

Undervisning

Emner

  • FY6016 - Lys og bølger
  • FY6027 - Praktisk prosjektarbeid i fysikk
  • FY6028 - Drift av naturfaglaboratorier på skoler
  • FY6017 - Elektromagnetisme
  • FY6014 - Varmelære og klimafysikk
  • NA6022 - Energi og teknologi
  • NA6021 - Energi og materie

Formidling

2015

  • Faglig foredrag
    Johansen, Astrid; Marion, Peter Van. (2015) School-based professional development for science teachers: The SUN project. «Innovative science teaching – The way forward» , Freiburg 2015-06-17 - 2015-06-18

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo