KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet
KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet
KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet
Lærere og forskere arbeider sammen om å utvikle undervisning i realfag på ungdomstrinnet med vekt på kreativitet, dybdelæring og programmering.

Fagfornyelsen stiller store krav til skoler og lærere. Det skal fokuseres på dybdelæring og kreativitet, og programmering kommer inn i flere fag. I naturfag innebærer kjerneelementet teknologi blant annet at "gjennom å bruke og skape teknologi kan elevene kombinere erfaring og faglig kunnskap med å tenke kreativt og nyskapende."
Gjennom prosjektet KreTek vil Trondheim Kommune i samarbeid med NTNU være i front i å utvikle undervisning som oppfyller dette gjennom samarbeid mellom lærere og forskere, og gjennom utvikling av samarbeidsstrukturer. Dette vil komme skolere og lærere i hele landet til nytte gjennom spredning av undervisningsressurser på disse nettsidene og gjennom kurs, fagdager og konferanser.

KreTek hadde oppstartsmøte 21. august 2019 med de åtte pilotlærerne, forskere fra NTNU og prosjekteier. Gruppa skal jobbe sammen de neste årene for å utvikle god realfagundervisning. Det var mange kreative ideer rundt bordet som legger grunnlaget for videre jobbing med prosjektet.