Navigasjon

  • Hopp til innhold
logo

Skolelaboratoriet

  • Skolelaboratoriet
    • Om skolelaboratoriet
  • Prosjekter og forskning
    • KreTek
    • LOCUMS
    • ENSITE
    • Video for kvalitet
    • ReleKvant
    • SUN-prosjektet
    • Energiutfordringen
  • Elevaktiviteter
    • Forsker på skjerm
    • Elevverksted
    • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
    • Fysikkløypa (6. trinn)
    • Kjemiløypa (7. trinn)
    • Matematikkløypa (8. trinn)
    • Biologiløypa (9. trinn)
    • Kodeløypa (10. trinn)
    • Energiløypa (vg1)
    • Stjernestøv
  • Læreraktiviteter og -ressurser
    • Realfagkonferansen
    • ToF-konferansen 2021
    • Videreutdanning
    • Etterutdanning
    • Kurs på bestilling
    • SL-serien
    • Blå hefteserie
    • Utlån av utstyr
    • Byggesett for salg
    • 3D-print atommodeller
  • Skolelaboratoriet
  • Prosjekter og forskning
  • KreTek

Språkvelger

KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet

×
  • KreTek
    • Mer om prosjektet
    • Pilotskoler og -lærere
    • Deltakere
    • Ressurser
  • LOCUMS
  • ENSITE
  • Video for kvalitet
  • ReleKvant
  • SUN-prosjektet
  • Energiutfordringen
MENY

KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet

KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet

Lærere og forskere arbeider sammen om å utvikle undervisning i realfag på ungdomstrinnet med vekt på kreativitet, dybdelæring og programmering.

KreTek logo og elektronikkoppsett med lys. Foto.
Foto: Berit Bungum/NTNU

Fagfornyelsen stiller store krav til skoler og lærere. Det skal fokuseres på dybdelæring og kreativitet, og programmering kommer inn i flere fag. I naturfag innebærer kjerneelementet teknologi blant annet at "gjennom å bruke og skape teknologi kan elevene kombinere erfaring og faglig kunnskap med å tenke kreativt og nyskapende."

Gjennom prosjektet KreTek vil Trondheim Kommune i samarbeid med NTNU være i front i å utvikle undervisning som oppfyller dette gjennom samarbeid mellom lærere og forskere, og gjennom utvikling av samarbeidsstrukturer. Dette vil komme skolere og lærere i hele landet til nytte gjennom spredning av undervisningsressurser på disse nettsidene og gjennom kurs, fagdager og konferanser.

Lærere som sitter rundt et bord og diskuterer. Foto.
Pilotlærerne og prosjektgruppa i diskusjon under oppstartsmøtet 21. august. Foto: Ingeborg Berg/NTNU

KreTek hadde oppstartsmøte 21. august 2019 med de åtte pilotlærerne, forskere fra NTNU og prosjekteier. Gruppa skal jobbe sammen de neste årene for å utvikle god realfagundervisning. Det var mange kreative ideer rundt bordet som legger grunnlaget for videre jobbing med prosjektet.

Logo

Kretek. Logo.

person-portlet

Prosjektleder

  • Berit Bungum

    Berit Bungum Professor

    73591881 berit.bungum@ntnu.no Institutt for fysikk

Prosjekteier

Prosjekteier

Logo Trondheim kommune

Koordinator i Trondheim kommune:

Ingeborg Ranøyen. Foto.     Ingeborg Ranøyen


 

Ansvarlig redaktør | Om informasjonskapsler | Personvern
Logg inn