Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Skolelaboratoriet

  • Skolelaboratoriet
    • Om skolelaboratoriet
  • Prosjekter og forskning
    • KreTek
    • KlimaDidakt
    • STEMkey
    • DIGGsam
    • Video for kvalitet
    • LOCUMS
    • ReleKvant
    • SUN-prosjektet
  • Elevaktiviteter
    • Forsker på skjerm
    • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
    • Fysikkløypa (6. trinn)
    • Kjemiløypa (7. trinn)
    • Matematikkløypa (8. trinn)
    • Biologiløypa (9. trinn)
    • Kodeløypa (10. trinn)
    • Bølgeløypa (vg1)
    • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
    • Stjernestøv (avsluttet)
  • Læreraktiviteter og -ressurser
    • Realfagkonferansen
    • ToF-konferansen
    • Videreutdanning
    • Etterutdanning
    • Gråspurv
    • SL-serien
    • Blå hefteserie
    • Undervisningsopplegg
    • Byggesett for salg
  1. Skolelaboratoriet
  2. Prosjekter og forskning
  3. KreTek

Språkvelger

English

KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet

×
  • KreTek
    • Mer om prosjektet
    • Pilotskoler og -lærere
    • Deltakere
    • Ressurser
    • Publikasjoner
  • KlimaDidakt
  • STEMkey
  • DIGGsam
  • Video for kvalitet
  • LOCUMS
  • ReleKvant
  • SUN-prosjektet
MENY

KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet

KreTek – Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet

Lærere og forskere arbeider sammen om å utvikle undervisning i realfag på ungdomstrinnet med vekt på kreativitet, dybdelæring og programmering.

To elever som viser fram micro:bits foran PC-skjermer med programmering på. Foto.

Fagfornyelsen stiller store krav til skoler og lærere. Det skal fokuseres på dybdelæring og kreativitet, og programmering kommer inn i flere fag. I naturfag innebærer kjerneelementet teknologi blant annet at "gjennom å bruke og skape teknologi kan elevene kombinere erfaring og faglig kunnskap med å tenke kreativt og nyskapende."

Gjennom prosjektet KreTek samarbeider NTNU med Trondheim kommune med å utvikle undervisning som oppfyller dette. Vi utvikler undervisningsprosjekter, strategier for elevvurdering som inkluderer kreativitet, og strukturer for samarbeid. Dette kommer skoler og lærere i hele landet til nytte gjennom spredning av undervisningsressurser på disse nettsidene og gjennom kurs, fagdager og konferanser.

Lærere som sitter rundt et bord og diskuterer. Foto.
Samarbeid mellom lærere og forskere i KreTek. Foto: Ingeborg Berg/NTNU

KreTek er finansiert av Norges forskningsråd i perioden 2019–2022.

Logo

Kretek. Logo.

person-portlet

Prosjektleder

  • Berit Bungum

    Berit Bungum Professor

    73591881 berit.bungum@ntnu.no Institutt for fysikk

Prosjekteier

Prosjekteier

Logo Trondheim kommune

Ansvarlig redaktør | Bruk av informasjonskapsler | Personvern
Logg inn