Emne - Energi og materie - NA6021
Energi og materie
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet inneholder grunnleggende temaer i fysikk og kjemi relatert til kjerneelementet «Energi og materie» i fellesfaget naturfag i grunnopplæringen. I tillegg legges det vekt på å gjennomgående inkludere naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. Emnet vil ta i bruk eksemplariske arbeids- og vurderingsformer i tråd med intensjonen i læreplanverket LK20 og vektlegge strategier for dybdelæring. Faglige tema som inngår er krefter, arbeid og energi, varme og energibevaring, bølgefenomener, løselighet, overflatebehandling og HMS knyttet til bruk av kjemikalier.
Tilbudet gis med forbehold om tilstrekkelig antall deltagere.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført kurs kan deltakeren
- gjøre rede for sammenhengen mellom akselerasjon, krefter og arbeid
- forklare hvordan energi overføres i form av arbeid eller varme og bruke energibevaringsprinsippet
- beskrive noen sentrale bølgefenomener
- forklare og forutsi løseligheten av stoffer i vann og upolare stoffer
- gjøre rede for kjemiske og fysiske endringer knyttet til overflatebehandling og forklare hvorfor de skjer
- vite hvordan kjemikalier merkes, behandles og lagres og vurdere substitusjonsplikten knyttet til elevforsøk
- ha didaktisk kunnskap om prinsipper for læring, vurdering, og varierte og elevaktive undervisningsformer
- ha oversikt over læreplanverket knyttet til naturfag
Ferdigheter
Etter fullført kurs kan deltakeren
- arbeide utforskende med problemstillinger i kjente og ukjente kontekster
- gjøre risikovurderinger, håndtere kjemikalier og gjøre eksperimentelt arbeid på en sikker måte
- bruke digitale verktøy for registrering og analyse av data
- utarbeide, bruke og vurdere modeller
- samarbeide med andre og respondere konstruktivt på andres bidrag
- utarbeide læringsaktiviteter på bakgrunn av kompetansemål og overordnede verdier og prinsipper i læreplanen
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan deltakeren
- sette seg inn i nye naturfaglige problemstillinger, innhente relevant informasjon og utøve kildekritikk
- se sammenheng mellom naturfaglig teori og praksis og hvordan dette kan tilrettelegges for elevenes læring
- formidle fagstoff og resultater
Læringsformer og aktiviteter
3 obligatoriske samlinger, hver på 3 dager i Trondheim.
På samlingene legges det stor vekt på studentaktivitet, diskusjoner og samarbeid. Studentene arbeider med praktiske og utforskende oppgaver og bruker digitale hjelpemidler for registrering og analyse av data. Emnet har gjennomgående fokus på didaktikk, relevans for undervisningen, læreplananalyse og formativ vurdering. Mellom samlingene arbeider studentene både individuelt og i grupper med både teoretiske og praktiske oppgaver.
Forventet arbeidsinnsats i emnet er ca. 400 timer.
Obligatoriske aktiviteter
- Individuelle besvarelser
- Deltakelse på samlinger
Mer om vurdering
Muntlig eksamen. Obligatoriske aktiviteter: individuelle besvarelser og deltakelse på samlinger. Obligatoriske aktiviteter må være bestått for å få gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Naturfag 1, 8.–13. trinn (KNAT1-8-13)
Anbefalte forkunnskaper
God generell matematikkunnskap
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| LVUT8093 | 3 sp | Høst 2022 |
Fagområder
- Fysikk
- Kjemi
- Naturfag