Ph.d.-emner – Institutt for lærerutdanning
Opptak til ph.d.-emner
Opptakskrav
For å få opptak til ph.d-emnene våre, må du ha fullført mastergrad eller tilsvarende utdanning.
Ønsker du å delta på et av kursene må du registrere deg.
Du søker om opptak til ph.d.-kursene gjennom søknadsweb. All nødvendig dokumentasjon (vitnemål for fullført master/hovedfag og eventuelt brev om opptak på ph.d.-program) må du laste opp som vedlegg til den elektroniske søknaden.
Interne søkere med aktiv studierett melder seg opp til emnet via NTNUs studentweb.
Informasjon om opptak til ph.d.- og forskerkurs ved NTNU
Rangering
Vi rangerer søknadene i følgende rekkefølge*:
- Søkere som er tilknyttet ph.d.-program ved NTNU
- Søkere som kan dokumentere opptak til ph.d.-program ved andre institusjoner
- Søkere som kan dokumentere at de er tilsatt som stipendiat ved NTNU, og i prosess med å søke opptak til ph.d.-program
- Søkere som kan dokumentere at de er tilsatt som stipendiat ved annen institusjon, og i prosess med å søke opptak til ph.d.-program
- Søkere som kan dokumentere at de er i gang med kvalifiseringsløp for opprykk til førstelektor
- Andre søkere
*seks plasser på hvert av kursene er forbeholdt studenter tilknyttet NorTED institusjoner.
Ph.d.-emner høst 2023
Emneansvarlig
Søknadsfrist
15. september 2023
Undervisning
Del 1 (fysisk): uke 43, 23., 24. og 25. october
Del 2 (digital): uke 12, 18. og 19. mars
Emneansvarlig
Søknadsfrist
15. september 2023
Undervisning
- Heldagsundervisning
- 4.-5. oktober 2023 09.00–15.30 campus Kalvskinnet
- 5. desember 2023 10.00–17.00 campus Kalvskinnet
Emnebeskrivelse LOS8011
Emnet vil undervises på engelsk
National educational policies are related to general economic and political changes and are influenced by global trends and actors. Contemporary educational trends are rooted in neoliberal ideology emphasizing marketisation and competition as strategies to develop human capital for the so-called Knowledge Economy. This ideological anchoring is challenging educational traditions and framing new ways of addressing inequalities in education in the Nordic countries as well as in many other developed nations worldwide.
Critical policy research contextualizes national and local policies in a global policy context, it pays attention to both structure and agency in the policy process, as well as addressing how policies impact questions related to social justice and equality. This course emphasizes knowledge and theoretical frameworks that can be useful in the exploration of contemporary education policy and the complex relationship between policy and practice from critical policy perspectives. The course will pay attention to how these issues are of relevance for both teacher education and compulsory education (K-12) in Norway and in other countries, including the U.S.A.
Emneansvarlig
Underviser
Søknadsfrist
15. september 2023
Undervisning
- 16.–18. oktober 2023 campus Kalvskinnet
- 13. november 2023 (digitalt)
- 15. november 2023 (digitalt)
Emneansvarlig
Søknadsfrist
15. september 2023
Undervisning
- 2.–3. oktober (digitalt)
- 9.–10. november (digitalt)
Emneansvarlig
Søknadsfrist
15. september 2023
Undervisning
- 5.–6. oktober 2023 campus Kalvskinnet
- 9. oktober 2023 campus Kalvskinnet
Ph.d.-emner ved institutt for lærerutdanning
- PLU8012 Kvantitative analysemetoder i praksis
- PLU8013 Vitenskapsteori og etikk med innretning mot profesjonsforskning
- PLU8021 Kvalitativ og post-kvalitativ analyse I
- PLU8022 Kvalitativ og post-kvalitativ analyse II
- LOS8019 Organisasjonslæring og kunnskapsutvikling i organisasjoner
- LOS8030 Perspektiver i naturfag- og teknologididaktikk
- LOS8031 Tekst i utdanningskontekst: Teoretiske innganger og analysemetoder
- LOS8032 Vurdering og evaluering i utdanning: Politikk, forskning og praksis
- LOS8033 Å forske med kunsten som metodologisk praksis
- LOS8034 Nyere forskning innen barnehage og skole (1.-4. trinn)
- LOS8035 Litteraturreview i utdanningsvitenskap
Kontakt
Send e-post til forskning-phd@ilu.ntnu.no.