Hva kan jeg bli?

Sosialantropologi - masterstudium

Hva kan du bli?

Sosialantropologer forsøker å forstå variasjoner, sammenhenger og endringer i samfunn og kultur. Et arbeidsliv i stadig endring stiller høye krav til fleksibilitet, evne til å se og oppleve verden fra andre menneskers perspektiver, kritisk tenking og refleksjon, noe du får gjennom masterutdanningen i sosialantropologi. 

Hvilken kompetanse får du som er relevant for arbeidslivet? 

Med sosialantropologi kan du jobbe i alle sektorer. Noen får jobb på bakgrunn av den generelle kompetansen de har tilegnet seg i sosialantropologi, mens andre blir ansatt for sine region-, språk- eller temakunnskaper. 

Ved å studere sosialantropologi tilegner du deg faglig kunnskap. Du lærer å tenke kritisk, analysere data og formidle informasjon når du leser forskningsartikler og produserer akademiske tekster.  

Ved å planlegge og gjennomføre feltarbeid knyttet til masteroppgaven får du kompetanse i prosjektutvikling og prosjektgjennomføring. Du viser stor grad av faglig selvstendighet, disiplin og du får ekspertkunnskap om det tema og området som du undersøker i felt. Du får samtidig inngående kjennskap og kunnskap om metoder, spesielt metodene deltakende observasjon og intervju.

Du kan blant annet jobbe med: 

  • bistands- og utviklingsarbeid  
  • integrering og tilrettelegging  
  • velferd  
  • organisasjonsutvikling  
  • kommunikasjon og endringsprosesser 
  • forskning og undervisning 

Du kan blant annet jobbe i:  

  • bistands- og interesseorganisasjoner, slik som Røde Kors, FN, Regnskapsfondet  
  • flyktningmottak  
  • NAV  
  • kommune og fylkeskommune  
  • rekrutteringsbransjen 
  • konsulentbransjen
  • kunnskapsinstitusjoner som universitetet, høgskoler eller fagskoler
  • departement og andre statlige organer som blant annet politiet, UDI eller arbeidstilsynet

Karriereveiledning – hva kan jeg bli?

NTNU Karriere kan hjelpe deg med å sortere dine muligheter, og tilbyr blant annet kurs, foredrag og veiledning innenfor områdene utdanningsvalg, å være ny student, bevisstgjøring av kompetanse og jobbsøking.


Praksisplasser og jobber

NTNUs studenter er svært attraktive for arbeidslivet. Det lønner seg å komme i kontakt med arbeidslivet før studiene er ferdig. NTNU Bridge kobler NTNU-studentene og arbeidslivet i samarbeid om tema til oppgaver, praksisplasser og jobber.


Bruk NTNU Alumni-nettverket

NTNU Alumni vil være nyttig for deg som student og videre gjennom hele din karriere. Du kan dra nytte av tidligere studenters erfaringer og få innblikk i arbeidslivet nasjonalt og internasjonalt. 

 

Studentintervju

Studentportrett med Mona Stavern Lundereng. Foto

Seniorrådgiver i Norsk folkehjelp

Navn: Mona Staven Lundereng 
Studieprogram: Bachelorgrad i samfunnsvitenskap med fordypning i sosialantropologi og Master i sosialantropologi 

− Jeg jobber tett på mennesker med stort engasjement, bygger relasjoner og fungerer som en tolk mellom mennesker med ulike innfallsvinkler.

Utdanningsbakgrunnen min har gitt meg kompetanse til å forstå ulike mennesker og perspektiver, og det å kunne se hvilke styrker og muligheter som ligger i et mangfoldig samfunn.  

I jobben min handler det mye det å være bindeledd mellom ulike nivåer i organisasjonen, for å sikre god flyt. Da er det ekstra viktig å være oppmerksom på hvilke prosesser som foregår, og hva som er bakgrunnen for folks handlinger. Jeg jobber tett på mennesker med stort engasjement, bygger relasjoner og fungerer som en tolk mellom mennesker med ulike innfallsvinkler. En viktig del av jobben er å navigere smidig rundt i en organisasjon som er i stadig endring. 

Det er viktig at du viser arbeidsgivere at du er åpen for å bruke kompetansen din på nye måter. Et råd er å tenke bredt og ha et åpent sinn når du søker jobb. Bruk gjerne tid på frivillig arbeid i studietiden, for å få mer erfaring du kan dra nytte av i arbeidslivet.  

Studentportrett med Fride Jøsok. Foto

Programrådgiver i avdeling flyktning i Ålesund kommune

Navn: Fride Jøsok

Studieprogram: Bachelor og master i sosialantropologi

Søk på et vikariat i Distrikts-Norge! På denne måten kan du få nyttig arbeidserfaring samtidig som du får utforske et nytt sted!

Hva jobbet du med?

Jeg jobber som programrådgiver i avdeling flyktning i Ålesund kommune, hvor jeg følger opp og rådgir flyktninger som deltar i kommunens introduksjonsprogram. Sammen finner vi ut hva som skal være den enkeltes arbeids- og utdanningsmål, og så planlegger vi tiltak som skal bidra til at personen når målene sine. Jeg har også veldig mange andre oppgaver, men det er dette som er kjernen. Å ta imot og følge opp flyktninger er en veldig allsidig og til tider uforutsigbar jobb, og en må være klar for store omveltninger på kort varsel.

Ved siden av jobben har jeg tatt praktisk-pedagogisk utdanning på deltid, og kan derfor også kalle meg for lektor. Ellers har jeg jobbet som eksamenssensor periodevis siden 2021, og jeg har hatt gjesteforelesninger i emnet «Migrasjon, bosetning og mobilitet» ved NTNU tre år på rad.

Hva er det beste med jobben din?

Det aller beste med jobben min er at jeg hver dag får stimulert min antropologiske nysgjerrighet. Jeg møter mennesker fra ulike steder i verden som jeg får muligheten til å bli godt kjent med over tid. Jeg får lære om livet de hadde i sine tidligere hjemland, om flukten deres, og jeg får være med på oppturer og nedturer i deres nye liv i Norge. Jeg har en utrolig interessant og givende jobb der jeg hele tiden lærer noe nytt.

Hvordan fikk du denne jobben?

Jeg leverte mastergraden min sommeren 2020, altså under pandemien, og var lei av å sitte innestengt på hybelen i Trondheim. Jeg ville gjøre noe helt nytt, og ønsket å dra til et sted der naturopplevelser og friluftsliv var mer tilgjengelig. Dette – sammen med min faglige interesse for migrasjonsfeltet – gjorde at jeg søkte på et årsvikariat som flyktningkonsulent i Hadsel kommune i Vesterålen. Jeg flyttet opp dit i august 2020, og hadde et helt fantastisk år med mange gode opplevelser og nye erfaringer. Etter et år i Nord-Norge bestemte jeg meg for å flytte til Oslo, og på grunn året i nord gikk det ganske kort tid før jeg fikk meg en lignende jobb på Østlandet. For et par år siden valgte jeg å flytte hjem igjen til Sunnmøre, og fikk meg en lignende jobb her også.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din? 

Utdanningen i sosialantropologi er relevant for jobben min på mange måter. Jobben handler jo om å oversette og forklare hvordan Norge fungerer for mennesker som har levd helt andre liv enn det vi gjør her. En viktig del av jobben er også å være et slags mellomledd mellom flyktningene og andre aktører i kommunen og samfunnet ellers. Som flyktningkonsulent havner en ofte i situasjoner der en må oppklare misforståelser. I slike situasjoner får jeg god nytte av min antropologiske tenkemåte.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag: Er det noe du skulle ønske du visste om arbeidslivet før du startet karrieren din?

Arbeidslivet er langt, og vi har muligheten til å teste ut mange forskjellige ting i løpet av livet. Følg interessene dine, og vit at du alltid kan endre retning om du ønsker det. Gjør du noe du liker er sjansen stor for at jobben du gjør er god.
Til slutt et litt mer konkret råd: Søk på et vikariat i Distrikts-Norge! På denne måten kan du få nyttig arbeidserfaring samtidig som du får utforske et nytt sted. Det finnes mye spennende som skjer utenfor storbyene, og konkurransen om stillingene kan ofte være mindre.

Studentportrett med Kris Ervik. Foto

Seniorrådgiver, endringsledelse og fasilitering i Afry Ark Studios

Navn: Kris Ervik
Studieprogram: Bachelor, master og Ph.D. i sosialantropologi  

− Sosialantropologi handler om å studere samfunnet i alle sine fasetter, fra mange ulike perspektiv.

Jeg jobber med brukermedvirkning i et tverrfaglig arkitektfirma, som rådgiver i vår samfunnsvitenskapelige analyseavdeling. Min jobb er å sørge for at arbeidstakere blir hørt i utviklingen av nye arbeidsplasser. Dette er regulert i arbeidsmiljøloven, og mitt mål er alltid å møte og overgå dette lovkravet, slik at brukerne og lederne deres, blir så fornøyde som mulig.  

Sosialantropologi handler om å studere samfunnet i alle sine fasetter, fra mange ulike perspektiv. Dette har gjort at jeg sitter på en enorm bank av kunnskap om hvor forskjellig verden kan være, på tvers av kulturer, mennesker og steder. Denne kunnskapsbanken tar jeg med meg inn i arbeidet med å tilpasse bygg og arbeidsplasser til ulike organisasjoner og mennesker.  

Gjennom mastergraden min ble jeg trent i å beskrive hvordan virkeligheten ser ut, og prøve å forstå folk best mulig. Fra doktorgraden i endringsledelse tar jeg med meg evnen til å finne gode løsninger basert på denne innsikten.  

Studentportrett med Tommy Ruud. Foto

Forsker ved  Ruralis - Institutt for rural- og regionalforskning

Navn: Tommy Ruud
Studieprogram: Master i sosialantropologi

− Jeg ble fortalt at "dette er ikke et jobbintervju", men det falt seg likevel slik at jeg noen dager senere ble tilsendt ansettelseskontrakt for en midlertidig stilling som forskningsassistent. Da var det bare å henge i stroppen!

Hva jobber du med?

Jeg jobber som oppdragsforsker for et privat forskningsinstitutt. Vi har prosjekter som har ulike mål og meninger. Det kan handle om kartlegging, endring og utvikling, dokumentering av noe som utfolder seg, eller bare nysgjerrighet. Finansieringen er alltid betinget av at noen andre ønsker at noe skal bli utforsket og betaler oss for det, enten vi har kommet opp med ideen selv eller bedriften/aktøren har ei problemstilling som vi tar på oss å utforske og finne mulige løsninger på. Oppdragsgiver og/ eller finansiør er typisk et direktorat eller andre offentlige, mindre etater, EU, næringsdrivende og interesseorganisasjoner.

Hva er det beste ved jobben din?

Å veksle mellom å være i felt og sitte i stillhet på kontoret og grunne.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Først tok jeg en lang sommerferie, men halvveis ut i august begynte jeg å se meg omkring etter lønna arbeid. Jeg sendte en e-post til direktøren ved Ruralis og spurte om de hadde en jobb til meg. Jeg ble invitert til en prat med ham og en av forskerne på instituttet. Innledningsvis ble jeg fortalt at "dette er ikke et jobbintervju", men det falt seg likevel slik at jeg noen dager senere ble tilsendt ansettelseskontrakt for en midlertidig stilling som forskningsassistent. Da var det bare å henge i stroppen!

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Alt jeg lærte som student i sosialantropologi er direkte anvendelig i jobben min. Studiene var en god begynnelse på en forskerutdanning, som jeg nå driver videre med. Hvis du kan tenke deg å fortsette på samme vis etter studiet, er hvert fall et forskningsinstitutt en mulighet.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag, eller som bidro til at du fikk jobb etter studiene?

Jeg var læringsassistent på Institutt for sosialantropologi ved NTNU. Det er relevant ettersom det innebærer å forklare og formidle sosialantropologisk kunnskap. Men om denne erfaringen, og i så fall i hvilken grad det bidro til at jeg ble ansatt hos Ruralis, vet jeg ikke.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag:

Ikke vent på stillingsannonser, men ta kontakt med mulige arbeidsgivere du kan tenke deg å jobbe med. Lær av kollegaer som allerede har vært der du er, men husk også at du har mye å komme med selv! Det kan virke som om tid er en knapp ressurs, så ta det rolig. :-)

Studentportrett med Ingrid Fabrello. Foto

Gründer, Kulturkoordinator

Navn: Ingrid Fabrello
Studieprogram: Master i sosialantropologi

− Kunnskapen, forståelsen og empatien jeg lærte gjennom sosialantropologistudiet, bruker jeg i jobbsammenheng hver eneste dag, sier Fabrello.

Ingrid Fabrello staret sin egen bedrift og mener flere sosialantropologer bør gjøre det samme. −  Kompetansen om mellommenneskelige relasjoner gir sosialantropologer et vesentlig fortrinn dersom de ønsker å starte egen bedrift, sier gründeren.

− Kunnskapen, forståelsen og empatien jeg lærte gjennom sosialantropologistudiet, bruker jeg i jobbsammenheng hver eneste dag, sier Fabrello.

Hun gikk ut fra NTNU med mastergrad i sosialantropologi våren 2012. For et år siden startet hun bedriften KulturKoordinator. Der kjører hun blant annet to-måneders jobbsøkerkurs for utenlandske arbeidssøkere som vil finne arbeid i Trondheim.

− Jeg er selv gift med en argentiner og så at mange i den internasjonale vennekretsen vår hadde høy utdannelse, men likevel slet med å få seg jobb. Jeg undret meg over hva som var årsaken, og hva som skulle til for at de kunne lykkes.

Etnografisk metode

Hun benyttet etnografisk metode for å finne ut hvilke behov arbeidssøkerne hadde. Hun intervjuet 15 av arbeidssøkende og kartla hvordan de hadde gått fram for å få seg jobb. Så intervjuet hun rekrutteringsbyråer om hvilke behov og forventninger de hadde til utenlandske arbeidstakere. I tillegg intervjuet hun utenlandske arbeidstakere som hadde kommet seg inn på arbeidsmarkedet i Trondheim.

− Jeg fant blant annet ut at det er mange kulturelle ulikheter som vi ofte ikke er bevisste. Også de som kommer fra land nær oss, som tyskere og engelskmenn, har en ganske annerledes kulturbakgrunn når det gjelder prosessen med å søke jobb og kulturelle koder på arbeidsplassen. Trondheim er en typisk nettverksby og da holder det ikke å sende søknad med solid CV, uten å ta personlig kontakt. Dette og mange andre tips og råd gir jeg gjennom kurset The job seekers guide to Trondheim, forteller Fabrello.

Flere av de som har fullført kurset hennes er nå i fast jobb eller i praksis. I høst kjører hun kursopplegget for fjerde gang. Hun jobber også med å engasjere bedrifter til å bidra til mangfold ved å tilby praksisplasser til utenlandske arbeidssøkere.

Hun mener det er overraskende mange fordeler med sosialantropologisk bakgrunn når man skal starte bedrift.

− Sosialantropologisk kompetanse er nyttig både i forhold til salg, markedsføring og nettverk. Som sosialantropolog er jeg god til å kommunisere med andre og har bred kompetanse om mellommenneskelige relasjoner, noe som er gull verdt når man skal drive en bedrift. Også i forhold til produktutvikling og kartlegging av markedet er denne kompetansen nyttig, sier hun.

Den viktige toleransen

Ingrid Fabrello fremhever at den sosialantropologiske kompetansen ikke bare er nyttig for de som vil gründe, men at et hvert samfunn har behov for den.

− Toleranse er essensielt for å ha et velfungerende samfunn. Mange bedrifter kunne tjent på å få inn en sosialantropolog. Kommunikasjonsproblemer oppstår fordi vi mangler kunnskap om det den andre personen snakker ut i fra. Vi kan til og med ha vokst opp i samme lille bygd, men allikevel være svært ulike.

Hun mener behovet for sosialantropologi vil øke ettersom Norge blir et mer og mer multietnisk samfunn.

− La oss si at en bedrift ansetter en ingeniør fra Spania. Ingeniøren tar med seg familien. En sosialantropolog kan bidra til å unngå kulturkrasj som kan skape mistrivsel på arbeidsplassen, og i tillegg gi råd om hvordan familien til ingeniøren kan integreres i det norske samfunnet. Hvis ikke familien trives risikerer bedriften å miste den kompetansen de har investert i, sier hun.

Savnet konkretisering

Som student fikk hun beskjed fra forelesere om at sosialantropologer var som poteten som kunne brukes til alt. Fabrello mener det både er feil og altfor generelt. Hun savnet en tydeliggjøring av hvordan kunnskapen kunne brukes i praksis.

− Jeg vil oppfordre NTNU til å være konkrete ovenfor dagens studenter når de formidler hvordan sosialantropologi kan brukes i samfunnet. Det hadde eksempelvis vært veldig lærerikt for studentene dersom NTNU hadde skapt dialog mellom bedrifter som har utfordringer, og studentene som kan gi råd. Det ville gitt studentene erfaring og opplevelse av hvordan faget kan brukes i praksis, sier hun.

Hun råder også studentene til å selv å tenke gjennom, allerede tidlig i studieløpet, hva de kan bidra med i arbeidslivet. De må gjerne være ambisiøse og ha bevissthet rundt den viktige kompetansen de har.

− Vi sosialantropologer må jobbe for å sette ord på hvordan vi kan brukes. Vi må formidle hvilken bakgrunn vi har og hvordan den kan nyttiggjøres. Vi må skape praksis av teori. Klarer vi det er det gull verdt, både for vår egen karriere og for samfunnet vi er en del av, sier Ingrid Fabrello.

Studentportrett med Oda Marie Sagør Stølen. Foto

Veileder hos NAV Hemne og Snillfjord

Navn: Oda Marie Sagør Stølen
Utdanning/ studieprogram: Mastergrad i sosialantropologi

Ofte går arbeidsoppgavene inn i hverandre, da én person kan ha behov for oppfølging både når det gjelder økonomi, arbeid, bosituasjon, helse og sosial forhold. 

Hva jobber du med?

Vi har både statlige og kommunale tjenester i NAV-kontoret, og de fleste på mitt kontor jobber med litt av alt. Det jeg jobber aller mest med er økonomisk sosialhjelp og økonomisk rådgivning. Dette innebærer både å veilede mennesker i en vanskelig livssituasjon, samt å skrive vedtak. Jeg jobber også en god del med oppfølging av arbeidssøkere, samt bosetting av flyktninger. NAV Hemne har flyktningetjenesten som en del av NAV kontoret. Dette fører til en veldig variert arbeidshverdag for meg. Arbeidsdagen min innebærer mye skriving og samtaler i tillegg til fysisk arbeid. Det hender ofte at vi hjelper folk med praktiske ting som for eksempel flytting. 

Ofte går arbeidsoppgavene inn i hverandre, da én person kan ha behov for oppfølging både når det gjelder økonomi, arbeid, bosituasjon, helse og sosial forhold. Vi er opptatte av å se hele mennesker og å finne skreddersydde løsninger for de som har behov for bistand fra oss.  

Hva er det beste ved jobben din?

Jeg trives veldig godt på arbeidsplassen min. Både med mine medarbeidere og med mine arbeidsoppgaver. Jeg lærer noe nytt hver dag, og har varierte arbeidsoppgaver. Jeg synes spesielt det er spennende å kunne sette seg inn i livssituasjonen til mange ulike mennesker for å hjelpe dem å legge planer for det de ønsker å oppnå. 

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Min stilling ble lagt ut like etter at jeg var ferdig med masteroppgaven. Jeg søkte da på den og ble kalt inn til intervju. Jeg var på tre intervjurunder før jobben var min. Jeg synes ennå at jeg hadde utrolig flaks, da det passet perfekt både med tanke på tidspunkt og min kompetanse. Jeg ser for meg å være i denne jobben i flere år fremover. 

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg kjenner at min erfaring fra feltarbeid er spesielt viktig, da mye av mitt arbeid går ut på å ha samtaler med mennesker og kartlegge deres situasjon. Samtidig er vi som nevnt tidligere opptatt av å se hele mennesker, og å se ting fra andres ståsted, noe jeg opplever er viktige fokus i sosialantropologi. Det er også slik at vi i mitt NAV kontor har startet et prosjekt der vi som veiledere reiser rundt og har praksis i lokale bedrifter. Dette for å selv føle på kroppen det arbeidet som vi formidler andre mennesker til.

Denne praksisen fører til at vi som veiledere får en mye grundigere forståelse for det arbeidet bedriftene vi samarbeider med driver med. Vi har dermed et bedre utgangpunkt for å vite hvilke mennesker som passer til hvilke arbeidsplasser, og hva slags arbeidskraft de ulike bedriftene kan ha behov for. Dermed bruker vi også deltagende observasjon i god sosialantropologisk ånd. Samtidig innebærer mitt arbeid mye skriving, der jeg argumenterer for og mot ulike utfall i ulike saker. Jeg kjenner da at det er greit å ha mye erfaring fra skriving av semesteroppgaver og eksamensoppgaver. 

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag?

Både gjennom egne erfaringer og som NAV veileder ser jeg viktigheten av utdanning, og det å fullføre utdanning. Dette da det blir mindre og mindre behov for ufaglært arbeidskraft. Har man overskudd til det er det gjerne også et pluss å ha frivillige verv og deltidsarbeid på siden. Noe av det jeg opplever som aller viktigst når man går fra å være student til å bli arbeidssøker er å være ærlig med mulige arbeidsgivere. Arbeidsgivere setter pris på at man er ærlig, både om sine styrker og begrensninger. Det er da også større mulighet for å få til et godt arbeidsforhold dersom man skulle få jobben. Jeg ser også at det for unge arbeidssøkere er viktig å være mobil og fleksibel. Man må være villig til å reise dit arbeidet finnes. Samtidig kan det være vanskelig å finne drømmejobben med en gang, og man må være forberedt på å ta arbeid som ikke nødvendigvis var det man så for seg når man tok utdanning. Det finnes alltid muligheter for å søke nytt arbeid senere.  

Studentportrett med Kamilla Ødegård. Foto

Miljøterapeut ved Fossumkollektivet avd. Sørligard

Navn: Kamilla Ødegård
Studieprogram: Masterstudium i Sosialantropologi/Videreutdanning i rus, avhengighet og psykiske lidelser

Sosialantropologi blir tatt imot med åpne armer i et felt som tidligere har vært reservert for andre yrkesgrupper.

Hva jobber du med? 

Ungdom med rusmiddelrelaterte problemer/avhengighet og med samtidig rus og psykiske lidelser.

Hva er det beste ved jobben din? 

Jobbe med mennesker som medlever, hvor man får muligheten til å følge dem over en lengre periode i deres bedringsprosesser. Det er også veldig spennende å se hvordan sosialantropologi blir tatt imot med åpne armer i et felt som tidligere har vært reservert for andre yrkesgrupper. På bakgrunn av at det er tverrfaglighet ved både studiet og jobben så får jeg muligheten til å lære av andre med annen fagbakgrunn.

Hvordan fikk du jobben etter studiene? 

Etter masterutdanningen fikk jeg jobb som teamleder i Amnesty International. Der jobbet jeg i 8 måneder før jeg kom inn på videreutdanning ved Høgskolen i Hedmark. På samme tid fikk jeg også et vikariat hos Fossumkollektivet. En stor årsak til at jeg både kom inn på videreutdanningen og jobben ved Fossumkollektivet er på bakgrunn av feltarbeidet og masteravhandlingen min.

På hvilken måte er dine studier relevant for jobben din?

Studiene bidrar til å forstå mennesker i et samfunn og i en kultur på en annen måte enn andre disipliner. Feltet psykiske lidelser og rusproblematikk ønsker mer tverrfaglighet, og det kan vi med samfunnsvitenskapelig bakgrunn tilføre.

Videre studier

Vil du bli lærer?

Ønsker du å bli lærer etter du er ferdig med studiet? Vil du bidra til å gjøre en forskjell og skape engasjement for faget ditt? Da kan du ta ettårig praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Med PPU kan du undervise i grunnskolens 5.–10. trinn og i videregående skole.

Vil du ta videreutdanning eller deltidsstudier?

NTNU VIDERE tilbyr videreutdanning og deltidsstudier tilpasset deg som er i arbeidslivet. 

Du kan ta videreutdanning innenfor

Kursene er av kortere eller lengre varighet på bachelor- og masternivå. Undervisningen er fleksibel og har ofte en kombinasjon av aktiviteter på nett og intensive samlinger. 

Etter et masterprogram er det mulig å ta en doktorgradsutdanning (ph.d.).

En ph.d. er det høyeste nivået for formell utdanning i Norge.

En doktorgrad fra NTNU kvalifiserer deg for ledende arbeid innen næringsliv, forvaltning, høyere utdanning og forskning.

Med en master sosialantropologi kan du søke opptak til ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap på fagretningen sosialantropologi.