Hva lærer jeg?

Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag for trinn 8 − 13

Hva lærer du?

Tre studenter som trener i en gymsal. Foto
Foto: Elin Iversen/NTNU

Bedre praksis gjennom teoretisk forståelse og refleksjon

Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag er et studieprogram som kombinerer lærerutdanning med faglig fordypning i kroppsøving og idrett. Programmet gir undervisningskompetanse i kroppsøving, idrettsfag og ett annet undervisningsfag, som man kan velge relativt fritt. Utdanningen fører fram til en mastergrad i kroppsøving og idrettsfag, og lektorkompetanse. Utdanningen gir både faglig fordypning i kroppsøving og idrettsfag og pedagogisk kompetanse. Dette gjør studentene godt forberedt til en spennende og variert arbeidshverdag.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • har kroppsøvings- og idrettslig fagkompetanse på høyt nivå, og kan anvende den til å gjennomføre god undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • har god teoretiske og metodiske kunnskaper i fagfeltet, og kan anvende denne kunnskapen til kritisk lesing av faglitteratur og til utvikling og evaluering av egen undervisningspraksis
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål innen fagområdet kroppsøving og idrettsfag
  • har inngående profesjonsfaglig kunnskap rettet mot 8.-13. trinn; herunder kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer, elevers læring og -utvikling, samt kunnskap om samarbeid
  • har bred kunnskap om mangfold og ungdomskultur og om ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
  • har bred kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen, knyttet til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om organisasjoner og organisasjonsutvikling innen skole og idrettsorganisasjoner
  • har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring, og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
  • har bred kunnskap om sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen fagområdet for sitt valgte fag 2

Ferdigheter

  • kan gjennomføre kritiske og reflekterte analyser av studier innen idrettsvitenskap, samt kroppsøving og idrettsfag
  • kan utvikle forskbare problemstillinger innenfor idrettsvitenskap, samt kroppsøving og idrettsfag, med bakgrunn i teori og nasjonale og internasjonale studier
  • kan gjennomføre empiriske og teoretiske analyser av relevante problemstillinger i idrettsvitenskap, samt kroppsøving og idrettsfag
  • kan anvende vitenskapelig forståelser og arbeidsmåter i undervisningen i kroppsøving og idrettsfag
  • kan gjennomføre praktisk undervisning i kroppsøving og idrettsfag i samsvar med gjeldende læreplanverk, med fokus på elevenes helse, aktivitetsglede og refleksjon
  • kan anvende digitale og andre verktøy i undervisningen slik at elevene i kroppsøving og idrettsfag blir faglig interessert og reflektert
  • kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning som inkluderer refleksjon rundt didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori
  • kan lede elever i et læringsfellesskap, tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, samt skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
  • kan vurdere elevers læring og bidra til at alle elever reflekterer over egen læring og faglige utvikling
  • kan anvende relevante forskningsmetoder, bidra i og til utviklingsarbeid i skolen, samt gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning
  • kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglige vurderinger etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
  • kan orientere seg i sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen sitt valgte fag 2

Generell kompetanse

  • kan bidra til nyskaping og utvikling innenfor idrettsvitenskap, samt kroppsøving og idrettsfag, og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid
  • kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til idrettsvitenskap, samt kroppsøving og idrettsfag
  • kan formidle, diskutere og analysere profesjonsrelevante problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritisk gjennom både teoretisk og erfarings- og forskningsbasert kunnskap
  • kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen som en inkluderende institusjon for læring og danning i et demokratisk og flerkulturelt samfunn
  • kan bygge relasjoner og samarbeid med alle elever, kolleger og andre relevante aktører i skolen
  • kan opptre profesjonelt og kritisk, og selvstendig reflektere over og diskutere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan gjennomføre variert undervisning, formidle sentralt fagstoff og legge til rette for dybdelæring i sitt valgte fag 2
  • kan fornye og omstille seg både som lærer og fagperson, herunder videreutvikle egen kompetanse, bidra til nyskaping og til skolens faglige og organisatoriske utvikling