Fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning (FPPU-A) er et samlingsbasert deltidsstudium som går over to år. Studiet er et tilbud til deg som har fullført en universitets-/høgskoleutdanning, og ønsker å bli lærer i dine fag. Studiet består av pedagogikk, fagdidaktikk og praksis i skolen. Med fullført PPU er du kvalifisert som lærer i videregående opplæring og i grunnskolens 5.–10. trinn.
Studiet har tre obligatoriske samlinger ved NTNU hvert semester. Mellom samlingene brukes NTNUs læringsplattform til blant annet veiledning og studentsamarbeid.
Undervisningen på campus og skolepraksis har krav om obligatorisk oppmøte.
Lærerutdanning som påbygging
FPPU innen allmenne fag bygger på en universitets- eller høgskoleutdanning med fag som er relevante for allmenne fag i grunn- og videregående skole. I den høyere utdanningen din bør du ha grunnlag for minst to undervisningsfag i skolen. Søkere med dokumentert undervisningspraksis blir normalt prioritert i opptaket.
Fagvalg
Med PPU blir du lærer i de fagene du brenner for, og kan bli en kunnskapsrik og engasjerende lærer.
Du må ha minst 60 studiepoeng i fagene som skal være dine undervisningsfag. Fagene bør være bygd opp av emner som utgjør et årsstudium. Det er noen fag som ikke blir betraktet som undervisningsfag i skolen, for eksempel pedagogikk, anvendt språk, fonetikk og arkeologi. Se om du fyller de faglige opptakskravene til FPPU-A.
Praksis i skolen
Praksis i skolen er en integrert del av opplæringen i pedagogikk og fagdidaktikk.
Du skal ha ca. 12 uker veiledet praksis i skolen i løpet av studiet.
Praksisen avtaler du selv med skoler i ditt nærområde. Dersom du ikke finner en praksisplass selv, kan Institutt for lærerutdanning hjelpe deg.
Du skal ha praksis i videregående opplæring og i grunnskolen i de fagene du har fått opptak til.
Påbyggingsstudiet PPU kan tas som deltidsstudium over to år eller som heltidsstudium over ett år (PPU heltid). Begge variantene følger samme studieplan, og kompetansen de gir ved endt studium er lik.
Du kan søke opptak på bakgrunn av følgende fag:
Dans
Drama og teater
Engelsk
Fremmedspråk (fransk, spansk, tysk)
Geografi
Historie
Kroppsøving og idrett
Naturfag
Samfunnskunnskap
Fagene tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere i det enkelte fag.
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
kan anvende fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap rettet mot relevante trinn; heriblant kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer og elevenes læring og utvikling samt kunnskap om samarbeid
kjenner til og kan holde seg oppdatert på grunnleggende kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen, knyttet til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
har bred kunnskap om mangfold, ungdomskultur, ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
Generell kompetanse
Kandidaten
kan formidle, diskutere og analysere fagdidaktiske og pedagogiske problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritisk gjennom teoretisk, erfarings- og forskningsbasert kunnskap.
kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen som en inkluderende institusjon for læring og dannelse i et demokratisk og flerkulturelt samfunn.
kan bygge relasjoner og samarbeide med alle elever, foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket
kan opptre profesjonelt og kritisk og selvstendig reflektere over og diskutere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
Ferdigheter
Kandidaten
kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning, som inkluderer refleksjon rundt didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori
kan lede elever i et læringsfellesskap og kan tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
kan vurdere elevers læring og bidra til alle elevers vurdering av egen læring og faglige utvikling
kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglige vurderinger etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
kan anvende relevante samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, tilrettelegge for og bidra i utviklingsarbeid, og gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning.