Emne - Introduksjon til brukersentrert design - IDG1362
IDG1362 - Introduksjon til brukersentrert design
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 timer | A |
Faglig innhold
Kjernen i kurset er å introdusere studentene for designtenkning og de skal lære å bruke metoden ved å identifisere et problem eller behov i en valgt løsning for en bestemt gruppe brukere. Studentene skal deretter utvikle forslag til løsninger gjennom å bruke kreative utviklingsmetoder og lage lage skisser og prototyper av sine forslag som systematisk testes på mennesker som er primærbrukere av løsningen. Deretter skal hele eller deler av prosessen gjentas for å utvikle forståelse for iterativ og menneskesentrert designmetodikk og tenkning
Tema:
- Iterativ brukersentrert design
- Personas and brukerhistorier
- Scenarioteknikker
- Universell utforming
- Kreative utviklingsmetoder
- Skissing og prototyping
- Systematisk brukertesting
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne sitte igjen med følgende kunnskap:
- Ha grunnleggende kunnskap om hva brukersentrert design er og hvilke faser, metoder, prinsipper som står sentralt i metoden
- Ha grunnleggende kunnskap om hva innholdet i begrepene brukeropplevelser og brukergrensesnitt er.
- Ha grunnleggende kunnskap om forskningsetikk og regelverk som er knyttet til innsamling og bearbeiding av data om omfattes av personvernforordningen (GDPR)
Ferdighetsmål:
Studenten skal ha utviklet disse ferdighetene etter gjennomført emne:
- Skal ha evne til å sette seg inn i behovet til en sluttbruker.
- Skal ha evne til å lage enkle skisser og prototyper og gjennomføre en enkel brukertest
- Bruke kreative teknikker for å utforme løsninger på etablerte problemer
- Skal ha evne til å dokumentere et designarbeid i en enkel rapportform.
Generelle kompetansemål:
- Skal ha evne til å delta i et gruppearbeid
- Analysere en designoppgave og gjennomføre et arbeid i tråd med faglig pensum.
- Gjennomføre brukertesting.
- Kunne organisere og formidle resultatet av gruppas arbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og gruppearbeid.
Det er 4 obligatoriske arbeidskrav i emnet som alle må godkjennes for å gå opp til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Vurderingsformer: Skriftlig eksamen i slutten av semesteret. Bokstavkarakter A-F
Obligatoriske innleveringer: Det er 4 obligatoriske arbeidskrav i emnet som alle må godkjennes for å gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Dataingeniør (BIDATA)
Digital infrastruktur og cybersikkerhet (BDIGSEC)
Grafisk design (BMED)
Interaksjonsdesign (BIXD)
Programmering (BPROG)
Webdesign (ÅRWEB)
Webutvikling (BWU)
Forkunnskapskrav
Forutsetter opptak ved studieprogrammene: Bachelor i Webutvikling. Bachelor i Interaksjonsdesign, Bachelor i Programmering og årsstudiet i Informatikk.
Kursmateriell
Kursmateriall kan justeres frem til studiestart. Tentative lærebøker er:
- The design of everyday things. Don Norman (Author)
- Understanding your users. A practical guide to user research methods. Kathy Baxter, Catherine Courage and Kelly Caine (Authors)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2021
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Gjøvik , Trondheim
- Designmetodikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen (1)
100/100
A
Utlevering
16.12.2021Innlevering
16.12.2021
09:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Merk at eksamensform er endret som et smittevernstiltak i den pågående koronasituasjonen.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"