Emne - Introduction to user-centered design - IDG1362
IDG1362 - Introduction to user-centered design
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 timer | A |
Faglig innhold
Kjernen i kurset er å introdusere studentene for designtenkning og de skal lære å bruke metoden ved å identifisere et problem eller behov i et programvaregrensesnitt for en bestemt gruppe brukere. Studentene skal deretter utvikle forslag til løsninger gjennom å bruke kreative utviklingsmetoder og lage lage skisser og prototyper av sine forslag som systematisk testes på mennesker som er primærbrukere av programvaren. Deretter skal hele eller deler av prosessen gjentas for å utvikle forståelse for iterativ og menneskesentrert designmetodikk og tenkning
Tema:
Iterativ brukersentrert design
Personas and brukerhistorier
Scenarioteknikker
Universell utforming
Kreative utviklingsmetoder
Skissing og prototyping
Systematisk brukertesting
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne sitte igjen med følgende kunnskap:
Ha grunnleggende kunnskap om hva brukersentrert design er og hvilke faser, metoder, prinsipper som står sentralt i metoden
Ha grunnleggende kunnskap om hva innholdet i begrepene brukeropplevelser og brukergrensesnitt er.
Ha grunnleggende kunnskap om forskningsetikk og regelverk som er knyttet til innsamling og bearbeiding av data om omfattes av personvernforordningen (GDPR)
Ferdighetsmål:
Studenten skal ha utviklet disse ferdighetene etter gjennomført emne:
Skal ha evne til å sette seg inn i behovet til en sluttbruker.
Skal ha evne til å lage enkle skisser og prototyper og gjennomføre en enkel brukertest
Bruke kreative teknikker for å utforme løsninger på etablerte problemer
Skal ha evne til å delta i et gruppearbeid
Skal ha evne til å dokumentere et designarbeid i en enkel rapportform.
Generelle kompetansemål:
Analysere en designoppgave og gjennomføre et arbeid i tråd med faglig pensum.
Gjennomføre brukertesting.
Kunne organisere og formidle resultatet av gruppas arbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og gruppearbeid.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav - 6 arbeider
Mer om vurdering
Vurderingsformer:
Skriftlig eksamen i slutten av semesteret. Bokstavkarakter A-F
Obligatoriske innleveringer:
Det er 6 obligatoriske arbeidskrav i emnet som alle må godkjennes for å gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Grafisk design (BMED)
Interaksjonsdesign (BIXD)
Programmering (BPROG)
Webdesign (ÅRWEB)
Webutvikling (BWU)
Forkunnskapskrav
Forutsetter opptak ved studieprogrammene: Bachelor i Webutvikling. Bachelor i Interaksjonsdesign, Bachelor i Programmering og årsstudiet i Informatikk.
Kursmateriell
Pensum vil bli gitt ved starten av semesteret
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Gjøvik
- Designmetodikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen (1)
100/100
A
Utlevering 01.12.2020
Innlevering 01.12.2020
Utlevering 09:00
Innlevering 12:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Merk at eksamensform er endret som et smittevernstiltak i den pågående koronasituasjonen. Please note that the exam form has changed as a preventive measure in the ongoing corona situation
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"