Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Trond Are Øritsland

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Trond Are Øritsland

Førsteamanuensis
Institutt for design
Fakultet for arkitektur og design

trond.are.oritsland@ntnu.no
90783975 Produktdesign, 361, Gløshaugen, Kolbjørn Hejes vei 2B
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Jeg er utdannet industridesigner med doktorgrad i interaksjonsdesign, og jeg har undervist i interaksjonsdesign siden 1995 samt i spilldesign i ti år. I dag reagerer jeg på samfunnets umyndiggjøring av mennesker, ettersom vi innkapsler oss i systemer som tar over vår handlekraft. Jeg vender tilbake til min bakgrunn innen industridesign, fordi den fysiske verden er den beste tilnærmingen til dette problemet.

Undervisning

Dette er et Manifest om fremtidens design utdanning bidro til sammen med Matthijs vanDijk og Johannes Sigurjonson i 2020

TPD 4144 Design 6 Industriprosjekt
TPD 4132 Fra Ide til Prototype
TPD 4505 Produkdesign 9 Fordypningsemne Interaksjonsdesign
TPD 4500 Produktdesign 9 Fordypningsprosjekt Interaksjonsdesign
TPD 4900 Masteroppgaver

Pågående PhD prosjekter

Sensory Nourishment in Clothing Maureen Laverty

 

Tidligere PhD prosjekter

Do You See What I See - investigations into the underlying elements of visual Simplicity
Martha Rice Skogen Doktoravhandlinger ved NTNU 2017:

Handheld devices for use within integrated operations in the petroleum industry Daniela Blauhut, Doktoravhandlinger ved NTNU 2016:112

Information-rich design : a concept for large-screen display graphics : design principles and graphic elements for real-world complex processes Alf Ove Braseth, Doktoravhandlinger ved NTNU 2015:30

Ph.D- kandidat i Industriell design, Designmetodikk som verktøy for brukerorientert stedsutvikling og regional utvikling, Hilde Østerås Berntsen 2004 - 14

2 PhD´s within the Center for Integrated Operations in the Petoleum Industry ended instead in the founding of visavi.com by Gisle Andresen and Øystein Veland

Design activities in the Norwegian seafood industry : a theoretical approach to understanding cooperation and communication by Kjersti Øverbø Schulte Doktoravhandlinger ved NTNU 2009:102

Mind design : steps to an ecology of human-machine systems by Thomas Hoff, Doktoravhandlinger ved NTNU 2002

 

 

 

Kompetanseord

  • Industriell design
  • Interaksjonsdesign
  • Spilldesign

Forskning

Forskningsfokus «Beholdbarhet»

Den beste måten å handle økologisk, er å ikkje handle, men å glede seg over tingen man har. Min forskningsinteresse dreier seg om hvordan designere kan bidra til at produkter varer lenge, skaper emosjonell tilknytning og et levende nettverk av kompetanse.

Jeg har døpt bette begrepet beholdbarhet / keepworthiness – kvaliteten som gjør objekter verdige til langsiktig vedvarende bruk. Jeg bygger på sammenkoblede ideer fra flere fagfelt for å belyse hvorfor holdbarhet betyr mer enn bare robuste materialer:

1.     Emosjonell holdbarhet (Emotional Durability) – Med utganspunkt i Jonathan Chapmans teorier om emosjonell holdbarhet er jeg interessert i hvordan produkt varighet, reparerbarhet og meningfyllt interaksjon samvirker til å motivere oss til å beholde fremfor å fornye tingen vi eier.

2.     Kroppslig kognisjon (Embodied Cognition) – Gjenstander som krever manuell interaksjon som ikke er mekanisk/elektronisk overstyrt av kalte David Pye "The workmanship of risk" Disse gjenstandene inviterer oss til oppmerksom tilstedeværelse, ferdighetsutvikling og kroppslig forståelse. Av dette skapes ferdigheter, ritualer og stolthet over mestring av den matrielle verden.

3.     Rett‑til‑reparasjon og håndverkeren – Med utgangspunkt i Matthew Crawfords kritikk av «nudges» versus «jigs», undersøker jeg hvordan reparasjonsvennlig design gjenoppretter menneskelig handlingsrom, fremmer fellesskapets kompetansenettverk, og motvirker den systematiske overføringen av menneskelige ferdigheter til bedrifter og algoritmer.

4.     Kompetansenettverk (Network of Competence) – Inspirert av teorier om kunnskapsdiffusjon forsøker jeg å forstå mekanismene i økosystemene (reservedeler, reparasjons‑caféer, peer‑learning‑plattformer) som opprettholder lang‑levende objekter også etter at produsenten har sluttet å levere reservedeler og støtte.

Motivasjon

Målet mitt er å levere konkrete designprinsipper, anbefalinger og empirisk evidens som gir skapere, undervisere og institusjoner mulighet til å prioritere langsiktighet, bruker‑autonomi og økologisk ansvarlighet i fremtidens produkter og infrastrukturer.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2020

  • Dijk, Matthijs van; Sigurjónsson, Jóhannes B.; Øritsland, Trond Are. (2020) Designing Aesthetic Transitions - New Design Education Manifesto 2020. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport

2019

  • Moural, Ana; Øritsland, Trond Are. (2019) User experience in mobile virtual reality: an on-site experience. Journal of Digital Landscape Architecture (JoDLA)
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Bjertnæs, Lars Helland; Øritsland, Trond Are; Sigurjónsson, Jóhannes B.. (2014) Physicality in Hybrid Products - The role of physicality when data, services and new social meanings merge.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2013

  • Braseth, Alf Ove; Øritsland, Trond Are. (2013) Visualizing complex processes on large screen displays: Design principles based on the Information Rich Design concept. Displays (Guildford)
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Sziebig, Gábor; Øritsland, Trond Are. (2012) Navigating in 3D Immersive Environments: A VirCa Usability Study. Elsevier IFAC Publications / IFAC Proceedings series
    Vitenskapelig artikkel

2011

  • Husjord, Dagfinn; Øritsland, Trond Are; Pedersen, Egil. (2011) Integration and Testing of an STS Decision Support System in a Full-mission Ship Maneuvering Simulator. International Conference on Ship Manoeuvring in Shallow and Confined Water
    Vitenskapelig artikkel

2010

  • Aryana, Bijan; Øritsland, Trond Are. (2010) Culture and Mobile HCI: A Review.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2009

  • Øritsland, Trond Are; Næss, Ingrid Rønneberg. (2009) Inclusive Mainstream Products.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2008

  • Abidin, Shahriman Zainal; Bjelland, Hans Vanhauwaert; Øritsland, Trond Are. (2008) The embodied mind in relation to thinking about form development.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bjørkli, Cato Alexander; Hoff, Thomas; Jenssen, Gunnar Deinboll; Øritsland, Trond Are; Ulleberg, Pål. (2008) On Representations of In-Vehicle Information Systems - Effects of Graphical (GUI) versus Speech-Based User Interfaces.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2006

  • Liem, André; Øritsland, Trond Are. (2006) A Collaborative Systems Design Project with the Norwegian Postal Service.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2002

  • Bjørkli, Cato Alexander; Hoff, Thomas; Øritsland, Trond Are. (2002) On Representations of In-Vehicle Information Systems - Effects of Handheld vs. Speech Based User Interfaces. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour
    Vitenskapelig artikkel

1999

  • Vavik, Tom; Øritsland, Trond Are. (1999) Menneskelige Aspekter i Design - en innføring i ergonomi. Institutt for Produktdesign Institutt for Produktdesign
    Lærebok
  • Øritsland, Trond Are. (1999) A Theory of Discursive Interaction Design - Mapping the development of quality and style in man machine interaction. Institutt for Produktdesign, NTNU Institutt for Produktdesign, NTNU
    Doktorgradsavhandling

1996

  • Øritsland, Trond Are. (1996) 5.1: Metoder for å identifisere og klassifisere brukere 5.2: Metoder for å skaffe rådata fra brukere 5.3: Metoder for oppgavenalyse 5.4: Metoder fo betjeningsdesign 5.5: Metode for brukbarhetstesting.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Moural, Ana; Øritsland, Trond Are. (2019) User experience in mobile virtual reality: an on-site experience. Journal of Digital Landscape Architecture (JoDLA)
    Vitenskapelig artikkel
  • Braseth, Alf Ove; Øritsland, Trond Are. (2013) Visualizing complex processes on large screen displays: Design principles based on the Information Rich Design concept. Displays (Guildford)
    Vitenskapelig artikkel
  • Sziebig, Gábor; Øritsland, Trond Are. (2012) Navigating in 3D Immersive Environments: A VirCa Usability Study. Elsevier IFAC Publications / IFAC Proceedings series
    Vitenskapelig artikkel
  • Husjord, Dagfinn; Øritsland, Trond Are; Pedersen, Egil. (2011) Integration and Testing of an STS Decision Support System in a Full-mission Ship Maneuvering Simulator. International Conference on Ship Manoeuvring in Shallow and Confined Water
    Vitenskapelig artikkel
  • Bjørkli, Cato Alexander; Hoff, Thomas; Øritsland, Trond Are. (2002) On Representations of In-Vehicle Information Systems - Effects of Handheld vs. Speech Based User Interfaces. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Vavik, Tom; Øritsland, Trond Are. (1999) Menneskelige Aspekter i Design - en innføring i ergonomi. Institutt for Produktdesign Institutt for Produktdesign
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Bjertnæs, Lars Helland; Øritsland, Trond Are; Sigurjónsson, Jóhannes B.. (2014) Physicality in Hybrid Products - The role of physicality when data, services and new social meanings merge.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Aryana, Bijan; Øritsland, Trond Are. (2010) Culture and Mobile HCI: A Review.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Øritsland, Trond Are; Næss, Ingrid Rønneberg. (2009) Inclusive Mainstream Products.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Abidin, Shahriman Zainal; Bjelland, Hans Vanhauwaert; Øritsland, Trond Are. (2008) The embodied mind in relation to thinking about form development.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bjørkli, Cato Alexander; Hoff, Thomas; Jenssen, Gunnar Deinboll; Øritsland, Trond Are; Ulleberg, Pål. (2008) On Representations of In-Vehicle Information Systems - Effects of Graphical (GUI) versus Speech-Based User Interfaces.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Liem, André; Øritsland, Trond Are. (2006) A Collaborative Systems Design Project with the Norwegian Postal Service.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Øritsland, Trond Are. (1996) 5.1: Metoder for å identifisere og klassifisere brukere 5.2: Metoder for å skaffe rådata fra brukere 5.3: Metoder for oppgavenalyse 5.4: Metoder fo betjeningsdesign 5.5: Metode for brukbarhetstesting.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Dijk, Matthijs van; Sigurjónsson, Jóhannes B.; Øritsland, Trond Are. (2020) Designing Aesthetic Transitions - New Design Education Manifesto 2020. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport
  • Øritsland, Trond Are. (1999) A Theory of Discursive Interaction Design - Mapping the development of quality and style in man machine interaction. Institutt for Produktdesign, NTNU Institutt for Produktdesign, NTNU
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • TPD4144 - Design 6 - Fremtider
  • TPD4132 - Fra idé til prototype
  • TPD4168 - Spilldesign
  • TPD4134 - Brukergrensesnittdesign
  • TPD4195 - Designstudier
  • TPD4900 - Industriell design, masteroppgave
  • TPD4505 - Designteori, fordypningsemne
  • TPD4500 - Design 9, fordypningsprosjekt

Formidling

2018

  • Faglig foredrag
    Øritsland, Trond Are. (2018) Grafisk Brukergrensesnittdesign. Nokios 2018 , Trondheim 2018-10-23 - 2018-10-25

2004

  • Intervju
    Øritsland, Trond Are. (2004) Schrødingers Katt - gjennomgående historie om 1. klasses design av nye akeutstyr som uttrykker det moderne norge - i tre aluminium tekstil. Schrødingers Katt - NRK Schrødingers Katt - NRK [null] 2004-01-29
  • Intervju
    Øritsland, Trond Are; Oksholen, Tore. (2004) Industriell design på trynet. Universitetsavisa Universitetsavisa [null] 2004-01-12

2002

  • Vitenskapelig foredrag
    Øritsland, Trond Are. (2002) Hvorfor ny teknologi gjør vondt, og hvordan designere kan gjøre det godt igjen. , Bergen 2002-10-14 -
  • Programdeltagelse
    Øritsland, Trond Are. (2002) Komuner som merkevarer. NRK P2 NRK P2 [null] 2002-08-20
  • Faglig foredrag
    Øritsland, Trond Are. (2002) Tamaguchis Behovspyramide. , Trondheim 2002-03-14 -

2001

  • Faglig foredrag
    Øritsland, Trond Are. (2001) "Et klikk er en brutal hendelse - tenking og teknologier i interaksjonsdesign av IT". "Kunst og ny Teknologi" Fagseminar , Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim 2001-11-24 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Øritsland, Trond Are. (2001) Puls - An interactive jewel for the 100th aniversary of NTH. , Kvilhaugen Gård - Trondheim 2001-05-31 -

2000

  • Vitenskapelig foredrag
    Øritsland, Trond Are; Buur, Jacob. (2000) Reflecting on Design Practice: Exploring Video Documentary of Designers in Action. DIS2000 - Designing Interactive Systems , NewYork 17 - 19 august 2000

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo