Emne - Spilldesign - TPD4168
Spilldesign
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i spilldesign med fokus på mekanikk, balansering, narativ og lyd med spillopplevelsen som hovedmål. Spillutviklingsmetodikk, dokumentasjon, og spillmotoren Unity blir brukt i prosjektarbeid. Anvendelser av spill i læring, interaktiv litteratur og spillifisering av applikasjoner blir behandlet. Kritisk diskusjon av spillerkultur og etikk taes opp i kontekst av spillgenre.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten har
- grunnleggende kunnskap om egenskapene som skiller spill fra andre produkter og tjenester.
- En forståelse av spill som regelbaserte system bestående av mekanikk, balanseteknikker og vinnerbetingelser.
- Evne til å analysere design, tilbakemelding, flyt, fortelling, lyd med hensyn til opplevelsen spillet skaper hos spilleren.
- Innsikt i spilldesignmetodikk og teoretiske perspektiver om spill, spillere og spill som medie.
Ferdigheter:
Studenten kan:
- Skissere og prototype spill på papir
- Skape et enkelt og engasjerende spill
- Bruke sentrale deler av Unity spillmotoren
- Skrive spilldesign dokumentasjon
Generell kompetanse:
Studenten kan
- Analysere hvordan spill virker og er bygd opp.
- Vurdere kvaliteten på spill.
- Vurdere om spill er en riktig løsning på et kommunikasjons- eller læringsbehov.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, øvinger, en prosjektoppgave. Innledende Unity øvinger. Et obligatorisk karaktergivende prosjekt gjennomføres i grupper på tre personer. Prosjektet omfatter utvikling av et casual spill-level med Unity spillmotoren. Som dokumentasjon skrives et spilldesign dokument som inngår i evalueringen. Det blir en muntlig presentasjon av resultatene og spilltesting.
Dette kurset tilbys internasjonale masterstudenter.
Mer om vurdering
Studenter skal utvikle et spill (teller 85%) og levere et spilldesigndokument (teller 15%). Det forventes også at studentene lager en plakat og presenterer muntlig.
- Ved ikke-bestått kan du levere ny eller revidert mappe ved neste gangs ordinære gjennomføring av emnet
- Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter må hele emnet tas på nytt
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Krever opptak til studieprogram:
Creative Music Technology (MMUST)
Industriell design (MTDESIG)
Musikkteknologi (BMUST)
Forkunnskapskrav
Emnet er forbeholdt studenter ved studieprogrammet 5-årig Master in Industriell design for studieretning interaksjonsdesign. Emnet er valgbart for studenter i 2-årig master i Industriell design 3. semester. Studenter i Master i Musikkteknologi, Bachelor i Musikkteknologi, Master i Informatikk for studieretning Interaksjonsdesign, spill og læringsteknologi kan melde seg opp til emnet innen fristen og få tildelt ledige plasser ved suppleringsopptak i august.
Forkunnskaper pr. studieretning: Industriell design forutsetter TDT4102 - Prosedyre- og objektorientert programmering og TPD4134 Brukergrensesnittdesign eller lignende kompetanse. Musikkteknologi forutsetter tidligere emner som inkluderer Unity (masterstudenter prioriteres). Informatikk forutsetter opptak til interaksjonsdesign, spill- og læringsteknologi (7098) masterprogram. Oppmelding innen 1. juni for samtlige studenter som skal ha emnet, eller søker om tilgang til å ta emnet.
Kursmateriell
Pensum oppgis ved semesterstart
Fagområder
- Interaksjonsdesign