Bakgrunn og aktiviteter

Fagfelt

Fysikk, fysikkdidaktikk, naturfagdidaktikk (utforskende arbeidsmåter), matematikkdidaktikk.
Materialvitenskap (magnetiske materialer)

Undervisning og veiledning

Undervisning i fysikk og fysikk-/naturfagdidaktikk i grunnskolelærerutdanning med master og videreutdanning for lærere.
Veiledning av masterstudenter (2017-nå) og PhD-kandidater (2019-2022).

Forskning

EU-prosjekter (Norsk partner; ILU, NTNU):

Nationale og andre prosjekter:

  • CriThiSE - Critical Thinking in Science Education, 2020-2023. https://www.ntnu.no/ilu/crithise (pågående)
  • Literacy og faglighet i skole og arbeidsliv (ILU, NTNU), 2016 - 2023. https://www.ntnu.no/ilu/literacy Delprosjekt: Scientific literacy. Fokus: Utforskende arbeidsmåter og literacy. (pågående)
  • Fysikkdidaktikk (ILU, NTNU), 2016-2019. Utforskende arbeidsmåter og begrepsforståelse 

Forskningsgrupper:

 

Utvikling

Fagutvikling:
-Kurs i Naturfag grunnemner og videreutdanning 1.-7. og 5.-10. (KFK) (2012 – nå)
-Videreutdanningskurs i Regning som grunnleggende ferdighet i alle fag (KFK) (2014-15)
-Mastergradsstudium: Master i grunnskolens naturfag (2015) og de nye masteremner for 5-årig grunnskolelærerutdanning med master (MGLU) (2018-nå)

Profesjonsutvikling av lærere:
Utvikling av materialer for samlingsbasert og skolebasert profesjonsutvikling gjennom prosjektene (se over).

Bakgrunn
Utdanning:

2007    Praktisk pedagogisk utdanning, NTNU, (matematikk-, fysikk- og naturfagdidaktikk)
1995    Ph.D. Fysikk, materialvitenskap, Univ. Joseph Fourier, Grenoble I, Frankrike
1992    Fransk mastergrad, DEA, materialstruktur, Univ. Joseph Fourier, Grenoble I, Frankrike
1992    Fransk siv. Ingeniørutdanning, ENSPG, Grenoble, Frankrike

Yrkeserfaring:

2012-nå              Førsteamanuensis i naturfag/naturfagdidaktikk, fysikk ved ILU-NTNU
2008-2009           Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved HiST, ALT
2008-2012           Lektor, Trondheim Katedralskole (matematikk)
2008, 2009-2010  Lektor, Gerhard Schøningsskole, Trondheim (matematikk og fysikk)
2007 (høst)         Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved HiNT, ALU
1996-2001          Forsker i magnetiske materialer, Material Science Research Center, National Atomic Energy Agency of Indonesia (PPSM-BATAN), Serpong, Indonesia
1992-1995          Doktorgrad ved LMGP-ENSPG, CNRS, Frankrike

Vitenskapelig og faglig arbeid

Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid

Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen

Tidsskriftspublikasjoner

Del av bok/rapport

  • Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2019) Pre-Service Teachers’ Challenges and Affordances in Implementing Inquiry-Based Science Teaching at Lower Primary. Conference Proceeding 8th International Conference NEW PERSPECTIVES in SCIENCE EDUCATION.
  • Acher, Andrés; Sillasen, Martin Krabbe; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved; Karlström, Matti; Hamzaand, Karim; McDonald, Scott. (2018) Teaching Practices in Preservice Science Teacher Education. Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education.
  • Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya. (2017) Mangfold i naturen, mangfold i skolen. Mangfold gjennom anerkjennelse og inkludering i skolen.
  • Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) ‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs. Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10).
  • Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway. Conference proceedings. New perspectives in science education.
  • Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Implementing IBL and WoW in primary science in Norway. Science Education Research: Engaging learners for a sustainable future..