Maria I. M. Febri
Maria I. M. Febri
Førsteamanuensis i naturfag/naturfagdidaktikk
Institutt for lærerutdanning Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskapBakgrunn og aktiviteter
Fagfelt
Fysikk, fysikkdidaktikk, naturfagdidaktikk (utforskende arbeidsmåter), matematikkdidaktikk.
Materialvitenskap (magnetiske materialer)
Undervisning og veiledning
Undervisning i fysikk og fysikk-/naturfagdidaktikk i grunnskolelærerutdanning med master og videreutdanning for lærere.
Veiledning av masterstudenter (2017-nå) og PhD-kandidater (2019-2022).
Forskning
EU-prosjekter (Norsk partner; ILU, NTNU):
- MOST - Meaningful Open Schooling Connects Schools to Communities. 2020-23. finansiert av EU, Horizon2020. Se https://www.ntnu.no/ilu/most (pågående)
- IncluSMe - Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education 2016-2019, ERASMUS+ (leder av det norske teamet). https://inclusme-project.eu/
- Medlem av European Impact Board (EIB) for MaSDiv EU-prosjekt https://icse.eu/international-projects/masdiv/ (2017-2020)
- FaSMed – Improving progress for lower achievers through Formative Assessment in Science and Mathemathics Education, 2014-2016. https://research.ncl.ac.uk/fasmed/
- mascil - Mathematics and Science for life, 2013-2016. https://mascil-project.ph-freiburg.de/
- PRIMAS - Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe, 2010-2013.https://primas-project.eu/modules/modules-english/
Nationale og andre prosjekter:
- CriThiSE - Critical Thinking in Science Education, 2020-2023. https://www.ntnu.no/ilu/crithise (pågående)
- Literacy og faglighet i skole og arbeidsliv (ILU, NTNU), 2016 - 2023. https://www.ntnu.no/ilu/literacy Delprosjekt: Scientific literacy. Fokus: Utforskende arbeidsmåter og literacy. (pågående)
- Fysikkdidaktikk (ILU, NTNU), 2016-2019. Utforskende arbeidsmåter og begrepsforståelse
Forskningsgrupper:
- Lesson design study and teaching resources https://www.ntnu.edu/ilu/lesson-design-study-teaching-resources
- Naturfaglig literacy i skolen og lærerutdanning https://www.ntnu.no/ilu/naturfaglig-literacy
- International Centre for STEM Education (ICSE) https://icse.eu/
Utvikling
Fagutvikling:
-Kurs i Naturfag grunnemner og videreutdanning 1.-7. og 5.-10. (KFK) (2012 – nå)
-Videreutdanningskurs i Regning som grunnleggende ferdighet i alle fag (KFK) (2014-15)
-Mastergradsstudium: Master i grunnskolens naturfag (2015) og de nye masteremner for 5-årig grunnskolelærerutdanning med master (MGLU) (2018-nå)
Profesjonsutvikling av lærere:
Utvikling av materialer for samlingsbasert og skolebasert profesjonsutvikling gjennom prosjektene (se over).
Bakgrunn
Utdanning:
2007 Praktisk pedagogisk utdanning, NTNU, (matematikk-, fysikk- og naturfagdidaktikk)
1995 Ph.D. Fysikk, materialvitenskap, Univ. Joseph Fourier, Grenoble I, Frankrike
1992 Fransk mastergrad, DEA, materialstruktur, Univ. Joseph Fourier, Grenoble I, Frankrike
1992 Fransk siv. Ingeniørutdanning, ENSPG, Grenoble, Frankrike
Yrkeserfaring:
2012-nå Førsteamanuensis i naturfag/naturfagdidaktikk, fysikk ved ILU-NTNU
2008-2009 Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved HiST, ALT
2008-2012 Lektor, Trondheim Katedralskole (matematikk)
2008, 2009-2010 Lektor, Gerhard Schøningsskole, Trondheim (matematikk og fysikk)
2007 (høst) Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved HiNT, ALU
1996-2001 Forsker i magnetiske materialer, Material Science Research Center, National Atomic Energy Agency of Indonesia (PPSM-BATAN), Serpong, Indonesia
1992-1995 Doktorgrad ved LMGP-ENSPG, CNRS, Frankrike
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2002) Aplikasi Resin Poliester and Epoksi dalam Pengembangan Rigid Bonded Magnet. Indonesian Journal of Materials Science. vol. 3 (2).
- (2000) The effect of low-temperature vacuum annealing on Terfenol-D made by the reduction-diffusion method. Indonesian Journal of Materials Science. vol. 1 (2).
- (2000) VIBRATING SAMPLE MAGNETOMETER (VSM)TIPE OXFORD VSM1.2H. Seminar Nasional Bahan Magnet.
- (1999) Komposit Magnetostriktif Terfenol-D Berperekat Resin Epoksi. Indonesian Journal of Materials Science. vol. 1 (1).
- (1998) Preliminary Investigation of Magnetostriction of Terfenol-D Composite made of Powder Obtained by the RD Method. Prosiding Pertemuan Ilmiah Sains Materi III.
- (1998) Resin Epoksi Sebagai Matriks dalam Komposit Magnetostriktif. Prosiding SemNas VII Kimia dalam Industri dan Lingkungan.
- (1998) Medium and High Frequency Applications of Magnetic Materials. Prosiding Pertemuan Ilmiah Sains Materi III.
- (1997) Sintesis paduan Nd2Fe14B dengan metoda kimiawi reduksi-difusi. Prosiding Seminar Sains dan Teknologi Nuklir.
- (1997) A Low Temperature Route for the Synthesis of Rare Earth Transition Metal Borides and Their Hydrides. Journal of Solid State Chemistry. vol. 133 (1).
- (1996) A new method of nitrogenation of M2Fe17 powder alloy via chemical reaction with sodium azide (NaN3) as a nitrogen source (M = Y or Ln). Journal of Materials Chemistry. vol. 6.
- (1996) Synthesis of soft ferromagnetic nanocomposites by controlled diffusion-segregation in Nd2(Fe,Co)14B. Journal of Magnetism and Magnetic Materials. vol. 157/158.
- (1996) A new method of nitrogenation of RE-TM alloys via chemical reaction with sodium azide as an oxygen-free nitrogen source. Journal of Magnetism and Magnetic Materials. vol. 157/158.
- (1996) Synthesis of magnetic intermetallics and their interstitial hydrides. Journal of Magnetism and Magnetic Materials. vol. 157/158.
- (1995) Synthesis of Nd2Fe14B nanocrystals using interstitial hydrides. Nanostructured materials. vol. 6 (1-4).
Del av bok/rapport
- (2019) Pre-Service Teachers’ Challenges and Affordances in Implementing Inquiry-Based Science Teaching at Lower Primary. Conference Proceeding 8th International Conference NEW PERSPECTIVES in SCIENCE EDUCATION.
- (2018) Teaching Practices in Preservice Science Teacher Education. Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education.
- (2017) Mangfold i naturen, mangfold i skolen. Mangfold gjennom anerkjennelse og inkludering i skolen.
- (2017) ‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs. Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10).
- (2016) Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway. Conference proceedings. New perspectives in science education.
- (2016) Implementing IBL and WoW in primary science in Norway. Science Education Research: Engaging learners for a sustainable future..