course-details-portlet

SKOLE6710 - Andrespråksdidaktikk i voksenopplæring

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2023/2024

Faglig innhold

Dette emnet bygger videre på emnet SKOLE6709 Norsk som andrespråk og flerspråklighet hos voksne innlærere, og omhandler didaktisk arbeid med muntlige og skriftlige ferdigheter, språklæringsstrategier, integrert språk- og fagopplæring, flerspråklighetsdidaktikk og språkkartlegging og -vurdering.

Undervisningstemaer vil være:

  • Arbeid med muntlige ferdigheter
  • Lesing og skriving
  • Grunnleggende lese- og skriveopplæring for voksne med begrensa skriftspråklige ferdigheter
  • Integrert språk- og fagopplæring
  • Flerspråklighets-/transspråkingsdidaktikk
  • Språklæringsstrategier
  • Kartlegging og vurdering av språkferdigheter
  • Digitale arbeidsmåter og ressurser i språkopplæringa

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • hva som kjennetegner muntlighet, lesing og skriving i et andrespråksperspektiv
  • muntlig kommunikasjon som middel til og mål for andrespråkslæring
  • lese- og skriveutvikling for voksne med begrensa skriftspråklige ferdigheter
  • sammenhengen mellom språk- og faglæring, og om kjennetegn ved fagspråk/skolespråk
  • hensiktsmessige strategier innlærere kan benytte i egen språklæring
  • ulike flerspråklighetsdidaktiske tilnærminger
  • ulike former for kartlegging og vurdering av språk
  • hvordan en kan nyttiggjøre seg digitale tilnærminger og ressurser i andrespråksopplæringa

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • legge til rette for variert arbeid med muntlige og skriftlige ferdigheter, tilpassa voksne innlærere med ulike språk- og opplæringsbakgrunner og ulike skriftspråklige erfaringer og ferdigheter
  • legge til rette for integrert språk- og fagopplæring og for hensiktsmessig arbeid med skolespråk/fagspråk
  • anvende ulike didaktiske tilnærminger i arbeidet med språklæringsstrategier
  • vurdere og anvende ulike typer kartleggingsformer og -verktøy, fortolke kartleggingsresultat og bruke dette som utgangspunkt for tilpassing av opplæringa
  • kan vurdere og bruke hensiktsmessige digitale arbeidsmåter og ressurser i språkopplæringa

  • Har solid kunnskap om ulike didaktiske tilnærminger i norskopplæring for voksne innlærere
  • Kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring i og vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk for voksne innlærere

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er nett- og samlingsbasert, med tre fysiske samlinger pr. semester. Samlingene består av forelesninger, seminarer, erfaringsdeling, gruppearbeid og individuelle arbeidskrav. Mellom samlingene legges det opp til kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av didaktiske tilnærminger ved egen skole.

Obligatoriske arbeidskrav

  • 1 skriftlig innlevering
  • 1 muntlig presentasjon

Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig innlevering
  • Muntlig presentasjon

Mer om vurdering

Individuell semesteroppgave. Vurderes med karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er stryk

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS - Norsk som andrespråk for voksenopplæring (KNOAND)

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

-

Fagområde(r)
  • Andrespråksdidaktikk/-pedagogikk; multikulturell pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU