course-details-portlet

SKOLE6710

Andrespråksdidaktikk i voksenopplæring

Velg studieår

Nytt fra studieåret 2024/2025

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning lavere grad
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Semesteroppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette emnet bygger videre på emnet SKOLE6709 Norsk som andrespråk og flerspråklighet hos voksne innlærere, og omhandler didaktisk arbeid med muntlige og skriftlige ferdigheter, språklæringsstrategier, integrert språk- og fagopplæring, flerspråklighetsdidaktikk og språkkartlegging og -vurdering.

Undervisningstemaer vil være:

  • Arbeid med muntlige ferdigheter
  • Lesing og skriving
  • Grunnleggende lese- og skriveopplæring for voksne med begrensa skriftspråklige ferdigheter
  • Integrert språk- og fagopplæring
  • Flerspråklighets-/transspråkingsdidaktikk
  • Språklæringsstrategier
  • Kartlegging og vurdering av språkferdigheter
  • Digitale arbeidsmåter og ressurser i språkopplæringa

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • hva som kjennetegner muntlighet, lesing og skriving i et andrespråksperspektiv
  • muntlig kommunikasjon som middel til og mål for andrespråkslæring
  • lese- og skriveutvikling for voksne med begrensa skriftspråklige ferdigheter
  • sammenhengen mellom språk- og faglæring, og om kjennetegn ved fagspråk/skolespråk
  • hensiktsmessige strategier innlærere kan benytte i egen språklæring
  • ulike flerspråklighetsdidaktiske tilnærminger
  • ulike former for kartlegging og vurdering av språk
  • hvordan en kan nyttiggjøre seg digitale tilnærminger og ressurser i andrespråksopplæringa

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • legge til rette for variert arbeid med muntlige og skriftlige ferdigheter, tilpassa voksne innlærere med ulike språk- og opplæringsbakgrunner og ulike skriftspråklige erfaringer og ferdigheter
  • legge til rette for integrert språk- og fagopplæring og for hensiktsmessig arbeid med skolespråk/fagspråk
  • anvende ulike didaktiske tilnærminger i arbeidet med språklæringsstrategier
  • vurdere og anvende ulike typer kartleggingsformer og -verktøy, fortolke kartleggingsresultat og bruke dette som utgangspunkt for tilpassing av opplæringa
  • kan vurdere og bruke hensiktsmessige digitale arbeidsmåter og ressurser i språkopplæringa

  • Har solid kunnskap om ulike didaktiske tilnærminger i norskopplæring for voksne innlærere
  • Kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring i og vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk for voksne innlærere

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er nett- og samlingsbasert, med tre fysiske samlinger pr. semester. Samlingene består av forelesninger, seminarer, erfaringsdeling, gruppearbeid og individuelle arbeidskrav. Mellom samlingene legges det opp til kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av didaktiske tilnærminger ved egen skole.

Obligatoriske arbeidskrav

  • 1 skriftlig innlevering
  • 1 muntlig presentasjon

Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig innlevering
  • Muntlig presentasjon

Mer om vurdering

Individuell semesteroppgave. Vurderes med karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er stryk

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Norsk som andrespråk for voksenopplæring (KNOAND)

Fagområder

  • Andrespråksdidaktikk/-pedagogikk; multikulturell pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2025

Semesteroppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 23.05.2025
Innlevering 30.05.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
Eksamenssystem Inspera Assessment