Emne - Andrespråksdidaktikk i voksenopplæring - SKOLE6710
Andrespråksdidaktikk i voksenopplæring
Velg studieårNytt fra studieåret 2024/2025
Om
Om emnet
Faglig innhold
Dette emnet bygger videre på emnet SKOLE6709 Norsk som andrespråk og flerspråklighet hos voksne innlærere, og omhandler didaktisk arbeid med muntlige og skriftlige ferdigheter, språklæringsstrategier, integrert språk- og fagopplæring, flerspråklighetsdidaktikk og språkkartlegging og -vurdering.
Undervisningstemaer vil være:
- Arbeid med muntlige ferdigheter
- Lesing og skriving
- Grunnleggende lese- og skriveopplæring for voksne med begrensa skriftspråklige ferdigheter
- Integrert språk- og fagopplæring
- Flerspråklighets-/transspråkingsdidaktikk
- Språklæringsstrategier
- Kartlegging og vurdering av språkferdigheter
- Digitale arbeidsmåter og ressurser i språkopplæringa
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- hva som kjennetegner muntlighet, lesing og skriving i et andrespråksperspektiv
- muntlig kommunikasjon som middel til og mål for andrespråkslæring
- lese- og skriveutvikling for voksne med begrensa skriftspråklige ferdigheter
- sammenhengen mellom språk- og faglæring, og om kjennetegn ved fagspråk/skolespråk
- hensiktsmessige strategier innlærere kan benytte i egen språklæring
- ulike flerspråklighetsdidaktiske tilnærminger
- ulike former for kartlegging og vurdering av språk
- hvordan en kan nyttiggjøre seg digitale tilnærminger og ressurser i andrespråksopplæringa
Ferdigheter
Kandidaten kan
- legge til rette for variert arbeid med muntlige og skriftlige ferdigheter, tilpassa voksne innlærere med ulike språk- og opplæringsbakgrunner og ulike skriftspråklige erfaringer og ferdigheter
- legge til rette for integrert språk- og fagopplæring og for hensiktsmessig arbeid med skolespråk/fagspråk
- anvende ulike didaktiske tilnærminger i arbeidet med språklæringsstrategier
- vurdere og anvende ulike typer kartleggingsformer og -verktøy, fortolke kartleggingsresultat og bruke dette som utgangspunkt for tilpassing av opplæringa
- kan vurdere og bruke hensiktsmessige digitale arbeidsmåter og ressurser i språkopplæringa
- Har solid kunnskap om ulike didaktiske tilnærminger i norskopplæring for voksne innlærere
- Kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring i og vurdering av muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk for voksne innlærere
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er nett- og samlingsbasert, med tre fysiske samlinger pr. semester. Samlingene består av forelesninger, seminarer, erfaringsdeling, gruppearbeid og individuelle arbeidskrav. Mellom samlingene legges det opp til kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av didaktiske tilnærminger ved egen skole.
Obligatoriske arbeidskrav
- 1 skriftlig innlevering
- 1 muntlig presentasjon
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig innlevering
- Muntlig presentasjon
Mer om vurdering
Individuell semesteroppgave. Vurderes med karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er stryk
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Norsk som andrespråk for voksenopplæring (KNOAND)
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført SKOLE6709 Norsk som andrespråk og flerspråklighet hos voksne innlærere
Fagområder
- Andrespråksdidaktikk/-pedagogikk; multikulturell pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Ansvarlig enhet
Administrativ enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Vår 2025
Semesteroppgave
Innlevering 30.05.2025 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment