Jan Arvid Haugan
Jan Arvid Haugan
Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk og livslang læring Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskapBakgrunn og aktiviteter
Tilknyttet Institutt for voksens læring og rådgivningsvitenskap, NTNU siden mars 2014
Stipendiat ved Pedagogisk institutt i perioden 2009-2013
Faglige interesser: Gruppeprosesser, relasjonell konfrontasjon
Prosjekter: Mitt Ph.D.-prosjekt belyste lærerstudentenes objektorientering og identitetsutvikling iløpet av praksisopplæringen ut fra et sosiokulturelt perspektiv på mediering gjennom følgende problemstilling:
"Hvilken forståelse har fire norske lærerstudenter av sine aktiviteter, objekter og bruk av kulturelle artefakter iløpet av praksisopplæringen?"
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Coping Amongst Elite-Level Sports Coaches: A Systematic Review. International Sport Coaching Journal.
- (2019) A longitudinal study of factors predicting students’ intentions to leave upper secondary school in Norway. Social Psychology of Education. vol. 22.
- (2014) Student teachers' tool orientation during internships. FoU i praksis. vol. 8 (2).
- (2013) Exploration of Norwegian student teachers' reflective mediation during internships. Reflective Practice. vol. 14 (2).
- (2012) Exploration of Norwegian Student Teachers' Relational Concerns During Internships. US-China Education Review. B.
- (2011) A systematic review of research regarding Norwegian general teacher education 2000-2010 :. Nordic Studies in Education. vol. 31 (4).
Bøker
- (2019) Selvinnsikt og profesjonalitet. Fagbokforlaget. 2019. ISBN 9788245025194.
- (2014) Lærerstudenters praktiske handlekraft. 2014. ISBN 978-3-639-76059-0.
- (2007) Prestasjonsoptimalisering En studie av tre toppidrettsutøvere. Tapir Akademisk Forlag. 2007. ISBN 978-82-519-2265-4. Skriftserien Bedriftspedagogikk (7).
Del av bok/rapport
- (2019) Selvinnsikt og ungdommers livsmestring. Selvinnsikt og profesjonalitet.
- (2019) Prolog: Historiske perspektiver på selvinnsikt. Selvinnsikt og profesjonalitet.
- (2019) Epilog: Utviklingen og nytten av selvinnsikt. Selvinnsikt og profesjonalitet.
- (2017) Mentalisering, sosioemosjonell læring og psykisk helse i skolen. Elevenes psykiske helse i skolen. Utdanning til å mestre egne liv..
- (2014) Allmennlærerstudenters læring og utvikling i praksis. FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.
- (2013) Kulturhistorisk aktivitetsteori. Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
Rapport/avhandling
- (2014) Lærerstudenters praktiske handlekraft. En kvalitativ studie av fire allmennlærerstudenters verbaliserte refleksjoner i løpet av praksisopplæringen fra et aktivitetsteoretisk perspektiv. 2014. ISBN 978-82-326-0184-4.