Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Ingvild Kvale Sørenssen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Ingvild Kvale Sørenssen

Professor i barndomsstudier
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

ingvild.sorenssen@ntnu.no
48141048 Paviljong A, 203, Dragvoll
Twitter ResearchGate Google Scholar
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

 

Jeg er professor ved Institutt for pedagogikk og livslang læring hvor jeg underviser på Master i Childhood Studies,  Master i Pedagogikk, studieretning utdanning og oppvekst og i Bachelorprogrammet i pedagogikk.

Jeg har en Mastergrad i medier kommunikasjon og informasjonsteknologi og en PhD i tverrfaglige kulturstudier begge ved NTNU. I 2009 hadde jeg forskeropphold ved Department of Intergrated Studies of Education ved McGill University og ved Department of Childhood Studies ved Rutgers University og våren 2022 hadde jeg forskeropphold ved Annenberg School of Communication and Journalism ved University of Southern California.

Med faglig forankring i barndomsstudier, mediestudier og pedagogikk dreier mine forskningsinteresser seg om barn og unges identitet, sosialisering og meningsskaping i samspillet mellom medie- og populærkultur, vennskap og familieliv. Teoretisk sett fokuserer jeg på det relasjonelle mellom menneskelige og ikke-menneskelige aktører i forskjellige sammensetninger med et sosiomaterielt perspektiv.

På fritiden lager jeg og Ane Møller Gabrielsen sanger om livet i akademia med vårt lille band, The Peer Reviews

Undervisning:

  • PED1006 - Pedagogisk sosiolog
  • PED1023- Kropp, tanke og kultur: Grunnleggende tilnærminger til pedagogikk og utdanning
  • PED2001- Pedagogikk i et samfunnsperspektiv
  • PED2002 - Barne- og ungdomskulturer
  • PED3009 - Fordypning i forskningsmetode
  • PED3615 - Pedagogisk sosiologi: Kultur, utdanning og interaksjon
  • PED3906 -  Masteroppgave i utdanning og oppvekst
  • BARN3101 - Social Studies of Children and Childhood
  • BARN3202- Methodology in Childhood Studies
  • BARN3900 - Master Thesis
  •  
  •  
  •  

Kompetanseord

  • Barn + media
  • Barndomssosiologi
  • Populærkultur
  • Sosialisering

Forskning

  • Critical Childhood and Youth Studies - CCYS

INSPECT Societal Security after COVID 19 - Inquiring Nordic Strategies, Practices, Educational Consequences and Trajectories

The aim of the INSPECT project is to understand the medium to long-term consequences of COVID 19 and to develop knowledge and prepare the Nordic schools to ensure societal security going forward.

The K REPORTERS Reassembling politics across children's cultures to scale intersectional pedagogies

This project aims to explore children policies and cultures within today’s societies from the perspective of decolonial childhood studies. The consortium is formed by 17 institutions (7 of which are non-academic) from 12 different countries.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2025) Tweens: Mellom barndom og ungdom i konstant aldersveksling. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2025) “I feel a little bit of both”: Exploring the relational experiences of Norwegian tween girls through age as enactment and age-shifting. Childhood
    Vitenskapelig artikkel

2024

  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Ask, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2024) The involved and responsible outsiders: Norwegian gamer-parents expanding and reinforcing contemporary norms of parenthood. Journal of Children and Media
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Lorgen, Linn Cathrin; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2023) Enacting the tween news viewer: Supernytt and its audience. John Benjamins Publishing Company
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • da Rosa Ribeiro, Camila; Millei, Zsuzsa; Hohti, Riikka; Kohan, Walter; Leite, César Donizetti Pereira; Rudolph, Norma. (2023) Childhoods and Time: A Collective Exploration. Journal of Childhood Studies (JCS)
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Ask, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2022) Gamer-parent identity: Positioning parenthood between fun screentime and ideals of responsibility. Games+Learning+Society Conference Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2022) Norwegian Tween Girls and Everyday Life through Disney Tween Franchises. Oxford University Press
    Faglig kapittel
  • Jenkins, Henry; Brichta, Maximilian; Do Own, Kim; Lanz, Paulina; Lee, Amanda; Proudfoot, Steven. (2022) What Super Bowl Advertisements Can Teach Us About the Civic Imagination. The journal of media literacy.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2022) Exploring enactments of the big screen and the small screen in a Norwegian early childhood education and care setting. Contemporary Issues in Early Childhood
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Ask, Kristine; Sørenssen, Ingvild Kvale; Moltubakk, Stine Thordarson. (2021) The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents. Nordicom Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; M. Bergschöld, Jenny. (2021) Domesticated Smartphones in Early Childhood Education and Care settings. Blurring the lines between pedagogical and administrative use. International Journal of Early Years Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Aarsand, Pål; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2021) “And then it’s my turn”: Negotiating participation in tablet activities in early childhood education and care. Journal of Early Childhood Literacy
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2021) Barn og sosiale relasjoner i et sosiomaterielt perspektiv. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Abebe, Tatek; Ursin, Marit; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2021) Barndomsstudier i Norge: Historien, konteksten og hvor vi er i dag. Gyldendal Akademisk
    Faglig kapittel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Abebe, Tatek; Ursin, Marit. (2021) Barndomsstudier i norsk kontekst : Tverrfaglige tilnærminger. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Ursin, Marit; Sørenssen, Ingvild Kvale; Abebe, Tatek. (2021) Tverrfaglige barndomsstudier: Hvor er vi, og hvor går vi? . Gyldendal Akademisk
    Faglig kapittel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Franck, Karianne. (2021) Material as actor in the enactment of social norms: Engaging with a sociomaterial perspective in childhood studies to avoid the ‘traps of closure’. Children & society
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Aarsand, Pål; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Beyond binaries: Enacting agency in video observations in ECEC. Video Journal of Education and Pedagogy
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2018) Disney’s High School Musical and the construction of the tween audience . Global Studies of Childhood
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2018) “Sometimes it’s a bit too much Disney” exploring Norwegian parents and their ambiguous domestication of Disney . Journal of Children and Media
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Sigurðardóttir, Helga Dís Ísfold; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2017) Learning Like a Movie Star: Teacher’s Views on the Learning Potential of the Online Gaming and Social Community MovieStarPlanet. Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (ECGBL)
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2016) Consuming Disney Channel: an actor-network perspective. Young Consumers
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2015) The social construction of everyday concepts. Constructing the ”tween”. Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Gabrielsen, Ane Møller; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2014) Reassembling the Social. edition lumière
    Annet
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Sørensen, Knut Holtan. (2014) Domesticating the Disney Tween Machine: Norwegian Tweens Enacting Age and Everyday Life. NTNU-Trykk
    Doktorgradsavhandling

2012

  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2012) Tweens as a commercial target group. Children and Disney filling the category. Nordic Academic Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2011

  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Mitchell, Claudia. (2011) Tween-Method and the Politics of Studying Kinderculture. Westview Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2005

  • Sørensen, Ingvild Kvale. (2005) Children using television: An empirical and theoretical discussion. NTNU Trykk
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2025) “I feel a little bit of both”: Exploring the relational experiences of Norwegian tween girls through age as enactment and age-shifting. Childhood
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Ask, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2024) The involved and responsible outsiders: Norwegian gamer-parents expanding and reinforcing contemporary norms of parenthood. Journal of Children and Media
    Vitenskapelig artikkel
  • da Rosa Ribeiro, Camila; Millei, Zsuzsa; Hohti, Riikka; Kohan, Walter; Leite, César Donizetti Pereira; Rudolph, Norma. (2023) Childhoods and Time: A Collective Exploration. Journal of Childhood Studies (JCS)
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Ask, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2022) Gamer-parent identity: Positioning parenthood between fun screentime and ideals of responsibility. Games+Learning+Society Conference Proceedings
    Vitenskapelig artikkel
  • Jenkins, Henry; Brichta, Maximilian; Do Own, Kim; Lanz, Paulina; Lee, Amanda; Proudfoot, Steven. (2022) What Super Bowl Advertisements Can Teach Us About the Civic Imagination. The journal of media literacy.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2022) Exploring enactments of the big screen and the small screen in a Norwegian early childhood education and care setting. Contemporary Issues in Early Childhood
    Vitenskapelig artikkel
  • Ask, Kristine; Sørenssen, Ingvild Kvale; Moltubakk, Stine Thordarson. (2021) The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents. Nordicom Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; M. Bergschöld, Jenny. (2021) Domesticated Smartphones in Early Childhood Education and Care settings. Blurring the lines between pedagogical and administrative use. International Journal of Early Years Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Aarsand, Pål; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2021) “And then it’s my turn”: Negotiating participation in tablet activities in early childhood education and care. Journal of Early Childhood Literacy
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Franck, Karianne. (2021) Material as actor in the enactment of social norms: Engaging with a sociomaterial perspective in childhood studies to avoid the ‘traps of closure’. Children & society
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Aarsand, Pål; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Beyond binaries: Enacting agency in video observations in ECEC. Video Journal of Education and Pedagogy
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2018) Disney’s High School Musical and the construction of the tween audience . Global Studies of Childhood
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2018) “Sometimes it’s a bit too much Disney” exploring Norwegian parents and their ambiguous domestication of Disney . Journal of Children and Media
    Vitenskapelig artikkel
  • Sigurðardóttir, Helga Dís Ísfold; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2017) Learning Like a Movie Star: Teacher’s Views on the Learning Potential of the Online Gaming and Social Community MovieStarPlanet. Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (ECGBL)
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2016) Consuming Disney Channel: an actor-network perspective. Young Consumers
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2015) The social construction of everyday concepts. Constructing the ”tween”. Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Abebe, Tatek; Ursin, Marit. (2021) Barndomsstudier i norsk kontekst : Tverrfaglige tilnærminger. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2025) Tweens: Mellom barndom og ungdom i konstant aldersveksling. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Lorgen, Linn Cathrin; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2023) Enacting the tween news viewer: Supernytt and its audience. John Benjamins Publishing Company
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2022) Norwegian Tween Girls and Everyday Life through Disney Tween Franchises. Oxford University Press
    Faglig kapittel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2021) Barn og sosiale relasjoner i et sosiomaterielt perspektiv. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Abebe, Tatek; Ursin, Marit; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2021) Barndomsstudier i Norge: Historien, konteksten og hvor vi er i dag. Gyldendal Akademisk
    Faglig kapittel
  • Ursin, Marit; Sørenssen, Ingvild Kvale; Abebe, Tatek. (2021) Tverrfaglige barndomsstudier: Hvor er vi, og hvor går vi? . Gyldendal Akademisk
    Faglig kapittel
  • Gabrielsen, Ane Møller; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2014) Reassembling the Social. edition lumière
    Annet
  • Sørenssen, Ingvild Kvale. (2012) Tweens as a commercial target group. Children and Disney filling the category. Nordic Academic Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Mitchell, Claudia. (2011) Tween-Method and the Politics of Studying Kinderculture. Westview Press
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Sørensen, Knut Holtan. (2014) Domesticating the Disney Tween Machine: Norwegian Tweens Enacting Age and Everyday Life. NTNU-Trykk
    Doktorgradsavhandling
  • Sørensen, Ingvild Kvale. (2005) Children using television: An empirical and theoretical discussion. NTNU Trykk
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Undervisning:

  • PED1006 - Pedagogisk sosiolog
  • PED1023- Kropp, tanke og kultur: Grunnleggende tilnærminger til pedagogikk og utdanning
  • PED2001- Pedagogikk i et samfunnsperspektiv
  • PED2002 - Barne- og ungdomskulturer
  • PED3009 - Fordypning i forskningsmetode
  • PED3615 - Pedagogisk sosiologi: Kultur, utdanning og interaksjon
  • PED3906 -  Masteroppgave i utdanning og oppvekst
  • BARN3101 - Social Studies of Children and Childhood
  • BARN3202- Methodology in Childhood Studies
  • BARN3900 - Master Thesis
  •  

Formidling

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2024) Et sosiomaterielt perspektiv på barneforskning . Barn og unges oppvekst og sosialisering Forskningsgruppeseminar , Høgskolen i Innladet 2024-09-17 -
  • Poster
    Abebe, Tatek ; Ally, Amina Abdulrahman; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2024) Framing critical childhood studies and decoloniality to intersectionalise children's rights. International workshop : Framing critical childhood studies and decoloniality to intersectionalise children's rights 2024-07-05 - 2024-07-07

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2023) Small and big screens in ECEC. BIN Norden Child-Cultures: Landscapes for play, art, and explorations , Bergen 2023-05-10 - 2023-05-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Ally, Amina A; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2023) Post-pone the post: Methodology and the Future of Child Studies Research. IPL NTNU Barn Anniversary Conference , Trondheim 2023-08-16 - 2023-08-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2023) Exploring enactments of the big screen and the small screen. The Nordic Educational Research Association NERA , Oslo 2023-03-15 - 2023-03-17

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale; Ask, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2022) Gamer-parent identity: Positioning parenthood between fun screentime and ideals of responsibility. UC Irvine Games Learning SOciety , UC Irvine 2022-06-15 - 2022-06-17
  • Intervju
    Snarby, Anette; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2022) Barn og gaming – Vi har spilt med henne fra hun var tre år. Kvinner og Klær Kvinner og Klær [Internett] 2022-12-15

2021

  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale; Strøm, Tarjei. (2021) Intervju om hvorfor vi ser TV-serier igjen og igjen. NRK P1 NRK P1 [Radio] 2021-01-23

2019

  • Intervju
    Løvereide, Elise; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2019) Barn og unge ønsker seg mindre kjønnsdelt reklame. http://kjonnsforskning.no/nb/2019/10/barn-og-unge-onsker-seg http://kjonnsforskning.no/nb/2019/10/barn-og-unge-onsker-seg [Internett] 2019-10-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale; Hoveid, Marit Honerød. (2019) ENACTING (AGENCY IN) VIDEO OBSERVATIONS IN ECEC . OsloMet International Conference on Children and Youth in Everyday Life and Professional Practices , Oslo 2019-06-19 - 2019-06-21
  • Intervju
    Gray, Richard; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2019) Did Disney shape how you see the world?. https://www.bbc.com/worklife/article/20190724-did-disney-sha https://www.bbc.com/worklife/article/20190724-did-disney-sha [Internett] 2019-08-01
  • Intervju
    Sundfør, Melina Pambou; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2019) Begrepet «skjermtid» irriterer meg. www.familieklubben.no www.familieklubben.no [Internett] 2019-06-03
  • Intervju
    Hagen, Maren Kvamme; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2019) Einhjørningens historie Som grått gjørmedyr vart han fødd, til rosa dukke skulle han bli. https://www.nrk.no/kultur/xl/einhjorning-er-fabeldyret-som-a https://www.nrk.no/kultur/xl/einhjorning-er-fabeldyret-som-a [Internett] 2019-12-15

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale; Aarsand, Pål. (2018) Relational practices with iPads. Sociomaterial perspectives to explore inclusion and exclusion in a kindergarten setting . Finnish society for childhood studies Childhood and Materilaty , Jyvaskyla 2018-05-07 - 2018-05-09
  • Faglig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale; M. Bergschöld, Jenny. (2018) Domesticating ICT’s in early education and care institutions: How kindergarten teachers enact the smartphone. European Communication Research and Education Association Children and Adolescents in a Mobile Media World , Lugano 2018-10-31 - 2018-10-31
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2018) Disney og individualisering. Studentersamfundet i Trondhjem Lørdagsmøte på Samfundet om Disney , Trondheim 2018-11-17 - 2018-11-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale; M. Bergschöld, Jenny. (2018) Domesticating ICT’s in early education and care institutions: How kindergarten teachers enact the smartphone. European Communication Research and Education Association Children and Adolescents in a Mobile Media World , Lugano 2018-10-31 - 2018-10-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2018) Sosial posisjonering rundt en iPad i barnehagen; et sosiomaterielt perspektiv på lek. IPL, NTNU Nye læringshorisonter – digital og hybrid pedagogikk IPL Konferansen 2018 , Tronheim 2018-05-31 - 2018-05-31

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Aarsand, Pål; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2017) Digital tools in early childhood education and care: children´s participation in literacy practices. Dronning Mauds Minnes Høgskole Seminar , Trondheim 2017-11-23 -

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2016) Disney og Tweens - Popkultur som hverdagskultur. Institutt for tverrfaglige kulturstudier KULTlab , Dragvoll 2016-08-24 - 2016-08-24
  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2016) Derfor ser vi enkelte TV-serier om og om igjen. side2.no side2.no [Internett] 2016-01-16
  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2016) TWEENS OG UTSEENDEPRESS Utseendepresset mot barn ligger ofte i foreldrenes hode Mellombarn er både barn og ungdom samtidig. Det kan være problematisk - for foreldrene. klikk.no klikk.no [Internett] 2016-01-30
  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2016) Et annet kroppspress i dag enn før. Dagbladet Dagbladet [Avis] 2016-01-21

2015

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2015) Disney Channel er bedre enn sitt rykte. Human Etisk Forbund Populærvitenskapelig foredrag på Litteraturhuset i Oslo , Litteraturhuset 2015-04-22 - 2015-04-22
  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2015) Det beste av to verdener. barnevakten.no barnevakten.no [Internett] 2015-09-17
  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2015) Ekte fans bør besvime. Gemini Gemini [Fagblad] 2015-10-29
  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2015) Kjønnsdelt lek: Rosa prinsesseleker og actionhelter, gjør det egentlig noe?. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2015-10-23
  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2015) Firebarnsmor (23): – Har jeg sviktet som mamma fordi jeg lar sønnen min gå i prinsessekjole? Universitetslektor: – Ikke sett barna i båser. VG VG [Internett] 2015-11-05
  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2015) Kygo har kjæreste – fansen fortviler Forsker: Unge som dyrker idolene sine må tas på alvor. VG VG [Avis] 2015-06-16
  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2015) Småbarnsmoren var lut lei Bratzdukkenes unaturlige utseende. mammanett.no mammanett.no [Internett] 2015-02-17
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Heidenreich, Sara; Næss, Robert; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2015) Grønn IT-ambassadør opplæring: Opplæring av 30 Vg1 elever til grønn IT-ambassadører. Presentasjoner, ekskursjon, gruppearbeid etc. om bl.a. IKT og energibruk, energivennlig IKT-bruk, gjenbruk og resirkulering, grønn IT etc. Grønn IT-ambassadør opplæring på Heimdal vgs 2015-02-09 - 2015-02-13

2014

  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2014) Disney og forbilder. NRK NRK [Radio] 2014-10-31
  • Intervju
    Bergstrøm, Ida Irene; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2014) Disney Channel lar jenter leke tenåringer. Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning [Fagblad] 2014-09-25
  • Intervju
    Trulsen, Ola Nymo; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2014) Miley «twerker» etter sin egen pipeNorgesaktuelle Miley Cyrus behandles vitenskapelig både i Norge og USA. – Hun er kompleks og interessant, sier forsker. NRK.no NRK.no [Internett] 2014-05-28
  • Intervju
    Wictorsen, Mari Lund; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2014) Forsker: «Naivt å tro at barndommen er bekymringsløs». Aftenposten Aftenposten [Avis] 2014-07-21
  • Intervju
    Brandslet, Steinar; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2014) Storbarnas dobbeltliv. Gemini.no Gemini.no [Fagblad] 2014-09-18
  • Intervju
    Skjesol, Hilde; Sørenssen, Ingvild Kvale. (2014) Midt mellom barn og tøffe tenåringer De føler seg verken som barn eller som ungdom – men er midt-i-mellom. Ingvild Kvale Sørenssen har forsket på tweens. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2014-10-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2014) Norwegian Parents and their Ambiguous Domestication of Disney. University of Edinburgh Child and Teen Consumption 2014 , Edinburgh 2014-04-09 - 2014-04-11

2012

  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2012) Justin Beiber. NRK her og Nå P1 NRK her og Nå P1 [Radio] 2012-05-30
  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2012) Justin Beiber i Oslo. NRK P2 Kulturnytt NRK P2 Kulturnytt [Radio] 2012-05-30

2009

  • Intervju
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2009) Fjortis før tida. Kvinner og Klær Kvinner og Klær [Avis] 2009-04-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Sørenssen, Ingvild Kvale. (2009) Searching for the Construction of Tweens through Disney. Department of Childhood Studies, Rutgers University Searching for the Construction of Tweens through Disney , Camden, NJ 2009-09-29 - 2009-09-29

2008

  • Intervju
    Sørensen, Ingvild Kvale. (2008) Markedet jakter på mellom-barna. Adresseavisen, Stavanger Aftenbladet, Begens Tidende Adresseavisen, Stavanger Aftenbladet, Begens Tidende [Avis] 2008-07-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Sørensen, Ingvild Kvale. (2008) Gaining Access and Insight to Tweens Popular Culture- Methodological Challenges. Norsk Senter for Barneforskning Child and Teen Consumption 2008 , Trondheim 2008-04-24 - 2008-04-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Sørensen, Ingvild Kvale. (2008) Barn og medier. Barn i medieforskningen. NTNU Medienes Publikum ved NTNU , Trondheim 2008-03-13 - 2008-03-13
  • Poster
    Eriksen, Christian; Buckingham, David Dennis; Tingstad, Vebjørg; Sørensen, Ingvild Kvale; Hagen, Ingunn; Korsvold, Tora. (2008) CONSUMING CHILDREN. Commersialisation and the Changing Construction of Childhood. Norsk senter for barneforskning Childhood - yesterday, today, tomorrow , Britannia Hotel, Trondheim 2008-04-22 - 2008-04-23
  • Poster
    Sørensen, Ingvild Kvale; Tingstad, Vebjørg; Eriksen, Christian. (2008) Presentation of the NFR-funded project: Consuming Children - Commercialization and the changing construction of childhood. Norwegian Centre for Child Research Childhood - yesterday, today, tomorrow , Britannia Hotel, Trondheim 2008-04-22 - 2008-04-23

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo