Emne - Pedagogisk sosiologi: Kultur, utdanning og interaksjon - PED3615
PED3615 - Pedagogisk sosiologi: Kultur, utdanning og interaksjon
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | ALLE |
Faglig innhold
Emnet legger til rette for sammenhengende forståelse av hvordan pedagogisk praksis binder mennesker sammen, og skaper livsmuligheter under samfunnsvilkår i endring. Emnet undersøker reproduktive prosesser innen områder som familieliv, arbeidsliv, fritid og innenfor det formelle utdanningssystemet. Livet i barnehage, skole og utdanning skapes av de aktørene som i ulike tidsrom oppholder seg der, ansatte så vel som barn, unge og voksne. I tillegg formes pedagogikken også av politiske føringer på nasjonalt så vel som internasjonalt nivå. I dette spenningsfeltet ser vi nærmere på teoretiske perspektiv og empiriske undersøkelser som forklarer hvordan aktørene skaper forståelse og organiserer sine liv i og utenfor institusjonene. Sentralt i studiet er å se nærmere på hvordan institusjonene forholder seg til sosiale klasser og kulturforskjeller for øvrig. Hjem, fritid og utdanning kommer til å studeres i lys av ulike teorier om makt. Endelig undersøkes mulighetene for å tilrettelegge og utøve det konkrete pedagogiske arbeid i lys av ulike handlingsteoretiske rammeverk.
Læringsutbytte
Målet med emnet er å utvikle kunnskap om pedagogiske prosesser relatert til vekselvirkning mellom strukturer og individer. Studenten skal utvikle inngående kunnskap om og teoretisk innsikt i:
- Betydningen av sosial klasse og kulturforskjeller for pedagogisk virksomhet.
- Samspill og spenninger mellom pedagogisk virksomhet og politikk.
- Hvordan ulike aktørgrupper skaper forståelse og organiserer sine liv i og utenfor institusjonene.
Videre skal studenten utvikle ferdigheter, selvstendighet og nysgjerrighet slik at hun/han skal kunne handtere sentrale pedagogisk sosiologiske begreper i skriftlig fremstilling.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har en timeresurs på 39 timer undervisning og er fordelt på forelesninger, seminarer og veiledning. Undervisningen kan bolklegges.
Mer om vurdering
Omfanget av hjemmeeksamen er max 15 sider (A4, linjeavstand 1,5, Times New Roman 12 pkt.)
Forkunnskapskrav
Som for opptak til master i pedagogikk, eller annen relevant bachelorutdanning, som for eksempel medievitenskap eller sosiologi.
Forkunnskapskravet må være innfridd for å starte på emnet.
Kursmateriell
Til emnet er knyttet et pensum på 500 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED3612 | 7.5 | 01.09.2017 | |
PED3513 | 7.5 | 01.09.2017 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
ALLE
Utlevering 09.12.2020
Innlevering 11.12.2020
Utlevering 09:00
Innlevering 09:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"