Emne - Pedagogisk sosiologi - PED1006
PED1006 - Pedagogisk sosiologi
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 100/100 | 4 timer |
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 4 timer |
Faglig innhold
Det sosiologiske studiet av pedagogikk undersøker klassiske og aktuelle aspekter ved oppdragelse, utdanning og sosialisering. Samfunnsdannelser er avhengige av at den oppvoksende generasjon blir medvirkende deltakere i samfunnets opprettholdelse og videreføringen av de ulike kulturene. Her spiller institusjoner som familien, skole og utdanning, samt fritidslivet, en sentral rolle. I høyt differensierte samfunn, med en variasjon av sosiale spenninger, vil den pedagogiske virksomheten gjenspeile disse motsetningsfylte vilkårene. Oppdragelse, utdannelse og undervisning ivaretas så vel direkte som indirekte av nasjonalstaten som også er under innflytelse av internasjonale organisasjoner. Det samme gjelder konsentrasjonen av de betydningsbærende begrepene som tas i bruk når den pedagogiske virksomheten skal defineres. Pedagogisk sosiologi har disse vilkårene som gjenstandsfeltet sitt, mens den også søker å utvikle sammenhengende forståelser av menneskers liv på individ-, gruppe-, institusjons- og samfunnsnivå. Det innebærer studier av sosial opprinnelse og sosiale forskjeller, av sosial interaksjon og hvordan ulike samfunnsgrupper benytter seg av utdanningssystemet.
Emnet er obligatorisk for å få godkjent full fordypning i pedagogikk. Emnet er ett av fem emner i årsstudiet i pedagogikk.
Læringsutbytte
Emnet gir bred kunnskap om og teoretisk innsikt i:
- Hvordan pedagogiske problemstillinger i relasjon til oppdragelse, utdannelse og sosialisering kan beskrives, forstås og forklares.
- Sammenhenger og spenninger mellom individ-, gruppe-, institusjons- og samfunnsnivå.
- Førbevisste, relasjonelle og intensjonelle momenter i pedagogisk virksomhet under ulike motsetningsfylte samfunnsvilkår.
Læringsformer og aktiviteter
2 timer forelesning hver uke og 2 timer seminar annenhver uke.
Obligatorisk skriftlig innlevering. Retningslinjer og krav til skriftlig innlevering oppgis ved semesterstart.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig innlevering
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Kursmateriell
Pensum på ca 500 sider.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED1004 | 7.5 | 01.09.2012 | |
PED106 | 7.5 | 01.09.2012 | |
SVPED101 | 7.5 | 01.09.2012 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2021
Forelesningstimer: 2
Øvingstimer: 1
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Sosiologi
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Telefon:
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig eksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
- Vår ORD Skriftlig eksamen 100/100 21.05.2021 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen (1)
100/100
Utlevering 27.11.2020
Innlevering 27.11.2020
Utlevering 09:00
Innlevering 13:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) PED1003, skriftlig endret til hjemmeeksamen med Inspera som eksamens- og sensursystem
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"