course-details-portlet

IT2025 - Tverrfaglig profilemne: Digital innovasjon

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Hovedelementet i emnet er utforskning av framvoksende digitale teknologier der studentene skal analysere hvordan slik teknologi kan bidra til innovasjon (både i eksisterende og i nye virksomheter (entreprenørskap)). Kurset gir innføring til en rekke slike teknologier inkludert AI, stordata, IoT, og XR med hovedvekt på XR (Extended Reality). Spesielt XR kan brukes til å eksemplifisere digital innovasjon på flere områder, som læring og trening, medisinsk behandling, sosialisering og kommunikasjon, Industri 4.0 og produkter og tjenester i det nye hverdagsliv.

IT2025 er profilemnet i den tverrfaglige profilen Digital innovasjon. Profilen består av profilemnet og tre valgemner (til sammen 30 studiepoeng). Tverrfaglige profiler gir studentene mulighet til å sette seg inn i faglige områder med spesifikk relevans for de store samfunnsutfordringene og for en bærekraftig samfunnsutvikling. Læringsformer og læringsaktiviteter vil gi tverrfaglig samhandlingskompetanse. Emnet er også åpent for andre studenter som ønsker å erverve seg denne kompetansen.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • God kjennskap til essensielle framvoksende digitale teknologier og prinsipper
  • God kjennskap til metoder for innovasjon og entreprenørskap inkludert organisasjonslæring. Dette inkluderer kunnskap om kreative prosesser og de ulike fasene i prosjektutvikling
  • Studenten har innsikt i tverrfaglige problemstillinger og hvordan egne og andres handlingsmønstre og væremåter påvirker samarbeid.

Ferdigheter

  • Studenten kan anvende sin fagkompetanse i samarbeid med personer fra andre fagområder, og i fellesskap definere problemstillinger og å finne løsninger på dem.
  • Gruppen skal kunne bruke tjenestedesign-metodikk for å utvikle enkle prototyper i egnet verktøy for å kunne illustrere de sentrale aspektene av en innovasjon.
  • Gruppen skal kunne presentere forslag til innovative digitale løsninger, og evaluere deres potensiale
  • Studenten har erfaring med å arbeide med komplekse samfunnsutfordringer
  • Studenten kan reflektere over sitt samarbeid, og analysere hvordan grupper kommuniserer, planlegger, beslutter, løser oppgaver, håndterer uenigheter og forholder seg til faglige, sosiale og personlige utfordringer

Generell kompetanse

  • Studenten kan samarbeide med personer fra andre fagområder, og kan bidra til å utnytte deres felles tverrfaglige kompetanse

Læringsformer og aktiviteter

Prosjektbasert undervisning der studentene selv utforsker framvoksende teknologi for å vurdere innovasjonsmuligheter etter som teknologien etablerer seg gjennom bruk av tjenestedesign-metodikk og innovative pedagogiske metoder, f.eks. innovasjonscamp som pedagogisk metode.

Form på prosjekt

  • Definere problemstilling i samarbeid med interesenter/virksomheter
  • Foreslå en app/proof of concept/tidlig prototyp. Utarbeide en oppstarts-ide med utgangspunkt i appen og en forretningsplan
  • Demo av appen + ‘pitch’ rettet mot potensielle ‘investorer’ og andre interessenter som en av flere milepæler
  • Prosessrefleksjon underveis i prosjektet

Forelesninger i tett kopling til studentenes gruppearbeid

Studentene utforsker selv problemområdet, inspirert og under veiledning av vitenskapelig ansatte fra IPL og IDI. Det forventes at studentene deltar aktivt i gruppearbeidet, inkludert danne gruppe og opprette samarbeidsavtale. Det er krav om 80 % oppmøte i undervisningen

Det legges stor vekt på presentasjoner og framføring, gjerne i digitalt format som inngår i både formativ og summativ evaluering

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppgaver

Mer om vurdering

Vurdering består av en gruppeoppgave (prosjektrapport)

I tillegg er det flere obligatoriske oppgaver underveis inkludert en individuell oppgave som skal presenteres i studentgruppa, enten gjennom muntlig framføring eller digitalt (nettside; film; podcast; andre medier) med en spørsmålsrunde i plenum.

Bestått/ikke bestått . Gruppeoppgave må bestås for at faget skal bestås. I tillegg må obligatoriske aktiviteter underveis være gjennomført.

Ved gjentak må hele emnet tas om igjen

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024
Spesiell frist for melding til undervisning: 01.12.2023

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Datateknikk og informasjonsvitenskap
  • Anvendt informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • Tverrfaglig informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • Produktutvikling, innovasjon og entreprenørskap
  • Informatikk
  • Informasjonssystemer
  • Produktdesign - menneske/maskin
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Oppgave 100/100

Innlevering
15.04.2024


14:00

Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU