Bilde av en mann

Nominér din kandidat til NTNUs litteraturpris 2024!

I Är skal NTNUs litteraturpris gÄ til eit faglitterÊrt verk. No har du hÞve til Ä nominere ein forfattar du meiner fortener Ä vinne.

Fra publikum sin side under PĂ„fyll nr. 2 i Ålesund.

PĂ„fyll med ensomhet og hĂ„p om inkludering pĂ„ menyen i Ålesund

Hvordan stÄr til det til med ensomheten rundt oss? Hva gjÞr ensomhet med oss? Hva forskes det pÄ for Ä fÄ til bedre inkludering blant oss? Medspiller til forskerne vÄre, for Ä fylle ut det store og kompliserte bildet, blir TV-personlighet, musiker og forfatter Thomas Seltzer.

Kyst med smÄ trehus

Marked og moral pĂ„ GrĂžnland – prestisjepris til NTNU-forsker

Gustav Agneman, fÞrsteamanuensis ved Institutt for samfunnsÞkonomi (ISØ), er tildelt den hÞythengende prisen The Austin Robinson Memorial Prize for 2023.

Bilde av dei tre kuratorene.
Campusutvikling

Campussamling gir nytt og omfattande kunstprosjekt pÄ NTNU

I samanheng med campussamlingsprosjektet har KORO ansvar for eit nytt og omfattande kunstprosjekt. Eit team pÄ tre skal jobbe saman som ei kuratorgruppe.

Olav Johannes Megrund fra Statens Vegvesen.
Campusutvikling

Campusutvikling avhenger av Bypakke Ålesund

Ved utgangen av 2027 kan det vĂŠre et helt nytt og forbedret vegsystem rundt vĂ„rt Campus i Ålesund, ny sykkelveg og nytt sentralt kollektivknutepunkt. Da er forutsetningene ogsĂ„ til stede for Ă„ bygge et Campustorg for alle som studerer, arbeider, bor og ferdes i dette sentrale omrĂ„det ved NĂžrvasundet.

Mann i hvit frakk som sitter ved en laboratoriebenk.
Innovasjon

Utvikler nye medisiner og metoder for Ă„ behandle komplekse sykdommer

Det nyetablerte selskapet Zenit Science skal utvikle nye verktĂžy og nye behandlinger for komplekse sykdommer.

Gruppefoto foran Fred kavli-bygget

Delegasjon fra Uppsala Universitet pÄ besÞk

– Universitetet i Uppsala Ăžnsket Ă„ komme hit, blant annet for Ă„ se pĂ„ det integrerte universitetssykehuset og samarbeidet med St. Olavs hospital og Helse Midt-Norge, sier prodekan for utdanning ved MH, Toril Forbord. – Og vi er verter for besĂžket i fellesskap.

Aurora Skare i Lilletanken pÄ Tyholt i Trondheim, eksperiment med modell av solÞy
Blogg

Flytende solĂžyer gir grĂžnn energi og sparer verdifullt landareal

Doktorgraden min gÄr ut pÄ Ä utvikle og forbedre en membranbasert struktur til flytende solcellepaneler pÄ havet.

To menn smiler mot en annen mann som tar bilde med et mobilkamera
Studier og studentliv

Finansministeren: – Legg vekk mobilen, les skjþnnlitteratur og se de lange linjene

I tillegg til en gjennomgang av regjeringens prioriteringer i statsbudsjettet, fikk studentene bÄde bokanbefalinger og rÄd mot psykiske problemer.