Programmering - Videreutdanning for lærere
Programmering (8.-13. trinn)
Programmering (8.-13. trinn)

Nettstudium som tar for seg programmering som fag og ferdighet, med fokus på hvordan programmeringsfaget kan formidles til elever. Studiet er praktisk rettet, og legger vekt på programmering som konstruktivt og kreativt verktøy.
Hovedportlet - krysspublisert
Dette studietilbudet står i Utdanningsdirektoratets studiekatalog for studieåret 2023/2024 og du søker gjennom satsningen Kompetanse for kvalitet (udir.no). Søknadsperioden er 1. februar - 1. mars 2023.
Programmering - om studiet
Målgruppe
Lærere som har behov for kompetanse i programmering og innsikt i mulighetene som koding, design og modellering av programvarebaserte løsninger gir. Studiet er rettet mot undervisning og veiledning av programmering i skolen, og andre fag og aktiviteter hvor programmering brukes for å understøtte annen læring.
Undervisningsform
Undervisningen er nettbasert, og det legges vekt på sosial og interaktiv læring med ukentlige aktiviteter som online forelesninger og jevnlige obligatoriske arbeidskrav (øvinger). Læringsmaterialet inkluderer interaktivt læremateriell og videoer gjøres tilgjengelig for deltakerne. Online samarbeid og veiledning gjennomføres i sosiale rom. Det er ikke obligatorisk deltakelse på forelesninger/webinarer som foregår i sanntid. Det legges ut opptak som man kan se i etterkant.
Undervisningen baserer seg på pensum bestående av både lærebok og nettbaserte ressurser. I undervisningen brukes både tekst- og blokkbaserte programmeringsverktøy. Gjennom de obligatoriske øvingene vil studentene prøve ut ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i egen undervisning. I høstsemesteret er fokuset at du selv lærer deg programmering, mens i vårsemesteret er fokuset å lære bort programmering til egne elever.
Hvordan søke opptak?
Du søker opptak via Utdanningsdirektoratet (udir.no). Søknadsperioden er fra 1. februar til 1. mars.
Utdanningsdirektoratet har frist til 30. april med å behandle søknadene som er godkjent av skoleeier.
NTNU vil deretter starte opptaket, og sende e-post til de som har blitt tildelt finansiering med beskjed om å registrere personopplysninger og sende inn dokumentasjon innen en gitt frist.
Hvis det blir plasser ledige etter at skoleeiere/Udir er ferdig med sin behandling legger vi ut disse søkbare på denne nettsiden som restplasser utenfor vikar- og stipendordningen. Dette vil i så fall skje i begynnelsen av juni.
Opptakskrav
Godkjent lærerutdanning og tilsetting i skolen i studieperioden.
Søkere med utenlandsk utdanningsbakgrunn må fylle de generelle språkkravene i norsk og engelsk.
Anbefalte forkunnskaper
I undervisningen forutsettes det grunnleggende ferdighet i bruk av datamaskin, men det forutsettes ingen forkunnskaper i programmering. Deltakeren må disponere egen datamaskin.
Programmering - studiets innhold
Studiets innhold
Programmering består av to emner à 7,5 studiepoeng, hhv på høst- og vårsemesteret, totalt 15 studiepoeng (progresjon på 25% av et normert fulltidsstudium).
Python brukes som programmeringsspråk. Av utviklingsverktøy (programmeringsmiljø) brukes for det meste Jupyter Notebook og PyCharm, men det åpnes for at deltakerne kan bruke andre utviklingsverktøy.
Det første emnet, IT6203 Grunnleggende programmering for lærere, tar for seg programmering som fag og ferdighet, og gir innsikt i hvordan programmering brukes for å lage digitale løsninger. Emnet legger vekt på programmering som konstruktivt og kreativt verktøy. I emnet vil det være fokus på grunnleggende programmering og gir deltakeren et godt grunnlag for å ta faget IT6204 som fokuserer på anvendelser og hvordan programmering kan formidles til elever med fokus på kreativitet og samarbeid i oppgaveløsing. I emnet bygges kompetanse i grunnleggende programmering og læring gjennom interaktive online ressurser og et øvingsopplegg som gir jevn progresjon i læringen. Parallelt med egen læring av programmering skal studentene reflektere over læreprosessen og bygge didaktisk kompetanse.
Det andre emnet, IT6204 Anvendt programmering for lærere, forutsetter at deltakerne allerede har noe grunnleggende kunnskap og ferdigheter i programmering, og fokuserer på noe mer komplekse programmer og anvendelse av programmering innen områder som spill, styring av enkel elektronikk og roboter (som Arduino, Raspberry PIl, Micro:bit, Lego Mindstorm), programmering brukt til beregninger og simuleringer i fag som matematikk og fysikk. Deltakerne får en god oversikt over forskjellige anvendelser av programmering, og gjennom prosjekt gis de mulighet til å fordype seg i anvendelser som har relevans for egen undervisning og fag.
Emnekode | Kurs | Studiepoeng |
---|---|---|
IT6203 | Grunnleggende programmering for lærere | 7,5 |
IT6204 | Anvendt programmering for lærere | 7,5 |
Emnet IT6204 har faglig overlapp (studiepoengsreduksjon) mot IT6201 Programmering og digital kreativitet for lærere.
Hva lærer du?
Programmering - praktisk
IT6203 høst 2023
Studiet er nettbasert og har ingen fysiske samlinger. Dato for oppstart kommer.
Eksamen
Innlevering av prosjekt, vurderes til bestått/ikke bestått. Obligatoriske arbeidskrav: tre individuelle programmeringsøvinger, samt et refleksjonsnotat om undervisningsmetoder og egen læring i programmering, som alle må være godkjente.
Pensum (med forbehold om endringer)
Haugen, Finn Aakre og Lysaker, Martin (2021): Python for realfag, 2. utgave. ISBN 9788245038583
eller
Gaddis, Tony (2021): Starting Out with Python, Global Edition, 5th Edition. ISBN: 9781292408637
IT6204 vår 2024
Studiet er nettbasert og har ingen fysiske samlinger.
Eksamen
Innlevering av prosjekt, vurderes til bestått/ikke bestått. Obligatoriske arbeidskrav: individuelle programmeringsøvinger som alle må være godkjente.
Kontakt
Kontakt
Administrativ kontaktperson
Gunvor V. Singsaas
E-post: videre@ntnu.no
Telefon: 73 59 00 66
Faglige kontaktpersoner
Kunnskap om programmering løfter undervisningen
Hold deg oppdatert!
Hold deg oppdatert!
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg oppdatert informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.