Andrespråkspedagogikk for yrkesfaglærere

Andrespråkspedagogikk for yrkesfaglærere

Videreutdanning for yrkesfaglærere

Terje er kokk og underviser på Steinkjer vgs. Ikke alle ungdommene har norsk som morsmål, og noen ganger kan det være utfordrende. Foto: Screenstory

Studier EVU-faktaboks

Dette studietilbudet er planlagt studieåret 2025/2026. 

Du må søke opptak direkte til NTNU innen 15. april. Søknadslenke finner du under "Opptak" på denne nettsiden.

Lærere som vil søke Utdanningsdirektoratet om vikar- eller stipendordning (udir.no) må i tillegg søke Udir om finansiering i perioden 1. februar – 1. mars.

Husk at du uavhengig av finansiering selv må søke om studieplass direkte til NTNU.

Språkferdigheter er avgjørende for å tilegne seg fag- og yrkeskompetanse, og kommunikativ kompetanse er grunnleggende i all yrkesutøvelse. Derfor er det viktig at du som lærer for nyankomne elever gir ei opplæring som både ivaretar faglig innhold og de språklige ferdighetene som trengs for å samtale, lese og skrive i fag og yrke.

Lærere på yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole og voksenopplæring. I studiet blir det lagt vekt på at studentene skal trekke veksler på erfaringer fra egen praksis. Man må derfor undervise eller ha tilgang til å kunne samle data fra elever på yrkesfaglige utdanningsprogram eller kombinasjonstilbud for å gjennomføre arbeidskrav i dette studiet.

Studiet gir kompetanse til å ivareta flerkulturelle og flerspråklige perspektiver i skolens arbeid og ivareta minoritetsspråklige elevers rettigheter og behov i fag- og yrkesopplæringa. Studiet er basert på prinsippet om integrert språk- og fagopplæring og legger et ressursperspektiv på flerspråklighet til grunn. Det er praksisnært og omfatter tema som er særlig relevante for yrkesfaglærere som blant annet fag- og yrkesrelevant lesing, skriving og muntlig kommunikasjon, og praktiske tilnærminger i språk- og fagopplæringa. I tillegg omfatter det mer generelle tema som er sentrale for å tilrettelegge opplæringa på hensiktsmessige måter, som flerspråklighet, andrespråkslæring, lovverk og læreplaner.

Studieplan:

Se film om bl.a. Terje fra Steinkjer vgs som tar videreutdanning i andrespråkspedagogikk!

Studiet går over to semester og består av to emner på 15 studiepoeng hver:

Vær oppmerksom på at det kan forekomme faglig overlapp som utløser studiepoengreduksjon mellom emner på NTNU. Dette kan gjelde både mellom ulike videreutdanninger og mellom videreutdanning og grunnutdanning. Du er selv ansvarlig for å sjekke oppdaterte emnebeskrivelser for kommende studieår. Disse blir tilgjengeliggjort i løpet av mai via lenkene over. En eventuell studiepoengreduksjon vil fremkomme med overskrift «Studiepoengreduksjon» nederst i emnebeskrivelsen.

Studiet er samlingsbasert med tre samlinger à 2-3 dager ved NTNU i Trondheim hvert semester. 

I undervisninga vil studentenes egne praksiserfaringer være et utgangspunkt for faglige refleksjoner og drøftinger. Det vil bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid, praksisoppdrag og muntlige presentasjoner. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner. I løpet av studiet vil det bli gitt ulike arbeidsoppdrag, både skriftlige og muntlige.

Du må undervise eller ha tilgang til å kunne samle data fra elever i yrkesfaglige utdanningsprogram eller kombinasjonstilbud for å gjennomføre arbeidskrav i dette studiet.

Mellom samlingene legges det opp til nettbasert dialog og arbeid med ulike oppgaver. Studiet har obligatoriske arbeidskrav med en avsluttende eksamen. All informasjon, kommunikasjon og formidling av fagstoff og læringsarbeid foregår via NTNUs digitale læringsplattform.

Samlingsdatoer blir publisert her senere.

Høsten 2025
Uke Dato
 

 

   
   

Våren 2026
Uke Dato
 

 

   
   

Eksamen

SKOLE6269 (Høst): Muntlig eksamen
Vurderes med bestått/ikke bestått

SKOLE6270 (Vår): Semesteroppgave
Vurderes med bestått/ikke bestått

Du må søke opptak direkte til NTNU innen 15. april.

Lærere som vil søke Utdanningsdirektoratet om vikar- eller  stipendordning (udir.no) må i tillegg søke Udir om finansiering i perioden 1. februar – 1. mars.

Husk at du uavhengig av finansiering selv må søke om studieplass direkte til NTNU.

Opptakskrav

  • Godkjent lærerutdanning

Annen relevant utdanning kan gi grunnlag for opptak etter individuell vurdering.

Krav til dokumentasjon

Rangering

Hvis det blir flere søkere enn antall studieplasser vil søkere som har fått vikar- eller stipendordning fra Utdanningsdirektoratet for å ta studiet ved NTNU bli prioritert foran andre søkere. Du trenger ikke sende inn dokumentasjon for innvilget vikar- eller stipendordning. Vi sjekker søkerlisten opp mot Udirs database med godkjente søknader ved NTNU.

Søk opptak til studiet ved NTNU

Studiet har ingen studieavgift.

Du må påregne kostnader til semesteravgift, pensum, reise og opphold.

Opptak og opptakskrav:
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Tlf.: 73 59 77 01

Studieadministrasjon:
E-post: videre@ntnu.no
Tlf.: 73 59 83 71

Fagansvarlig:
Irmelin Kjelaas