Hva lærer jeg?

Læring i arbeidsliv og samfunn - master

Hva lærer du?

Vi mennesker lærer gjennom hele livet. I dette masterstudiet bruker vi kunnskap fra sosiologi, psykologi og pedagogikk til å forstå læring i arbeidsliv og samfunn.

Du har mulighet til å ta studiet på heltid over 2 år eller på deltid over 4 år. Les mer om heltid eller deltid under studiets oppbygning.

Studiet er samfunnsaktuelt

Studiet gir deg kunnskap og verktøy til å analysere, støtte og lede læring og endringsprosesser gjennom tema som:

  • Endring og innovasjon i organisasjoner
  • Læringsmiljø og vilkår for kunnskapsdeling
  • Politikk, styring og livslang læring
  • Demokrati, mangfold, inkludering og ekskludering
  • Teknologi, medier og kommunikasjon
  • Læring og kompetanse i arbeid, utdanning og hverdagsliv

Delta i studentaktiviteter

På studiet får du delta i mange ulike studentaktiviteter. Du får prøve ut digitale læringsformer, delta i leseverksted, samarbeide i grupper, skrive refleksjonsoppgaver og gjøre praktiske øvelser. Slik kan du utvikle ferdigheter som er nyttige når du skal lede, koordinere og evaluere ulike typer lærings- og utviklingsprosesser.


Eksempler på aktuelle masteroppgaver

Du kan skrive en masteroppgave som er tett knyttet til aktuelle problemstillinger i arbeidsliv og samfunn. Noen av de tidligere studentene på dette studieprogrammet har skrevet om:

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om sentrale problemområder, aktuell forskning, teorier og perspektiver innenfor studieprogrammet læring i arbeidsliv og samfunn
  • har avansert kunnskap om fagområdets framvekst, egenart og relevans i samfunnet
  • har avansert kunnskap om ulike og relevante forskningsmetoder

Ferdigheter

  • kan arbeide systematisk med problemstillinger, vitenskapelige teorier og forskningsmetoder som er relevante for læring i arbeidsliv og samfunn
  • kan identifisere og analysere vilkår og muligheter for læring i ulike kontekster
  • kan legge til rette for og lede lærings- og endringsprosesser
  • kan gjennomføre, diskutere og kritisk vurdere egne og andres undersøkelser

Generell kompetanse

  • kan anvende forskningsbaserte kunnskaper om læring på individ-, gruppe-, organisasjons- og samfunnsnivå
  • kan formidle faglige vurderinger på relevante måter i ulike sammenhenger, både skriftlig og muntlig
  • kan delta i forsknings- og utviklingsarbeid, både selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan bidra til nytenking og innovasjon i ulike sektorer