Hva lærer du? - Læring i arbeidsliv og samfunn - master
Hva lærer du?
Vi mennesker lærer gjennom hele livet. I dette masterstudiet bruker vi kunnskap fra sosiologi, psykologi og pedagogikk til å forstå læring i arbeidsliv og samfunn.
Du har mulighet til å ta studiet på heltid over 2 år eller på deltid over 4 år. Les mer om heltid eller deltid under studiets oppbygning.
Studiet er samfunnsaktuelt
Studiet gir deg kunnskap og verktøy til å analysere, støtte og lede læring og endringsprosesser gjennom tema som:
- Endring og innovasjon i organisasjoner
- Læringsmiljø og vilkår for kunnskapsdeling
- Politikk, styring og livslang læring
- Demokrati, mangfold, inkludering og ekskludering
- Teknologi, medier og kommunikasjon
- Læring og kompetanse i arbeid, utdanning og hverdagsliv
Delta i studentaktiviteter
På studiet får du delta i mange ulike studentaktiviteter. Du får prøve ut digitale læringsformer, delta i leseverksted, samarbeide i grupper, skrive refleksjonsoppgaver og gjøre praktiske øvelser. Slik kan du utvikle ferdigheter som er nyttige når du skal lede, koordinere og evaluere ulike typer lærings- og utviklingsprosesser.
Eksempler på aktuelle masteroppgaver
Du kan skrive en masteroppgave som er tett knyttet til aktuelle problemstillinger i arbeidsliv og samfunn. Noen av de tidligere studentene på dette studieprogrammet har skrevet om:
- Hvordan inkludere arbeidstakere med innvandrerbakgrunn?
- Hva lærer voksne av å se på TV-serien SKAM?
- Hvordan opplever ansatte i Telia Norge mellomleders rolle i endringsarbeidet?
- Hvordan få fram den tause kunnskapen hos erfarne sykepleiere?
- Hvilken betydning har deltakelse i videreutdanning for topptrenere?
- Hvordan skjer innovasjon i offentlig sektor?
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
- har inngående kunnskap om sentrale problemområder, aktuell forskning, teorier og perspektiver innenfor studieprogrammet læring i arbeidsliv og samfunn
- har avansert kunnskap om fagområdets framvekst, egenart og relevans i samfunnet
- har avansert kunnskap om ulike og relevante forskningsmetoder
Ferdigheter
- kan arbeide systematisk med problemstillinger, vitenskapelige teorier og forskningsmetoder som er relevante for læring i arbeidsliv og samfunn
- kan identifisere og analysere vilkår og muligheter for læring i ulike kontekster
- kan legge til rette for og lede lærings- og endringsprosesser
- kan gjennomføre, diskutere og kritisk vurdere egne og andres undersøkelser
Generell kompetanse
- kan anvende forskningsbaserte kunnskaper om læring på individ-, gruppe-, organisasjons- og samfunnsnivå
- kan formidle faglige vurderinger på relevante måter i ulike sammenhenger, både skriftlig og muntlig
- kan delta i forsknings- og utviklingsarbeid, både selvstendig og i samarbeid med andre
- kan bidra til nytenking og innovasjon i ulike sektorer