Pedagogikk for lærere

Pedagogikk for lærere, erfaringsbasert masterprogram (deltid), Trondheim

Karrieremuligheter

Eldre mannlig lærer snakker med tenåringselever ved et gruppebord.
I dette masterprogrammet utvikler du ny kompetanse ut fra du erfaringene du har fra egen undervisningspraksis. Foto: Mostphotos

Karrieremuligheter

Studiet tilbyr deg som erfaren lærer en mastergrad som verdsetter erfaringene du allerede har fra skolen og som legger til rette for at du kan utvikle ny kompetanse med bakgrunn i egen undervisningspraksis. Du får mulighet til å utforske og forbedre din egen praksis og oppleve en meningsfylt kombinasjon av arbeid som lærer og student i et deltidsstudium.

Studieretningen sosialpedagogikk i lærerarbeid kvalifiserer deg til å styrke skolens helhetlige arbeid for å ivareta alle elever, spesielt gjennom kontaktlærerrollen og sosialpedagogisk rådgivning i skolen.

Studieretningen spesialpedagogisk lærerarbeid kvalifiserer deg til å styrke skolens helhetlige arbeid for å ivareta alle elever, også de som har særskilte behov, samt til spesialpedagogisk rådgivning i og tjenester som støtter skolen.


Entreprenørskap, innovasjon og nytenkning

Master i pedagogikk for lærere søker faglig innovasjon og nyskaping gjennom fokusert arbeid med kroppslige, og dermed også følelsesmessige, erfaringer som grunnlag for læring. Studiet vil legge til rette for faglig samarbeid mellom lærere i masterstudium og pedagoger ved NTNU som vil utforske hvordan pedagogisk arbeid kan styrke barn og unge sin evne til å møte en usikker framtid med selvtillit og trygghet.

Det sosiale innovasjonsarbeidet som studiet vil skape, bygger på en erkjennelse av de raske samfunnsendringene klima- og miljøkrisen og digitaliseringen av samfunnet skaper. Disse samfunnsendringene gir et endret emosjonelt, kognitivt og kroppslig utgangspunkt for pedagogikk. Det også fortsatt et stort behov for å pedagogisk innovasjon for en skole som rommer elevmangfoldet, på tross av at utfordringen ikke er ny. Master i pedagogikk for lærere legger opp til systematisk utprøving og utforskingsarbeid for å utvikle lærerpraksiser som fremmer inkludering, felleskap og mestring for alle elever.