Hva kan jeg bli? - Lektorutdanning i historie for trinn 8 – 13
Hva kan du bli?
Med lektorutdanning kan du undervise på ungdomstrinn og i videregående skole. Som historielærer vil du vekke unge menneskers engasjement og å gi dem et positivt møte med historiefaget.
Undervisning i skolen
I grunnskolen kan du med lektorutdanning i historie undervise i samfunnsfag fra 8.–10. årstrinn.
I videregående skole kan du undervise i fellesfaget historie, som undervises i alle studieforberedende utdanningsprogram. Du kan også undervise i programfaget historie og filosofi. Den enkelte skole kan avgjøre om du også kan undervise i andre programfag med relevans for utdanningen din.
Avhengig av hvilket fag du velger som fag 2, kvalifiserer utdanningen også til å undervise i andre fag i grunnskolen og videregående skole.
Didaktisk kompetanse
Gjennom praksis og emner i pedagogikk får du utviklet din didaktiske kompetanse. Didaktikkens handler om hva vi lærer, hvordan vi kan lære og hvorfor vi skal lære.
Dette betyr at du får innsikt i:
- å analysere forutsetninger og behov for at mennesker skal kunne lære
- å kunne legge til rette for at mennesker skal lære å lære
- å kunne velge og grunngi læringsinnhold og arbeidsmåter som stimulerer til læring
- å kunne formidle lærestoff på en motiverende måte
- å kunne bruke vurderingsformer som fremmer læring
Andre muligheter utenfor skole og utdanning
Kompetansen du får gjennom lektorutdanningen gjør deg attraktiv også utenfor skolen. Du vil være kvalifisert for yrker hvor det kreves fagkompetanse, pedagogisk kompetanse og formidlingsevne, for eksempel innenfor ledelse og kommunikasjon.
Du kan for eksempel jobbe med:
- utredning, utvikling og kvalitetssikring hos fagorgan, læringssentre og departement
- formidling og kommunikasjonsarbeid hos organisasjoner og museer
- utvikling av læremidler og undervisningslitteratur i forlagsbransjen
Nyttige nettsteder:
Videre studier
NTNU tilbyr videreutdanning og deltidsstudier innenfor skole og utdanning. Studiene holder høy faglig og fagdidaktisk kvalitet, og er praksisnære. Kursene er tilpasset lærere som er i jobb.
Åpne emner
Åpne emner kan tas av alle som har studierett ved NTNU. Emnene har dagsaktuelle temaer og er svært relevante for deg som er interessert i skolerelevant tematikk. Flere av emnene har tematikk knyttet til fagfornyelsen. Emnene er på 7,5 studiepoeng, og gir en innføring i temaene.
Etter et masterprogram er det mulig å ta en doktorgradsutdanning (ph.d.).
En ph.d. er det høyeste nivået for formell utdanning i Norge.
En doktorgrad fra NTNU kvalifiserer deg for ledende arbeid innen næringsliv, forvaltning, høyere utdanning og forskning.
Møt tidligere studenter
Pedagog og prosjektkoordinator
Navn: Inger Fagerberg Hallem
Utdanning:
Arbeidssted: Norsk digitalt fangearkiv og Stiftelsen Falstadsenteret
Nesten hver dag møter jeg takknemlige mennesker som forteller hvor viktig den jobben vi gjør er for samfunnet
Kontaktlærer på Østerås skole
Navn: Heidi Wendelborg
Utdanning:
- Lektor i historie
- Bachelor i engelsk og årstudium i Kunst & Håndverk fra UiS
Arbeidssted: Østerås skole
Det beste med jobben er å bli kjent med elevene, motivere dem og se dem vokse og utvikle seg
Lektor i historie og spansk
Navn: Madeleine Siggestrøm
Utdanning:
Arbeidssted: Bjertns videregående skole
Studiekompetansen hjelper meg særlig til å velge ut hvilke stoff vi skal prioritere i løpet av skoleåret
Registrar ved KODE Kunstmuseer og komponisthjem
Navn: Are Sæterbakken Kvikstadhagen
Utdanning:
- Lektor i historie
- Årsstudium i spansk ved NTNU.
- Spansk-amerikansk litteratur ved Høgskolen i Vestfold
Arbeidssted: KODE Kunstmuseer og komponisthjem
Med en mastergrad i historie og erfaring fra undervisning- og formidlingsarbeid, fikk jeg muligheten til å drifte en museumsavdeling
Lektor ved Årvoll skole
Navn: Sven Andreas Nygaard
Utdanning:
- Lektor i historie
- Årsstudium i historie
Arbeidssted: Årvoll skole
Sosiale ferdigheter er den viktigste nøkkelen i lærerhverdagen og øvelse gjør mester
Lektor ved Ytre Namdal videregående skole
Navn: Stine Lise Arntzen
Utdanning:
Arbeidssted: Ytre Namdal videregående skole
Mest av alt bruker jeg evnen til å reflektere og drøfte. Sammen med elevene problematiserer vi og diskuterer.
Karrieren starter i studietiden – bruk mulighetene!
Hva ønsker du å bruke utdannelsen din til? Hvilke muligheter kan humanistisk kompetanse gi deg i arbeidslivet?
Få hjelp til å reflektere over egen kompetanse eller bli inspirert av hva tidligere studenter har erfart i overgangen til arbeidslivet. Du kan lese om:
- Humanistisk kompetanse
- Arbeidslivsrelevans i studiene
- Forskjeller i arbeidslivet med bachelor eller master
- Tips for jobbsøking
- Verv og frivillig arbeid i studietiden
- Noen vanlige bransjer for humanister
- Det å starte egen bedrift