Hva lærer du? - Lektorutdanning i historie for trinn 8 – 13
Hva lærer du?

Lektorutdanning i historie er et studieprogram som kombinerer lærerutdanning og mastergradsutdanning i historie. Vårt viktigste læringsmål er å utdanne historielærere med høy faglig og fagdidaktisk kompetanse. Vi vil skape den gode læreren og utdanne mennesker som kan inspirere elevene og gi dem et positivt møte med historiefaget i skolen.
Programmet gir undervisningskompetanse i to fag: historie og et andre undervisningsfag som du velger fritt blant tilbudte årsstudium ved NTNU som også er undervisningsfag i skolen. Masteroppgaven skrives i historie.
Med denne utdanningen blir du kvalifisert til lektorstilling i skolen. Mastergraden i historie kvalifiserer deg i tillegg til andre stillinger innen offentlig og privat forvaltning, og innen forskning og arbeid i nasjonale og internasjonale organisasjoner som krever fag- og utredningskompetanse.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har historisk fagkompetanse på høyt nivå, og kan anvende den til å gjennomføre god undervisning har gode kunnskaper i historiefagets teori og metode
- har inngående profesjonsfaglig kunnskap rettet mot 8.-13. trinn; herunder kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer, elevers læring og - utvikling, samt kunnskap om samarbeid
- har bred kunnskap om mangfold og ungdomskultur og om ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
- har bred kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen, knyttet til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag.
- har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring, og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
- har bred kunnskap om sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen fagområdet for sitt valgte fag 2
Ferdigheter
Kandidaten
- har praktisk erfaring fra historisk forskning gjennom arbeid med egen masteroppgave
- kan anvende historisk teori og metode i praktisk undervisning i samsvar med gjeldende læreplaner for skolefaget
- har en kildekritisk bevissthet omkring bruken av ulike informasjonskilder som Internett og andre digitale verktøy
- kan tolke og anvende tabeller og grafiske framstillinger i beskrivelser og analyser av sakskomplekser, og å bruke kvantitative historiske data i egne framstillinger
- kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning som inkluderer refleksjon rundt didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori
- kan lede elever i et læringsfellesskap, tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, samt skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
- kan vurdere elevers læring og bidra til at alle elever reflekterer over egen læring og faglige utvikling
- kan anvende relevante forskningsmetoder, bidra i og til utviklingsarbeid i skolen, samt gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglige vurderinger etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
- kan orientere seg i relevant forskningslitteratur og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i sitt valgte fag 2
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan gjennom arbeid med kildemateriale og faglitteratur være i stand til å bearbeide og analysere større mengder informasjon
- kan formidle faglig innhold på en inkluderende og motiverende måte
- kan formidle, diskutere og analysere profesjonsrelevante problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritisk gjennom både teoretisk og erfarings- og forskningsbasert kunnskap
- kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen som en inkluderende institusjon for læring og danning i et demokratisk og flerkulturelt samfunn
- kan bygge relasjoner og samarbeide med alle elever, kolleger og andre relevante aktører i skolen
- kan opptre profesjonelt og kritisk, og selvstendig reflektere over og diskutere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
- kan gjennomføre variert undervisning, formidle sentralt fagstoff og legge til rette for dybdelæring i valgte fag 2
- kan fornye og omstille seg både som lærer og fagperson, herunder videreutvikle egen kompetanse, bidra til nyskaping og til skolens faglige og organisatoriske utvikling
Velkommen til oss
"Hvis elevene trives, så trives man også som lærer."
- Jon Martin Svenskerud