course-details-portlet

PPU4603

Pedagogikk 3 for Lektor 8-13

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen/rapport

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet er en del av profesjonsfaget i lektorutdanningen, og det siste av i alt tre pedagogikkemner.

Fokus i dette emnet er læreren i skolen og skolen i samfunnet. Studenten skal forstå sammenhenger mellom lærerens profesjonsutøvelse, skolens praksiser og utdanningspolitikk. Det å snakke, lese og skrive et språk (fagspråk) utvikler studenten til en selvstendig lærer. I emnet legges vekt på å kritisk drøfte ulike teoretiske posisjoner, etiske perspektiver og forskningsmetoder.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utdanningshistorie og utdanningspolitikk
  • har kunnskap om lærerens rolle i skolen som organisasjon og skolen i samfunnet
  • har kunnskap om ungdomskultur og innsikt i ungdomskultur i samfunnet

·

Ferdigheter

Studenten

  • kan reise pedagogiske og drøfte problemstillinger og drøfte disse kritisk og selvstendig
  • kan benytte teoretisk og empirisk kunnskap til å utvikle pedagogiske praksiser
  • kan diskutere utdanningspolitiske føringer, ideologier og praksiser i utvikling av en demokratisk skole og et demokratisk samfunn
  • kan kritisk reflektere over og anvende ulike vurderingsformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte danning, demokrati og likeverd ut fra teoretiske og etiske perspektiver
  • har grunnleggende innsikt i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode og vitenskapsteoretiske problemstillinger i utdanningsforskning
  • kan forstå skolen som institusjon i et historisk og politisk lys
  • har en profesjonell holdning til og kan kritisk reflektere over lærerens handlingsrom i lys av utdanningspolitiske føringer, personetiske perspektiver og kontekstuelle forhold
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens profesjonelle samarbeid

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen veksler mellom undervisning i storgrupper, arbeid i seminarklasser og mindre grupper.

Undervisningen vektlegger varierte arbeidsformer for å utvikle studentens pedagogiske kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse. Det legges vekt på samarbeid og tverrfaglighet, blant annet ved gjennomføring av et gruppebasert FoU-prosjekt med tilhørende prosessrapport. FoU-oppgaven er basert på samfunnsvitenskapelig forskningsmetode og på sentrale tema i emnet PPU4603 Pedagogikk. Kriterier og litteratur for denne oppgaven gis ved semesterstart. Det vil bli knyttet obligatoriske aktiviteter til oppgaven som skal ende opp med et muntlig framlegg og en skriftlig FoU-rapport.

NTNU er tillagt et sertifiseringsansvar som skal sikre at studentene behersker de områder som er grunnleggende for den kommende yrkesutøvelsen. Det er avgjørende at studentene utvikler seg som selvstendige og ansvarlige lærere som er i stand til å samarbeide med sine kolleger. Den enkeltes innsats har ikke bare betydning for egen læring, men også for medstudenters faglige utvikling. Det er derfor obligatorisk oppmøte i undervisningen. Det kreves 75 % oppmøte for å kunne fremstille seg til eksamen. Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjente før kandidaten kan framstille seg for eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • 75 % deltakelse i undervisning
  • Underveisarbeid
  • Definerte arbeidskrav

Mer om vurdering

Vurderingsbesvarelsen kan skrives på norsk, svensk eller dansk.

For å bestå emnet, må alle deler være bestått. En student som ikke har bestått i emnet på grunn av stryk i en av delvurderingene behøver bare framstille seg til ny vurdering i den delen studenten har strøket i. Det samme gjelder gjentak av bestått vurdering. Studenten kan framsette klage på sensur når sluttkarakteren for emnet er kunngjort. Forutsatt at studenten har gjennomført begge delene i emnet, kan studenten velge å framsette klagen i FoU-rapporten. Det kan ikke klages på sensuren i muntlig eksamen. For detaljert beskrivelse av vurderingen i emnet, se undervisningsplan og eget dokument som beskriver FoU-prosjektet.

Forkunnskapskrav

Beståtte eksamener i henhold til studieplanen. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PPU4702 15 sp Høst 2016
PPU4110 15 sp Høst 2016
PPU4410 15 sp Høst 2016
PPU4100 15 sp Høst 2019
PPU4400 15 sp Høst 2019
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Praktisk pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen/rapport
Karakter: Bokstavkarakterer

Utsatt eksamen - Høst 2024

Muntlig eksamen
Vekting 2/3 Dato 26.09.2024 Tid 08:00
FoU-rapport
Vekting 1/3 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2025

Muntlig eksamen (1)
Vekting 2/3 Dato 02.06.2025
06.06.2025
Tid 08:00
  • Øvrige kommentarer
  • 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i emnet Blackboard
FoU-rapport
Vekting 1/3 Dato Utlevering 26.05.2025
Innlevering 30.05.2025
Tid Utlevering 15:00
Innlevering 15:00
Eksamenssystem Inspera Assessment