Hva lærer du? - Bioingeniørfag - bachelor
Hva lærer du?

Vil du bidra til å oppdage sykdom sikrere og tidligere?
Å ta en bioingeniørutdanning er perfekt for deg som er nysgjerrig på kroppens kjemi og hvordan vi kan bruke teknologi for å oppdage sykdom. Du vil ha mange spennende jobbmuligheter, og du blir kvalifisert til å jobbe innen alle typer medisinske laboratorier. Jobbmarkedet ser ut til å være svært godt for bioingeniører i mange år fremover, og du vil få en viktig rolle med å oppdage sykdom sikrere og tidligere.
Som bioingeniør er du en del av det diagnostiske teamet rundt en pasient. Du tar blodprøver og analyserer alle typer biologisk materiale, som for eksempel blod- og vevsprøver. Arbeidet gjøres både manuelt og ved hjelp av automatiserte analyseinstrument. Du får ansvaret for at analyseresultatet skal være riktig. Resultatene er viktige for diagnostikk, behandling og oppfølging av sykdom. Det er viktig å være nøyaktig og å kunne samarbeide godt.
Som bioingeniør utgjør du en viktig brikke innen forebygging og behandling av sykdom, og studiet gir deg det teoretiske og praktiske grunnlaget som er nødvendig.
NTNUs bioingeniørutdanning kombinerer fag fra naturvitenskap, samfunnsfag og medisinsk laboratorievitenskap. Du utvikler ferdigheter og lærer å bruke stadig mer avansert teknologi, som bidrar til bedre forebygging, diagnostikk, behandling og oppfølging av sykdom.
Du får delta i et spennende læringsmiljø. De faglig ansatte er i hovedsak selv autoriserte bioingeniører med profesjonskompetanse, i tillegg til at de har en akademisk og pedagogisk videreutdanning. Det er stor forskningsaktivitet i miljøet innen bioingeniørrelevante fagområder. Mange jobbmuligheter er åpne for deg etter studiet, og du er kvalifisert for å kunne jobbe ved sykehuslaboratorier i hele Skandinavia og på Island.
Dette er noe av det du lærer ved å ta en bachelor - bioingeniør:
- Bruk av bioingeniørrelevant utstyr, analyseinstrumenter og teknikker som benyttes i medisinske laboratorier og forskningslaboratorier
- Blodprøvetaking, behandling, oppbevaring og analyse av human-biologisk prøvemateriale etter gjeldende lover, forskrifter og prosedyrer
- Vurder kvalitet i bioingeniørfaglig arbeid, delta i metodevalidering og kvalitetsutviklingsarbeid
- Profesjonsrelevante IKT-system, digitale verktøy og statistikkprogram
- Hvordan vurdere faglige problemstillinger og reflektere over innovative og bærekraftige løsningsforslag
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap er å forstå fakta, teorier, prinsipper og prosedyrer som benyttes innen det aktuelle fagområde og profesjon. Kandidaten:
- har bred kunnskap om bioingeniørfaglige temaer, analysemetoders prinsipper, muligheter, begrensninger og feilkilder
- har bred kunnskap om vurdering av analyseresultaters pålitelighet ut fra medisinske, statistiske, metodiske, laboratorietekniske og preanalytiske forhold
- har bred kunnskap om kvalitetssikring og dokumentasjon i alle ledd i bioingeniørfaglig arbeid
- har kunnskap om hvordan biokjemiske komponenter i humanbiologisk materiale kan benyttes til å stille diagnose, følge sykdomsforløp og kontrollere effekten av medisinsk behandling
- har kunnskap innen naturvitenskap og medisinske laboratorieemner som grunnlag for bioingeniørens fagområder, videre studier, forsknings- og utviklingsarbeid
- har kunnskap om profesjonsrelevant digital kompetanse, IKT og automasjon
- kjenner til yrkesetiske retningslinjer, etiske refleksjonsmodeller og bioingeniørens rolle i helsetjenesten.
- kjenner til organisering og forvaltning av helsetjenesten i Norge
Ferdigheter
Ferdigheter er evne til å anvende kunnskap for å løse problemer og oppgaver. Det er ulike typer ferdigheter som kognitive, praktiske, kreative og kommunikative. Kandidaten kan:
- anvende bioingeniørrelevant utstyr, analyseinstrumenter og teknikker som benyttes i medisinske laboratorier
- beherske blodprøvetaking, behandling, oppbevaring og analyse av human-biologisk prøvemateriale etter gjeldende lover, forskrifter og prosedyrer
- vurdere kvalitet i bioingeniørfaglig arbeid, delta i metodevalidering og kvalitetsutviklingsarbeid.
- kan anvende profesjonsrelevante IKT-systemer, digitale verktøy og statistikkprogram
- kan vurdere faglige problemstillinger, og reflektere over innovative og bærekraftige løsningsforslag
Generell kompetanse
Generell kompetanse er å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner i utdanning- og yrkessammenheng gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning. Kandidaten:
- har innsikt i bioingeniørfaget og kan utøve dette ansvarsbevisst og reflektert til beste for pasienten
- har innsikt i relevante lovverk og profesjonsetikk, og holdninger som bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- kan formidle fagstoff på norsk både muntlig og skriftlig, søke og vurdere relevant informasjon etisk og kritisk, og gjennom dette bidra til utvikling av god yrkesutøvelse.
- kan utveksle synspunkter og samhandle profesjonelt med pasienter, pårørende, kollegaer og andre i helsetjenesten
- kjenner til forsknings-, utviklings- og innovasjonsprosesser samt bærekraftige arbeidsprosesser
- kjenner til bioingeniøryrkets potensiale for å bidra med kunnskap for en bedre verden